وی در دانشگاه کالیفرنیا در رشته ریاضی درس می‌خواند و پس از آشنائی با آرتور‌ ابها‌م پوپ‌ رشته خود را عوض کرد
شرق‌شناسی-120
فیلیس اکرمن (Phyllis Ackerman) ‌از اهالی آمریکا‌ و همسر شادروان پروفسور آرتور آُپهام‌ پوپ‌ شرق‌شناس‌ معروف آمریکا‌ئی‌ و همکار او در کلیه فعالیت‌های‌ مربوط به ایران در انستیتوی آسیائی بود. آنها با هم در شیراز اقامت داشتند. فیلیس در هنر موسیقی ایرانی تخصص داشت (1)‌.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
تعمیرات خانه، آسفالت
این خانم خاور‌شناس به همراه هفتاد و یک نفر از دانشمندان ایران‌شناس دیگر پروفسور پوپ را در تالیف مجموعه‌ای بزرگ‌ تحت عنوان "بررسی هنر ایرانی" یاری دادند (2).
فیلیس در 1893 متولد شده و در سال 1977 در شیراز ایران درگذشت. خانم فیلیس آکرمان‌ مورخ آثار هنری ایران بود و در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا‌ی آمریکا تحصیل کرده بود‌ و پس از سال 1344 خورشیدی با همسرش‌ پروفسور پوپ در شیراز اقامت کرد و پس از فوت هم در آرامگاه‌ شوهرش در کنار زاینده‌رود اصفهان‌ به خاک سپرده شد‌. این آرامگاه توسط دوست ایرانی پروفسور پوپ محسن فروغی‌ در کنار رود زاینده‌رود اصفهان بنا گردیده است‌. این زن و شوهر خاور‌شناس آمریکائی‌ در موقع اقامت در شیراز در نارنجستا‌ن قوام آنجا را تبدیل به مؤسسه آسیائی‌ دانشگاه شیراز‌ نمودند و خود پروفسور پوپ‌ پایه‌گذار این مؤسسه‌ شرق‌شناسی‌ در ایران است‌.
در دانشنامه ایرانیکا (Iranica) انگلیسی زبان چاپ آمریکا‌ مقاله جامعی در‌باره این خانم‌ خاور‌شناس‌ و همسر و یار پروفسور پوپ‌ درج شده که ترجمه کوتاه شده آنرا در اینجا‌ به عرض خوانندگان‌ می‌رسانم‌: خانم‌ فیلیس آکر‌من در 1893در اوکلند‌ کالیفورنیا ایالات متحده آمریکا‌ به دنیا آمده و در 25 ژانویه 1977‌ در شهر شیراز‌ ایران در‌گذشته است. او متخصص در تالیف، ویراستاری، معلمی و مترجمی در زمینه پارچه‌های هنری ایران است بعلاوه وی در‌ شناسائی و بررسی انواع کارهای چاپی اروپائی و برنزهای کشور چین، نماد نگاری، شناخت انواع نشانه‌ها و ویراستارکتاب 6 جلدی "بررسی هنرهای ایران" همسر و همکار پروفسور اُبهام پوپ‌ هم می‌باشند‌. وی در دانشگاه کالیفرنیا در رشته ریاضی درس می‌خواند و پس از آشنائی با آرتور‌ ابها‌م پوپ‌ رشته خود را عوض کرد و به بخش فلسفه و زیبائی‌شناسی‌ وارد شد‌ و وقتی پایا‌ن‌نامه دکتری خود را در دانشگاه هگل (Hegel) دریافت کرد‌ مدرس دانشگاه شد. وی در 1920 با آرتور ابهام پوپ‌ ازدواج کرد‌.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
