ایران استار: رسانه‌های ایران در روز ۱۰ ماه می اخباری را درباره کانادا پوشش دادند که شاید مهمترین آن برای دانشجویان ایرانی، اظهارات مقامات دانشگاهی کانادا درباره سخت بودن ترم تحصیلی پیش رو برای دانشگاه های این کشور بود.
 
شرایط سخت دانشگاه‌های کانادا در ترمی تحصیلی پیش رو
خبرگزاری ایسنا به نقل از مقامات دانشگاهی کانادا نوشته است  که که با توجه به مشکلات به وجود آمده از شیوع کروناویروس، دانشگاه‌های این کشور در ترم تحصیلی پیش رو با مشکل جدی مواجه خواهند بود.این خبرگزاری به نقل از یودبلیونیوز، در دهه گذشته، دانشجویان خارجی که معمولا حداقل دو برابر شهریه دانشجویان داخلی را پرداخت می‌کنند، به یک بخش مهم و حیاتی سیستم آموزش عالی کانادا تبدیل شده‌اند.
ولی با وجود تعطیلی دانشگاه‌ها و مرزها در شرایط فعلی، که تعداد ثبت نامی‌های جدید را تهدید می‌کند، دانشگاه‌های کانادا در ترم تحصیلی پیش‌رو شرایط سختی را تجربه خواهند کرد و با کاهش قابل توجه بودجه مواجه خواهند شد.
"پائول دیویدسون"(Paul Davidson) رئیس انجمن "یونیورسیتیز کانادا"( Universities Canada) که صدای دانشگاه‌های کانادا است، گفت: تمامی دانشگاه‌های دنیا مانند دانشگاه‌های کانادا، خواستار بازگشت به شرایط عادی قبل از شیوع کروناویروس هستند. اما بخشی از این وضعیت خارج از کنترل ما است.
وی ادامه داد: چیزی که در حال حاضر راجع به دانشجویان بین‌المللی اتفاق می‌افتد، یک نگرانی قطعی است. چراکه این دانشجویان حدود ۵۰ درصد کل درآمد شهریه دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند.
در برنامه اخیر استراتژی تحصیلات بین‌المللی، دولت کانادا گزارش داد که دانشجویان خارجی در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۵.۵ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی کانادا کمک کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی، تعداد دانشجویان خارجی که در کانادا به تحصیل مشغول شدند، ۶۸ درصد افزایش پیدا کرد.
 به گزارش ایران استار انتشار این خبر در ایسنا برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کانادا و تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی دیگری که مترصد کسب ویزای تحصیلی هستند از ارزش بالایی برخوردار است.
 
بازتاب گزارش رویترز درباره بیکاری بی‌سابقه در کانادا
گزارش رویترز درباره بیکاری کرونایی در کانادا در رسانه های ایران بازتاب داشته است.
در این گزارش آمده است به دنبال تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها در نتیجه شیوع گسترده کرونا، نرخ بیکاری کانادا در ماه آوریل با ۵.۲ درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به ۱۳ درصد رسید. این نرخ بیکاری که بالاترین نرخ بیکاری از دسامبر سال ۱۹۸۲ تاکنون محسوب می شود پس از آن رقم خورد که در ماه آوریل ۱.۹۹ میلیون نفر دیگر بیکار شدند که از این تعداد، یک میلیون و ۴۷۲ هزار شغل تمام وقت و ۵۲۲ هزار شغل پاره وقت بوده است.  
طی این مدت نرخ مشارکت در بازار کار به ۵۸.۹ درصد رسیده که کمترین نرخ مشارکت در تاریخ مدرن اقتصاد این کشور بوده است. هم چنین نرخ بیکاری جوانان که شمار افراد فاقد شغل ۲۰ تا ۲۴ سال را اندازه می گیرد با ۱۰.۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲۷.۲ درصد رسیده است.
متوسط نرخ بیکاری کانادا در بازه زمانی ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۶۱ درصد بوده که پایین‌ترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۶۶ با ۲.۹ درصد و بالاترین رقم ثبت شده مربوط به دسامبر ۱۹۸۲ با ۱۳.۱ درصد بوده است.
دریک هولت، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه ” کپیتال اکونومیکس” گفت: همان طور که انتظار می رفت،  آمارهای بیکاری در ماه آوریل شوکه کننده بود و نشان داد شرایط چه قدر بد است.  
در بین ایالت‌های مختلف، بیشترین نابودی مشاغل در اونتاریو با ۴۰۳ هزار فرصت شغلی به ثبت رسیده است و پس از آن کبک با ۲۶۴ هزار فرصت شغلی بریتیش کلمبیا با ۱۳۲ فرصت شغلی در رده‌های بعدی قرار دارند.  
به طور متوسط در بازه زمانی ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۹، اقتصاد کانادا در هر ماه ۱۸ هزار و ۱۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است که بالاترین اشتغال زایی ماهانه مربوط به اوریل ۲۰۱۹ با ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ مورد و کمترین اشتغال زایی نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۹ با منفی ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی بوده است.
 
