رای درست دادن‌، می‌تواند درهای بیشتری را برای جامعه ایرانی در ریچموندهیل و انتاریو و کانادا بازکند‌. می‌توانیم قوانین دست و پا‌گیر شهرداری را با کمک یکدیگر‌، بهبود ببخشیم
مهنار شهبازی، را کمتر کسی است که در شهر ریچموندهیل نشناسد، او به همراه همسرش حمید مقدم، رستوران شیراز را اداره می‌کنند، جایی که در آن‌، فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کارهای خیریه زیادی برگزار شده و می‌شود. مهناز با کارنامه قوی در زمینه‌های یاد شده، کاندید شورای شهر ریچموندهیل شده است. به همین دلیل با او گفتگویی داشتم تا شما بیشتر با نقطه نظراتش آشنا شوید.
خانم‌ شهبازی‌، با سلام و تشکر از وقتتان، برایمان بگویید چه شد که تصمیم گرفتید به عنوان یکی از اعضای قدیمی جامعه ایرانی کانادایی در شهر ریچموندهیل‌، برای شورای شهر ثبت نام کنید‌؟‌ شما سابقه زیادی در حوزه انتاریو و فدرال‌ها‌ی لیبرال در این شهر داشتید‌. چرا شهرداری2018‌؟
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
مهناز شهبازی‌: سلام می‌کنم به شما و خوانندگان ایران استار،‌ دلیل اصلیش این است که از سال 2001 در شهر ریچموندهیل هستم‌. اولین خانه را در میجر‌مکنزی و بی‌ویو (منطقه 5) با همسرم خریدم‌. بچه‌هایم در این شهر بدنیا آمدند‌. کسب و کارم در این شهر و منطقه بوده و هست. بالطبع با آدم‌ها‌ی زیادی هرروز‌ه سروکار داشته‌ام و مشکلات مردم را می‌دانم.
از سال 2001 تا امروز، ریچموندهیل چه فرق‌هایی کرده است.
- بغیر از جمعیت که زیادتر شده، متاسفانه امکانات شهری متناسب با رشد جمعیت اضافه نشده است‌. همان خیابان‌ها و همان سرویس حمل ونقل و ترافیک 17 سال پیش‌، با تغییرات کمی انجام شده است‌.‌ در خیابان یانگ، بالای میجر‌مکنزی بدلیل تعریف غیر‌جامع از میراث فرهنگی و تاریخی‌، نوسازی متوقف شده است‌.‌ البته این منطقه من نیست ولی جزو شهر من هست‌.‌ متاسفانه کسب و کارهای زیادی در این شهر باز و بسته و برخی ورشکسته می‌شوند‌. ورشکستگی در یک خانواده تنها اقتصادی نیست بلکه می‌تواند ویران‌کننده‌ی یک زندگی باشد‌. متاسفانه درصدی از مردم شهر مجبور شده‌اند این شهر را ترک کننند‌.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

شهر ریچموندهیل بخاطر مهاجرین‌ ایرانی و چینی‌، یکی از گران‌ترین شهرهای انتاریو و کانادا شده است‌.‌ بنابراین‌ ترک این شهر‌، به مفهوم اجبار اقتصادی برای ترک شهر بوده است‌.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
- بله‌.به دلیل مالیات بالای شهر‌. زمانی که تعداد کسب و کار زیاد باشد‌، شهرداری مالیات بیشتری گرفته و درآمد بیشتری خواهد داشت‌ و به این ترتیب فقط فشار روی مالکان خانه‌ها نمی‌آید که هزینه‌های جاری شهرداری تامین شود‌.‌ هرساله‌ مالیات اضافه می‌شود‌.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
شما مدیر موفقی در اداره کسب و کارتان بوده‌اید‌. فکر می‌کنم مردم مشکل جدی برای پرداخت مالیات بیشتر ندارند بشرط اینکه خدمات مناسب دریافت کنند‌. در این 20 سال که من دراین شهر زندگی می‌کنم، شهرداری ریچموندهیل یکی از بالاترین مالیات‌ها را نسبت به شهرهای همسایه دارد ولی خدمات عمومی‌اش پایین‌تر هست.