خانم آکر‌من‌ وقتی در نیویورک‌ زندگی می‌کرد و مشغول‌ گذراندن دوران دانشگاهی خود بود در روزنامه New York Globe  ستون هنری آن نشریه را می‌نوشت و مقالات کوتاهی در‌باره موضوعات مختلف برای خوانندگان‌ غیر‌حرفه‌ای و معمولی‌ از جمله در‌باره‌ مبل‌آلات، جلد‌سازی، کاغذ دیواری، موزائیک وغیره قلم می‌زد. این نوشته‌ها شامل فرهنگ‌های مختلف‌ و دوره‌های تاریخی‌ بود‌، از جمله در سال 1945 کتابی در‌باره برنز‌های چینی‌ نوشت و چاپ کرد‌ و مدعی بود که الاهه‌های چینی از غرب چین‌ منشا گرفته‌اند. در سال 1926 در فیلادلفیا‌ نمایشگاهی از هنر ایران‌ در موزه پنیسیلوانیا‌ تشکیل دادند و این اولین نمایشگاه از این نوع (منحصرا درباره هنر ایران‌) در جهان بود‌ که در پی آن کنگره بین‌المللی ایران در زمینه هنر و باستان‌شناسی‌ هم ‌تشکیل گردید‌ و سرانجام فیلیس آکرمن فعالیت‌ها و تحقیقات خود را در زمینه نقش و بافته‌های ایران در صدر اسلام‌ اختصاص داد و او با پروفسور پوپ شوهرش‌ در اهمیت هنر ایران‌ متقائد شدند و نمایشگاه آثار هنری ایران را در سال 1931 در برلینگتن هاوس (Burlington House  ) لندن‌ بر‌پا کردند که همزمان با‌ تشکیل دومین کنگره بین‌المللی هنر و باستان‌شناسی ایران شد. این نمایشگاه اولین نمایشگاه در مقیاس بزرگ اروپائی‌ در‌باره هنر و باستان‌شناسی ایران بود‌ که به معرفی بهتر هنر ایرانی به اروپائیان‌ کمک بسیاری کرد‌. خانم آکر‌من در نمایشگاه هنر ایران‌ در 1935در لنینگراد هم مدد رسانید ‌و در سال 1940 انیستیتوی ایران‌ بر‌پا گشت‌. مهمترین اثر این زوج خاور‌شناس انتشار کتاب "بررسی هنر ایران" است که در شش جلد بزرگ توسط دانشگاه اکسفورد در سال 1939 در لندن چاپ شد و بزرگترین کتاب در این زمینه است که‌‌ به فرهنگ‌ یک کشور اختصاص دارد‌. این مجموعه در 2800 صفحه و 5000 حاشیه و زیرنویس و بیش از 8000 مدخل‌ تالیف شده است‌ که شخص خانم فیلیس آکرمن3 3 فصل از 115 فصل کتاب را از زبان‌های فرانسه، آلمانی و ایتالیائی‌ ترجمه کرده است. خانم آکرمن از سال 1930تا 1953هم ویراستار و همکار پروفسور پوپ نشریه "بولتون آمریکائی بنیاد ایران" بوده است این بنیاد بعدا به "هنرایران" تغییر نام داد. بسیاری از تحقیقات و آثار این خانم خاورشناش‌ منتشر نشده و در مؤسسه آسیائی دانشگاه پهلوی شیراز‌ مانده است و بعلاوه بیش از 2800 قطعه از آثاری هنری و نماد‌گونه‌ که این خانم گرد‌آوری کرده در موزه نارنجستان قوام شیراز‌ موجود است. او در 1964 به همراه شوهرش پروفسور پوپ یک سفر رسمی‌ به ایران رفتند‌ ودر خواست تاسیس مؤسسه آسیائی را در دانشگاه پهلوی شیراز‌ از مقامات ایران‌ کردند‌ و درسال 1966 این موسسه تحت مدیریت پروفسور پوپ‌ تشکیل شد‌ که در سال 1969 پس از فوت مرحوم پروفسور پوپ تحت مدیریت پروفسور ریچار‌ن فرای (Richardn. Frye) (3) قرار گرفت‌.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
خانم فیلیس آکر‌من پس از در‌گذشت‌ شوهرش پروفسور پوپ‌ که وصیت کرده بود او را در ایران دفن کنند در شیراز بسر ‌برد که او هم درسال 1977 در‌گذشت و در همان آرامگاه پروفسور پوپ در کنار زاینده‌رود اصفهان‌ به خاک سپرده شد‌. آرامگاه این دو خاورشناس‌ ایران‌دوست در کنار رودخانه زاینده‌رود اصفهان نزدیک پل خواجو‌ قرار دارد‌.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
 
نگاهی به آثار خانم آکرمن:
1-ایران"Persia"‌ چاپ لندن دانشگاه اکسفورد 1933.
