برای قایق‌های بی‌حرکت، موج‌ها تصمیم می‌گیرند
مروری بر "شاد- دینی" یا "دانش شاد زیستن"
به بهانه کنفرانس استاد ریوهو اوکاوا در تورنتو، 6 اکتبر 2019
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
آرش فرهادی
از کودکی می‌اندیشیدم چرا غربیان در سفرهایشان به شرق و ایران این همه سفرنامه نوشته‌اند که به شناختشان از شرق کمک کرده و در روابط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی‌شان تاثیرات سازنده‌ای گذاشته، در حالیکه شرقیان سفرنامه های زیاد و درست و حسابی‌ای درباره‌ی دیدارشان از غرب ننوشته‌اند. آیا این خود یکی از دلایل عقب‌افتادگی شرق نمی‌تواند باشد؟
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
مدت‌ها است روی سفرنامه‌ام به کانادا کار می‌کنم و به زودی بخش‌هایی از آن را در معرض دید عموم خواهم نهاد. یکی از بخش‌های این سفرنامه، به شاد-دینی اختصاص دارد که گزارشی از برخورد من با گروهی فکری، عرفانی و مذهبی به نام Happy Science  در تورنتوی کانادا است. چنانکه سفرنامه‌نویسان غربی درباره‌ی زرتشت و اسلام و بودیسم بسیار نوشته‌اند، من هم به عنوان یک خبرنگار و سفرنامه‌نویس وظیفه‌ی خود می‌دانم که شما خوانندگان همزبانم را با پدیده‌ی شگفتی که خودم با آن آشنا شده‌ام آشناکنم. هدف اصلی‌ام ارائه ‌تصویر واقعی Happy Science  به عنوان یک پدیده‌ی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، به خصوص که استاد معنوی این گروه درباره‌ی ایران و ایرانیان صحبت می‌کند. به نظرم ما هم حق و هم مسئولیت داریم که بدانیم چه کسانی درباره‌ی ما چه چیزهایی می‌گویند، دوست‌اند یا دشمن، و دیدگاه و سخنان و کارهایشان به سود ما است یا به زیان‌مان. اگر دوست‌ا‌ند که چه عالی اگر در این جنگل جهانی دوستی بیابیم. و اگردشمنی به میان آورندکه باید در برابرش بایستیم یا از آن دوری کنیم. یا اگر نه این است و نه آن، چگونه می‌توانیم از آن به سود خودمان و کامیونیتی‌مان استفاده کنیم، کاری که موفق‌ترین متفکران و رهبران جهان با پدیده‌های پیشروی‌شان کرده‌اند. اینک، این شما و این هم گزارش من درباره‌ی Happy Science.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
از وکالت و تجارت تا نبوت و الوهیت!
روز 6 اکتبر 2019 روزی است که یکی از عجیب و غریب‌ترین آدم‌های دنیا برای سخنرانی در تورنتو آمد. در باور شاد-دینان، او تناسخ دوباره‌ی وجدان اصلی بودا است و روحش در بُعد نهم کیهانی بالاترین مقام را در میان پیامبران و عرفا و فلاسفه‌ای همچون زرتشت، مسیح، بودا و کنفسیوس دارد. نام این موجود عجیب و غریب ریوهواوکاواRyuho Okawa، بر وزن اتاوا، است که زاده و مقیم ژاپن است. او در یکی از شهرهای کوچک ژاپن زاده شده و پس از تحصیل در رشته‌های حقوق و اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه معتبر توکیو، در شرکتی تجاری در آمریکا مشغول به کار می‌شود. در این زمان، روحی بر او ظاهر می‌شود و به او مژده می‌دهد که روح الکانتاره، خدای اصلی کره ی زمین که خدای مِهر و خرد و خودشناسی و پیشرفت است، در او حلول کرده و باید راهنمایی و رهبری جهان را بر عهده گیرد. چنین است که سرگذشت اوکاوا به عنوان الکانتاره خدای زمین آغاز می‌شود و کتاب مقدس شاد-دینی به نام "قوانین مِهر/قوانین خورشید" را می‌نویسد که خلاصه‌ای از آموزه‌های اصلی او است.
 