- اتفاقا یکی از برنامه‌های انتخاباتی من هست که مالیات عادلانه و توزیع خدمات شهری متناسب باشد. من هم به عنوان صاحب خانه و مدیر و صاحب کسب و کاری مالیات داد‌ه‌ام و بخوبی مشکلات را می‌دانم‌
همسرت‌، حمید مقدم‌، پابه‌پای شما دراین سال‌ها آمده است‌. با دو بچه‌، مادر بودن و همسر و مدیر یک کسب و کار، چگونه می‌توانی در شهرداری موثر باشی؟
- موفقیت کسب و کار ما که نمی‌خواهم اسمش را بیاورم‌، موفقیتش را مدیون حمایت‌های مردم و جامعه ایرانی می‌داند‌.‌ وقت زیادی در کسب و کار ما با مشتریان و مراجعه‌کنندگان در مورد مشکلات و مسایل سیاسی و اجتماعی روز هست، چه شهری چه استانی و چه کانادایی. این روزها‌، چندان تغییری نکرده است‌، زیرا امروز اگر درب خانه‌ها را در می‌زنم و با آنان رو‌ در رو صحبت کنم که مشکلات و نظرات آنان را بدانم‌، سال‌های قبل هم برای نامزدهای دیگر‌، فعالیت می‌کردم‌.‌ تا درب خانه مردم نروی‌ و مستقیم صحبت نکنی از درد مردم باخبر نمی‌شوی‌. بنابراین در این بخش، چیزی تغییر اساسی نکرده است‌.
شنونده خوبی هستی‌. در گذشته برای دیگران می‌رفتی و تشویق می‌کردی تا به آن نامزد رای بدهند حالا برای خودت به درب خانه‌ها‌ می‌روی، چه حسی داری و برخورد مردم چگونه است؟
- من نظرات خوبی از دیگران شنیده‌ام‌.‌ الان خیلی راحت‌تر هستم. قدیم‌ها باید توضیح می‌دادم که آن کاندید‌، کیه و چه برنامه‌ای دارد‌. ولی الان‌ درب خانه‌ها خیلی‌ها آشنا در می‌آیند‌. وقتی می‌فهمند که من برای شورای شهر نامزد شده‌ام‌، خودشان‌ زحمت پخش پوسترهای تبلیغاتی من‌، به همسایگانشان را می‌دهند‌.‌ به من حس خوبی می‌دهد که مردم اینقدر دوست‌داشتنی هستند‌. شعور اجتماعی بالایی دارند و حس کمک برای داشتن صدا در شهرداری ریچموندهیل‌، که می‌تواند نقطه شروع و تکمیلی خوبی برای جامعه ایرانی در شورای شهر ریچموندهیل و شهرهای ایرانی‌نشین دیگر‌ انتاریو و کانادا باشد‌.‌ مردم همه چیز را خیلی خوب می‌فهمند.
بیشترین مشکل شهروند‌ها چیست؟
- مشکلات مختلفی است، مثلا خانمی که همسرش‌، در ماموریت‌های خارج از کانادا است، از اینکه مجبور بوده زمانی که از سرکار خسته برمی‌گشته‌، و با بچه در شکم‌، برف‌های جلوی ورودی خانه را که ماشین‌های برف‌روبی شهرداری‌، ریخته‌اند پارو کند.
این مشکل جدی برای بسیاری از سالمندان هم هست‌. قرار بود دوره قبل 2014-2018 ، این شیوه تصحیح شود که اتفاقی نیفتاده است‌.‌ اصلا این مشکل حل‌شدنی هست؟‌ برای این مسائل باید در شهرداری جنگید.
-
بله‌.‌ وقتی شما هر روز با این مشکلات روبرو می‌شوی و مجبوری سرکار هم بروی‌، بعداز مدتی‌، در روحیه آدم‌ها تاثیر منفی دارد‌.‌‌ یکی از شهروندان‌، پسر 18 ساله‌اش بخاطر مشکلات اقتصادی خانواده‌، خودکشی کرد‌. ما باید حس مسئولیت‌پذیری را بالا ببریم‌. فرق نمی‌کند عضو شورای شهر هستی یا شهروند عادی‌. این مسئولیت‌پذیری‌ با روحیه دسته‌جمعی‌، مجموعه کامل‌تری پیدا می‌کند.
