من قسمتی از برنامه نرم افزار را نوشتم طوری که مرا قادر به پیش‌بینی اعداد برنده می‌کرد، و من این اعداد را به افرادی کهبعدا در قرعه‌کشی برنده می‌شدند دادم و در عوض در برد آنان شریک می‌شدم
این هفته حکم دادگاه ادی تیپتون که در نوشتن برنامه کامپیوتری قرعه‌کشی برخی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی دستکاری کرده بود، تا بتواند شماره برنده را از پیش تنظیم و سپس با خرید بلیت برنده میلیون‌ها دلار پول به جیب زده بود، اعلان می‌شود.
ادی تیپتون، که در سال‌های 2003 تا 2015 برای انجمن کمپانی‌های قرعه‌کشی چند ایالت آمریکا مشغول به کار بوده و در دو سال آخر کارش مدیر امنیت اطلاعات رایانه بود، قبلا در دادگاه "دس موینس" ظاهر شده بود تا از خود در مقابل جرم دستکاری برنامه کامپیوتری قرعه‌کشی دفاع کند. وی در طی دادگاه که از سال 2016 آغاز شده بود به گناه خود علنا اعتراف کرده بود.
"من قسمتی از برنامه نرم افزار را نوشتم طوری که مرا قادر به پیش‌بینی اعداد برنده می‌کرد، و من این اعداد را به افرادی که بعدا در قرعه‌کشی برنده می‌شدند دادم و در عوض در برد آنان شریک می‌شدم." این پاسخ وی به سوال قاضی براد مک‌کال بود که از او خواسته بود ماوقع را شرح دهد.
تیپتون،54 ساله، گفت که وقتی کد را نوشت فکر می‌کرد که در حال استفاده از خواص اعداد تصادفی‌ست؛ دانستن و استفاده از این خواص غیر قانونی نیست.
بازرسان می‌گویند که الگوریتم برنامه تیپتون، یک الگوریتم زمانی بود باعث می‌شد برنامه همیشه بطور عادی کار کند بجز در سه روز سال 27 مه، 22 نوامبر و 29 دسامبر، اگر آن روزها شنبه یا چهارشنبه می‌بودند و قرعه‌کشی بعد از ساعت 8 شب انجام می‌شد، که در این حالت به جای اعداد تصادفی، اعدادی کاملا پیش‌بینی شدنی توسط تیپتون بعنوان برنده معرفی می‌شدند.
ادی تیپتون در دادگاه گفت که با این تکنیک در قرعه‌کشی‌های کلرادو در سال 2005، ویسکانسین در دسامبر 2007، کانزاس در دسامبر 2010 و اوکلاهاما در سال 2011، پیروز شده است.
گروهی که ادی تیپتون اعداد برنده را با آنها درمیان می‌گذاشته شامل برادرش تامی، دوست تاجرش روبرت رودز بودند که روبرت سعی کرده بود بلیت برنده‌ی 16.5 میلیون دلاری آیوار را در دسامبر 2010 تصاحب کند، اما مقامات قرعه‌کشی آیووا حاضر به پرداخت پول به وی نشدند زیرا او سعی داشت آنرا بطور ناشناس و مخفی دریافت کند. قوانین آیووا صراحت دارد که خریدار و صاحب بلیت باید به عموم معرفی شوند.
همین این امر منجر به تحقیق در مورد فرضیه تقلب در قرعه‌کشی شد. زمانی‌که ادی بعنوان مظنون معرفی شد، محققان شروع به بررسی ارتباط وی با سایر برنده‌ها کردند که بدین ترتیب برادرش و ربرت در ایالت‌های دیگر کشف شدند.
از آنجایی که جرم ادی در چندین ایالت‌ اتفاق افتاده است وضعیت حقوقی او شامل قوانین همه آن ایالات خواهد بود که بدین ترتیب زمان محکومیت وی می‌تواند به 25 سال زندان برسد.
بلافاصله پس از دادرسی، برادرش تامی، نیز به جرم خود در اتهام فریب، و دزدی اعتراف کرد. تامی تایپتون گفت: "برادرم شماره‌های برنده‌ی کلرادو و اکلاهما را به من داد و گفت که شرکت در لاتاری برای خودش غیر قانونی است". تامی که خود 53 ساله و قاضی دادستانی سابق تگزاس و افسر اجرایی قانون بوده، گفت که او اکنون بیکار است و باید بخشی از مزرعه خود را بفروشد تا مبلغ 800،000 دلاری را که قاضی برای بازپرداخت بلیت برنده‌ی وی دستور داده است را پرداخت کند.
وکیل دادگستری، مارک وین هارت، گفت: "پرداخت این مبلغ کاملا تامی را از نظر مالی از بین می‌برد و باعث می‌شود که تمام دارائی‌هایش از از دستش برود... و از طرف دیگر، ادی هیچ منبعمالی‌ای برای بازپرداخت رقم خودش را ندارد."
معاون دادستان کل کشور که پرونده را تحت پیگرد قرار می‌دهد گفت که به نظر می‌رسد که آنها پول لاتاری را خرج کرده باشند. وی گفت: "در بیشتر جنایات مالی افرادی که پول بدست می‌آورند معمولا آن را خرج می‌کنند و فقط کمی از آن را برای روز مبادا کنار می‌گذارند. در این مورد وضعیت ما در بازپس گیری مبلغ خیلی بهتر از موارد مشابه است". رقم مورد بحث برای بازپرداخت حدود 2. 2 میلیون دلار می‌باشد.
رابرت رودز، که صاحب یک مزرعه بزرگ شکر در تگزاس می‌باشد بلیت‌های برنده‌اش را در سال‌های 2005 تا 2011 در کلرادو، ویسکانسین، آیووا، کانزاس و اوکلاهما خریداری کرده است. او قبلا به جرم خود اعتراف کرده و منتظر رای دادگاه خود می‌باشد.
مدیر عامل شرکت قرعه‌کشی آیووا، تری ریچ گفت: اطلاعاتی این پرونده به امنیت بیشتر قرعه‌کشی کمک می‌کند. او گفت: "تو نباید دزدی کنی... اگر فکر می‌کنی که داری فقط یک کار خلاف کوچک انجام می‌دهی، اینطوری نیست، بلکه این خلاف کوچک به تاوان بزرگی منتهی خواهد شد". این رسوایی منجر به "سو شدن" انجمن قرعه‌کشی‌ها در چند ایالت شد. این انجمن در 33 ایالت از جمله کلمبیا، پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات متحده نیز فعال است.
رایانه‌های مورد استفاده آنها نتایج برنده "پاور بال"، "مگامیلیونز"، "هات لوتو" و چند لاتاری دیگر را مشخص می‌کند.
اظهار می‌شود که این تقلب فقط قرعه‌کشی‌های کامپیوتری را تحت تاثیر قرار داده‌است و لاتاری‌هایی از نوع "قبلا چاپ شده"، "انتخاب لحظه‌ای" و یا "اعداد تصادفی برپایه توپ‌های چرخان" تحت تاثیر قرار نگرفته‌‌اند.
دادستان ایالتی به دنبال 25 سال زندان برای ادی تیپتون است، وی می‌گوید: عدالت مستلزم یک حکم زندان طولانی است. از طرف دیگر وکیل ادی در پی حکم بسیار سبکتری مانند دو تا سه سال زندان برای وی است.
Date: Wednesday, August 16, 2017 - 20:00

Share this with: ارسال این مطلب به