داستان برگزیده شدن اوکاوا همان داستان کلیشه‌ای برگزیده شدن پیامبران گوناگون را روایت می‌کند، ولی چند نکته‌ی شگفت‌انگیز حساب این حسابدار یا حسابرس کیهانی را از همه‌ی پیامبران و عرفا و آموزگاران علم و اخلاق جدا می‌کند. فقط چون ابعاد تفاوت او با دیگران بسیار گسترده است، من در این جا به چند چیز اساسی که برای خوانندگان به ویژه ایرانیان ممکن است جالب باشد اشاره می‌کنم:
 
تناسخ
گفتار تناسخ در شاد دینی از ارزش بالایی برخوردار است. اوکاوا در کتاب "قوانین جاودانگی/بُعد نهم" و کتاب "سفر به جهان مینو" توضیح می‌دهد که چگونه انسان‌ها در جنسیت‌ها، ملیت‌ها و نژادهای گوناگون تناسخ می‌شوند و اینکه 90 درصد تناسخ‌ها از انسان به انسان و از جانور به جانور روی می‌دهد و تنها در موارد استثنایی تناسخ از انسان به جانور یا از جانور به انسان انجام می‌شود. برای نمونه، روح زرتشت که در بالاترین بُعد کیهانی در بُعد نهم است نخست در خود زرتشت تناسخ می‌کند و سپس در مانی، پیامبر نگارگر. یا روح جورج واشنگتن رئیس جمهور آمریکا در دونالد ترامپ تناسخ می‌شود! بیشتر تناسخ‌ها درون محدوده‌ی یک ملت و نژاد رخ می‌دهد ولی استثناهایی هم هست. مثلا در کتاب "اسرار مدیریت" در گفتگو با روان‌ِ لیو بنگ Liu Bang، سردار بزرگ و امپراتور چین، می‌خوانیم که روح او صد‌ها سال پیش در یک زن روسپی و سپس در استیون اسپیلبرگ فیلمساز بزرگ هالیوود تناسخ شده است!
 
زرتشت
روان‌ِ زرتشت در تصمیم‌گیری‌های آسمانی و زمینی با بزرگترین روان هستی، الکانتاره، خدای مِهر و خرد و خودشناسی و پیشرفت (آموزه های بنیادین شاد-دینی)، همکاری می‌کند. این چهار عنصر ِ ایزدی برابرهای بسیار نزدیکی در آموزه های زرتشت دارند:
مِهر = اسپندارمذ
خرد = وهومنه/بهمن، اندیشه ی نیک/هوخت
خودشناسی = شهریور: خود‌سازی، خود‌باوری، داشتن کنترل‌ِ خویشتن، خویشتنداری
پیشرفت = خرداد
 
همچنین 8 آموزه‌ی ثانوی شاد-دینی، پیوند ژرفی با آموزه های زرتشت دارند:
1. نگاه درست/نیک
2. اندیشه ی درست/نیک
3. گفتار درست/نیک
4. کردار درست/نیک
5. زندگی درست/نیک
6. تلاش درست/نیک
7. خرد‌ِ درست/نیک
8. تمرکز درست/نیک
 
زرتشت در چند کتاب اوکاوا حضور دارد. در کتاب "قوانین جاودانگی/بُعد ِ نهم،" زرتشت، روحی ایزدی است که در ایران و خاورمیانه سَروَری می‌کند و کسی است که دوگانگی نیک و بد و نیز ارزش روشنایی و آتش و طبیعت را به جهانیان معرفی کرده (ص 149).
همچنین در کتاب "قوانین مِهر/قوانین خورشید" زرتشت در بالاترین طبقه‌ی مینو/بهشت، بالاتر از موسی و محمد!، به نوسازی و تکامل آموزه‌های اخلاقی و کمال روح و روان انسان‌ها مشغول است (ص 170). در کتاب "قوانین طلایی،" اوکاوا می‌گوید که مسیح در سفرش به ایران با اهورامزدا و زرتشت آشنا شد (ص 137)، محمد از آموزه‌های زرتشت درباره‌ی جدایی بنیادین ِ نیک و بد الهام گرفت (ص 158) و زرتشت مسئول تدریس و تکامل آموزه‌ی نیک و بد و الهام بخشیدن به بشر در تشخیص درست و نادرست در زندگی روزانه و در طول تاریخ است (ص 166).
 
