کشته‌های غیرنظامی بیشتر حاصل بمباران هوایی نیروهای آمریکایی بوده تا حملات زمینی آنها به طالبان
برای اولین‌بار طی ده سال گذشته که سازمان ملل به جمع‌آوری اسناد کشته‌های جنگ افغانستان پرداخته، نشان داده شده که نیروهای آمریکا همراه ارتش افغانستان بیشتر از شبه‌نظامیان طالبان، مردم عادی افغان را به قتل رسانده‌اند. طبق این آمار، حداکثر در چهارماه اول سال جاری (2019) و حداقل آن در سال 2013 بوده است. گزارش نشان می‌دهد که 53% کشته‌های غیرنظامی توسط نیروهای آمریکایی صورت گرفته، و 54% کل کشته‌ها و زخمی‌ها (شامل نظامیان و غیرنظامیان) توسط طالبان انجام گرفته و حتی تعداد بمب‌گذاری‌های انتحاری نیز در مقایسه با سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.
در سه ماه اخیر، برای کسب دست بالا در مذاکرات بین طالبان و آمریکا در دوحه قطر، هر دو گروه اقدام به عملیات بیشتر نظامی کرده‌اند، و به همین نسبت تعداد انفجارها که باعث مرگ نظامیان و غیرنظامیان می‌شود، بخصوص در کابل با حداکثر رشد در طی 18 سال گذشته، افزایش بیشتری داشته است. گزارش سازمان ملل مشخص کرده که در طی این مدت زیان‌های انسانی با 23% کاهش نسبت به سال 2018 سبب مرگ 581 غیرنظامی و مجروحیت 1192 نفر دیگر شده است. البته این آمار نمی‌گوید که دلیل این کاهش تلاش برای حفظ جان غیرنظامیان بوده و یا این موضوع با مذاکرات در دوحه ارتباط دارد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
طبق این گزارش، کشته‌های غیرنظامی بیشتر حاصل بمباران هوایی نیروهای آمریکایی بوده تا حملات زمینی آنها به طالبان؛ زیرا اخیرا نیروهای زمینی در برخورد با دشمن اغلب از نیروی هوایی برای بمباران آن ناحیه درخواست کمک کرده‌اند. بدین ترتیب بمباران هوایی با 145 کشته و 83 مجروح، سومین عامل مرگ و میر غیرنظامیان را تشکیل داده که این خود 41% نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد و بنابر این گزارش تقریبا همه این کشتار توسط هواپیماهای آمریکا انجام شده است. هواپیماهای آمریکایی 790 بمب و راکت در ژانویه و فوریه بر سر افغانستان فرو ریخته‌اند که نسبت به 847 بمب سال گذشته، از نظر تعداد کاهش نشان می‌دهد. گزارش سازمان ملل می‌گوید کاهش مقطعی کشته‌ها در حملات هوایی معمولا بخاطر کاهش عملیات بخاطر زمستان سخت افغانستان است. این گزارش افزوده که فقط در 4 حمله انتحاری که توسط طالبان انجام پذیرفته 178 غیرنظامی کشته یا زخمی شده‌اند. حملات انتحاری امسال 19 بار کمتر از سال گذشته انجام شده و مسبب مرگ یا زخمی شدن 751 نفر شده است. ارتش افغانستان با کشتار 305 نفر و مجروحیت 303 نفر، افزایش 39 درصدی نسبت به سال گذشته را ثبت کرده است.
حمله مستقیم به فردی مشخص 9%، مین‌ها 7%، عملیات جستجو و ایست‌بازرسی با 6% پس از بمباران و حملات زمینی، بقیه آمار کشته‌ها را تشکیل می‌هد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

سرگرد "دی‌و باتلر" سخنگوی ارتش آمریکا می‌گوید:"ما بالاترین استانداردهای جنگی را با حداکثر دقت و مسئولیت در همه تصمیم‌گیری‌های نظامی خود رعایت می‌کنیم. اما حق دفاع از خود را نیز همیشه برای خودمان محفوظ داریم (و به کار می‌بندیم). بهترین کاری که در پایان بخشیدن به این شرایط می‌توان انجام داد توقف جنگ با توافق همه جناح‌هاست". اما "تادمچی یاماموتو" مسئول ویژه سازمان ملل در افغانستان می‌گوید: "ادامه تعداد زیاد مرگ و مجروحیت غیرنظامیان در هر روز، شوک‌آور است. هر دو سمت جنگ بایستی از غیرنظامیان محافظت کنند".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, July 31, 2019 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به