افزایش قیمت بنزین باعث افزایش بیشتر کالاها و خدمات شده و در نتیجه اقشار مردم فشار بیشتری را تحمل کرده و پول بیشتری به خزانه دولت سرازیر خواهد شد
در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه 14 نوامبر رسانه‌های ایران به ناگهان و برخلاف اظهارات قبلی وزیر نفت، خبر دادند که "شورای عالی هماهنگی سران سه قوه" تصمیم به سهمیه‌بندی، و افزایش قیمت سوخت گرفته است. به این ترتیب بلافاصله و از روز جمعه قیمت یک لیتر بنزین آزاد از هزار تومان به سه هزار تومان رسید و قیمت بنزین سهمیه‌بندی هم ۱۵۰۰ تومان اعلام شد. در این شرایط روحانی گرانی بنزین را به نفع مردم خواند و بدین ترتیب اعتراض‌ها در شهرهای مختلف آغاز شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدئوهای بسیاری از خشونت و درگیری در جریان این اعتراض‌ها منتشر کردند در حالیکه رسانه‌های ایران به این اعتراضات فقط اشاره‌ای کردند. از روز شنبه و با بیشتر شدن اعتراضات اینترنت در بسیاری از مناطق قطع یا به شدت محدود شد که این محدودیت منتسب به تصویب شورای امنیت کشور شده است. علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز در روز شنبه با اعلام حمایت خود از افزایش قیمت سوخت و با اشاره به اعتراض‌ها از نیروهای امنیتی خواست که به وظایف خود عمل کنند.
بدین شکل درگیری‌ها بیشتر شده و بنا به گزارش خبرگزاری فارس در مجموع " ۸۷۴۰۰" نفر در "صد نقطه" کشور اعتراض کرده‌ که میانگین جمعیت بین "پنجاه تا هزار و پانصد نفر" بوده اما حجم خشونت و میزان تخریب آشوبگران نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده و در نتیجه آسیب‌های جانی و مالی در مقایسه با آن افزایش داشته است. طبق گزارشات بانک‌ها و جایگاه‌های بنزین بیشتر از دیگر مکان‌ها مورد آسیب قرار گرفته‌اند. خبرگزاری‌های ایران عمدتا آمار کشته‌شدگان را تا دیروز یک نفر اعلان می‌کنند‌ و می‌گویند که آن نیز بر اثر حمله اوباش مسلح به انبارهای نفتی و مقرهای نظامی اتفاق افتاده است. گزارش‌های متفاوت آمار کشته‌شدگان را بیشتر بین 10 تا 14 نفر ذکر کرده‌اند و یک گزارش نیز دلالت بر کشته‌شدن یک سرگرد نیروی انتظامی دارد.
در تحولی دیگر رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که حدود ۶۰ نماینده در حال جمع کردن امضا برای ارائه طرح استیضاح حسن روحانی، رئیس جمهور و همین طور برکناری علی لاریجانی، رئیس مجلس در پی گران شدن ناگهانی قیمت بنزین و سوخت در ایران هستند؛ در حالیکه طرح 3 فوریتی مجلس در بازگرداندن قیمت بنزین به حالت قبل با اظهار نظر علی خامنه‌ای در تایید گرانی بنزین، از دستور کار مجلس کاملا خارج شد. طبق گزارش‌ها نماینده بوکان استعفا داده است.
در کشورهایی همچون پاکستان، هنگ‌کنگ و شیلی، عراق و ترکیه بنزین نسبت به درآمد مردم گرانتر از ایران است و در لبنان، اکوادور و الجزایر بالاتر. در مجموع در کشورهای پیشرفته‌ای مانند فرانسه، اسپانیا، آلمان و آمریکا هم بنزین نسبت به درآمد مردم ارزانتر از ایران است اگر چه قیمت مطلق بنزین ایران در مقایسه با آن کشورها پایین‌تر می‌باشد. گرانی بنزین در کشورهای دیگر جهان نیز با اعتراض روبرو بوده از جمله در فرانسه، اکوادور و لبنان اما در هیچیک از دیگر کشورها حکومت، تظاهرات مردمی را مانند ایران منتسب به اشرار، دشمنان، فرصت‌طلبان و منافقین نکرده‌اند.
گفتنی‌ست طبق پیش‌بینی متخصصین، با توجه به وضعیت بد اقتصادی در ایران، افزایش قیمت بنزین باعث افزایش بیشتر کالاها و خدمات شده و در نتیجه اقشار مردم فشار بیشتری را تحمل کرده و پول بیشتری به خزانه دولت سرازیر خواهد شد.
Date: Saturday, November 16, 2019 - 19:00

Share this with: ارسال این مطلب به