هفته‌نامه ایران‌استار که یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین نشریات فارسی زبان تورنتو است
سخن و اندیشه -60
بدون شک در جهان امروز، رسانه‌ها نقش کلیدی در اطلاع‌رسانی به جامعه دارند. این اطلاع‌رسانی باید در چهارچوب رفتاری درست و صادقانه صورت بگیرد و همه جنبه‌های نیاز جامعه را پوشش دهد. رسانه‌ها می‌توانند در دو جهت یعنی مثبت و منفی در جامعه نقش ایفا کنند، اما با توجه به پیشرفت رسانه‌‌های مجازی، باید صادقانه بگوئیم در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم رسانه‌ها واقعیت‌ها را به مخاطبان خود درست منتقل نمی‌کنند، آنها اطلاعات را ساخته و پرداخته می‌نمایند و بر اساس دیدگاه‌ها و منافع صاحبانشان به دیگران انتقال می‌دهند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
در میان وظایف اصلی که رسانه‌ها به عهده دارند، موضوع صداقت و صراحت بیش از مولفه‌های دیگر اهمیت دارد و همین مقولات است که اعتماد‌سازی را در مخاطبان رسانه‌ها بوجود می‌آورند. اگر رسانه‌ای نتواند اعتماد و باور متقابل با مخاطبان خود ایجاد کند، نقش اصولی و سازنده در جامعه نخواهد داشت.
اگر چه آمار درست و تایید شده‌ای از تعداد ایرانیان مقیم تورنتو در دست نیست ولی می‌توان گفت که حداقل جمعیتی حدود یکصد تا یکصد و بیست هزار نفر ایرانی در تورنتو و استان انتاریو زندگی می‌کنند. در یک آمار غیررسمی گفته می‌شود که در کانادا حدود 64 رسانه به صورت چاپ کاغذی و آن‌لاین به زبان فارسی فعالیت دارند. شما فکر می‌کنید اگر از ایرانیان تورنتو بپرسیم چه تعداد از این رسانه‌ها را می‌شناسند، چه جوابی به ما می‌دهند؟ نگارنده با توجه به آن‌که بیش از مدت نیم قرن است که قلم می‌زند و بیش از یک دهه است که در تورنتو مطالب مورد نیاز کامیونیتی را در نشریات گوناگون به نگارش درمی‌آورد، می‌تواند حدس بزند، اگر کسی اهل مطالعه باشد شاید بتواند حدود 5 تا 6 رسانه را نام ببرد که در تورنتو منتشر می‌شوند. حال اگر بار دیگر بپرسیم، اگر این نشریات چاپ و عرضه نشوند، چه چیزی را کامیونیتی ما از دست می‌دهد؟ یا آن‌که آیا افراد حاضرند برای تهیه این مجلات مبلغ ناچیزی مثلاً یک دلار برای هر شماره نشریه پرداخت کنند؟ شما باز فکر می‌کنید، چه جوابی به ما می‌دهند؟ جوابی که آنها می‌دهند و برای بسیاری از ما روشن است، می‌تواند ملاک آن باشد که بتوانیم پی ببریم رسانه‌های فارسی زبان تورنتو، چه جایگاه و نقشی در اطلاع‌رسانی به ایرانیان مقیم این شهر بزرگ ایفا می‌کنند.
