مراحل و قدم‌های ساختن علمی و عملی بیزینس در این روزها چیست؟

سلام و عرض ادب فرید قاسم اسد هستم، بنیانگذار و مدرس موسسه آموزشی ‌education pixelman و‌Pixelman marketing که خدمات marketing انجام می‌دهد. در دو هفته گذشته ما 12 تا از اصولی را گفتیم که businessها باید الزاما در سیستم تکنولوژی بر شرکت یا محصولشان غالب کنند تا این بفروشد و حداقل تا 10-20 سال آینده بماند. امروز می‌خواهیم در رابطه با businessهایی صحبت ‌کنیم که جدید هستند و تازه آمده‌اند‌ و هیچ مشتری هم ندارند. حالا اینها چطور می‌خواهند کار را شروع کنند‌. مرحله اول ‌چیست؟‌
فرض کنید که شما یک شرکتی دارید که این شرکتتان همین الان یک ایده خیلی نابی آمده است به ذهنتان و می‌خواهید Runاش کنید. خوب چکار کنیم؟ اولین کاری که باید انجام دهیم این است که بگویید‌business plan شما را بنویسند، business plan اصلا چیز ساده‌ای نیست و ‌باید روی آن کار کنید. business plan سه قسمت دارد بخش business management بخش budget marketing و بخش finance آن که حتما باید توسط Charter accountant نوشته شود. وقتی business plan شما آماده شد، دومین مرحله این است که اولین Attack یا hit، visual چیست؟
logo شرکت شماست. پس یک بودجه‌ای را می‌گذارید کنار و یک لوگوی خیلی خوب و خوشگل و مدرن و ساده و effective برای businessتان طراحی می‌کنید. سومین مرحله که خیلی خیلی مهم است website شما است. به نظر من business که website ندارد ‌اصلا وجود خارجی ندارد. اگر هم الان دارد به صورت سنتی کار می‌کند و می‌فروشد، شانس آورده است یا وابسته به یک سری افراد هستند، از این جلوتر برود زمین می‌خورد، یعنی باید به این موضوع حتما فکر کنید که آن را باید modernize کنید. حال فرض را بر این می‌گذاریم که این سه مورد را داریم، مرحله بعدی چیست؟
مرحله بعدی این است که ما دنبال مشتری بگردیم، یعنی audience خوب. وقتی می‌خواهیم audience یا client بگیریم چطور Targetشان کنیم اینها کی هستند؟ کجا هستند؟ اولین کاری که می‌کنیم، باید با یک مثال شروع کنم نمی‌توانم همینجوری بگویم. فرض را بر این می‌گذارم که شما می‌خواهید یک digital camera جدیدی را که خودتان درست کرده‌اید و تولید کرده‌اید، این را می خواهید بفروشید، اول‌‌ بروید توی Amazon و Google، search کنید ببینید که رقبای شما چه کسانی هستند؟
بعد بروید و commentهای مردم را در زیر آنها بخوانید، ببینید مردم در رابطه با اینها چه می‌گویند؟ و تمام آنها را یادداشت کنید، حواستان باشد در یک business باید بتوانید دو تا سوال را جواب دهید، فکر می‌کنم این مطلب را قبلا هم گفته‌ام، یکی اینکه این دوربین شما چه مشکلی از مردم را حل می‌کند؟ ‌ارزان‌تر است؟ بهتر است؟ لرزش ‌ندارد؟ و... اینها را خودتان می‌دانید‌، حالا این Business هر چیزی که هست، شما هستید که می‌توانید بگویید این محصول یا product ما چه مشکلی را از دیگران حل می‌کند؟ مورد دوم این است که بگوییم این محصول یا product یا سرویسی را که داریم بیرون می‌دهیم، در کجا رقبای ما در بازار شکست خورده‌اند؟ خیلی گران بوده؟ quality آن خوب نبوده؟ فروش online نداشته؟
باید همه اینها را لیست کنید، وقتی که اینها را گذاشتید حالا به یک funnel می‌رسید که در اصل این می‌تواند به شما بگوید که Businessتان را باید از اینجا شروع کنید. اینها همه از اصول marketing است. یعنی واقعیتش این است که اگر شما یک شرکتی را که تازه تاسیس کرده‌اید یا یک محصول و product می‌فروشید، اگر بر اساس این اصول نباشد، کار نمی‌کند، به ثمر نمی‌رسد و یک حجم عظیمی از هزینه ‌و مشکلات را روی دستتان می‌گذارد.
بعد از این کار، باید برویم سراغ این که با مشتری یا audienceمان حتی وقتی هنوز وجود ندارد، شروع کنیم communicate کردن، چطوری؟ می‌روید داخل وب سایت typeform و یک فرم questioner را خیلی تمیز درست می‌کنید، ما می‌خواهیم یک سری سوال و جواب را با مردمی که اصلا نمی‌شناسیم، در میان بگذاریم. حواستان باشد، مردم نمی‌روند والکی اینها را پر کنند، باید یک intensive یا gift و هدیه‌ای بدهید، حالا این می‌خواهد هر چیزی باشد، یک چیزی باشد free پست کنید به آدرسشان، حال یا free PDF باشد، کوپن تخفیف باشد، هر کدام از اینها می‌تواند باشد که مردم علاقمند بشوند و بروند این کار را بکنند، وگرنه کسی وقت ندارد که برود و برای ما چیزی را پر کند. این فرم را که پر کردید، باید اول آن لوگوی شما باشد، خوب platform سایت typeform این را در اختیارتان می‌گذارد، بعد یک welcome page دارد، بعد سوالها را همینطور به صورت چهار جوابی یا به صورت کشویی برایتان درست می‌کند و در آخر هم یک‌thank you  دارد و submit می‌کند. اتفاقی که می‌افتد، شما در رابطه با افرادی که رفته‌اند و این فرم را پر کرده‌اند یا علاقمند هستند به این محصولی که شما دارید اطلاعات جمع می‌کنید و این‌ها همه‌ در ‌email marketing شما می‌رود‌، که حالا ما بعدا در رابطه با email marketing مفصل توضیح می‌دهیم. این link را که typeform به شما می‌دهد همه جا می‌توانید چاپش کنید، پستش کنید، publish کنید و استفاده کنید‌.
زیاد صحبت کردم، به امید دیدار تا هفته آینده.
مراحل و قدم‌های ساختن علمی و عملی بیزینس در این روزها چیست؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به