ایران استار: بیش از شش سال پس از اینکه کانادا برای کمک به نبرد با دولت اسلامی عراق و سوریه برای اولین بار نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام کرد، صدها نفر از نیروهای مسلح کانادا هنوز در منطقه باقی مانده‌اند. امروز این پرسش مطرح است که با از میان رفتن داعش ارتش کانادا چه ماموریتی را به ویژه در عراق دنبال می‌کند و آیا این ماموریت در ارتباط با ایران تغییر کرده است؟
سی‌بی‌سی نیوز نوشته است که کانادا اکنون با این مأموریت بر سر دو راهی قرار دارد و سوالی که دولت فدرال و فرماندهان ارتش کانادا، دیپلمات‌ها و دیگران با آن روبرو هستند این است که چه تعداد از این نیروها پس از ماه مارس در منطقه می‌مانند؟ و اگر می‌مانند، چرا؟
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
آیا ماموریت ارتش کانادا در عراق در ارتباط با ایران تغییر کرده است
قرار است مأموریت فعلی ارتش کانادا در خاورمیانه با بیش از ۵۰۰ پرسنل نظامی که در چندین کشور مستقر هستند در تاریخ ۳۱ مارس پایان یابد. اکثر این نیروها در کویت و عراق مستقر هستند. همچنین در پایان سال مالی فدرال بودجه ۱.۳۹ میلیارد دلاری دولت کانادا برای آنچه به عنوان استراتژی دولت لیبرال در خاورمیانه توصیف شده بود شامل پول برای مأموریت نظامی و سایر كمک‌های خارجی به منطقه به پایان می‌رسد.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

هارجیت سججان وزیر دفاع کانادا در مصاحبه اخیر خود با مطبوعات کانادایی از گفتن اینکه آیا این ماموریت تمدید خواهد شد یا خیر خودداری کرد. وی در عوض تأکید کرد که کانادا همچنان "یک شریک قابل اعتماد" برای متحدان خود و کشورهای منطقه خواهد بود. با این حال وی همچنین گفت که دولت تصمیم خود را بر این اساس ادامه می‌دهد که دستاوردهای سخت به دست آمده در سال‌های گذشته به ویژه در عراق از بین نرود. به گفته وی: "بنابراین تصمیماتی اتخاذ خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که عراق قادر است روی پاهای خود بایستد و قادر به جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی باشد".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
کانادا برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده نیروهای خود را به خاورمیانه اعزام کرد تا جلوی گسترش داعش از مناطق بزرگی در عراق و سوریه را بگیرید. این اقدامات اولیه شامل ده‌ها سرباز نیروهای ویژه و همچنین هواپیماهای جنگی بود که بنابر ماموریت قصد داشتند جلوی پیشرفت داعش در عراق را بگیرند. داعش اما به تدریج شکست خورد و به گروه پراکنده ای تبدیل شد. با این اوصاف مأموریت فعلی شامل تعداد نامعلومی از سربازان نیروهای ویژه است که به گفته فرماندهان ارشد در حال یافتن و از بین بردن تجمعات داعش به عراقی ها کمک می‌کند. در طی سالهای اخیر چیز دیگری در مورد آنچه که این نیروها انجام می‌دهند فاش نشده است. این مأموریت همچنین شامل مربیان نظامی کانادایی است که با همتایان عراقی در سطح استراتژیک همکاری می‌کنند. برای مثال یک افسر کانادایی قبل از اینکه دانمارک در نوامبر این کار را انجام دهد برای مدت دو سال یک مأموریت آموزشی بزرگتر ناتو را هدایت کرد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
درباره آتیه حضور نیروی نظامی کانادا در منطقه خاورمیانه توماس جونو، متخصص خاورمیانه در دانشگاه اتاوا گفت: "هرچه دولت اسلامی اکنون ضعیف شده است اما بدون شک شرایط احیای نهایی آن هنوز وجود دارد".
در همین حال، چالش‌های جدید تهدید کننده صلح و ثبات در عراق است، از جمله اختلافات قدیمی در داخل کشور و افزایش درگیری میان ایران و ایالات متحده. بسما مومنی، متخصص خاورمیانه در دانشگاه واترلو معتقد است به همین دلیل اتاوا برخی از نیروها را در عراق نگه می دارد تا به عنوان یک سد در برابر نفوذ روزافزون ایران عمل کند با این استدلال که از تجزیه عراق جلوگیری کند. بنابراین به اعتقاد این متخصص مأموریت نظامی کانادا در عراق طی دو سال گذشته تغییر یافته است و اهداف دیگری را شامل می شود از جمله جلوگیری از نفوذ ایران. ایران و آمریکا هریک از گروه‌های شبه نظامی متعددی در عراق حمایت می‌کنند که برخی از آنها حملاتی را علیه یکدیگر انجام می‌دهند.
 
تاثیر آمدن بایدن به جای ترامپ بر استراتژی نظامی کانادا
البته این سوال آشکار هم مطرح است که دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریكا در مورد خاورمیانه و عراق چه رویكردی را اتخاذ می كند كه بدون تردید این رویکرد بر تصمیم كانادا تأثیر می‌گذارد. با دستور ترامپ، ایالات متحده سال گذشته خروج نیروهای خود را عراق آغاز کرد و در همین حال کانادا نیز نیروهای نظامی خود را خیلی بی سر و صدا از بیش از ۸۰۰ سرباز به ۵۰۰ نفر در تابستان رساند. فرماندهان کانادایی در آن زمان گفتند که این نشان دهنده نیاز کمتری به آموزش مقدماتی سربازان عراقی است. از طرف دیگر مجلس عراق نیز رای به خروج سریع نیروهای خارجی از این کشور داده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

البته مشخص نیست که دولت بایدن چه سیاستی را در عراق و منطقه دنبال خواهد کرد اما جونو و مومنی گفتند آنها فکر می‌کنند این کشور همچنان درگیر خاورمیانه خواهد بود و به دنبال متحدانی برای ادامه نقش خود خواهد بود. این همان چیزی است که مقامات کانادایی باید در نظر بگیرند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Sunday, January 10, 2021 - 20:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به