معمولا قسمتی از دیوار هر راهرو، اختصاص دارد به کارهای هنری، یا هنری- درسی یک کلاس (مثلا پروژه نشان دادن چرخه زندگی پروانه‌ها، که هم هنر و هم علوم تجربی را یکجا کار کرده‌اند).
این بار که توانستید داخل مدرسه فرزندتان شوید، به دیوارها خوب توجه کنید: پروژه‌های دانش‌آموزان، زینت‌بخش همه جاست؛ اما نقاشی‌ها هرکدام هدفی را دنبال می‌کنند. معمولا قسمتی از دیوار هر راهرو، اختصاص دارد به کارهای هنری، یا هنری- درسی یک کلاس (مثلا پروژه نشان دادن چرخه زندگی پروانه‌ها، که هم هنر و هم علوم تجربی را یکجا کار کرده‌اند). در مورد کارهای هنری، برای درک فرزندان ما از یک یا چند عنصر یا اصل طراحی، و نشان دادن آن، یک فعالیت در نظر گرفته‌ و به آنان توضیح داده شده است: مثلا کشیدن یک شمع در مرکز کاغذ، بطوری‌که بیشترین فضای صفحه استفاده شده باشد، و رنگ‌های گرم به کار برده شود، و  با استفاده از خطوط مستقیم، اشکال هندسی نامتقارنی برای پیش‌زمینه‌ (اطراف شمع) استفاده کنند، و...
حالا نوبت سر زدن به سند آموزشی هنرهای تصویری شده است. هفته پیش عناصر و اصول هنرهای تصویری در بین کلاس اولی‌ها و کلاس دومی‌ها را با هم خواندیم. نوبتی هم که باشد نوبت کلاس سومی‌ها و چهارمی‌های عزیز است:
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
عناصر طراحی elements of design  در کلاس  سوم:
خط (line):خطوط با ضخامت‌های مختلف و یا خطوط نقطه چین
شکل و فرم (shape and form):  اشکال ترکیبی؛ اشکال و فرم‌های متقارن و نامتقارانی که در طبیعت دیده می‌شود یا توسط انسان ساخته می‌شود (متقارن مثل حشرات، گل‌ها، ساختمان‌های بلند مرتبه؛ و نامتقارن نظیر درختی که باد حرکتش داده است، سازه‌های آرایه‌ای اضافه شده به ساختمان‌های معاصر، شبیه چیزی که در طراحی دانیال لایبس کایند در موزه سلطنتی انتاریو یا همان  R.O.M مشاهده می‌شود)
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

فضا (space):درک و نشان دادن پیش‌زمینه، پس زمینه، و میان زمینه، برای نشان دادن ایهامی عمق
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
رنگ (colour): استفاده از رنگ‌ها برای بیان حالات ( مثلا رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد)؛ استفاده از رنگ به منظورانتقال عواطف؛ ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های دیگر و بدست آوردن تُن‌های گرم و سرد.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
بافت (texture): آشنایی  و مقایسه بافت‌های واقعی، یا تصویری یا غیر واقعی (مثلا سطح  یکنواخت یک  کار سرامیکی در قیاس با کشیدن سطح زبر پوسته درخت)؛ ایجاد طرح بافتی به واسطه خراشیدن (کشیدن مداد شمعی روی سطحی با بافت دیگر)
ارزش (value): ترکیب رنگ‌های طیف روشن و رنگ های تیره.
اصل طراحی:
تنوع (variety): گونه‌های مختلف یک موضوع (تم)؛ تضاد قوی  مثل استفاده از خطوط، اشکال، ارزش‌ها، و رنگ‌ها برای رسیدن به یک هدف. (مثال نقاشی شمع در ابتدای این نوشته را بخاطر بیاورید: اشک شمع خط ارگانیک است ولی خطوط اصلی شمع خط هندسی صاف است. رنگ‌های استفاده شده در شمع گرم می‌باشد و رنگ زمینه نقاشی رنگ سرد است)
حالا اسباب‌کشی کنیم برویم کلاس بالاتر!
