ایران استار: بازتاب کمپین با هشتگ اعدام ـ نکنید در شبکه های اجتماعی با واکنش منفی رسانه ها و شخصیت های نزدیک به جمهوری اسلامی روبرو شده است و جالب اینکه لا‌به‌لای همین واکنش‌ها می‌توان رگه‌هایی از احتمال تغییر حکم اعدام سه جوان معترض آبان ۹۸ را هم دید.
ماجرای طوفان اعتراضی کاربران ایرانی از جایی آغاز شد که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه از تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی خبر داد. این خبر همزمان بود با انتشار خبر اعدام دو جوان کُرد به نام صابر شیخ عبدالله و دیاکو رسول زاده به اتهام یک بمبگذاری در سال ۱۳۸۹ در مهاباد که البته گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌داد ابهام‌های جدی درباره صحت اتهام‌ها و همچنین روند دادرسی و محاکمه عادلانه آنها وجود داشته است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما
در چنین فضایی بود که کاربران ایرانی کمپینی با هشتگ #اعدام_نکنید را از شامگاه سه‌شنبه ۲۴ تیرماه ۹۸ به وقت تهران آغاز کردند که برای چندین ساعت "ترند" جهانی شد و چهره‌های مشهوری همچون اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی، تهمینه میلانی، مهناز افشار، مهتاب کرامتی، احسان کرمی، مجید صالحی، امیر آقایی، سجاد افشاریان و رضا دُرمیشیان نیز به آن پیوستند.
یک روز پس از این موج گسترده بود وکلای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی اعلام کردند که قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی به آنها اجازه ورود به پرونده این سه جوان معترض را داده‌اند و درخواست اولیه آنها مبنی بر اعمال ماده ۴۷۷ به قوه قضاییه ارسال شده است.
 
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
واکنش چهره‌های حکومتی به کمپین #اعدام_نکنید و احتمال لغو حکم اعدام
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
واکنش چهره‌های حکومتی در ایران بیشتر منفی بوده است اگرچه لابه‌لای همین واکنش‌ها به احتمال لغو حکم اعدام سه جوان معترض آبان ۹۸ هم اشاره شده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی بدون آنکه اشاره‌ای به کمپین اعدام نکنید داشته باشد از احتمال تغییر حکم خبر داده و گفته است: «این حکم در دیوان عالى کشور بعد از فرجام‌خواهى متهمان و وکلا به تأیید رسیده و به دادسرا اعاده شده است؛ اجراى احکام فرایند قانونى دارد و ممکن است در این فرایند هر موجب قانونى دیگرى نتیجه پرونده را همراه با تغییر کند».
سید احمد علم الهدی امام جمعه تندرو مشهد با ادبیاتی به شدت تند و توام با ناسزا از کمپین #اعدام_نکنید انتقاد کرده و بدون اشاره به روایت‌های میلیونی از حضور کاربران ایرانی در این کمپین گفته است: «یک عده از این روسپی‌های سیاسی آمریکایی که منافقین هستند به فکر افتاده‌اند در کشور تخریبی بکنند، یک سروصدا راه بیندازند به خیال خودشان این تحقیر آمریکا را جبران کنند... در این فراخوان‌هایی که کردند نیز، مردم هوشیار و بیدار ما و جوانان اندیشمند ما به‌هیچ‌وجه فریفته نشدند، حرکتی صورت نگرفت و این حرکت روسپی‌گری سیاسی به نفع آمریکا از طرف منافقین به‌جایی نرسید».
دری نجف آبادی، نماینده رهبرجمهوری اسلامی در استان مرکزی که سمت‌هایی همچون وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری جمهوری اسلامی را در کارنامه خود دارد هم از حکم اعدام سه جوان دفاع کرده و هم احتمال تغییر آن را رد نکرده است.
نجف آبادی در بخشی از سخنان خودش گفته است: «قرآن کریم در رابطه با حکم بغاة و محاربین، تکلیف را روشن نموده و دستورات مقتضی را ارائه کرده است؛ مخصوصا اگر به صورت گروهکی و شبکه‌ای موجب اخافه مردم، ترساندن مسلمانان، تعرض به جان، مال و ناموس مردم شده و در جامعه ناامنی ایجاد کرده و ابزار دست دشمنان اسلام و قرآن شوند و با اهداف پلید دشمنانی همچون استکبار، منافقین و صهیونیست همراه شوند؛ تمام این افراد جزو محاربین بوده و با تشخیص دادگاه، حکم اعدام برای آنان صادر می‌شود. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که این مجازات‌ها، جنبه بازدارندگی نیز داشته تا افراد شرور دیگر نیز بدانند که با اعمال شرارت و جنایت، چنین مجازات‌هایی در انتظار آنان است».
حمید رسایی دیگر اصولگرای تندرو و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از مخالفان و موافقان اعدام انتقاد کرده و در توئیتی نوشته است: «‏در رسیدگی به پرونده قضایی، ۳ نفر محکوم به اعدام شده‌اند. عده‌ای با اکانت‌های سفارشی و از روی عناد هشتگ زدند #اعدام_نکنید بلافاصله در مقابل‌شان عده‌ای مدافعانه هشتگ زدند اعدام بکنید. هردو هشتگ، مطالبه‌ای غلط بود وقتی هنوز در مسیر پرونده امکان دادرسی مجدد هست. قانون را اجرا کنید. اگر در اعاده دادرسی، مشخص شد حکم اعدام درست بوده اعدام بکنید حتی اگر طوفان توییتری راه انداخته شود و اگر مشخص شد که حکم متزلزل است، اعدام‌ نکنید هر چند همه کسانی که در دفاع از شما توییت کرده‌اند دمغ شوند. یک محکوم تا آخرین مرحله حق استفاده ازظرفیت قانونی‌اش را دارد خصوصا محکوم به اعدام».
امیرحسین ثابتی مجری و فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتر خود به کمپین #اعدام_نکنید به شدت تاخته و نوشته است: «همان‌ها که می‌گفتند "موسوی دستگیر بشه، ایران قیامت می‌شه" و بعد هم موسوی دستگیر شد و اتفاقی نیفتاد، امروز می‌گویند "اعدام نکنید". با شعار شما اتفاقی نخواهد افتاد، آن ۳ نفر هم اگر جرمی مرتکب شده‌اند باید اعدام شوند واگر هم بیگناه هستند نباید اعدام شوند، اما این را توییتر مشخص نخواهد کرد»!
 