پیامبران در ترازوی سنجش!
در کتاب "پیام‌هایی از آسمان،" کتابی که من آن را از سلسله رمان‌های معنوی اوکاوا می‌دانم، اوکاوا چهار پیامبر را در بوته ی آزمایش می‌نهد. در این رمان، به طور خلاصه، موسی از تاکید یهودیان بر مذهب و شریعت موسی ناراضی است، مسیح از بدفهمی آموزه‌هایش توسط مسیحیان شکوه می‌کند، بودا بوداییان و دیگران را به روشن‌بینی بیشتر و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی تشویق می‌کند و محمد نارضایتی خود را از خشونت‌های مسلمانان به روشنی بیان کرده و آنان را به همزیستی و صلح با دیگران دعوت می‌کند.
 
دینی که در آن نیازی به تغییر دین نیست!
یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین چیزها درباره‌ی شاد-دینی این است که اوکاوا آن را آموزه‌ای جهانی معرفی می‌کند که پیروان و اعضای همه ی ادیان و احزاب سیاسی و گروه‌های عرفانی و شاخه‌های فکری و فلسفی و فرهنگی و هنری می‌توانند به آن باورمند باشند بدون آنکه الزاما تغییر مذهب دهند یا ملزم باشند گروه و کامیونیتی خود را ترک کنند ("قوانین برنز،" ص 183). اتفاقا اگر به یکی از معابد شاد-دینی وارد شوید می‌بینید که افرادی صلیب بر گردن دارند در حالی که بعضی با لباس بودایی و یا حتی بانویی با حجاب نشسته و در حال مدیتیشن هستند.
 
همجنسگرایان از رستگارانند!
همجنسگرایان در هپی ساینس پذیرفته هستند و درباره‌ی آنها مطالبی نیز در آموزه‌های اوکاوا وجود دارد. برای نمونه، یکی از دلایل همجنسگرایی، تناسخ قبلی یا بعدی فرد همجنسگرا، دگرجنسگرا یا دوجنسگرا است. یعنی مثلا مردی که خود را در یکی از مقوله‌های همجنسگرایی شامل می‌داند ممکن است در زندگی قبلی‌اش زن بوده باشد یا اگر به دوجنسگرایی ادامه دهد در تناسخ بعدی ش ممکن است زن به دنیا بیاید. در شاد-دینی سرزنش و تنبیهی هم برای همجنسگرایی نیست و همجنسگرایان همچون همه ی اعضا یا علاقه مندان پذیرفته شده و مورد احترام هستند.
 
دینی برای آینده؟
اوکاوا معتقد است که آموزه‌هایش مناسب‌ترین آموزه‌ها برای دوران پُست مدرن امروز و آینده هستند، دورانی که در آن انقلاب‌های ژنتیکی، ربات‌ها، اتومبیل‌های مدرن و زندگی ماشینی از ویژگی‌های برجسته‌ی آنند. اوکاوا حتی کتابی دارد به نام "شناخت آدم های فضایی" Space People Readings که در آن بیان می‌کند چند گونه‌ی اصلی آدم های فضایی وجود دارند که بعضی‌شان تغییر چهره داده و در میان ما زندگی می‌کنند!
 
پیامبر فیلمساز! 
مانی را پیامبر نگارگر نامیده‌اند. ولی اوکاوا از مانی هم سبقت گرفته و فیلمسازی هم می‌کند. چنان که از سرزمینی انیمه خیز می‌آید، فیلم‌های او انیمه Anime و علمی-تخیلی Sci-Fi و الهام گرفته از آموزه‌های خود اویند. در این فیلم‌ها شخصیت‌های مختلفی دیده می‌شوند، از موجودات فضایی که چهره عوض می‌کنند تا انسان‌هایی با قابلیت خواندن ذهن، جابجایی کوه‌ها، پرواز و سفر به فضا. معمولا شخصیت‌های منفی این فیلم ها از شاخه‌ی مارمولک Reptilian ها هستند که طبق آموزه های اوکاوا نماینده‌ی رقابت و پیشرفت و تکامل در طول تاریخ‌اند. از جمله مارمولک‌های کبیر می‌توان به انلیل Enlil، خدای سومری، یا یهوهJehovah ، خدای بنی‌اسرائیل اشاره کرد. 
 