چند رقیب در این انتخابات در منطقه 5 داری‌؟
- سه نفر، یک خانم که عضو فعلی شورای شهر است‌. یکی که مسن است و عضو سابق شورای شهر بوده است و یک جوان دیگر‌. در هرحال این مردم هستند که‌ در روز رای‌گیری‌، نماینده‌شان را به شورای شهر اعزام می‌کنند‌. یکی از مهمترین تجارب برای فعالیت سیاسی در کانادا‌، این است‌ که شما‌ چقدر از وقت و عمر خودت را برای حل مشکلات مردم و یا شنیدن مشکلات مردم گذاشته‌ای.‌ یعنی شورای شهر و نماینده مجلس‌، این نیست که فقط یک ساعت بخصوصی بروی و ساعت معینی هم کارت خروجی بزنی‌، و به خانه‌ات‌ برگردی. یک نماینده باید برای مردم وقت داشته باشد‌. این‌ خیلی‌ مهم است‌. من هزاران ساعت کار داوطلبانه انجام داده‌ام‌. بچه‌ام مریض بوده‌، در همین محل‌، برنامه کمک مالی برای یک دختر خردسال سرطانی برگزار می‌شده‌، و من اینجا بودم‌.‌ در حالی‌که برخی می‌گفتند سرطان پیشرفته هست و امکان زنده بودن دختر نیست‌. من گفتم که به عنوان یک مادر و یک عضو جامعه ایرانی‌، در کنار آن مادر می‌ایستم.
در کارنامه‌ات در سال 2006 دیدم که شما از کسانی بودی که برای به رسمیت شناختن نوروز در انتاریو‌، فعالیت می‌کردی‌. در این مورد برایمان لطفا بگو.
-  بله، یک جلسه‌ای بود‌ و من در آن جلسه از اینکه سیاستمداران کانادایی‌، کاری برای جامعه ایرانی انجام نمی‌دهند ولی همیشه ازما توقع کمک داشته‌اند و آنها را کمک کرده بودیم‌، انتقاد کردم.‌ آنجا که لازم است به یک ایرانی‌ بها داده بشود‌، از ایرانی‌ها صحبت نمی‌کنید‌. این شروع کار بود‌.

اون موقع ماریو راکو نماینده لیبرال از شهر تورن‌هیل‌، طرح نوروز را به مجلس انتاریو برد. لایحه 63 نوروز(Bill 63, Nowruz Day Act, 2006)در 16 فوریه 2006 به مجلس برده شد

- بله‌. من در آن روز که این طرح توسط ماریو راکو‌، درصحن علنی مجلس انتاریو (‌کویینز پارک‌) خوانده شد‌، در مجلس به عنوان یکی از طراحان این مسئله از جامعه ایرانی معرفی شدم‌.
متاسفانه در آن سال‌، قانونی نشد.
- بله‌، دور دوم به کمیته برای بررسی فرستاده شد ولی مجلس برای انتخابات تعطیل شد‌.‌ ماریو راکو در انتخابات سال 2007 با چند صد رای باخت‌. در آن سال در جلسه‌ای که در اینجا بود‌، دوستا‌ن از آقای رضا‌ مریدی که تازه از شهر‌ ریچموند‌هیل با حمایت جامعه ایرانی به مجلس راه یافته بود‌،‌ خواستند که این موضوع را پیگیری کند‌. ایشان مجددا طرح نوروز را در مجلس‌ مطرح کرد و این بار با حمایت دیگر احزاب محافظه‌کار و ان‌دی‌پی‌، نوروز به رسمیت شناخته شد‌. پروسه این طرح نشان داد که باید کار کرد و کار را شروع‌ کرد‌، و با پشتکار می‌شود آنرا به نتیجه رساند.
جاستین ترودو چند بار به محل شما آمده است‌؟
- دوبار‌، یک بار سال 2013 که تازه رهبر حزب لیبرال شده بود و دیگری در نوروز 2015 بود که سال تحویل را با ایرانی‌ها گذراند.
ولی ترودو‌، بعداز نخست وزیری دیگر به شهر ریچموندهیل و دیدار با ایرانی ها نیامد.
- بله، درسته.
رستوران شیراز، محل کسب و کار شما‌، سال‌هاست بنوعی پاتوق جامعه ایرانی و مرکزی برای فعالیت‌های سیاسی‌، فرهنگی‌، هنری و اجتماعی جامعه ایرانی تورنتو بوده است.
- من با مردم اینجا‌ زندگی کرده‌ام‌. عروسی بوده‌، عزا بوده است‌. با حس مردم زندگی کرده‌ایم‌. حسشان کرده‌ایم‌. هر شغل دیگری که داشتم‌، هیج وقت نمی‌توانست به اندازه این کاری که دارم‌، مرا خوشحال کند‌. ارتباط با مردم و شهر بدون واسطه و مستقیم یک تجربه و لذت خوبی دارد‌.‌ می‌دانید‌، مرگ وتولد دست ما نیست ولی زندگی دست خود ما‌ هست و‌ انتخاب خود ماست‌. دخترم 11 ساله هست و پسرم 7 ساله. من به آنها می‌گویم همیشه به دیگران خوبی کنید ولی اگر نمی‌توانید خوبی کنید‌، هیچ وقت بدی نکنید‌.
