ارتباطات سست بین اقتصادهای خُرد و کوچک {که جامعه را دربر می‌گیرد}، این ایده را تأیید می‌کند که ما در حال گذر {اگرچه دیر} به یک چرخه ایستایی اقتصادی هستیم، و تصادفی نیست که عین همین گذر را در سال‌های 2005 تا 2007 دیده‌ایم
ایران استار- اچ‌اس‌بی‌سی، سیتی گروپ و مورگان استنلی هشدار می‌دهند که نشانه‌های بزرگ قبل از رکود اقتصادی در دنیا مشهود هستند و چرخه کنونی اقتصادی در مرحله‌ی آخر روند مثبت قرار دارد.
تحلیلگران علائمی از جمله برهم خوردن توازن بلندمدت بین سهام، اوراق قرضه و کالاها، و نیز پرهیز سرمایه‌گذاراران بر سرمایه‌گذاری بر مبنای تحلیل داده‌ها را شاهد این مدعا می‌دانند. این بدان معنی است که بازارهای سهام و اعتبار در معرض سقوط قرار دارند.
اندرو شیتز، استراتژیست مورگان استنلی، در نوشتاری که هفته پیش منتشر شد، نوشت: "اکنون سهام با عوامل اف‌ایکس کمتر ارتباط دارند، که آن خودش با نرخ بهره ارتباط کمتری پیدا کرده است و بازار حساسیتش به نفت را از دست داده است. مدل بانک او نشان می‌دهد که دارایی‌های جهان اکنون پس از یک دهه، درکمترین ارتباط با یکدیگر هستند و حتی انتخاب ترامپ، درگیری لفظی با کره شمالی و خشونت‌های نژادی در ویرجینیا اثر محسوسی روی اقتصاد نداشته است، که این خود نشانگر عدم ارتباط صحیح اقتصادی با ریسک و شرایط اجتماعی‌ست.
همانطور که در دوره پیش از بحران 2007 اتفاق افتاد، سرمایه‌گذاران بدون توجه به ریسک و شرایط اجتماعی دارایی‌های خود را روی افراد و صنعت سرمایه‌گذاری کردند بدون آنکه حساسیتی نسبت به بالا و پایین رفتن افراد و صنعت نشان دهند. سرمایه‌گذاران با دلایل واهی برای روابط سنتی اقتصادی ارزشی قائل نشدند تا ادامه سرمایه‌گذاری پُر از ریسک‌شان را توجیه کنند. وی نوشت: " ارتباطات سست بین اقتصادهای خُرد و کوچک {که جامعه را دربر می‌گیرد}، این ایده را تأیید می‌کند که ما در حال گذر {اگرچه دیر} به یک چرخه ایستایی اقتصادی هستیم، و تصادفی نیست که عین همین گذر را در سال‌های 2005 تا 2007 دیده‌ایم". او توصیه می‌کند که سرمایه‌گذاری بیشتر روی سهام ایالات متحده با کاستن از دارایی‌های شرکت‌ها و افزایش بدهی‌های آنها، به خوبی نمایان است.
طبق گفته مورگان استنلی، پویایی کنونی به کمک حفظ نوسانات کوتاه مدت در سهام، اوراق قرضه و ارز این شبهه را ایجاد کرده است که اقتصاد همچنان به پیش خواهد رفت و نتیجتا ریسک پذیری در سطح جهانی را افزایش داده است.
ساویتا سوبرانیان رئیس استراتژی کمی و کیفی مریل لینچ از بانک مرکزی، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران توجه زیادی به درآمد نشان نمی‌دهند {بلکه بیشتر به بالا رفتن ارزش سهام‌شان می‌نگرند}، خود نشانه دیگری از این امر است که اقتصاد جهانی می‌تواند خیلی زود سرعتش را از دست بدهد. براساس تحقیقات او، برای اولین بار از اواسط سال 2000، شرکت‌هایی که بیش از پیش سود تحلیلگران و سرمایه‌گذاران را در 11 بخش برآورده نکردند، برخلاف مرسوم از سرمایه‌گذاری خالی نشدند. وی در یادداشت خود در اوائل این ماه نوشت: این عدم وجود واکنش به یک کنش می‌تواند نشانه‌ی دیگری باشد که سقوط می‌تواند بسیار نزدیک باشد.
طبق گسترش کلاسیک چرخه‌ی اقتصادی، یک اقتصاد با حداکثر میزان اشتغال و سرعت رشد پایین، منجر به کاهش سود شرکت می‌شود. طبق گزارش‌ها ایالات متحده اکنون در مرحله 80 درصدی از چرخه است که آنرا مطابق می‌کند با چرخه سال‌های 1950. با توجه به وضعیت اقتصادی اروپا که رشد در آن پایین است، سرمایه‌ها بدون توجه به ریسک وارد چرخه اقتصاد آمریکا شد. با احتمال افت بازار آمریکا، اروپا و نتیجتا کل دنیا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
تحلیلگران سیتی‌گروپ معتقدند که بازارهای سهام و اوراق قرضه پیش از رکود اقتصادی و قبل از سقوط به شدت بالا می‌روند، و سپس با افتبازار فرو می‌پاشند. در ماه‌های آینده امکان دارد بخاطر کاهش محرک‌های بانک مرکزی، کمتر شدن سرمایه‌گذاران، وبازخرید شرکت‌ها از میزان رشد کاسته شود اما استراتژیست‌ها نتیجه می‌گیرند که "حباب‌های اقتصادی در این بازار قدیمی و بویژه در بازار سهام، بسیارند".
Date: Wednesday, September 13, 2017 - 20:00

Share this with: ارسال این مطلب به