وی افزود که این وزارتخانه ۸,۰۰۰ درخواست را برای برنامه ویژه خود برای افغان‌ها دریافت کرده که ۲,۶۰۰ نفر از آنها پیشتر از افغانستان خارج شده‌اند
امروز پنجشنبه ۲۶ آگوست، ماموریت نظامی کانادا در افغانستان با خروج آخرین پرواز نظامی این کشور از فرودگاه کابل به اتمام رسید. کانادا می‌گوید دقیقا معلوم نیست چند نفر از این خروج‌ها جا مانده‌اند.
این پرواز فقط چند ساعت پیش از حمله انتحاری داعش به جمعیت در بیرون فرودگاه کابل صورت گرفت؛ این حمله که با انفجار دو بمب و سپس به تیراندازی به سربازان و مردم توام بود منجر به کشته شدن حداقل ۱۳ کماندو آمریکایی و ۹۰ نفر دیگر، همراه با مجروح شدن حداقل ۱۲ سرباز آمریکایی و ۱۵۰ نفر دیگر شد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چند ساعت پس از این حمله قول انتقام داد و از خروج نیروهایش دفاع کرد. بدون زمینه و فقط چند ساعت پیش از این انفجارها آمریکا و انگلیس نسبت به خطر شدید حمله به فرودگاه کابل هشدار داده و از شهروندان خود خواسته بودند به این فرودگاه نروند و افراد نیز فرودگاه را ترک کنند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
در عین انفجار، امروز آخرین پرواز نظامی کانادا از افغانستان انجام شد؛ چه کسانی جا ماندند و چه می‌کنند؟
بنا به برنامه‌ریزی نیروهای آمریکایی، آخرین روز خروج نیروهای کانادایی همراه با چند صد افغان مرتبط، امروز پنجشنبه بود. این خروج با عجله برای رعایت مهلت خروج ۳۱ آگوست برنامه‌ریزی شده بود اما آنقدر سریع بود که نیروهای کانادایی در توئیتر اعلام کردند تعداد نامعلومی از پرسنل نظامی کانادایی برای کمک به خروج نیروهای آمریکا و دیگر کشورها همچنان در افغانستان ماندند و خوشبختانه همگی از بمب‌گذاری امروز سالم مانده‌اند. ژنرال "وین ایر" گفت که کانادایی‌ها از آخرین کشورهایی بودند که از افغانستان خارج شدند و بسیاری از پرسنل نظامی از اینکه "خیلی‌ها جا ماندند" احساس گناه می‌کنند. کانادا تقریبا توانست ۳,۷۰۰ نفر را از افغانستان خارج کند. کشورهای آلمان، انگلیس، روسیه و ترکیه دیروز کلیه نظامیانشان را از افغانستان خارج کرده بودند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

ژنرال وین می‌گوید که نیروهایش شاهد چیزهای وحشتناک، خطرات باورنکردنی، و سرانجام احساس درماندگی و گناه ناشی از جا گذاشتن افرادشان بوده‌اند. او افزود که چهارشنبه شب حدود ۱,۰۰۰ افغان که به کانادا آورده خواهند شد، نیمی با هواپیمای س-۱۷ کانادایی و نیمی دیگر توسط آمریکایی‌ها خارج شدند. دولت فدرال هم اکنون نیز در تلاش است تا تعداد کانادایی‌هایی که هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند را تعیین کند. "سیندی ترمورشویزن" معاون وزیر امور جهانی کانادا در امور کنسولی، امنیتی و مدیریت اضطراری گفت که صدها شهروند و مقیم دائم به همراه خانواده‌هایشان در این چند روز از کابل خارج شدند اما نمی‌تواند آماری از بجا مانده‌ها ارائه دهد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
بجا مانده‌ها به دیگر کشورها بروند
سیندی می‌گوید که دولت کانادا می‌داند که برخی از این افراد در کشور دیگری هستند و برخی نیز قصد خروج از افغانستان به کشور دیگری را دارند و به همین دلیل کل شبکه سفارتخانه‌ها و کمیسیون‌های عالی کانادا برای ردیابی و کمک به آنها در حال آماده باش است. او افزود: "به کانادایی‌هایی که هنوز در افغانستان هستند پیام می‌دهم: اگر نیاز دارید که به مکان امن بروید، لطفاً این کار را با احتیاط کامل انجام دهید. بهترین زمان و مطمئن‌ترین وسیله را برای اینکار استفاده کنید. خطرات را با دقت ارزیابی کنید. گام‌های تأمین امنیت خود و خانواده خود را بردارید. ‌ای کاش می‌توانستیم مدت بیشتری بمانیم و همه شما را نجات دهیم".
"دانیل میلز" معاون وزیر مهاجرت گفت که درخواست ویزای شهروندان افغان که قبلا اقدام کرده‌اند هنوز در حال رسیدگی است. وی افزود که این وزارتخانه ۸,۰۰۰ درخواست را برای برنامه ویژه خود برای افغان‌ها دریافت کرده که ۲,۶۰۰ نفر از آنها پیشتر از افغانستان خارج شده‌اند و البته این بدان معنا نیست که بقیه هنوز در داخل کشور هستند زیرا برخی از آنها نیز قبلا به کشورهای ثالث فرار کرده‌اند که دولت از خروج آنها اطلاع ندارد. وی تاکید کرد که اداره مهاجرت به طور خستگی ناپذیری برای پردازش همه درخواست‌ها کار کرده و می‌کند.
 
ورود به و خروج از افغانستان
کانادا در سال ۲۰۰۱ در کنار متحدان غربی خود و بدنبال واقعه ۱۱ سپتامبر به افغانستان رفت تا طالبان را ریشه‌کن نماید و بن لادن را به جزا برساند. طالبان گفته بود بن لادن در افغانستان نیست؛ بن لادن ۱۰ سال بعد در پاکستان توسط کماندوهای آمریکایی کشته شد. حداکثر نیروی کانادا در افغانستان ۳,۷۰۰ نفر بود که طی این سال‌ها ۱۵۹ کشته و بیش از ۲,۰۰۰ زخمی حاصل آن بوده است. کانادا می‌گوید حدود ۵ بیلیون دلار خرج حضورش در افغانستان کرده که منابع مستقل این رقم را رد کرده و آنرا ۱۸.۵ بیلیون دلار توصیف می‌کنند. نیروهای رزمی کانادایی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شدند.
وین می‌گوید گفت که اکنون کانادا باید فکر کند که آیا تلاش‌هایی که این کشور در افغانستان انجام داده ارزشش را داشته یا خیر و اینکه آیا کانادایی توانسته در زندگی هزاران نفر در افغانستان تفاوت ایجاد کند؟ تعدادی از سربازان کانادایی متهم به قتل درجه دوم و نیز سوء استفاده از اسیران و زندانیان شده‌اند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

طبق آمار غربی‌ها بیش از ۴۷,۰۰۰ غیرنظامی افغان و بیش از ۶۶,۰۰۰ نفر نیروی نظامی این کشور از سال ۲۰۰۱ تا کنون در جنگ جان باختند. آمار کشته شده‌های افغانستان بنا به منابع مستقل بیش ۲۵۰,۰۰۰ نفر و تعداد آوارگان کمی بیشتر از ۵ میلیون نفر است که عمدتا به ترتیب در پاکستان، ایران و هندوستان سکنی گزیده‌اند.

در این رابطه بیشتر بخوانید و بدانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Thursday, August 26, 2021 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به