ایران استار: رسانه‌های وابسته به سپاه و چهره‌های حکومتی جمهوری اسلامی در بیشتر مواقع سوژه‌های مربوط به کانادا را با نوعی نگاه تخریبی و امنیتی دنبال می‌کنند. در همین ارتباط روز گذشته یک رسانه وابسته به محمدباقر قالیباف رئیس احتمالی مجلس آینده جمهوری اسلامی در گزارشی محشون و از توهین و تخریب به حامد اسماعیلیون تاخته است که خانواده‌اش را در ماجرای ساقط شدن هواپیمای  اوکراینی با موشک‌های سپاه از دست داده و به عملکرد جمهوری اسلامی درباره این موضوع اعتراض‌های به حقی دارد.  
 
بازتاب اولین آزمایش بالینی واکسن کرونا
بیشتر رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری‌های رسمی اظهارات جاستین ترودو نخست وزیر کانادا مبنی بر تایید اولین آزمایش بالینی واکسن کرونا ویروس با همکاری چین را بازتاب داده‌اند.
این رسانه ها به نقل از ترودو نوشته‌اند: اولین آزمایش بالینی یک واکسن بالقوه برای بیماری "کووید-۱۹" توسط مقامات بهداشت این کشور به تایید رسیده است و مراحل بعدی آزمایشات این واکسن در مرکز واکسینولوژی کانادا در دانشگاه "دالهاوزی"( Dalhousie) انجام خواهد شد.
جاستین ترودو گفت: اگر آزمایشات مرحله بالینی این واکسن با موفقیت سپری شود، "شورای ملی تحقیقات" (NRC) کانادا با تولیدکنندگان دارو همکاری خواهد کرد تا واکسن کروناویروس را در کانادا تولید و توزیع کنند.
وی ادامه داد: تحقیق و توسعه واکسن فرآیندی زمان‌بر است و باید به درستی انجام شود. اما این خبر دلگرم‌کننده است.
این واکسن "Ad۵-nCoV" نام دارد و در تاریخ ۱۷ مارس سال جاری برای انجام فاز اولیه آزمایش‌های بالینی انسانی در چین به تایید رسید.
 
 داستانسرایی امنیتی و توهین‌آمیز رسانه نزدیک به سپاه درباره نویسنده ایرانی مقیم کانادا
روزنامه صبح نو وابسته به محمدباقر قالیباف از فرماندهان سابق سپاه و رئیس احتمالی مجلس آینده  جمهوری اسلامی داستان سرایی مفصلی به سبک رسانه های امنیتی وابسته به سپاه درباره حامد اسماعیلیون نویسنده ایرانی مقیم کانادا کرده است.
آقای اسماعیلیون که همشر و فرزندش را در ماجرای ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه از دست داده است، در اعتراض به این اتفاق فعالیت‌های گسترده ای را انجام داده است.
در گزارش روزنامه صبح نو تصویر کاملا منفی و تخریب شده از آقای اسماعیلیون ارائه شده و این رسانه سعی کرده است این نویسنده مشهور را به عنوان سمپات سازمان های سیاسی خارج از کشور معرفی کند.
جالب است که این داستانسرایی امنیتی و تخریبی همراه با توهین روزنامه صبح نو درباره آقای اسماعیلیون مورد توجه رسانه‌های سپاه از جمله مشرق قرار گرفته است.
 
عصبانیت رسانه سپاه از اقدامات بشردوستانه سفیر کانادا در عراق
خبرگزاری فارس دیگر رسانه وابسته به سپاه به شدت از اقدام بشر دوستانه برخی کشورها از جمله  سفیر کانادا به مناسبت روز جهانی مبارزه با همجنسگرا ستیزی در عراق آشفته و عصبی شده اند.
این خبرگزاری نوشته که کشورهای غربی با این برنامه ها قصد ترویج همجنسگرایی در عراق را دارند و در این راستا در سال ۲۰۱۵ از تشکیل سازمانی به نام «عراق کویر» برای پرداختن به موضوع همجنس بازی در عراق حمایت کردند.
 