نگارنده به این‌که حضور و چاپ و انتشار این نشریات برای اطلاع‌رسانی در جامعه ایرانیان تورنتو، لازم است، کاملاً وقوف دارد. ولی این حضور می‌تواند توام با ارزش‌هایی فراتر از اطلاع‌رسانی برای خرید و فروش املاک یا رفع نیازهای خدماتی جامعه ایرانی باشد. رسانه‌های گروهی ما در تورنتو در ارتباط با آموزش نسل‌های جدید مهاجران، تجزیه و تحلیل فرایندهای اجتماعی و فرهنگی در مهاجرت، نقد و بررسی دیدگاه‌های مسئولین کانادایی، ارائه مطالب علمی و کارشناسی شده برای تصمیم‌گیری افراد و بسیاری مطالب دیگر نه تنها رسالتی در خود احساس نمی‌کنند بلکه این‌گونه مسائل مهم برایشان در اولویت قرار ندارد. آنها بنگاه‌های اقتصادی کوچکی هستند که صاحبانشان در صدد تامین منابع از آگهی‌دهندگان می‌باشند. شاید هم اگر رسانه‌ای بخواهد به این‌گونه مسائل کلیدی و اساسی بپردازد، هم به نیروی انسانی متخصص و ماهر نیاز دارد که تامین آن در تورنتو به راحتی میسر نیست و هم اینکه هزینه بالایی بر آن مترتب است که در توان اقتصادی ضعیف نشریات نمی‌باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که باید با همین شرایط موجود ساخت. البته با توجه به گستردگی دنیای مجازی، مسئولین نشریات کاغذی نباید به این شرایط دل خوش کنند، آنها مطمئن باشند در سال‌هایی نه چندان دور بلکه در چند سال آینده، دیگر دنیای رسانه‌ای از چاپ کاغذی خارج می‌شود و به حالت مجازی و دیجیتالی در‌می‌آید. اگر صاحبان رسانه‌ها به فکر این تغییرات در آینده نزدیک نباشد، به جبر زمان و توسعه تکنولوژی، بازار و مخاطبی نخواهند داشت تا نشریه خود را به صورت چاپ کاغذی به آنها عرضه کنند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

در یک چنین حالتی، هفته‌نامه ایران‌استار که یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین نشریات فارسی زبان تورنتو است به 26 سالگی فعالیت‌های خود رسیده است. 26 سال قدمت بسیار خوبی است که باید آن را به فال نیک گرفت. در این مدت چه بسا نشریاتی آمدند، درخشیدند و زود غروب کردند. ایران‌استار از بدو تاسیس آن مدیرانی داشته است که همواره سعی کرده‌اند تریبون آزاد حرف‌های ایرانیان نه تنها در تورنتو بلکه در کانادا و حتی ایران باشند. لذا خط مشی مردمی بودن این نشریه آن را از سیل حوادث و جریان‌های تکان‌دهنده سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حفظ کرده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
اینجا جا دارد که از کلیه افرادی که از گذشته تا آینده با ایجاد تغییر و تحول در راستای نیازهای جامعه ایرانی تورنتو در این هفته‌نامه بطور حرفه‌ای و مردمی عمل کرده‌اند تشکر کنیم.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کارشناسان، متخصصین و افراد علاقمند و با‌تجربه در بخش تحریریه، فن‌آوری و بازرگانی این نشریه، هر هفته آخرین مطالب و مباحث مورد نیاز جامعه ایرانی را تولید می‌کنند و اطلاعات درست و با منابع معتبر را به مخاطبان و خوانندگان خود عرضه می‌نمایند.
رسالت تک‌تک اعضای متخصص ایران‌استار، رعایت اصول درست رسانه‌ای و ارائه مطالب و مباحث مورد نیاز جامعه ایرانی و چاپ اخبار و اطلاعات موثق و تایید شده است. چون آنها تشخیص می‌دهند که چنین تعهد و رسالتی شایسته ارائه کردن نشریه‌ای به کامیونیتی فهیم و شعورمند ایرانیان تورنتو است. بنابراین علاوه بر تشکر و سپاسگزاری از همه دست‌اندرکاران این نشریه، نویسندگان و تولیدکنندگان آن؛ باید از خوانندگان، شرکت‌ها، سازمان‌ها و صاحبان بیزینس‌هایی که ایران‌استار را حمایت می‌کنند، قدردانی صمیمانه به عمل آورد که پشتیبانی و حمایت آنان موجب شکوفایی و تداوم فعالیت‌های این مجله می‌باشد.
اینجاست که باید آغاز 26 سالگی تداوم حیات ایران‌استار را به مدیران و صاحبان این نشریه، به نویسندگان و دست‌اندر‌کاران تهیه و تدوین مطالب آن و به بیزینس‌ها و شرکت‌هایی که پشتیبان این هفته‌نامه مردمی هستند، تبریک بگوئیم و ابراز داریم که خسته نباشید، راهتان تداوم‌دار و پر رهرو باد و قلم‌تان پر بار و غنی.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

"حسن گل‌محمدی"
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, April 24, 2019 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به