کوشنر پس از جستجو برای سرمایه‌گذاران بالقوه برای پروژه در حال ضرر خود تصمیم گرفت از شیخ حمد بن جاسم آل ثانی -نخست وزیر قطر و یکی از ثروتمندان جهان - استفاده کند
دلیل موضع سختگیرانه ایالات متحده در برابر قطر، و یا  حتی شروع این بحران می‌تواند به یک معامله مالی ناموفق مربوط به یک پروژه املاک و مستغلات باشد که داماد ترامپ کوشنر سعی داشت با سیاستمدار پولدار و با نفوذ انجام دهد.

بر اساس گزارش "اینترسپت" بدست آمده، مجموعه شرکت‌های کوشنر ساختمان 666 واقع در خیابان پنجم منهتن را به قیمت 1.8 میلیارد دلار در سال 2007 خریداری کرد. این برج 41 طبقه در آن زمان گرانترین املاک و مستغلات در شهر نیویورک بود.

با این حال، تا سال 2015، تلاش کوشنر برای سودآور کردن این پروژه موفق نبود. پس از جستجو برای سرمایه‌گذاران بالقوه، شرکت وی تصمیم گرفت از شیخ حمد بن جاسم آل ثانی استفاده کند. آنها برای تامین وام مالی دوم برای این ساختمان به طور مستقیم با شیخ آل ثانی که در آن زمان نخست وزیر قطر بود، مذاکره کردند.
نخست وزیر پیشین قطر یکی از ثروتمندترین مردان جهان است که با ثروت شخصی 10.3 میلیارد دلار در سراسر جهان شناخته‌شده است. کوشنر اولین کسی نیست که از شیخ درخواست کمک مالی کرده است، برای مثال شیخ اعلان نموده است که 10.21 میلیارد دلار برای تامین نیازهای مالی بانک بریتانیایی بارکلیز در اوج بحران مالی سال 2008 پرداخت کرده است، درست زمانی که وی نخست وزیر قطر بود. هدف وی نجات دادن بانک را مصادره دولت انگلستان بود، در همان زمان بانک‌های رقیب بارکلیز مانند بانک سلطنتی اسکاتلند، و گروه بانیک لویدزموفق شدند برای نجات خود وثیقه دولتی بگیرند.

در سپتامبر 2003 شیخ حمد معاوناول نخست وزیر شد و درحالیکه جایگاه وزیرامور خارجه قطر را پس از ریاست وزارتخانه‌های امور شهری و کشاورزی، حفظ کرده بود. در 2 آوریل 2007، او پس از استعفای عبدالله بن خلیفه آل ثانی، نخست وزیر شد. او در آن زمان همچنان وزیر امور خارجه باقی مانده بود و سرمایه‌گذاری میلیاردی امارت قطر را که به واسطه ذخایر عظیم انرژی مرتبا بیشتر می‌شد را به عهد گرفت.

گزارش شده است که شیخ حمد دارای ارتباطات قوی با دولت آمریکا بود. او در شورای مشورتی بین‌المللی موسسه بروکینگز مشغول به کار است و صندوق مشاوره بین‌المللی مرکز بروکسینگ دوحه را به عهده دارد. او در بسیاری از شرکت‌ها و تجارت‌های پُر مانند هواپیمایی قطر و شرکت سرمایه‌گذاری خارجی، شرکت سرمایه‌گذاری املاک قطری دیار، صدف و هارودس سرمایه‌گذاری کرده است.
او تا سال 2013 نخست وزیر بود و تا آن زمان صندوق دارایی مستقل سرمایه‌گذاری قطر را کنترل می‌کرد. از طریق این کانال بود که او کمک‌های مالی بسیاری را در اختیار بسیاری از میلیاردرها در شرایط خاص قرار می‌داد. از همین طریق وی در پروژه تبدیل ساختمان‌های شماره یک وال استریت هری مکلو، یکی از قدیمی‌ترین املاک قابل توسعه در نیویورک، سرمایه‌گذاری کرد.

بعلاوه، شیخ حمد صاحب یک قایق لوکس تفریحی به ارزش 300 میلیون دلار به نام المرقاب است، جالب اینجاست که وی همین اسم را به کوشنر، داماد ترامپ برای پروژه سرمایه‌گذاری پیشنهاد داد! شیخ حمد در ابتدا موافقت کرد تا حداقل 500 میلیون دلار برای نجات املاک کوشنر سرمایه‌گذاری کند. این پروژه، پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و برای جلوگیری از تداخل تجارت خانواده ترامپ با ریاست جمهوری طی روندی، تحت نظارت سازمان مالی دولتی آمریکا قرار گرفت.

در طول سال‌های 2015 و 2016 مذاکرات ادامه داشت زیرا پول ارائه شده توسط شیخ حمد کافی نبود. کوشنر و پدرش چارلز کوشنر اجبارا برای دریافت 400 میلیون دلار وام از گروه بیمه انبانگ، یک شرکت چینی، دست به کار شدند. علاوه بر سرمایه‌گذاری نقدی، طبق قرارداد 4 میلیارد دلار وام دیگر برای تامین نیازهای مالی تخریب ساختمان فعلی و ساخت یک برج مسکونی و یک مرکز خرید 80 طبقه‌ای بنام زاهاحدید که قبلا طراحی شده بود تصویب شد. این 400 میلیون دلار همراه با 100 میلیون دلار از دیگر سرمایه‌گذاران، به پدر و پسر کوشنر کمک کرد تا کل هزینه‌های سرمایه‌گذاری لازم در پلاک 666 خیابان پنجم را تامین کنند و از زیر فشار مالی شیخ حمد بیرون روند.
پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و کوشنر دامادش بعنوان مشاور ارشد، این معامله زیر ذره‌بین رفت و باعث شد که شرکت چینیانبانگ از قرارداد کنار بکشد. سرمایه‌گذاری و بازگشتپول طرفقطری به مبلغ 4 میلیارد دلار نیز در همین راستا فسخ شد.

بنظر می‌رسد پیچیده شدن روابط قطر با آمریکا و هم‌پیمانان عربش تحت تاثیر این قرارداد باشد که در آن شیخ حمد کوشنر را تحت فشار قرار داد، نتیجتا پروژه برای مدتی بدون پیشرفت ماند و سرانجام با انتخاب ترامپ بلوکه شد. حتا زمانی‌که رکس تیلورسون، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار پایان بحران قطر شد، ترامپ با تیلرسون مخالفت کرد و گفت: "قطر از لحاظ تاریخی تروریسم را در سطح بسیار بالایی مورد حمایت مالی قرار داده است". بر اساس گزارش‌های معتبر، تیلرسون معتقد است که این نظر ترامپ توسط سفیر امارات متحده، یوسف العطایبا، نوشته شده و به وسیله کوشنر به ترامپ منتقل شده است.

Date: Wednesday, July 19, 2017 - 20:00

Share this with: ارسال این مطلب به