پیشرفت دانشمندان کانادایی در تشخیص آلزایمر
پیشرفت دانشمندان دانشگاه مک گیل کانادا در در تشخیص آلزایمر هم در رسانه های ایران بازتاب داشته است. یک مطالعه جدید با هدف تعیین اینکه آیا پروتئین p-tau۱۸۱ خون می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی نشان دهنده بیماری آلزایمر و پیش بینی کاهش شناختی و آتروفی هیپوکامپ استفاده شود، انجام شده است.
دانشمندان دانشگاه مک گیل به همراه دانشمندان در سوئد آزمایش خون فوق العاده حساس برای بررسی p-tau۱۸۱ خون را تهیه و تأیید کردند.
دکتر "ثاریک پاسکوال" (Tharick Pascoal) متخصص اعصاب دانشگاه مک گیل گفت: این یک چالش بود زیرا این پروتئین‌ها به مقدار بسیار کمی در خون هستند. ما انتظار نداشتیم که نتایج یک آزمایش خون ساده بتواند بسیار مشابه نتایج آزمایش‌هایی مانند "پت" (PET ) یا مایع مغزی نخاعی باشد.
این آزمایش همچنین می‌تواند راه را برای توسعه درمان‌های بهتر که نه تنها باعث کاهش اختلال شناختی نمی‌شوند بلکه پیشرفت این بیماری را کند می‌کنند ، هموار کند.
دکتر پاسکوال گفت: این آزمایش همچنین به اندازه کافی حساس است تا بتواند بیماران مبتلا به آلزایمر را از بیماران مبتلا به سایر اختلالات عصبی از جمله زوال عقل گیجگاهی (frontotemporal dementia) تشخیص دهد. این روش می‌تواند به پزشکان در تشخیص آلزایمر در مراحل اولیه کمک کند.
 
توصیه استفاده از تجربه کانادا در در مدیریت واحد تولید و تجارت کشاورزی
 در حالی که این روزها بحث تصویب طرح تفکیک بخش تولید و تجارت و ایجاد وزارت بازرگانی در دولت ایران مطرح شده است، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نوشت که کانادا و ... با ایجاد مدیریت واحد در بخش‌های تولید و تجارت محصولات کشاورزی توانسته اند با تولید بیش از نیاز خود به صادر کنندگان تراز اول این محصولات تبدیل شوند.

ثبت پتنت ایرانی در کانادا با حمایت دولت ایران
کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایرات مدعی شد علاوه بر امریکا در کشور‌های کانادا، چین و اتحادیه اروپا نیز بیش از ۱۰ پتنت با حمایت این مرکز به ثبت رسیده است
مهدی ضیغمی مدیر گفته است که این اقدام می‌تواند راهکاری برای رسیدن زودتر شرکت‌های فناور به اهداف تجاری باشد. همچنین شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید می‌توانند علاوه بر حمایت ۹۰ درصدی برای ثبت اختراع نخست خود از حمایت ۵۰ درصدی برای ثبت دومین اختراع بهره‌مند شوند.
پتنت یکی از مهم‌ترین ابزارهای مالکیت فکری است که به منظور حفاظت از اختراعات، نوآوری‌ها و ابداعات فناورانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخترع با هدف حفاظت از اختراع خود که می‌تواند یک محصول، فرآیند و به‌طور کلی یک راهکار جدید برای رفع یک مشکل باشد، آن را در سیستم پتنت به ثبت رسانیده و در صورت تأیید و اعطای گواهی ثبت اختراع به وی، می‌تواند برای مدت زمان محدود، از حق انحصاری بهره‌برداری از اختراع در محدوده جغرافیایی ثبت شده، استفاده نماید.

Date: Saturday, May 9, 2020 - 20:00

Share this with: ارسال این مطلب به