واکنش رسانه‌های حکومتی
در میان رسانه‌های حکومتی کیهان تندترین انتقادها را از کمپین #اعدام_نکنید و به ویژه هنرمندان حامی آن داشته و نوشته است: «این سلبریتی‌های کم‌سواد، یک بار دیگر نیز به ابزار انحراف و فریب مردم تبدیل شده‌اند و این بار از سه سارق مسلح که دستانشان به خون مردم آلوده است، حمایت کرده‌اند! حراست صداوسیما و همچنین حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این فهرست را مد نظر قرار دهد و افرادی که هم‌جهت با ضدانقلاب و ترامپ، از قاتل‌ها و جانیان حمایت می‌کنند، بهتر است کمتر از قبل از بیت‌المال و امکانات عمومی کشور مصرف کنند.
خبرگزاری فارس نیز تلاش کرده تا اصالت کمپین #اعدام_نکنید با همان حرف‌ها و حربه‌های قدیمی زیر سوال ببرد و نوشته است: «... هشتگ #اعدام_نکنید با پشتیبانی یگان سایبری منافقین، برخی از سلبریتی‌ها و دشمنان مغرض و همیشگی این مرز و بوم به ترند اول توئیتر در جهان تبدیل شد و بسیاری از مردم که از جزئیات اقدامات مجرمانه این محکومان بی‌خبر بودند ناخواسته با این جریان مرموز همراه شدند و جای جای فضای مجازی مملو از هشتگ #اعدام_نکنید شد. اما سئوال اینجاست که این سه محکوم چه کرده‌اند که دادگاه بدوی و دیوان عالی کشور آن‌ها را مستحق مجازات اعدام ‌می‌داند؟»
روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از رسانه های حکومتی نوک انتقاد را سمت سخنگوی قوه قضاییه کرده و نوشته است: «در پی اتفاقات روز گذشته درباره اعلام اعاده دادرسی درباره حکم اعدام سه نفر از متهمان حوادث آبان‌ماه، در یادداشتی به ضعف رسانه‌ای قوه قضائیه پرداخته است. احتمالا وقتی که جناب سخنگو داشت تایید این احکام را در دیوان عالی کشور رسانه‌ای می‌کرد توقع چنین حجمی از واکنش در فضای مجازی و... را نداشت و غافلگیر شد و مشکل هم دقیقا همین‌جاست.
این حجم از واکنش در سه سطح قابل تحلیل است؛ سطح اول به وضعیت رسانه‌ای دستگاه‌های مختلف دولتی و حاکمیتی و البته قوه‌قضائیه برمی‌گردد که در آنها عموما در همچنان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و این دستگاه‌ها در چنبره انگاره‌های سنتی رسانه گرفتار هستند. واقعیت این است که با وجود تغییرات مهمی که در دوره جدید قوه‌قضائیه اتفاق افتاده، برخی مشکلات پایه‌ای که در دوره قبلی وجود داشت همچنان پابرجاست و مهم‌ترین آن ضعف رسانه‌ای است. این ضعف هم محدود به یک فرد، گروه یا مجموعه رسانه‌ای نیست بلکه ریشه درنوعی نشناختن افکارعمومی و حساسیت‌هایش دارد.
سیستم رسانه‌ای قوه‌قضائیه حتما به اهمیت اخبار مربوط به وقایع آبان ۹۸ در افکارعمومی آگاه است و این بی‌مبالاتی در طرح موضوعات مربوط به آن به شکل جدی محل سوال است. آیا ارائه ندادن توضیحات جامع و قانع‌کننده برای افکارعمومی و صرف اعلام خبر و موضع‌گیری فلسفه وجودی کنفرانس خبری را زیرسوال نمی‌برد؟»
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

بنابراین بیشتر چهره‌ها و رسانه‌های حکومتی در عین تلاش برای زیر سوال بردن کمپین #اعدام_نکنید اما سعی کردند راه بازگشت حکومت از این حکم را باز بگذارند.


اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Saturday, July 18, 2020 - 01:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به