طبق تحقیقات جدید و یافته ها در باب یادگیری معنا ساختی، در واقع فرایند آموزش، بر مبنای شکل‌گیری معنا در ذهن افراد شكل می‌گیرد
اواخر سال اول دبستان بودم و معلم دیکته می‌گفت و همه بی‌چون و چرا می‌نوشتیم. یادم هست کلمه "بعضی" را بلد نبودم با کدام "ز" بنویسم. با همه انواع ز یک بار کلمه را گوشه دفترم نوشتم تا نگاه کنم کدامش آشنا به ذهن است و همان را در دیکته کلاسی بنویسم. عملیات موفقیت‌آمیز بود. خیلی ذوق کردم که سرانجام یک راه پیدا کرده بودم؛ اما نمره من چهارده شد! در طول این مدت شش کلمه را معلم گفته بود و من جا انداخته بودم. شیرینی موفقیتم با تلخی نمره بدم قاطی شد.‌ هنوز جلد دفترم و جایی كه نشسته بودم را بعد از سال‌های زیاد، خوب‌ یادم هست. فقط بعدها بود كه یاد گرفتم هر موقع جایی در دیکته گیر کردم، چشم‌هایم را ببندم و كلمه كتاب فارسی را- جواب درست را - در ذهنم مجسم کنم.
کسانی که بخش مربوط به بینایی مغزشان فعالتر است به نظر می‌رسد اطلاعات را، بیشتر از راه دیدن ثبت می‌کنند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
دانش‌آموزانی که ترجیح می‌دهند کتاب را خودشان بخوانند و نه اینکه‌: کسی برایشان بخواند و فقط آنان گوش بدهند،
فرزندانی که دوست دارند از روی نقشه و نمودار و پوسترها و تصاویر خودشان تعمق کنند و مطالب درسی را یاد بگیرند،
یادگیری آن‌ها با نقاشی کردن آموخته‌ها و نوشتن خلاصه درس‌ها تثبیت می‌شود،
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

به کار بردن رنگ در نوشته‌هایشان خیلی موثر و مفید است،
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
موقع سخنرانی طولانی نمی‌توانند تمرکز کنند مگر با یادداشت برداری،
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
از کارت‌های آموزشی خیلی استفاده می‌کنند و خودشان هم تهیه می‌کنند،
از نحوه ارائه‌ تصویری نظیر فیلم و پاور‌پوینت و اسمارت بورد خیلی لذت می‌برند،
‌و خلاصه:
‌تر‌جیح می‌دهند چیزی را ببینند تا بتوانند راحت‌تر تمرکز کنند،
افرادی هستند که در سیستم رایج آموزش به آنان فراگیر بصری یا یادگیرنده دیداری (visual learner ) می‌گوییم.
از آنجا که در استان انتاریو معلمان برای آموزش به همه گروه‌ها از جمله یادگیرنده‌های دیداری و شنیداری و لمسی تربیت شده‌اند؛ در شیوه تدریس خود همه راه‌ها را به کار می‌گیرند تا به نیازهای همه دانش‌آموزان پاسخ دهند و نیز در ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان،‌ این سه راه مختلف را در نظر می‌گیرند.
ممکن است از دانش‌آموزان خواسته شود آموخته‌های خود در مباحث علوم را با رسم تصاویر و نقاشی نشان دهند. نیز در مسائل ریاضی، می‌توانند راه حل خود را با نوشتن جملات، کشیدن تصویر، و یا نوشتن عبارات ریاضی نشان دهند و استفاده از هر کدام از این سه راه، به شرطی که درست باشد، تاثیری در نمره او ندارد.
اما خوب است بدانیم دکتر تسیا مارشیک (Tesia Marshik) استاد روانشناسی از دانشگاه ویسکانسین لاكروس در برنامه (TEDx Talk) خود نتایج تحقیقات چهل ساله تیمی در مورد عمق یادگیری را اعلام می‌كند و می‌گوید:"هر فرد ممكن است یكی از سه راه یادگیری (دیداری، شنیداری، لمسی) را ترجیح دهد و با یكی از این سه راحت‌تر باشد، اما تاكید می‌كند كه راه‌های گرفتن اطلاعات تاثیری بر یادگیری دانش‌آموزان ندارد. اساس یادگیری مفاهیم و معانی هستند كه از راه مغز و ذهن انسان شكل می‌گیرد. مثال ایشان بر ارائه لیستی از اشیا بود كه محققان می‌خواستند بدانند افراد چند تا از این لیست را به خاطر خواهند داشت. یک لیست از لغات مثلا خانه، كت، شلنگ، پنجره، سگ، ...و یک مجموعه از تصاویر همین كلمات، و پخش یک فایل صوتی از همین كلمات، را به چند گروه عرضه كردند. در كمال تعجب ایشان، یادآوری همه گروه‌ها به یک اندازه بود! تفاوت در این بود كه مثلا گروهی كه خود را یادگیرنده دیداری می‌پنداشتند، رنگ كت و سگ را به خاطر سپرده بودند، و یادشان مانده بود پنجره دقیقا چه شكلی داشت؛ و گرنه به خاطر‌سپاری، در همه افراد یكسان بود. کسانی که خود را یادگیرنده شنیداری (سمعی) می‌دانستند به خاطر داشتند صدای هر کلمه با چه لحنی خوانده شده بود و گوینده هر کلمه "زن بود یا مرد".
طبق تحقیقات جدید و یافته ها در باب یادگیری معنا ساختی، در واقع فرایند آموزش، بر مبنای شکل‌گیری معنا در ذهن افراد شكل می‌گیرد. پس یادگیری برای افراد با روش‌های مختلف یادگیری، یکسان است. تفاوت‌های فردی و توانایی‌ها و مهارت‌های دانش‌اندوزی به جای خود؛ اما راه‌های شنیداری و لمسی و دیداری تفاوتی در پدیده یادگیری ندارد؛ بلکه هر كس آموخته‌های خود را درونی می‌سازد تا ارتباطات را كشف كند و هر تجربه را با تجارب شخصی‌اش از جهان بیرون یا پدیده‌های مشابه مرتبط سازد: همانطور كه دانه در آب جوانه می زند و ریشه‌دار می‌شود و آب را جذب می‌كند، ریشه درختان در خاک همین كار را می‌كنند، حالا جذب آب در بدن جانوران چگونه است... ریشه یا اندامی مشابه این كار را می‌كند... و سوالات فراوان كه سلسله‌وار می‌آیند و با گوشه‌ای از داده‌ها و كشفیات پیشین ما وصل می‌شوند و آموخته‌ای را تحكیم می‌كنند یا سوالی در وجودمان ایجاد می‌كند و خلاصه یادگیری و آموزش را نو می‌كند،‌ اگر ذهنمان را تر و تازه و پذیرا نگاه بداریم.
در این عصر پیچیده و مشکلات به ظاهر مرد افکن، فکر می‌کنم سهراب سپهری اگر بود هنوز هم سخت نمی‌گرفت و سر همان حرف‌های ساده و روانش بود:
بگذاریم كه احساس هوایی بخورد...
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

ساده باشیم چه در باجه بانک، چه در زیر درخت...
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, October 24, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به