چه انتظاراتی از جامعه ایرانی شهر ریچموندهیل داری‌؟
- در انتخابات کانادا‌، به ترتیب بیشترین شرکت‌کنند‌ه در "انتخابات فدرال"‌ است‌، سپس "انتخابات استانی" و کمترین شرکت‌کنند‌ه را "شوراهای شهر‌داری" دارد‌. همیشه فکر می‌کنیم باید چیزی را تغییر دهیم در حالی‌که این شهرداری‌ست که وقتی صبح پایمان را از در خونه بیرون می‌گذاریم تا شب که برمی‌گردیم‌، اولین نقش را دارد‌. بسیاری از قوانین به نفع ماست که اجرا شود‌. بنظر من مهمترین رای‌، شورای شهر هست‌. از ایرانی‌ها تقاضا دارم که این انتخابات را جدی بگیرند‌. نه به خاطر اینکه من نامزد این دوره شده‌ام‌، بلکه به دلیل اهمیت شهرداری که‌ نقش بزرگی در زندگی روز‌مره همه ما دارد.
چند ایرانی در حوزه شما هستند؟
- فکر می‌کنم در حدود 4 هزار‌ نفر در منطقه‌ی 2 شهرداری زندگی می‌کنند‌.
نماینده با چند رای انتخاب می‌شود؟
- دوره قبل سال 2014‌، عضو شورای شهر فعلی‌، با 3800 رای توانست رقیبش عضو آن دوره شورای شهر را شکست دهد‌.
پس اگر ایرانی‌ها بخواهند می‌توانند نتیجه را تغییر بدهند به اضافه اینکه چینی‌ها هم در این منطقه کمتر حضور دارند و نامزد چینی‌تبار هم در این حوزه نیست.
- بله‌. هر جا ایرانی‌ها در انتخابات دخالت کردند‌، تاثیر جدی در انتخابات داشته‌اند چه شورای شهر، چه استان و چه فدرال.
 
برخی از سیاستمداران کانادایی دوست ندارند‌، ایرانی‌ها انتخاب شوند‌.
- ترجیح می‌دهم که قضاوت نکنم‌.‌ من خواهش می‌کنم حتما درانتخابات شرکت کنید. درخواستم‌ این است که با خواندن طرح و برنامه‌های من‌، اگر‌ مورد تایید‌تان بود‌، به من رای بدهید ولی اولویت این است که در انتخابات اکتبر 22 امسال شرکت کنید و رای دهید‌. کسب و کارهای زیادی در این شهر، ایرانی هستند‌. مالکان زیادی ایرانی هستند‌. مستاجران زیادی ایرانی هستند‌.‌ رای درست دادن‌، می‌تواند درهای بیشتری را برای جامعه ایرانی در ریچموندهیل و انتاریو و کانادا بازکند‌. می‌توانیم قوانین دست و پا‌گیر شهرداری را با کمک یکدیگر‌، بهبود ببخشیم.
ترافیک و حمل نقل شهری در ریچموندهیل مسئله و مشکل جدی است. به عنوان عضو انجمن شهر چه کاری می‌توانی کنی؟
- برخی در حوزه مدیریت استانی هست، ولی‌ اگر عضو شورای شهر‌ مسئولیت در قبال مردم و شهرش‌، داشته باشد‌.‌ می‌تواند کار‌های مفیدی انجام دهد و کار را به نقطه بهتری برساند‌. باید راه حل پیدا کنیم‌.
آرزویت برای شهر ریچموندهیل چیه‌؟
- آرزویم این است که مردم ریچموند‌هیل احساس آرامش کنند‌. برای من ریچموندهیل،‌ خانه‌ام است‌. د‌ر زمان مهاجرتم از فرودگاه مستقیم به ریچموندهیل، منزل خواهرم آمدم‌.
اگر زمان برگرد عقب‌، آیا دوباره به ریچموندهیل می‌آمدی‌‌؟
- اتفاقا دخترم‌، وانیا‌، چند روز پیش می‌گفت مامان اگر یک روزی می‌خواستی مهاجرت کنی‌، کجا می‌رفتی‌. گفتم دوباره کانادا را انتخاب می‌کردم‌. بنابراین حتما ریچموندهیل را انتخاب می‌کردم‌. اصلا تصور دیگری ندارم‌.
سپاس از وقتی که برای این گفتگو گذاشتید و برایتان آرزوی موفقیت دارم.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

- تشکر از شما که این فرصت را به من دادید.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, September 12, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به