عربستان سعودی از خودروهای نظامی تولید شده در کانادا (در کنار بقیه تسلیحاتش) برای کشتار مردم خود استفاده می‌کند
ایران استار - اتاوا ادعا می‌کند عربستان سعودی سلاح‌های کانادایی را برای کشتار شهروندان خود بکار برده است.
رسانه‌های محلی اتاوا می‌گویند در حال بررسی گزارش‌هایی مبنی بر به کارگیری ادوات جنگی کانادایی از سوی کشور عربستان سعودی برای کشتار مردم بی‌دفاع خودش می‌باشند.
گروه‌های مخالف و طرفداران حقوق بشر از دولت خواستند تا صادرات سلاح به ریاض را سریعا متوقف کند.
عربستان سعودی عملیات نظامی علیه شهروندان شیعه نشین استان‌های "عوامیه" را در ماه می آغاز کرد. شاهدان عینی نقل کرده‌اند که درگیری بین پلیس و ساکنان موجب تلفات بسیاری در ناحیه شده است.
اولین گزارش‌ها مبنی بر این‌ست که عربستان سعودی از خودروهای نظامی تولید شده در کانادا برای این کشتار استفاده می‌کند، این گزارش‌ها در ماه جولای در گلوب‌اندمیل چاپ شده‌است. عکس‌ها و ویدیو‌های پخش شده در رسانه‌ها حاکی از به کارگیری تجهیزات کشتار از سوی دولت عربستان در استان‌های شرقی عربستان سعودی می‌باشد.
مارک هیزانی، مدیرعامل حقوق بشر در بخش نظارت بر تسلیحات، به گلوب‌اندمیل گفت که وسایل نقلیه در تصاویر، ادوات نظامی گورخا ارمورتد هستند که مرکز ساخت و ساز آنها در انتاریو است.
دوروارداسمیت، رئیس ترادینه ارمورد، شرکت سازنده گورخا، به نشنال پست کانادا گفت که این شرکت درباره مشتریان و یا مکان و مورد استفاده این تجهیزات نظامی "هیچ نظری ندارد".
اسمیت روز دوشنبه گفت: "من نمی‌توانم فقط با دیدن چند تصویردر رسانه اجتماعی به شما پاسخ دهم. از هیچ جا و مکانی خبری ندارم و حتی نمی‌دانم که شما از کجا صحبت می‌کنید."
روز جمعه جان بابکوک سخنگوی اداره امور جهانی کانادا که یک اداره دولتی است و روابط دیپلماتیک و کنسولی را با دنیا اداره می‌کند گفت: "کانادا تمام اطلاعات موجود را از نو برای تصمیم‌گیری مناسب بررسی می‌کند."
وی افزود: "دولت در جستجوی یافتن اطلاعات بیشتر در مورد تلاش‌های فعلی عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های امنیتی خود و یافتن گزارش‌های مربوط به کشته‌ها و زخمیان، ونیز به دنبال یافتن اسناد مربوط به بکارگیری ادوات نظامی کانادایی از سوی عربستان سعودی در عملیات کشتار مردم خود می‌باشد".
روز شنبه جاستین ترودو، به سان‌دیلی گفت که "اتاوا در حال بررسی گزارش‌های جنجالی اخیر است و ما به این ادعاها بسیار جدی نگاه می‌کنیم و بلافاصله دایره رسیدگی را هم منسوب کرده‌ایم".
طبق وب سایت دولت کانادا، ریاض یکی از واردکنندگان ادوات نظامی گورخا است.
روز دوشنبه، احزاب مخالف و فعالان حقوق بشر به مقامات کشور درباره وظیفه‌شان در رویارویی با این مورد هشدار دادند.
به گزارش گلوب اند‌میل، حزب دموکرات نو در نامه‌ای به وزیر امور خارجه،کریستیا فریلند، خواستار ممنویت فروش اسلحه به عربستان سعودی شده است.
فعالان این حزب گوشزد کردند: "دولت لیبرال همچنان اجازه صادرات اسلحه به ارزش میلیاردها دلار را به کشورهایی مانند عربستان سعودی، لیبی و سودان می‌دهد، در صورتی که حقوق بشر در آنها بدترین وضعیت در جهان است".
سزار گفت: "ما در برابر فروش اسلحه به دولت‌هایی که مردم را قتل عام می‌کنند محکم می‌ایستیم."
آلکس نیوی دبیر کل سازمان عفو بین الملل، از اتاوا خواست تامعامله با عربستان سعودی را متوقف کند. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ثابت شده خودروهای زرهی کانادا به عنوان نیروهای سعودی در شرق آن کشور مردم عادی و بی‌گناه را قتل عام می‌کنند. دولت کانادا باید مداخله کند و معامله کانادا و عربستان سعودی را فورا پایان دهد.".
عربستان سعودی هنوز در رسانه‌های کانادایی اظهار نظری نکرده است.
به نظر یکی از مخالفان: "عربستان سعودی یک کشور تروریستی و نفتی است و توسط دیکتاتورهای سرکوبگر سعودی اداره می‌شود که پیروان مشتاق وهابیگری هستند. آنها یکی از موارد عینی نقض حقوق بشر هستند و از نیروهای بی‌شماری برای کشتار اقلیت‌ها به ویژه جوامع شیعه، مخالفان دولت و حتی فعالان حقوق بشر استفاده می‌کنند. فروش سلاح به این کشور سرکش، پایمالی قوانین حقوق بشر جهانی است."
و دیگری می‌گوید: "من با تغییر راهبردی جدید برای عربستان موافق هستم. پیش نویس سبک قدیمی که میراث پیشینیان آنها است باید پایان یابد. باید نابودی ظلم در کشورهای ستم دیده فراهم شود. جنگ‌ها نباید ادامه پیدا کنند. الان زمان زندگی در صلح و آرامش است. مدت بسیار طولانی است که انسان‌های بی‌گناه در رنج و عذاب به سرمی‌برند، دیگر بس است. ارزش‌های والای انسانی را در زندگی امن، همراه با آرامش به کمک خدا باید به همه انسان‌ها ارزانی داشت".
Date: Wednesday, August 2, 2017 - 20:00

Share this with: ارسال این مطلب به