کارشناسان می‌گویند فشارهای فزاینده آمریکا و دولت جو بایدن به کانادا و وی برای اتخاذ مواضع سخت در قبال پکن، باعث استعفای او بوده است
به گفته کارشناسان سیاست خارجی و امنیت ملی کانادا، "دومینیک بارتون" که موفق شده بود ماجراهای دستگیری مدیر مالی چینی هوآوی در کانادا و نیز دستگیری دو مایکل کانادایی در چین را حل کند، و نیز یکی از مدافعان افزایش تجارت بین کانادا با چین بود، با فشار آمریکا مجبور به استعفا شد.
کارشناسان می‌گویند فشارهای فزاینده آمریکا و دولت جو بایدن به کانادا و وی برای اتخاذ مواضع سخت در قبال پکن، باعث استعفای او بوده، اگرچه وزارت خارجه کانادا به سوالات مربوط به این موضوع هنوز پاسخ نداده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
آمریکا سفیر کانادا در چین را مجبور به استعفا کرد
بارتون پیشتر گفته بود که دولت بایدن به صراحت اعلام کرده است که انتظار دارد کانادا در دفاع از دموکراسی و حقوق بشر آمریکا "گام بردارد" زیرا پکن دارای مواضع جنگ‌جویانه‌ای در ژئوپلیتیک منطقه و دنیاست و در حال به چالش کشیدن موقعیت آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت جهانی می‌باشد. اما بارتون معتقد بود که کانادا باید با شرایط موجود دنیا به سیاست در مقابل چین بپردازد و به همین دلیل عملکردش و ارقام تجاری بین کانادا و چین نشان می‌دهد که تجارت این دو کشور علیرغم زندانی بودن منگ و دو مایکل در دو کشور، از سال ۲۰۱۹ تاکنون افزایش نیز یافته بود. پیشتر "جان مک‌کالم" سیاستمدار قدیمی و سفیر وقت کانادا در چین بعلت آنکه گفته بود "منگ وانژو" نیز دفاعیات قوی از خود دارد، و نیز معتقد بود که ارتباط کانادا با چین به نفع کاناداست، مجبور به استعفا شده بود. آمریکا پس از حدود دو سال و وارد آوردن چند ده اتهام به منگ و چندین عملکرد فرا قانونی، با عقب‌نشینی و بدون استرداد منگ به آن کشور، سرانجام با رای دادگاه کانادایی، شاهد آزادی منگ بود که بسرعت به چین رفت و تقریبا همزمان نیز دو مایکل کانادایی از زندان‌های چین آزاد شده و به کانادا بازگشتند. پوشش مختصر و کامل منگ و دو مایکل را اینجا بخوانید.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

علاوه بر فشاری که آمریکا بعلت روابط تجاری کانادا با چین به بارتون می‌آورد، باید گفت که بارتون مدیر عامل سابق شرکت "مک‌کنزی" که یک غول مشاوره تجارت جهانی‌ست، نیز بوده و این شرکت در آمریکا اخیرا تحت فشار قرار گرفته است. موقعیت سابق بارتون در آن شرکت می‌توانست بر آینده او در دولت کانادا تاثیر بگذارد. این شرکت چندین بار برای ادای شهادت و توضیحات، به جلساتی در کمیته کنگره آمریکا رفته و آمریکا می‌گوید این شرکت مرتکب "تضاد منافع" در قراردادهایش با شرکت‌های چینی شده است. آمریکا می‌گوید طرف واقعی قرارداد مکنزی بخش نظامی چین بوده و این قراردادها می‌تواند باعث ایجاد "نگرانی‌های امنیت ملی" برای ایالات متحده شود. بارتون قبلا مجبور شده بود که یکبار در یک پرونده ورشکستگی که با این شرکت ارتباط داشت در آمریکا شهادت دهد و منطقی است که انتظار داشته باشیم باز هم آمریکایی‌ها او را برای شهادت دادن احضار کنند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi
بارتون که در سپتامبر ۲۰۱۹ از سوی دولت ترودو منصوب شد، امروز دوشنبه استعفای خود را اعلام کرد و با اشاره به موفقیت خود در "آزادی" دو کانادایی به نام‌های "مایکل کووریگ" و "مایکل اسپاور" که مشهور به دو مایکل کانادایی شده‌اند، گفت که وی توانسته بالاترین ماموریت با اولویت "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا را به سرانجام برساند. وی در بیانیه‌اش افزوده که او همچنین برای کاهش تنش‌ها با پکن که ناشی از دستگیری منگ وانژو، مدیر اجرایی هواوی بود، کار کرده و معتقد است که کانادا اکنون از نظر سیاسی و دیپلماتیک برای دستیابی به "دیگر اولویت‌های خود با چین در موقعیت بسیار بهتری قرار گرفته است". وی پس از آزادی دو مایکل گفته بود که کانادا اکنون می‌تواند تجارت خود با چین را از سر بگیرد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
اما امروز کارشناسان اتاوایی از اعلام استعفای ناگهانی بارتون غافلگیر شدند و دلیل آن را زیر سوال بردند. "استفانی کاروین"، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کارلتون، می‌گوید بارتون، که بارها اعلان کرده بود با روابط بهتر با چین و اهمیت آن برای آینده کانادا تاکید می‌کند، اکنون "دیگر با مسیری که دولت ترودو می‌رود، خیلی هماهنگ نیست. بارتون کسی بود که می‌توانست روابط بهتری را با چین برای تجارت کانادا بوجود آورد، اما فشار زیادی از طرف آمریکا و برخی از مرتبطان با آن کشور بر روی کانادا و او وجود داشت و دارد تا کانادا موضع سخت‌تری در مورد چین اتخاذ کند". همین امروز و بلافاصله پس از استعفای بارتون، محافظه‌کاران مجلس فدرال کانادا خواستار تحریم دیپلماتیک المپیک پکن توسط کانادا شدند و گفتند که کانادا نیز باید به تبعیت از آمریکا که المپیک پکن را تحریم دیپلماتیک کرده، همین کار را تکرار کند و چین را در موضع ضعف قرار دهد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

با این حال، تقریبا کلیه سیاستمداران کانادایی، از جمله کاروین معتقدند که باید از بارتون تقدیر شود که توانست از کانال‌های دیپلماتیک و فعالیت خستگی‌ناپذیر همزمان در کانادا، چین و ایالات متحده، کووریگ و اسپاور را آزاد کند. گفتنی‌ست که در زمان این بازداشت‌ها و زندان‌ها، چین از نظر اقتصادی کانادا را تحت فشار گذاشته بود و بارتون موفق شده بود با تمام این تنش‌ها بسیاری از این فشارها را نیز کاهش دهد و جنگ اقتصادی را به حوزه دیپلماسی و دادگاه بازگرداند.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Monday, December 6, 2021 - 19:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به