ایران استار: تظاهرات اعتراضی مردم تورنتو به نژادپرستی و همچنین کاهش میزان مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۰ از مهمترین رویدادها با محوریت کانادا بود که رسانه‌های ایران به ویژه از نوع حکومتی به آن توجه زیادی کردند. این توجه در حالی است که رسانه‌های حکومتی در جریان اعتراض‌های مردمی آبان ماه سال ۱۳۹۸ سیاست سانسور و حتی تحریف را در پیش گرفتند.
یکی از همین رسانه‌های حکومتی ایران هم ویدیویی از یک بیلبورد در کانادا منتشر کرده که  بر روی آن توصیه‌هایی از پیامبر اسلام برای شستشوی دست به چشم می‌خورد.
آمار کاهش مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۰
سایت عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته است: کانادا قصد داشت در سال 2020 بیش از 370 هزار شهروند جدید و دائمی بپذیرد و موج جدید مهاجران استقبال کند اما به دلیل بیماری جهانی کرونا انتظارات مقامات کانادایی در سال جاری برآورده نخواهد شد.
اوتاوا 4 روز قبل از شروع قوانین قرنطینه از تصمیم جدید خود برای پذیرش تعداد زیادی از مهاجران خبر داد اما قوانین جدید و بسته شدن مرزها جلوی ورود مهاجران به کانادا را گرفت.
در سال 2019 کانادا با پذیرش 341 هزار مهاجر رکورد جدیدی را به ثبت رساند و قصد داشت در سال 2020 بار رکورد خود را ارتقا بخشد.
"اندرو اگوپسوئیچ" یکی از نویسندگان این تحقیق در این باره گفت: انتظار داریم سطح مهاجرت در سال 2020 به شدت کاهش یابد.
وی افزود: احیاء روند مهاجرت به کانادا در سال 2021 نیز به ادامه بحران جهان‌گیر کرونا بستگی دارد.
او افزود: با توجه به وابستگی عمیق کانادا به نیروی کار خارجی و جمعیت سالخوردگان در این کشور، کاهش رشد اقتصادی به خوبی حس خواهد شد.
براساس این گزارش برخی از مناطق کانادا با کمبود شدید نیروی کار و اجاره در بازار ملک و مسکن مواجه خواهند شد. دانشگاه‌های این کشور نیز خالی می‌مانند.
"اگوپسوئیچ" نویسنده این تحقیق در این باره افزود: کانادا برای حفظ رشد اقتصادی و مقابله با کسری بودجه ناشی از بیماری کرونا به جمعیت جوان و رو به رشدی نیاز دارد.
در حال حاضر تنها خارجیان دارای  گواهی‌نامه اقامت دائم یا دانشجویان رسمی کانادا که ثبت‌نام  آنها پیش از تاریخ 18 مارس سال جاری ثبت شده، قادر به ورود و زندگی در کانادا هستند. تعداد شهروندان دائمی کانادا در ماه مارس سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش یافته است.
به گفته کارشناس موسسه رویال بانک، اگر محدودیت‌های ناشی از کرونا تا پایان تابستان امسال ادامه یابد، تعداد شهروندان جدید و دائمی کانادا در سال جاری 170 هزار نفر کمتر از سال قبل خواهد بود.
اعتراض مردم تورنتو به نژادپرستی
رسانه‌های ایران و به ویژه رسانه‌های حکومتی یعنی آنهایی که وابسته به سپاه یا صدا و سیما جمهوری اسلامی هستند، اعتراض مردم تورنتو به نژادپرستی را در سطح گسترده‌ای پوشش دادند به طوری که همه رسانه‌های وابسته به صدا و سیما گزارش‌هایی را به طور اختصاصی درباره این موضوع تهیه کردند.   
هزاران تن از مردم در خیابان‌های تورنتو کانادا در اعتراض به نژادپرستی و پس از کشته شدن یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط افسر سفیدپوست در ایالات متحده و همچنین کشته شدن یک زن کانادایی دست به راهپیمایی زدند.
در همین باره ایسنا هم به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک متعلق به روسیه نوشت: معترضان در مرکز تورنتو دست به راهپیمایی زدند و پلاکاردهایی در دست داشتند که رویش نوشته شده بود "کشتن ما را متوقف کنید" و "زندگی سیاه‌پوستان مهم است".
