بچه‌های زیر دوازده سال نباید به هیچ وجه بدون نظارت بزرگتر تنها بمانند. اما بعد از این سن می‌توانند،به تنهایی به خانه بروند
هفته پیش با هم خواندیم كه آنچه در مدارس استان انتاریو آموزش داده می‌شود سرفصل‌ها و مطالبی است كه دولت استانی در سندهای آموزشی (‌كوریكولوم) ابلاغ كرده است و معلمین بر اساس آن، دروس خود را طراحی کرده و روش‌هایی برای تدریس برمی‌گزینند. به همین دلیل ممكن است فرزند ما الزاما برای هر ماده درس، كتاب و دفتر خاصی نداشته باشد.
امروز با هم درب مدرسه را به صدا در می‌آورده و ‌به داخل می‌رویم تا كمی بیشتر از اصطلاحات مدارس انتاریو سر در بیاوریم. ‌آداب و ساعت شروع و پایان مدرسه، سیستم حضور و غیاب، مفهوم "روز چندم مدرسه‌ای"، پایه‌های مختلط درسی، و روزهای تعطیلی دانش آموزان (P. A. Day، را مرور می‌كنیم.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
"حفظ امنیت" و سلامت دانش آموزان اولویت اول آموزش و پرورش به حساب می‌آید، پس بنای بسیاری از قوانین آموزشی و مقررات مدرسه‌ها همین اصل مهم است. درست به همین دلیل است كه شما فقط چند دقیقه قبل از شروع كار مدرسه می‌توانید فرزندتان را به مدرسه ببرید و سپس رهسپار کار خویش شوید.
برنامه كار هر مدرسه در ابتدای سال اعلام می‌شود و ضروریست خانواده‌ها اطلاعات دقیق از آن داشته باشند. یعنی اگر مثلا زنگ مدرسه‌ای ساعت ٨:٤٠ صبح به صدا در‌می‌آید، و پرسنل مدرسه از ساعت ٨:٢٠ صبح در حیاط مدرسه شروع به كار می‌كنند، ساعت ٨:١٩ صبح نمی‌توانیم فرزند خود را در محوطه مدرسه رها كنیم. معلمین یا كمک معلمین بر اساس جدولی از پیش تعیین شده، موظف به حضور در مكان تجمع بچه‌ها هستند و معمولا جلیقه شبرنگ به تن و بی‌سیم (واكی تاكی) در دست دارند تا هر مورد خطر یا مشكوک را به دفتر مدرسه گزارش دهند.

خوب؛ ساعت كه ٨:٢٠ شد و "معلم مسئول" (yard duty) را که دیدید، می‌توانید با فرزندتان خداحافظی كنید یا تا ساعت ٨:٤٠ همراهش بمانید. وقتی زنگ خورد، دانش‌آموزان هر كلاس از در ویژه کلاس خود وارد مدرسه می‌شوند. (خودتان بهتر می‌دانید كه به دلیل آمادگی برای مقابله با شرایطی نظیر آتش‌سوزی مدرسه‌ها چندین در دارند و هر چند کلاس از یک در ویژه استفاده می‌کنند‌) زنگ دوم نشانه بستن درهای مدرسه است. اگر زنگ دوم ساعت ٨:٤٥ می‌خورد و شما بعد از این ساعت به مدرسه رسیدید، باید از در اصلی مدرسه وارد شده (زنگ بزنید)، به دفتر مراجعه كنید و ضمن اطلاع دادن تاخیر فرزند، برگه تاخیر را جهت ارائه به معلم تهیه كنید. تعداد روزهای تاخیر و غیبت دانش آموزان بالای كارنامه‌ها نوشته می‌شود. برای پرهیز از مشکلات ترافیكی در محله‌ها و راحتی خانواده‌ها، ساعت شروع مدارس با هم فرق دارد.

اعلام اخبار صبحگاهی:
بخش كوتاه و شیرینی از مشاركت بچه‌ها و ایجاد روحیه پیشتاز (leadership)، اعلام اخبر صبحگاهی از بلندگوهای مدرسه است. هر روز دو‌ دانش‌آموز در دفتر مدرسه بلندگو را بدست گرفته و با هماهنگی قبلی، خبرهای مهم روز را در حد دو سه خط اعلام كرده، زادروز متولدین آن روز را تبریک می‌گویند. احیانا اگر تپقی بزنند یا نكته طنزی داخل كلامشان باشد، دستمایه خنده ریز ریز بچه‌ها و معلمین در ابتدای صبح می‌شود، زیرا همه دانش‌آموزان سر كلاس خود در حال گوش کردن هستند. حالا وقت ادای احترام به میهن است: پخش سرود ملی: همه می‌ایستند و دست از كار می‌كشند. البته در برخی مدارس سرود ملی را پس از ساعت اول پخش می‌كنند.

