ایران استار روز گذشته در گزارشی نوشت که این ادعای مسئولان دولت ایران که بهتر از اروپا و قاره آمریکا با کرونا مقابله کرده‌اند و به همین دلیل هم ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت به کشور صف کشیده‌اند، یک ادعای تبلیغاتی است و دولت ایران حاضر نیست برای صحت ادعای خودش آمار متقن و درستی را درباره وضعیت ابتلا به کرونا در ایران منتشر کند. حالا سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده دولت مانع انتشار آمار مرگ و میر سه ماهه آخر سال ۹۸ شده است. اظهارات این مقام مسئول را می‌توان نشانه‌ای بر تبلیغاتی بودن ادعاهای جمهوری اسلامی در مقابله با کرونا دانست.
 
ممنوعیت انتشار آمار مرگ و میر
سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال ایران  روز گذشته به یکی از خبرگزاری‌های ایران درباره چرایی اعلام نشدن آمار مرگ‌ومیر در ۳ ماه آخر سال ۹۸ گفته است: «به طور معمول آمار ۳ ماهه آخر هر سال تا پایان فروردین یا اردیبهشت سال بعد اعلام می‌شود که با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا در خصوص عدم اعلام آمار از سوی دیگر نهادها همه آمار در ستاد ملی کرونا قرار گرفته و از سوی آنها اعلام خواهد شد.»
اعلام آمار مرگ‌ومیر در ۳ ماه آخر سال ۹۸ می‌تواند چالش بزرگی را برای مسئولان دولتی و حکومتی که مدعی مقابله مطلوب با کرونا هستند، ایجاد کند. روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران مدعی شده بود که مقابله ایران با کرونا بسیار از مطلوب‌تر کشورهای اروپایی و شمال آمریکا بوده و به همین دلیل ایرانیان خارج از کشور تمایل به بازگشت به ایران دارند. این ادعا در حالی است که مراجع مرتبط  یعنی سازمان بهشت زهرا، سازمان ثبت‌احوال و مرکز آمار ایران از انتشار اطلاعات مورد نیاز برای راستی آزمایی این ادعا منع شده‌اند.
 
مخدوش بودن آمار به روایت سایر مسئولان
البته پیشتر برخی از نهادها و نمایندگان مجلس هم نسبت به ادعاهای دولتی درباره آمار مرگ و میر کرونا شبهات جدی وارد کرده بودند.
محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران چندی پیش در گفتگو با یکی از روزنامه های ایران درباره تعداد فوتی های شهر تهران در دو دو ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ گفته بود:« عددی که الان داریم ۱۳ هزار نفر در تهران در اسفند ۹۸ و فروردین‌ماه در بهشت زهرا پذیرش شده‌اند. این مجموعه کل درگذشتی‌های تهران است. خودتان با رجوع به سازمان ثبت احوال و آمار فوتی‌های کل سال ۹۷ در تهران متوجه موضوع خواهید شد.»
از طرف دیگر ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده که روزانه در تهران بین ۷۰ تا بالای ۱۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا یا مشکوک به کووید ۱۹ دفن می‌شوند. پاسخ تست کرونای بسیاری پس از دفن مشخص می‌شود ‌و علت مرگ عده‌ای دیگر هم آر.دی.اس یا دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی قید می‌شود.»
قبل از این اعضای شورای شهر تهران، چند نماینده مجلس هم نسبت به ساختگی بودن آمار مرگ و میر کرونا در ایران هشدار داده بودند.
غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی  در اسفند سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که مسئولان جمهوری اسلامی آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا را پنهان کرده‌اند.
جعفرزاده ایمن آبادی گفته بود «آقایان را به خداوندی خدا قسم می‌دهم که آمار واقعی به مردم ارائه کنند. متاسفانه، مکررا آمار را از مردم پنهان می‌کنند و به صراحت می‌گویم که آمارهای ارائه شده تاکنون، هنوز واقعی نیست. قبرستان‌ها را که نمی‌شود پنهان کرد»
رضا شیران خراسانی دیگر نماینده مجلس ایران هم در فروردین ماه امسال به به تغییر علت مرگ جانباختگان کرونا در ایران اشاره کرده بود: «اسم خارجی‌اش بیماری ویروسی، کرونا ویروس یا کووید۱۹ است و در داخل هم نامش بیماری حاد تنفسی می‌شود. بعد می‌آیند می‌گویند که مثلاً در خراسان ۴۰۰ نفر بر اثر بیماری حاد تنفسی و ۵۰ نفر بر اثر کرونا جان خودشان را از دست داده‌اند»
این در حالیست که جمهوری اسلامی در اسفند ۱۳۹۸  و با مخالفت صریح نزدیکان رهبرجمهوری اسلامی عذر تیم پزشکان بدون مرز در ایران را خواسته بود. به زعم برخی حضور پزشکان بدون مرز می‌توانست در اعلام آمار مطلوب جمهوری اسلامی اختلال ایجاد کند.
آنچه مسلم  البته بسیاری از دولت‌های دیگر هم  در مقابله با کرونا اشتباهات و ضعف‌های فاحشی داشته‌اند و احتمالا پنهانکارهای زیادی هم صورت گرفته است اما هیچ دولتی در دنیا مانند جمهوری اسلامی با جلوگیری از انتشار آمار مرگ و میر و سایر پیامدهای مربوط به ابتلا به کرونا چنین رجزخوانی تبلیغاتی و ایدیولوژیکی درباره عملکرد خودش نداشته است.
 
Date: Tuesday, May 5, 2020 - 20:00

Share this with: ارسال این مطلب به