در بخش علوم زیستی به ارزیابی تاثیر انسان بر تنوع زیستی می‌پردازند و بررسی می‌کنند چه راه‌هایی وجود دارد که تنوع زیستی را حفظ کنیم.
امیدوارم  از در دست نگه داشتن کشکول علوم که سه هفته پیش شروع کردیم خسته نشده باشید! این هفته هم به سرفصل چهار دسته انتظارات درس علوم  می‌پردازیم تا بدانیم در دبستان چگونه پایه‌ریزی دروس زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، و زمین‌شناسی و علوم فضا، صورت می‌گیرد.
یادمان باشد در برنامه‌ریزی‌های کلان آموزش و پرورش، یکی از نکاتی که اخیرا مد نظر است، تربیت بچه‌ها برای رویارو شدن با قرن بیست و یکم، با همه حجم اطلاعاتش است. این روزها دیگر دانش‌آموزان، ویژگی‌های جانوران خزنده را از بر نمی‌کنند، بلکه درس‌های هر موضوع تدریس می‌شود و سپس بچه‌ها بطور گروهی یا فردی، دست‌ای از جانداران را یا حتی فقط یک حیوان از آن دسته را انتخاب می‌کنند و راجع به آن، مطالعه وبسایت‌ها و کتاب‌های مربوطه را شروع می‌کنند و به یادداشت پردازی مشغول می‌شوند چنانکه به ایشان حس دانشمند بودن دست می‌دهد و به نگارش تحقیق افتخار می‌کنند. در طول ترم یا دوره آموزشی همه دانش‌آموزان نتیجه تحقیق خود را به معلم و بقیه دانش‌آموزان عرضه می‌کنند و اینگونه بچه‌های کلاس، همگی از آموخته‌ها و دست‌آورد بقیه اهل کلاس بهره‌مند می‌شوند. برای عصر حاضر باید دانش‌آموزان را مستقل بارآورد تا بتوانند از عهده جستجو برآیند، و  بجای سوال کردن از معلمی که او هم خودش یک انسان است و اطلاعات محدودی دارد، نحوه استفاده از موتور جستجو مثلا گوگل را بیاموزند تا خودشان به دریای علم وصل شوند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
کلاس پنجم
  • در بخش علوم زیستی: به تحلیل فعالیت‌های انسان  و اختراعاتش، بر سلامتی او می‌پردازند.
با ساختار و چگونگی کارکرد اعضای مهم دستگاه‌های بدن انسان آشنا می‌شوند مثل دستگاه گوارش یا گردش خون.
آموخته‌های خود از ساختار و کارکرد دستگاه‌های بدن انسان را نشان می‌دهند. (دقت کنید گاهی آموزش‌ها در حد معرفی است ولی گاهی بچه‌ها تا حدی یاد می‌گیرند که بتوانند آنچه را یادگرفته‌اند به نمایش بگذارند.)
  • در فصل علوم ساختار و فیزیک یاد می‌گیرند که: تاثیرات اجتماعی و محیطی که بر ساختارها و مکانیزم‌ها نیرو وارد می‌کنند را چگونه تحلیل کنند. مثل دانستن عواملی که در ساختن بنایی برای اهداف تفریحی-آموزشی در پارک‌ها باید در نظر گرفته شود.
به شناسایی نیروهایی که بر ساختارها و مکانیزم ها تاثیر‌گذار است می‌پردازند.
 نیروهای تاثیرگذار بر ساختار ها و مکانیزم ها را تعریف می‌کنند و قادرند که به شرح این تاثیرات بپردازند.
  • در بخش مربوط به ماده  و انرژی کلاس پنجمی‌ها به ارزیابی عوامل اجتماعی و محیط زیستی موثر بر مراحل تولید لوازم مصرفی زندگی روزانه ما انسان‌ها می‌پردازند. از تاثیر مواد نگهدارنده بر غذاها بگیرید تا اینکه کدام جنس پارچه می‌تواند بهترین گزینه برای پاک کردن شیری که روی میز آشپزخانه ریخته است باشد و مثال فراوان دیگر از این دست...
همچنین فرزندان ما در این پایه می‌آموزند که در باب خواص ماده و چگونگی تبدیل آن به حالتی دیگر تحقیق کنند و کشف کنند آیا مثلا ذوب شدن یخ را می‌توان برعکس کرد یا نه، و اینگونه فرق تغییر فیزیکی و شیمیایی را متوجه می‌شوند.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

