کیفیت هوا در منازل بحث گسترده‌ای دارد، امروزه ثابت شده است که هوای محیط‌های بسته حتی می‌تواند خطرناک‌تر از هوای بیرون باشد
پیمان رامندی
Peiman-Rahmatiپیمان رامندی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک سیالات در سال 1373(1994) از دانشگاه آزاد کرج می‌باشد. وی پس از فارغ‌التحصیلی، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مشغول کار شد و در طراحی‌ و ساخت اولین شیر دروازه‌ای در ایران به عنوان سرپرست پروژه نقش مهمی را ایفا نمود‌. پس از عضویت در انجمن مهندسین مکانیک ایران و نظام مهندسی استان تهران و البرز‌، فعالیت خود را در زمینه مشاوره، طراحی، نظارت و اجرا‌ی تاسیسات ساختمان‌های مسکونی و تجاری گسترش داد و موفق‌ به اخذ درجه ارشد سازمان نظام مهندسی گردید. پس از مهاجرت به کانادا و با تکیه بر معلومات فنی و تجربیات غنی و با‌ارزشی که از انجام پروژه‌های تاسیساتی کسب کرده بود و البته علاقه به تاسیسات لایسنس G2و ODP خود را دریافت کرد و هم اکنون بعنوان پیمانکار‌TSSA  در شهر تورنتو فعالیت می‌نماید.‌ تعدد و تنوع پروژه‌های انجام شده ایشان نشان از بالا بودن میزان توانایی‌های فنی او دارد. به همین سبب برآن شدیم که در زمینه سیستم‌های گرمایی و سرمایی منزل با او گفتگویی داشته باشیم، تا بتوانیم از این طریق، اطلاعاتی که لازم است همه در این زمینه بدانند را به شکل صحیح منتقل کرده باشیم.



ضمن تشکر از شما برای این گفتگو، در ابتدا برای خوانندگانمان توضیح دهید منظور از تاسیسات یک ساختمان چیست؟
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
در حوزه ساختمان‌سازی، بخش تاسیسات از بخش‌های کلیدی و اساسی می‌باشد. آسایش و رفاه خانواده در یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم‌های تاسیساتی برمی‌گردد. این سیستم‌ها شامل انواع تاسیسات حرارتی و برودتی خانه می‌شود. شغل تاسیسات ساختمان‌ با خطرات مختلفی از جمله برق و گاز گرفتگی، سر و صدای زیاد، گرما، سرما و رطوبت زیاد، خطرات ناشی از بکارگیری تجهیزات و ابزارهای مختلف، افتادن و سقوط و … روبرو است. لذا متخصص تاسیسات باید در حین کار کلیه اصول ایمنی را به درستی رعایت کند.

با توجه به سرمای هوا، در این فصل، دمای مناسب در خانه، حدودا چه درجه‌ای است؟
دمای 20 تا 23 درجه سانتی‌گراد معادل 68 تا 73 درجه فارانهایت‌ و رطوبت نسبی 35 تا 45 درصد برای فصل زمستان توصيه می‌شود. این موضوع حائز اهمیت است که با کاهش دما به اندازه 1 درجه سانتی گراد شما می توانید بین 6 تا 10 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. یک دمای مناسب به ویژگی‌های فردی هرکس هم بستگی دارد. برای نمونه دمای پیشنهادی برای تابستان میان 23 درجه سانتی‌گراد تا 26 درجه سانتی‌گراد است در حالی که برای زمستان 20 درجه سانتی‌گراد تا 23 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

متداولترین دستگاه‌های تولید گرما برای منازل چه دستگاه‌هایی هستند؟
دستگاه‌های گرمازای رایج در کانادا به ترتیب اولویت دستگاه فرنیس، دستگاه بویلر(شوفاژ) و گرم کننده‌های برقی می‌باشند. فرنیس دستگاهی است که با گرم نمودن هوا و به گردش درآوردن آن در محیط منزل باعث تغییر دما می‌گردد این وسیله از همین روش و به کمک دستگاه تهویه مطبوع باعث خنک شدن فضای منزل در تابستان می‌گردد. مزایای استفاده از فرنیس بازدهی بالا و سرعت گرمایش‌ و سرمایش متوسط تا زیاد می‌باشد و از معایب آن به گردش دراوردن گرد و غبار در فضای منزل و ایجاد صدا است.