عناصر طراحی در کلاس چهارم:
خط: خطوط برای انتقال احساسات ( خطوط نرم وافقی بیانگر احساس صلح و همسازی و هارمونی است)؛ خطوط کانتور یا لبه‌های اجسام مرزها را نشان می‌دهند؛ خطوطی که وزن‌های مختلف را نشان می‌دهند؛ تکرار خطوط برای ایجاد ضرباهنگ و ریتم تصویری.
شکل و فرم:شکل‌های آزاد، شکل‌هایی که به منظور نشان دادن تقارن شعاعی، به طور منظم  کشیده شده‌اند، شکل‌ها در فرم موزاییک‌وار، تغییر شکل‌ها، بسته به زاویه یا نقطه تمرکز دید، نظیر دید از بالا، دید از کنار، دید از پایین؛ اشکال مثبت و منفی نظیر یک منحنی بسته با شکل‌هایی داخل و خارج آن؛ گروه‌بندی شکل‌ها؛ اشکال و فرم‌های مجازی
فضا: فضای مثبت و منفی در کارهای هنری، مثلا اگر طرح یک گوزن را داریم می‌کشیم، خود فضایی که گوزن اشغال کرده است فضای مثبت است و فضای پیرامون، منفی؛ کم کردن و تقلیل زاویه دید یا همان پرسپکتیو در زمینه‌های مختلف: مثلا در جاگیری عمودی، در کوچک کردن اندازه، و یا شکل‌هایی که همپوشانی دارند؛ تغییر دادن اندازه برای ایجاد و القای عمق در طرح.
رنگ: طراحی‌های تک رنگ با بهره‌گیری از طیف رنگی: مثل این که نقاشی فقط از رنگ سبز استفاده کرده باشد اما انواع سبز؛ تاکید بر رنگ از طریق میزان تندی آن؛ رنگ‌های پیش‌آینده: نظیر رنگ زرد و خانواده زرد که باعث می‌شود ما فکر کنیم اجسام و فضاهایی با این رنگ به چشم ما نزدیک‌ترند.
بافت: جزییات بافت مثل ایجاد طرح روی کاغذ از طریق کشیدن مداد روی کاغذی که زیرش بافتی مثل سکه یا رومیزی برجسته وجود دارد، ایجاد طرح به کمک سوراخ کردن، یا ایجاد خراش بر کاغذ یا جسمی که محمل پروژه هنری است؛ کیفیت بافت: براق یا کدر؛ بافت‌های موجود در خطاطی.
ارزش: ترکیب سایه ها؛ تنوع و تکرار، به منظور القای تاکید و تمرکز.
اصل طراحی:
تاکید: استفاده از رنگ‌های تند، تضاد در ارزش‌ها، جابجایی و اندازه شکل‌ها، و سنگینی خط که باعث ایجاد نقطه تمرکز می‌شود. در نظر بگیرید یک قابلمه فلزی سنگین، و یک تشت پلاستیکی سبک به همان اندازه را بخواهید بکشید. خطی که فضای در تماس با زمین را ترسیم می کند چگونه باید وزن متفاوت این دو جسم را القا کند؟
خوب حالا می‌توانیم کلاس چهارم را ترک کنیم. خوانندگان باوفای نوشته‌های پیشین این مجموعه، می‌توانند راهنمای خوانندگان عزیزی باشند که تازه به جمع ایران استاری‌ها پیوسته‌اند تا همه بدانیم وظیفه ما بزرگترها این میان چیست: گاهی در برخی نوشته‌ها از والدین دعوت می‌کردم با فرزندان به گفتگو بنشینند و از موضوعات درسی بچه‌ها، مکالمات مفید و راهگشایی بسازند. این بار نوبت این است که با هم سرتان را در دفترچه نقاشی کنید و روزهای سرد زمستانی را با چند مداد شمعی یا پاستل روغنی، و دفتر معمولی یا دفتر طراحی، گرم و هنری کنید و شوق خلق را زنده کنید تا سرزنده و شاداب بمانید. برای اطلاع دقیق از انتظارات سرفصل‌های هنرهای تصویری کلاس‌های اول تا هشتم، لطفا این لینک را بازبینی کنید:
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/elementary/arts18b09curr.pdf
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, January 16, 2019 - 19:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به