چهارشنبه شب یک زن جوان ۲۹ ساله سیاه‌پوست به نام رجیس کورشینسکی-پاکه خودش را از بالکن طبقه بیست و چهارم آپارتمانی در تورنتو به پایین پرتاب کرد و خانواده‌اش مدعی هستند که این زن جوان با فشار پلیس خودش را پرتاب کرد.
روز دوشنبه نیز یک مرد سیاه‌پوست به نام جورج فلوید در بازداشت پلیس به دست یک افسر سفیدپوست کشته شد؛ مرگ این مرد سیاه‌پوست اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر ایالات متحده در پی داشته است.
عملکرد اقتصادی کانادا تحت تاثیر کرونا
خبرگزاری رسمی دولت ایران نوشت که اقتصاد کانادا در ماه مارس بدترین عملکرد معاصر خود را به ثبت رساند
ایرنا به نقل از مرکز آمار کانادا نوشته است: رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ قاره آمریکا به طرز کم سابقه ای منفی شد.
برخی از کارشناسان، تعطیلی گسترده کسب و کارها در نتیجه شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی را  از جمله دلایل مهم ثبت رشد منفی ۲.۱ درصدی اقتصادی کانادا در سه ماهه نخست امسال می دانند. این رشد که ۲.۲ درصد کمتر از رشد سه ماه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از رقم پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بود، بدترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور از سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می شود.
در بین بخش‌های مختلف، رشد بخش مخارج خانوار منفی ۲.۳ درصد بوده است و مخارج دولتی نیز با رشد منفی ۱.۱ درصد در رده بعدی قرار دارد.
دفتر پارلمانی بودجه کانادا پیش بینی کرده است در سناریو بدبینانه، اقتصاد کانادا امسال ۱۲ درصد کوچک شود که بدترین وضعیت مربوط به سه ماهه دوم سال با رشد منفی ۲۰ درصدی خواهد بود. حتی در سناریو خوش بینانه نیز اقتصاد این کشور حدود پنج درصد کوچک خواهد شد که در هر دو صورت، بدترین عملکرد آن از زمان ثبت گزارش ها در سال ۱۹۶۱تاکنون بوده است.
بیلبوردی از پیامبر اسلام در کانادا
جام نیوز که از رسانه‌های وابسته به صدا و سیما و همچنین نهادههای امنیتی شناخته می‌شود فیلمی منتشر کرده توضیح داده که این فیلم حدیثی از پیامبر اسلام بر روی بیلبوردی در کانادا را نشان می‌دهد. این رسانه به شهر و موقعیت دقیق این بیلبورد اشاره نکرده و به طور کلی نوشته است:
یک نهاد خیریه اسلامی، اقدام به نصب روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بر یکی از بیلبوردی در کانادا کرده است. این روایت اشاره به قرنطینه به هنگام شیوه بیماری‌های واگیردار دارد. متن یک بیلبورد در کانادا: "توصیه پیامبر اسلام درباره پاندمی (همه‌گیری): دستان‌تان را بشویید؛ جاهای آلوده (محل شیوع) را ترک نکنید؛ به جاهای آلوده نروید"
برگزاری جشنواره فیلم تورنتو کانادا قطعی است
خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته است در میان فهرست بلند بالای جشنواره های سینمایی لغو شده و یا به تعویق افتاده امسال به دلیل بحران کرونا، ۱۰ جشنواره مهم سینمایی نیز به هر شکل ممکن دوره سال ۲۰۲۰ خود را طبق برنامه به پیش خواهند برد. 
این خبرگزاری ادامه داده است که چهل و پنجمین جشنواره فیلم تورنتو کانادا نیز در برنامه زمانی گذشته برپا خواهد شد اما برگزارکنندگان این رویداد سینمایی در پیامی اعلام کرده اند هنوز درباره نحوه برگزاری جشنواره در ماه سپتامبر به نتیجه نهای نرسیده اند و هم اکنون هر دو نسخه مجازی و فیریکی را در نظر دارند. این جشنواره طبق برنامه از ۱۰ تا ۲۰ سپتامبر (۲۰ تا ۳۰ شهریور) برپا خواهد شد.
 
Date: Sunday, May 31, 2020 - 09:15

Share this with: ارسال این مطلب به