ایران استار: دولت کانادا در ادامه توافق‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران درباره هواپیمای پرواز ۷۵۲ اوکراین اعلام کرد برای آغاز مذاکره با جمهوری اسلامی درباره جبران خسارت وارده به خانواده‌های قربانیان به توافق رسیده است.
براساس بیانیه دولت کانادا، یک گروه هماهنگی بین‌المللی از کشورهایی که اتباع آن‌ها در ماجرای ساقط شدن هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند، با امضای یک تفاهم‌نامه راه را برای مذاکره با تهران هموار کردند. این کشورها که شامل کانادا، انگلیس، اوکراین، سوئد و افغانستان می‌شوند، هرکدام شهروندانی را در پرواز ۷۵۲ اوکراین داشتند که هنگامی که پدافند هوایی ایران به اشتباه این پرواز را مورد هدف قرار داد، جان خود را از دست دادند<.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
روز گذشته دولت سوئد نیز اعلام کرده بود که ایران موافق پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراین است و امضای توافق میان وزرای خارجه چهار کشور را تایید کرده بود. فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا به خبرگزاری فرانسه گفته است این چهار کشور به اضافه ایران ساختار قانونی لازم برای شروع این مذاکرات را ایجاد کرده‌اند. شامپین گفته است: اوکراین، سخنگوی مشخص شده از سوی این گروه بین‌المللی در مورد مذاکرات، مسئولیت پیشنهاد تاریخ برای شروع مذاکرات در تهران را بر عهده خواهد داشت.

پرواز اوکراینی
در روز ۱۸دیماه سال ۱۳۹۸ مصادف با هشتم ژانویه ۲۰۲۰ هواپیمای پرواز ۷۵۲ اوکراین که از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد کیف پرواز کرده بود در نزدیکی صباشهر مورد اصابت دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و ساقط شد. همه ۱۷۶ نفر خدمه و سرنشین این هواپیما که اتباعی از چهار کشور کانادا، اوکراین، سوئد و انگلیس را شامل می‌شدند در جریان این حادثه کشته شدند.
ایران تا سه روز سقوط این هواپیما بر اثر اصابت موشک را انکار می‌کرد اما در نهایت با اصرار منابع غربی از جمله دولت کانادا، جمهوری اسلامی پذیرفت که هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه ساقط شده است و رئیس جمهوری ایران در این باره بیانیه‌ای صادر کرد. پس از بیانیه حسن، روحانی، سردار علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در صدا و سیما جمهوری اسلامی اعلام کرد تمام مسئولیت این حادثه را به عهده می‌گیرد اما در نهایت وی و هیچ یک از فرماندهان و مقام‌های سپاه استعفا نکرده‌اند یا برکنار نشده‌اند.

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

البته به تازگی دادستان نظامی تهران در اظهاراتی که به نظر می‌رسد بخشی از تمهیدات جمهوری اسلامی برای تلطیف کردن فضا با هدف آغاز مذاکرات بوده است، اعلام کرد شلیک موشک دوم پدافند سپاه پاسداران قابل پیشگیری بوده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
در روز ۶ ژوئن نیز سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از بازداشت ۶ نفر در ارتباط با سپرونده هواپیما اوکراینی خبر داده بود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
در روز ۲۳ ژوئن نیز دولت کانادا اعلام کرد ایران متعهد شده است که جعبه سیاه هواپیما اوکراینی را برای بازخوانی به فرانسه بفرستد. این اتفاق پس از آن افتاد که ایران به بهانه کرونا تا چند ماه از ارسال جعبه سیاه این هواپیما به اوکراین یا فرانسه خودداری کرده بود. جمهوری اسلامی ابتدا ادعا کرد که جعبه سیاه را به اوکراین خواهد فرستاد اما در نهایت مدعی شد که به دلیل مصاحبه‌های تند مقام‌های اکراینی، این جعبه را به فرانسه خواهد فرستاد. پیش از این کانادا از رفتار غیر مسئولانه و تعلل جمهوری اسلامی در ارسال جعبه سیاه انتقاد کرده بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

منابع خبری درباره زمان آغاز مذاکرات برای جبران خسارت خانواده‌های قربانیان به زمان دقیقی اشاره نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد با توجه به سیر سریع تحولات اخیر درباره ابعاد مختلف پرونده هواپیمای اوکراینی، این مذاکرات هم به زودی آغاز شود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, July 3, 2020 - 08:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به