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

بویلر‌(شوفاژ) دستگاهی است که برای انجام گرمایش از آب داغ استفاده می‌کند.‌گردش آب داغ درون رادیاتورهای داخل منزل باعث گرم شدن تدریجی هوا می‌گردد. از مزایای این وسیله گرمای مطبوع،کم صدایی یا بی‌صدایی و عمر  طولانی است و از معایب آن وجود یک سطح داغ داخل منزل و سیاه شدن دیوار مجاور رادیاتور‌ها‌ و عدم امکان استفاده از دستگاه تهویه مطبوع مرکزی می‌باشد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
گرم‌کننده‌های برقی و یا "بیس‌برد‌هیتر" عموما در منازل قدیمی کاربرد‌ دارند ولی به دلیل هزینه‌های بسیار بالای انرژی مصرفی در حال انقراض هستند. در بیشتر موارد اسپلیت یونیت‌ها جایگزین خوبی برای این دستگاه‌ها  در منازل می‌باشند.

برای نگهداری بهتر از وسایل گرمازا چه وظایفی به عهده استفاده کنندگان است و چه زمانی باید به متخصصین مراجعه نمود؟

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
مهمترین کاری که توسط استفاده‌کنندگان برای نگهداری دستگاه فرنیس باید انجام شود، تعویض به موقع فیلتر آن است. محل قرار‌گیری فیلتر معمولا درکنار دستگاه‌، بین کانال برگشت هوا و فرنیس است‌. همچنین برای نگهداری بهتر از دستگاه گرمایی و سرمایی خود حداقل سالی یک بار این دستگاه‌ها باید توسط فرد متخصص بازرسی و سرویس شوند. این کار باعث می‌شود عمر کاری موثر دستگاه طولانی‌تر گردد.

عمر میانگین دستگاه‌های تولید گرما چند سال است؟
البته عمر میانگین دستگاه‌های گاز‌سوز بسته به نوع دستگاه، نحوه نصب و نحوه نگهداری از دستگاه خیلی متغیر است، ولی بر فرض اینکه نگهداری و نصب به صورت مناسب صورت گرفته باشد و بر اساس تجربه من برای دستگاه فرنیس این عمر به طور متوسط حدود  12 تا 18 سال و برای شوفاژ(بویلر) حدود 20 تا 25 سال است. به طور معمول وارانتی دستگاه‌ها در محدوده 10 سال اول عمر دستگاه فعال می‌باشند.

در هنگام تعویض یک دستگاه گرمایی چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟
معمولا آنچه افراد در مرحله اول در نظر می‌گیرند قیمت تمام شده دستگاه می‌باشد و بعد از طریق شنیده‌ها و یا احیانا تجربه‌های شخصی به دنبال مدل و یا مارک مشخصی می‌گردند. مطالعات و تجربیات من در این خصوص ثابت می‌کند با توجه به این موضوع که ساخت اکثر قطعات‌ داخلی دستگاه‌ها با برندهای مختلف توسط کشور چین انجام می‌گیرد، چگونگی انتخاب دستگاه از نظر ظرفیت و کارایی ، روش نصب صحیح دستگاه و وارانتی‌های مربوطه عوامل تعیین کننده‌ برای انتخاب دستگاه و پیمانکار مربوطه می‌باشند.

دستگاه‌های تولید گرما برقی یا گازی کدام بهتر است؟
از نظر بحث کارایی دستگاه‌های تولید حرارت برقی با بازدهی 100 درصد بهتر از دستگاه‌های گاز‌سوز می‌باشد. ولی با توجه به قیمت ارزان‌تر گاز شهری دستگاه‌های گاز‌سوز با بازدهی بالا را توصیه می‌کنم. البته در آینده نزدیک و با توجه به پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های تولید گرمای برقی ساخته خواهند شد که کارایی بیشتر‌ و هزینه‌های انرژی کمتری نسبت به دستگاه‌های گاز‌سوز خواهند داشت.