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

در پایانِ برنامه صبحگاهی مدیر هم ممكنست حرف مهمی داشته باشد. نوبت حضور و غیاب است كه اخیرا به سیستم كامپیوتری انجام می‌شود. اگر فرزندتان به هر دلیل به مدرسه نمی‌رود یا قرار است دیر برود، باید به مدرسه خبر دهید و گرنه سیستم "سلامت آمد و شد " (safe arrival) به شما زنگ می‌زند و اگر جواب ندهید به شخص بعدی که نامش در پرونده دانش‌آموز قید شده (پدر، مادر، یا هركس دیگر) زنگ می‌زند و تا اطمینان یافتن از قضیه دست از سرمبارک برنمی‌دارند!
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
ساعت آموزش اینک شروع شده و معلمین و بچه‌ها بِدِه بستان‌های آموزشی و رفتاری خود را ادامه می‌دهند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
در پایانِ وقت مدرسه دانش‌آموزانی كه از سرویس ایاب و ذهاب استفاده می‌كنند دقایقی قبل از بقیه بچه‌ها آماده می‌شوند. پدر و مادرها جلوی همان درِ ویژه، به موقع حضور پیدا می‌كنند و منتظر می‌مانند، تا فرزند خود را از معلم تحویل بگیرند. معلم با دیدن پدر و ما‌در، اجازه رفتن به دانش‌آموزان می‌دهد. حدود ده دقیقه بعد از زنگ تعطیلی مدرسه، معلم و یا كمک معلم كنار همان در می‌ایستد؛ ولی اگر والدین دیر كنند، فرزندان به دفتر مدرسه فرستاده می‌شوند تا با والدین تماس گرفته شود. احیانا در صورتی كه والدین یا قیم قانونی دانش‌آموز تلفن را پاسخ ندهد به فرد سوم كه جهت موارد اضطراری شماره‌اش را داده بودید زنگ زده می‌شود. در صورتی‌كه تمام تماس‌ها بی‌پاسخ بماند، بعد از مدتی تماس به پلیس اطلاع داده می‌شود. در طول این مدت چه آشوبی در دل فرزند بپاست خدا می‌داند. پس اگر امكان دارد در پایان روز كمی دیر برسید، دفتر مدرسه را حتما از قبل در جریان بگذارید. بچه‌های زیر دوازده سال نباید به هیچ وجه بدون نظارت بزرگتر تنها بمانند. اما بعد از این سن می‌توانند،به تنهایی به خانه بروند.
چگونگی تنظیم رفت و آمد را در مبحث "برنامه سالیانه مدرسه" هفته آینده با هم مرور خواهیم كرد.
لازم به ذكر است برای والدینی كه از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام داده اند، برنامه مراقبت قبل و بعد از مدرسه وجود دارد كه می‌توانند با پرداخت هزینه كامل یا سوبسیدی، با اطمینان خاطر تا زمان مقرر در محل كار خود حضور داشته باشند.
  ***
مفهوم "روزهای مدرسه"‌ایDay one- five) ) برای خود من كه پیگیر كارهای درسی فرزندم بودم، در اوایل دوران مهاجرت به راحتی جا نیفتاد! به مرور زمان بود كه معنی آن را فهمیدم.
چون تعطیلی‌های رسمی و مدرسه‌ای اكثرا در روزهای جمعه یا دوشنبه هستند، برای جلوگیری از زیان رسیدن به برنامه درسی، چنین طراحی هوشمندانه‌ای شده است. یعنی اگر مثلا جمعه‌ها جغرافی داشته باشند و در طول سال هشت جمعه‌ی تعطیل داشته باشیم، در تدریس جغرافی اختلال جدی رخ خواهد داد. پس اولین روز مدرسه اگر سه شنبه است، روز اول، چهارشنبه روز دوم، پنج شنبه روز سوم، جمعه روز چهارم، دوشنبه هفته بعد، روز پنجم، خواهد بود. یعنی برنامه درسی پنج روز را بصورت مرتب ادامه می‌دهند و همینطور برنامه می‌چرخد. با تعطیل بودن هر جمعه یا دوشنبه تفاوتی در كار ایجاد نمی‌شود. در برنامه صبحگاهی هر روز اعلام می‌شود که مثلا امروز چهارشنبه و روز اولاست:
Today is Wednesday and we follow "Day One" schedule
بنابر این پنج‌شنبه روز دوم، جمعه تعطیل، دوشنبه روز سوم خواهد بود.
البته برخی مدارس این رویه را دنبال نمی‌كنند و برنامه درسی را بطور هفتگی دنبال می‌كنند، درست مانند رَوال ایران، دوشنبه زنگ اول، زنگ دوم ... در واقع تلاش می‌كنند برنامه درسی جمعه‌ها زیاد فشرده نبوده و درس‌هایی كه فقط هفته‌ای یكبار دارند، جمعه‌ها نباشد.
 ***
و اما پایه‌های مختلط  (Mixed Grades):
و اما بحث شیرین پایه‌های مختلط: دانش‌آموزان دو پایه و حتی در مواردی، سه‌پایه در یک كلاس درس می‌خوانند. در ایران چنین چیزی در روستا‌ها و شهرستان‌های كم‌جمعیت و محروم مرسوم است.
اشتباه نكنید در انتاریو چنین امری، دلیلی متفاوت دارد.
توجه شما را به نامه‌ای كه اواخر هرسال تحصیلی‌ به خانواده دانش‌آموزان می‌دهند جلب می‌كنم. از شما می‌پرسند آیا سال دیگر فرزند شما به همین مدرسه خواهد آمد؟
اگرچه همه پاسخ نمی‌دهند اما مدرسه در واقع در حال تطبیق تعداد كلاس‌ها و دانش‌آموزان هرپایه تحصیلی برای سال آینده می‌باشد؛ حداقل بطور تخمینی. چون ابتدای هرسال تحصیلی باز هم عده‌ای جابجا می‌شوند.
فرض كنیم تعداد بچه‌های كلاس پنجم، ده نفر بیشتر از حداكثر گنجایش یک كلاس است. اگر كلاس ششمی‌ها تعدادشان كمتر از حداكثر یک كلاس باشد، آن ده نفر كلاس پنجمی را به این گروه اضافه می‌كنند و كلاس ٥/٦ (پنجم- ششم) خواهیم داشت.
بدیهی است بعضی مدیران، ده نفری را به این جمع می‌فرستند كه سطح درسی بالاتری داشته‌اند. اما اگر تعداد كلاس ششمی‌ها تكمیل باشد، خواهند رفت سراغ كلاس چهارمی‌ها. اگر آنجا تعداد ده نفر جاگیر می‌شدند، كلاس مختلط ٤/٥ تشكیل می‌شود و این بار احتمالاً ده نفر با قوای درسی كمتربه آن گروه خواهند رفت چرا كه دروس كلاس چهارم یک بار دیگر به نوعی به گوش آنان خواهد خورد. برای تنظیم كلاس‌ها و تعداد دانش‌آموزان امكان دارد چندین كلاس مختلط ایجاد شود.
 
