ایران استار در گزارش دو روز پیش خود به این موضوع اشاره کرد که رابطه ایران و چین وارد مرحله جدیدی و بی‌سابقه‌ای شده است و قرار داد راهبردی ۲۵ ساله بین دو کشور و قول چین برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و همچنین صنعت انرژی چیزی فراتر از یک قرار داد عادی است. این تحلیل ایران استار خیلی زود توسط سایر رسانه‌های فارسی زبان خارج و داخل ایران نیز مطرح شد. موضوع این قراداد وقتی جالب‌تر شد که محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق جمهوری اسلامی که یکی از طرفداران جدی مذاکره با آمریکا شده است، از این قرار داد انتقاد کرد.

درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چه می‌دانیم؟
ماجرای قرار داد راهبری بین جمهوری اسلامی و چین از آنجایی جدی شد که چهارشنبه هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با همتای چینی خود، وانگ یی، مذاکرات ویدئویی مهمی انجام داد و پس از آن توئیتی به زبان چینی منتشر کرد و از توافق ایران و چین در خصوص تعمیق شراکت جامع راهبردی بین دو کشور و پیش‌برد برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های دوجانبه میان تهران و پکن خبر داد.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
قبل از این ملاقات ویدیویی و توئیت ظریف پیش‌نویس برنامه ۲۵ ساله ایران و چین به تصویب هئیت دولت ایران رسیده بود. این پیش‌نویس ماحصل چند سال مذاکرات بین دو کشور در سطوح عالی سیاسی بود.
به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله خود حسن روحانی این قرارداد در واقع زمینه مشارکت چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای از جمله طرح بزرگ کمربند و صنایع گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و از همه مهمتر صنعت نفت و گاز ایران را فراهم می‌کرد.
در سوم سپتامبر ۲۰۱۹، وبگاه «پترولیوم اکونومیست» مدعی شد که بر اساس این توافق چین ۲۸۰ ملیارد دلار در توسعه بخش نفت و گاز و صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین، ۱۲۰ میلیارد دلار دیگر در ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل و تولید ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

به نوشته پترولیوم اکونومیست، ایران از برنامه همکاری راهبردی با چین سه منفعت خواهد داشت. اول اینکه چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و حق وتو دارد، بنابراین می‌تواند در شورای امنیت از ایران دفاع کند؛ دوم، برنامه همکاری مزبور، تولید نفت و گاز ایران را تسریع خواهد کرد؛ و سوم اینکه چین با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا، واردات نفت از ایران را بیشتر خواهد کرد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
روزنامه الاخبار لبنان، نزدیک به حزب‌الله هم به نقل از یک منبع آگاه ایرانی نوشته بود که هدف این توافق آن است که به چینی‌ها اطمینان داده شود که حتی اگر ایران اختلافاتش را با غرب حل کند، همکاری با چین ادامه خواهد یافت.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
البته موضوع اختلاف چند سال اخیر چین با آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ هم در تسریع به انجام رسیدن این قرار داد بی‌تاثیر نبوده است و می‌توان انتظار داشت که چین در آینده از این قرار داد به عنوان برگ برنده خود در مذاکره و ارتباط با آمریکا استفاده کند.
 
و ناگهان محمود احمدی‌نژاد...
در این میان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی که در انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ بسیار فعال بود و جمعی از حامیان او در قالب لیست اصولگرایان به مجلس راه یافته‌اند به ناگهان از در انتقاد از قرار داد ۲۵ ساله ایران و چین در آمد.
احمدی نژاد در سخنرانی که در گیلان داشته نسبت به این قرار داد هشدار داده و گفته است: «شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد... هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت».
جالب اینجاست احمدی نژاد که گویا خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده می‌کند پیشتر از امکان مذاکره با آمریکا به عنوان بزرگترین مخالف احتمالی قرار داد ۲۵ ساله ایران و چین صحبت به میان آورده است.
او چند روز پیش طی یک گفت‌وگوی اسکایپی با شبکه «یو. اس. ایران. تی‌وی» از دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا خواسته بود در مشی دولت آمریکا تغییر ایجاد و رویه‌هایش را اصلاح کند. احمدی نژاد گفته بود: «انتظار از آقای ترامپ این است که در مشی دولت آمریکا تغییر ایجاد کند و بیاید و گفت‌وگو کند... تنظیم یک طرفه توافق و لغو یک طرفه توافق، میان دو ملت بدبینی درست کرد. اصلاح جهان فقط در فضای تفاهم ممکن است». وی چهارم تیرماه ۱۳۹۸ هم در نامه‌ای به ترامپ مضامین مشابه‌ای را مطرح کرده بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

با این اوصاف به نظر می‌رسد در داخل جمهوری اسلامی قرار داد ۲۵ ساله با چین مخالفان جدی دارد؛ مخالفانی که احتمالا تصور می‌کنند این قرار داد امکان مذاکره با آمریکا در روز مبادا را کم خواهد کرد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, June 28, 2020 - 22:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به