دین و سیاست، دوست یا دشمن؟
یکی دیگر از بحث برانگیزترین جنبه‌های اوکاوا، نظرات سیاسی‌اش است. شاد-دینی یک حزب سیاسی هم در ژاپن دارد به نام  Happiness Realization Party و در تلاش است تا در کشورهای دیگر جهان نیز شعبه‌هایی را باز کند. از شعارهای این حزب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: خلع سلاح اتمی همه‌ی کشورهای جهان، همزیستی فلسطین و اسرائیل، صلح ایران و آمریکا، مقابله با افزایش قدرت چین و کره شمالی، همکاری بیشتر ژاپن و آمریکا و کانادا، و اشتغال زایی و مهاجرپذیری بیشتر ژاپن.راستی تا یادم نرفته بگویم، معابد زیبای شاد-دینی که ترکیبی از هنر شرق و غرب هستند از شگفتی‌های معماری‌اند. اگر گذرتان به ژاپن افتاد حتما یکی از آنها را ببینید، به خصوص معبد مرکزی شان در توکیو.
 
مگر سیاستمداران هم روح دارند!؟
اوکاوا عرفان و سیاست را در کنار هم پیش می‌برد و ده‌ها کتاب منتشر کرده که مصاحبه های او با روح سیاستمداران و مشاهیر جهان هستند، کاری که آن را خبرنگاری معنوی/روحی Spiritual Journalism نیز می نامد. بعضی از سیاستمداران و مشاهیری که روح شان یا روح نگهبان (فرَوَهَر) شان در خبرنگاری معنوی توسط اوکاوا مصاحبه شده اند عبارتند از: دونالد ترامپ، باراک اوباما، ولادیمیر پوتین، جورج واشنگتن، شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، لی تنگ هوی سیاستمدار تایوانی-چینی، کیم جونگ اون رئیس جمهور کره شمالی، روح الله خمینی، سید علی خامنه ای، محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی، مون جه این رئیس جمهور کره جنوبی، لیو شیائوبو فعال حقوق بشر و مخالف دولت چین، آنگلا مرکل، مارگارت تاچر، وینستون چرچیل، نلسون ماندلا، هانا آرنت، ملاله یوسف زی فعال حقوق بشر، پرنسس دایانا و مادر ترزا. اگر سیاستمدار معروفی هستید تعجب نکنید اگر فردا صبح از خواب بیدار شدید و دیدید که کتابی درباره‌ی مصاحبه با روح‌تان توسط اوکاوا منتشر شده، حتی اگر به روح اعتقادی نداشته باشید!
 
خلاصه…
مکتب شاد-دینی مکتبی نوین است که همچون بسیاری از مکاتب نوین کوششی پیگیرانه و گسترده برای نوسازی معنویت دارد. تمرکز اصلی شاد-دینان، تشویق همزیستی ادیان و برقراری تعادل میان عقل و علم و عرفان و معنویت و سیاست است. تازه حدود 35 سال است که از آغاز این جنبش می‌گذرد و در همین چند سال حدود 11 میلیون نفر به آن پیوسته اند. اینکه بیش از این رشد می‌کند، همین جا متوقف می‌شود یا کم کم رو به افول می‌گذارد از پرسش‌های تاریخ است که تنها گذر زمان می‌تواند پاسخ آن را به ما بدهد. در نگاه من، آنچه جالب و مهم است این است که بدانیم در آنسوی جهان در کشوری همچون ژاپن چه ها میگذرد؛ دوستانو دشمنان مان در میان آنها کیستند؛جریانات اصلیعلمی، سیاسی، فکری و فرهنگی آن چیستند؛ونکات مفید، مضر و قابل استفاده ی آنها برای ما کدامند. به زبان زرتشت:
"ای زنان و ای مردان، بهترین سخنان را به گوش هوش بشنوید و با خرد خود بسنجید، آنگاه هر یک از شما شخصاً و با آزادی بین دو راه نیکی و بدی، یکی را برگزینید." (گات‌ها، هات 30، بند 2)
اینکه نخوانیم و نشنویم و ندانیم و نخواهیم بدانیم به احتمال زیاد به آنی خواهد انجامید که این سخن برگزیده می‌گوید:
"برای قایق‌های بی‌حرکت، موج‌ها تصمیم می‌گیرند!"
 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

*آرش فرهادی، نقال و شاهنامه خوان و شاهنامه پژوه، ساکن تورنتو است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, November 6, 2019 - 19:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به