2- فرشینه آیینه تمدن "Tapestry the Mirror of Civilization" چاپ‌ لندن 1933 دانشگاه اکسفورد.
3- شرح حالی از غیاٍث‌ بافنده (A Biography of ‌Ghiyath  the Weaver ) چاپ 1934.
4- سوزن‌دوزی در ایران (Embroidery in Persia ) چاپ نیویورک 1934.
5- نمایشگاه  هنر ایرانی در لنینگراد چاپ  1936.
6- نقش مایه‌های‌ هند و ایرانی‌ در هنر ساسانی Indo-Iranian Motifs in Sassanian  Art  چاپ 1937.
7- منسوجات عصر ساسانی (Textiles Through the Sassanian Period ) چاپ 1938.
‌8- بررسی هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا کنون (کمک ویراستار‌) A Survey of Persian Art  Arthur Upham  Pope  شش جلد 1938-1939‌ چاپ دانشگاه اکسفورد‌.
9- شاهکارهای هنر ایرانی (با همکاری )Masterpiece s of Persian Art  By Arthur Upham  Pope  چاپ نیویورک 1945‌.
10- منسوجات ایرانی به عنوان اسناد تاریخی‌ چاپ لس‌آنجلس 1959(Persian  Textile as  Culture – historical  Documents)‌.
11- هنر نقره‌کاری و زرگری پارت‌ها (The Art of The Parthian Silver and Goldsmith ).
12- ویژگی موسیقی ایرانی که با عنوان "خصوصیات موسیقی ایران" به ترجمه فارسی‌ احمد کریمی‌ در مجله فرهنگ و زندگی ش6ص18-33 سال 1350 چاپ شده است‌.
13- درفش‌ها، پلاکاردها و نشانه‌ها‌.
14- منسوجات عصر اسلامی (باهمکاری ) چاپ 1995.
‌15- بافته‌های ‌عصر صفوی‌ ترجمه پرویز ناتل خانلری مجله‌ سخن ش17 سال 1346صص1026تا 1029.
16-آغاز هنر نساجی در فلات ایران چاپ 1953 (The Beginning of Textile Art on the Iranian Plateau  ).
‌17- ایران از نو تولد می‌یابد‌: ساسانیان (227- 641) چاپ 1953(Persian Renasencet).
‌18- باغ‌ها(Gardens) با همکاری پروفسور پوپ.
19- نساجی ایران‌: بافته‌های دوران اسلامی‌: دوره نخستین اسلام و زمان سلجوقیان ترجمه‌ زرین دخت صابر شیخ‌ چاپ سازمان صنایع دستی ایران تهران 1361


 
منابع وماخذ:
1- گروه مؤلفان و مترجمان‌: فرهنگ خاور‌شناسان‌ جلد اول ص401.‌ چاپ تهران 1376‌.
2- محمد رستی‌: ایران‌شناسان و ادبیات فارسی ص 658‌ چاپ تهران 1390 هر دوکتاب از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی‌.
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

3- دانشنامه ایرانیکا (Iranica )، مقاله Phyllis  Ackerman   سایت دانشنامه ایرانیکا‌.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, January 15, 2020 - 19:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به