بازتاب خبر تعدیل نیرو در ایر کانادا
خبر تعدیل نیرو در شرکت هواپیمایی ایرکانادا در رسانه های ایران بازتاب داشته است. شرکت هواپیمایی ایر کانادا، که بزرگترین شرکت هواپیمایی کانادا به شمار می‌رود اواخر روز جمعه اعلام کردکه قصد دارد با هدف کاهش هزینه‌ها و در سایه پایین آمدن تقاضا برای حمل و نقل هوایی به خاطر شیوع کرونا تعدادی از کارمندان خود را تعدیل کند.
جاستین ترودو، ‌نخست‌وزیر کانادا، هم شب گذشته بدون اشاره به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از بحران در صنعت هوایی این کشور گفت: دولت کانادا به دنبال راهی برای کمک به ایرلاین‌هاست.
 
موفقیت پارلمان کانادا در برگزاری جلسات آنلاین
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا در گزارشی به موضوع برگزاری جلسات پارلمان کانادا به طور آنلاین اشاره کرده و نوشته است که در جریان همه‌گیر شدن بیماری کووید-۱۹ این پارلمان جلسه‌های خود را به‌صورت مجازی برگزار کرد و نمایندگان را در ۶ منطقه زمانی گردهم آورد.
ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته است که در طول ماه گذشته، ۳۳۸ نماینده پارلمان کانادا سه‌شنبه و پنجشنبه هر هفته از منزل به جلسه‌های پارلمان وصل شدند تا وزیران کانادایی را مورد پرسش و پاسخ قرار دهند.
مخالفان رسمی دولت کانادا (Tories) از همان ابتدا با برگزاری جلسه‌های گپ‌وگفت مجازی مخالف بودند.
اندرو شییر رهبر مخالفان گفته است: ترودو نباید از یک بیماری همه‌گیر برای دوری از مسئولیت‌پذیری و نظارت استفاده و نقش نمایندگان مردم را حذف کند.
اما نخست وزیر کانادا گفت: برگزاری جلسه‌های معمول پارلمان در حالی که مقام‌های بهداشتی این کشور بر فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید دارند، غیرمسوولانه است.
هیچ قانونی به جز لوایح هزینه‌های اضطراری، در جریان قرنطینه سراسری در کانادا تصویب نشده است.
دولت کانادا در عین حال موافقت پارلمان برای تصویب بسته کمک‌های کرونایی ۲۳۰ میلیارد دلاری را به دست آورده است.
 
اعلام برندگان جشنواره هات داکس
جشنواره بین المللی مستند هات داکس کانادا پس از تعطیلی به سبب شیوع ویروس کرونا، فهرست برندگان خود را اعلام کرده است.
این خبر را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده و نوشته است: جشنواره فیلم هات داکس کانادا که مهم‌ترین رویداد سینمایی مستند در آمریکای شمالی محسوب می‌شود، مستند آمریکایی «ولگرد» به کارگردانی «الیزالبت لو» را به عنوان برنده جایزه اصلی بهترین مستند بین‌المللی این رویداد سینمایی معرفی کرد.
این مستند که اولین حضور بین‌المللی‌اش در جشنواره ترایبکا رقم خورد بود، درباره سگ‌های ولگرد در استانبول ترکیه است.
 
انتقاد از نفوذ تفکر انتقادی کانادایی در رشته ارتباطات در ایران
رییس شورایی موسوم به  سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه ای در سمیناری با عنوان «سواد رسانه ای، مهارت تکنیکی، فهم انتقادی و ارتباطی» که توسط معاونت پژوهشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق  گفته است: تفکر انتقادی تنها یکی از رویکردهای سواد رسانه ای قلمداد می شود و این حوزه شامل رویکردهای بسیار زیاد و متنوعی است
سیدبشیر حسینی که عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و ابسته به صدای و سیمای جمهوری اسلامی و از چهره های حکومتی است تاکید کرد:«متاسفانه به دلیل رویکرد انتقادی کانادایی‌ها در برابر هژمونی فرهنگ آمریکایی، که این جهت گیری انتقادی به یک رویکرد جنجالی در حوزه هویت ملی تبدیل شد و بسیاری از کتاب‌های ترجمه شده در ایران نیز کتاب‌های کانادایی است، به همین دلیل است که تصور شد رویکرد انتقادی مهمترین یا تنها رویکرد مهم سواد رسانه‌ای است.»
 
 
Date: Saturday, May 16, 2020 - 20:00

Share this with: ارسال این مطلب به