خلاصه اینکه جابجایی محل سكونت خانواده‌ها، بودجه و مكان محدود آموزش و پرورش و تفاوت‌های سلیقه‌ها همه دست به دست هم داده‌اند تا ایده كلاس‌های مختلط، عادی و كارگشا باشد. معلمان توانا در كلاس داری، فعالیت‌های درسی را چنان تنظیم می‌كنند كه هر دو گروه در آنِ واحد مشغول باشند و هدر رفتن وقت هرگروه به حداقل برسد اگرچه زحمت طراحی درس برای این گرامیان، دو برابر است.
مثلا كلاس چهارمی‌ها به حل تمرین درس قبلی سرگرم می‌شوند و معلم به كلاس پنجمی‌ها درس جدید می‌دهد.
 
روزهای تعطیلی جمعه یا Professional Activity Day
دانش‌آموزان تعطیل و معلمان در مدرسه!
روش‌های جدید آموزش، تكنولوژی در آموزش، تبادل اطلاعات معلمان، شیوه‌های تشویق و ترغیب دانش‌آموزان، متدهای آموزشی كارآمد منطبق با نگاه روان‌شناختی، روش برخورد با مشكلات یادگیری، از جمله درس‌هایی است كه معلم‌ها در چنین روزهایی (PA Day)  فرا می‌گیرند. گهی زین به پشت و گهی پشت به زین!
تقویم هر منطقه آموزش و پرورش در ابتدای سال به خانواده‌ها ابلاغ می‌شود تا روزهای تعطیلی را از همان اول كار بدانند و برنامه‌های خود را تنظیم كنند. در وبسایت منطقه آموزشی (Toronto District School Board, York Region District School Board) نیز این اطلاعات قابل دسترسی است.
تصمیم برای مهمانی، وقت دندانپزشک، و سر زدن به كتابخانه و ... اگر سركار می‌روید، هماهنگی برای مراقبت فرزند دلبندتان را در این روزها فراموش نكنید.
 می‌توانید "مهمان سرزده منزل كوكب خانم" شوید و ناهار نیمروی خوشمزه بخورید، به "دهقان فداكار" تلگراف بزنید و حالش را بپرسید، به "پتروس" زنگ بزنید و یادی از او بكنید، و آخر غروب بپرسید: "حسنک كجایی"؟!
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

خلاصه اگر توانستید برنامه‌ای ترتیب دهید كه با فرزندتان كودک شوید و نفسی تازه كنید.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, July 4, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به