می‌توانند آموخته‌هایشان در مورد خواص مواد، تغییر حالت مواد، و نیز تغییرات فیزیکی و شیمیایی را بیان کنند.
  • در مبحث راجع به زمین و فضا هم یاد می‌گیرند که تاثیرات آنی و دراز مدت استفاده از انرژی و منابع طبیعی، بر جامعه و محیط زیست چیست و از پس این تحلیل، به ارزیابی راه‌هایی برای حفظ منابع و انرژی‌ها می‌پردازند. بر تغییر شکل و حفظ انرژی تحقیق می‌کنند. مثلا تبدیل انرژی شیمیایی به گرما، یا حرکت به صوت. دانش و فهم خود از انواع مختلف و منابع انرژی، و راه ‌هایی که می‌توان انرژی را تبدیل به نوعی دیگر کرد، یا آن را حفظ کرد، می‌توانند عرضه کنند.
 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
کلاس ششم
  • در بخش علوم زیستی به ارزیابی تاثیر انسان بر تنوع زیستی می‌پردازند و بررسی می‌کنند چه راه‌هایی وجود دارد که تنوع زیستی را حفظ کنیم.
ویژگی‌های جانداران را مطالعه می‌کنند و ارگانیزم های (موجودات زنده) را بر اساس ویژگی‌هایشان طبقه‌بندی می‌کنند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
دانش خود از: تنوع زیستی، تاثیر تنوع زیستی بر پایدار بودن سیستم‌های طبیعی، و نیز فایده‌های آن بر زندگی انسان را نشان می‌‌دهند.
  • در فصل علوم ساختار و فیزیک آزمایش می‌کنند که تاثیرات اجتماعی و محیط زیستی تجهیزات پرنده (نظیر هواپیما ) که از خواص مادی هوا بهره می‌برند چیست. آزمایش‌های ساده اما مرتبط با علوم را از هفته‌های قبل به خاطر دارید؟
راه‌‌هایی که تجهیزات پرنده از خواص هوا استفاده می‌کند را تحقیق و بررسی می‌کنند.
کلاس ششمی‌ها‌ می‌توانند تاثیر خواص هوا که ‌در اصول پرواز (صنایع و تجهیزات پروازی) کاربرد  موثر دارد را توضیح دهند.
  • در بخش مربوط به ماده  و انرژی دانش‌آموزان تاثیرات استفاده از الکتریسیته بر شیوه زندگی ما و محیط زیست ارزیابی می‌کنند.
ویژگی‌های الکتریسیته ساکن و جاری را تحقیق می‌کنند و مدار ساده درست می‌کنند.
فهم  و دانش خود از اصول انرژی الکتریکی، و تبدیل آن به انواع دیگر انرژی را می‌توانند به نمایش گذارند.
  • در مبحث راجع به زمین و فضا هم به ارزیابی تاثیر اکتشافات فضایی بر جامعه و محیط زیست می‌پردازند.
به بررسی ویژگی سیستم‌هایی که کره زمین به آن تعلق دارد می‌پردازند مثل منظومه خورشیدی یا کهکشان راه شیری. و نیز ارتباط بین زمین با ماه و خورشید را مطالعه می‌کنند.
دانش‌آموزان کلاس ششمی درک خود از اجزای سیستم‌هایی که کره زمین را در بر دارند، را نشان می‌دهند. آنان قادر خواهند بود پدیده حرکت اجرام آسمانی در فضا را توضیح دهند.
 
همانطور که ملاحظه فرمودید در طی این چند هفته به قسمت انتظارات عمومی (OVERALL EXPECTATIONS) سند آموزش علوم انتاریو اشاره کردیم و دیدیم که در هر دسته اهداف درسی، سه مرحله را مشاهده می‌کنیم: آشنایی و ارزیابی با هر موضوع درسی، مطالعه و تحقیق، و سرآخر انتقال دانسته‌ها و به نمایش گذاشتن آموخته‌ها. این مرحله سوم مرا یاد خانم فرزانه فرحزاد استاد اولین واحد درسی من در ترجمه می اندازد. انسان زیباپسند و دقیقی که روز اول به ما گفت "نمی‌دانم مبانی ترجمه را از کجا با شما شروع کنم"، چون هرچه می‌گفت ما یادداشت برداری می‌کردیم و او متوجه می‌شد همه حرف‌هایش برای ما تازه است! آنچه بالاخره درآن جلسه به ما گفت هنوز در گوشم زنگ می‌زند: هر وقت دیدید نمی‌توانید یک مطلب را ترجمه کنید بدانید که محتوا را درک نکرده‌اید. او می‌گفت وقتی معنا در ذهن شما ساخته شد و توانستید آنرا برای خود تعریف، مرور، و هضم کنید، بعد نوبت انتقال دانسته‌هاست.
 امیدوارم در آستانه سال نوی خورشیدی حال همگی موجودات روی زمین خوب و خوب‌تر شود. ترش و شیرین زندگی‌ها در اعتدال بماند مثل اعتدال بهاری روز و شب. جوانه‌های امید همراه با سبزه‌های هفت‌سین در دل همه انسان‌ها جوانه بزند تا بساط پوچی و نیستی برچیده شود. هنوز تا عید نوروز وقت باقیست، وسط این همه کار روزانه و خانه تکانی و خرید عید، دستی به هشت کتاب سهراب بزنیم و صفحه‌ای نو باز کنیم از "حجم سبز"، بلکه نگاهمان نو و تفکرمان سپهری شود به "سوره تماشا":
به تماشا سوگند و به آغاز کلام
و به پرواز کبوتر از ذهن
واژه‌ای در قفس است.
حرف‌هایم مثل یک تکه چمن روشن بود.
من به آنان گفتم 
آفتابی لب درگاه شماست
 که اگر دربگشایید به رفتار شما می‌تابد
 *****
و من آنان را
به صدای قدم پیک بشارت دادم
و به نزدیکی روز و به افزایش رنگ
 به طنین گل سرخ پشت پرچین سخن های درشت
 و به آنان گفتم
هر که در حافظه چوب ببیند باغی
صورتش در وزش بیشه شور ابدی خواهد ماند
هرکه با مرغ هوا دوست شود
 خوابش
آرامترین خواب جهان خواهد بود...
 
 
 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

 
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, March 13, 2019 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به