سیستم تهویه مطبوع در خانه چه کاربردی دارد و آیا در همه خانه‌ها وجود دارد؟
مهمترین کاری که یک سیستم تهویه مطبوع باید انجام دهد سرد کردن منزل است، با این حال همه آنچه انجام می‌دهد این نیست. کولرها نقش کاهش رطوبت را نیز بعهده دارند چرا که دما عنصر اصلی مرتبط با رطوبت است. معمولا در منازلی که دارای فرنیس می‌باشند از نوع مرکزی دستگاه تهویه مطبوع استفاده می‌شود به طوری‌که یک قسمت از دستگاه داخل منزل سوار شده و قسمت دیگر در بیرون فضای منزل نصب می‌گردد. انتخاب درست ظرفیت دستگاه نقش عمده‌ای در کاهش مصرف انرژی و مطبوع بودن هوای داخل منزل دارد.
و در مورد این سوال که آیا در همه خانه ها وجود دارد، باید بگویم خیر این دستگاه در تمام منازل وجود ندارد.

کیفیت هوا را در خانه چگونه می‌توان افزایش داد؟
کیفیت هوا در منازل بحث گسترده‌ای دارد، امروزه ثابت شده است که هوای محیط‌های بسته حتی می‌تواند خطرناک‌تر از هوای بیرون باشد. پخت و پز‌، سرخ کردن غذا، استعمال دخانیات‌، نگهداری حیوانات خانگی‌، استفاده از پاک کننده‌های مختلف شیمیایی مثل وایتکس‌، استفاده از لوازم آرایشی و اسپری‌های مختلف‌، حشره‌کش‌ها و خوش‌بو‌کننده‌ها از علت‌های اصلی آلودگی هوای داخل منازل هستند.
ولی بطور کلی استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز در زمستان و استفاده از فیلترهای خاص (هپا) در تمام طول سال می‌تواند کمک زیادی به کیفیت بهتر هوای داخل خانه بکند.

از نظر شما کدام یک از سیستم‌های تولید گرما از نظر اقتصادی باصرفه‌تر هستند؟
اقتصادی بودن سیستم‌های تاسیساتی از 2 منظر قابل بررسی هستند، اول هزینه‌های خرید و نصب تجهیزات و دوم هزینه‌های نگهداری تجهیزات و انرژی مصرفی.
از نظر هزینه‌های خرید و نصب تجهیزات‌، سیستم فرنیس به همراه کانال کشی در یک مساحت مشخص در مقایسه با سایر سیستم‌های حرارتی تقریبا کمترین هزینه را دارا می‌باشد. این برآورد کاملا مقایسه‌ای است.
از نظر هزینه‌های انرژی برای منازل سیستم گرمایش از کف در مقایسه با سایر سیستم‌های حرارتی نه تنها در صرفه‌جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در مورد رفاه و آسایش ساکنان ساختمان‌ها دارای نقاط قوت بسیاری است.

با چه روشی می‌توان خشکی(رطوبت) هوای منزل را کنترل کرد؟
برای متناسب نگاه داشتن میزان رطوبت در محیط داخلی منزل در زمستان‌ با توجه به وجود بودن دستگاه فرنیس‌ باید‌ از رطوبت‌ساز مرکزی استفاده نمود و در تابستان در صورت وجود دستگاه تهویه‌ مطبوع از آن می‌توان برای کنترل رطوبت بهره برد. در غیر این صورت دستگاه‌های رطوبت‌گیر یا "دی هیومدیفایر" این وظیفه را به صورت محدود انجام خواهند داد.

چگونه می‌توان از آب گرم‌کن نگهداری کرد؟
به طور کلی آبگرمکن‌ها به 2 دسته تقصیم می‌شوند. دسته اول آبگرمکن‌های دارای مخزن یا زمینی و آبگرمکن‌های بدون مخزن یا دیواری.
برای نگهداری از دسته اول کافی است حداقل سالی یکبار با بستن شیر لوله آب ورودی به دستگاه و از طریق شیر تخلیه حدود یک چهارم از آب داخل مخرن را خالی نمود تا جرم و رسوب‌های تشکیل شده در قسمت پایینی مخزن خالی گردند.
برای سرویس و نگهدار‌ی دسته دوم سالی یکبار نیاز به استفاده از کمک افراد متخصص دارید زیرا این کار احتیاج به وسایل و مواد مخصوص دارد.

خیلی متشکرم از اطلاعات خوبی که در اختیار خوانندگان ما قرار دادید.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

من هم متشکرم که هر هفته در زمینه‌ای به مردم آگاهی می‌دهید.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.

Date: Wednesday, February 7, 2018 - 19:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به