چرا متاورس دنیای مجازی آینده را تشکیل می‌دهد؟

Metaverse. سلام و عرض ادب و احترام فرید قاسم اسد هستم، بنیانگذار و مدرس موسسه آموزشی pixel man education و‌Pixel man marketing. این هفته می‌خواهیم در رابطه با Metaverse و یا تغییر نام فیسبوک به Meta و یا همان Metaverse صحبت کنیم و اثری که می‌تواند در آینده در marketing داشته باشد البته فکر می‌کنم این ویدئو را من باید در دو قسمت بگویم، این هفته و هفته آینده.
‌زمانی که می‌گوییم Metaverse منظورمان چیست؟ وقتی می‌گوییم Metaverse بلافاصله محیط‌های سه بعدی دیجیتالی در ذهن‌مان می‌آید که در اصل اینها روی serverها سوار شده‌اند. ما دو تا محیط Metaverse خیلی معروف در دنیا داریم، یکی sandbox است و دیگری Decentra land تمام این زمین‌هایی هم که مردم می‌خرند، زمین‌های دیجیتالی که همین چند ماه پیش یکی از آنها خرید و فروش شد به مبلغ 2.2 میلیون دلار، این در Decentra land یعنی محیط Meta است. حالا ما می‌خواهیم ببینیم اینها چه هستند و چه کاری می‌کنند. یک سری بلوک دیجیتالی هستند که به صورت دو بعدی طراحی شده‌اند و در محیطی مثل محیط گیم‌های آنلاین گذاشته شده‌اند. ابعاد هر کدام از این بلوک‌ها را وقتی بخواهیم به مقیاس اندازه خودمان تبدیل کنیم، 16 متر در 16 متر است. یعنی وقتی ما می‌رویم و یک land می‌خریم، یعنی کوچکترین ابعادی که می‌توانیم بخریم 16*16 متر است. حالا در این 16*16 متر ما می‌توانیم خانه بسازیم، بار بسازیم، shopping mall  بسازیم. حالا اگر ما بیاییم و چند تا از اینها را با هم بخریم و با هم Merch کنیم اینها می‌شوند state و این stateها هستند که در اصل قیمت‌های نجومی دارند. حالا به چه دردی می‌خورند؟ اولا دنیای اینترنت سه بعدی یا من به آن می‌گویم internet 3 یعنی www سوم،‌ ما دوم را داریم همینی است که الان داریم و سه را می‌بینیم که چه اتفاقی دارد می‌افتد. اتفاقی که می‌افتد این است که ما علاوه بر محور Yها، محور Xها حالا محور Z هم داریم. و روی این بلوک‌هایی که درست کردیم یا خریدیم یا داریم یا Own کردیم، می‌توانیم شروع کنیم و هر چیزی بسازیم. ولی سوال اینجاست، فرض کنید که یک داروخانه‌دار می‌آید پیش من و می‌گوید فرید من می‌خواهم که VR marketing یعنی ‌virtual reality marketing را با تو قرارداد ببندم و برای من کار کنی. اتفاقی که می‌افتد این است که من می‌آیم و در داروخانه واقعی ایشان که فرضا در Yonge و Finch و یا هر جای دیگر در شهر خودمان است، یک نگاهی می‌اندازم و عکس می‌گیرم و بعد این را می‌آیم و در نرم افزارهای سه بعدی مثل 3D xmax یا Maya به صورت low poly بازسازی می‌کنم، می‌سازم، OBJ می‌کنم و بعد می‌گذارم در NFT market که می‌شود non-fungible token تا بعد از آنجا بتوانیم آن را برداریم و بگذاریم در محیط Metaverse. در محیط Metaverse من این داروخانه را درست مثل چیزی که در واقعیت است، سه بعدی آن را ساخته‌ام، رنگ آن را داده‌ام و حتی می‌توانم سه بعدی خود داروخانه‌دار را هم بسازم و بگذارم در آنجا و اطلاعات و data داروهای مختلف را بدهیم به ایشان. خوب به جای اینکه افراد بروند به داروخانه این عینک VR را که حالا oculus 2 هم به بازار آمده است روی سرشان می‌گذارند و با اکانتی که دارند وارد آن داروخانه می‌شوند، اسکن شده نسخه‌شان را هم می‌دهند، حالا به صورت سه بعدی کامل در آن داروخانه هستند و می‌توانند با آن داروخانه‌دار صحبت کنند و negotiate کنند چون هم آن داروخانه واقعی است و هم شما واقعی هستی، ولی فقط avatarهای شما است که دارد با همدیگر صحبت می‌کند و interact می‌کند.
‌قول 100% به شما می‌دهم که بین 5 تا 10 سال آینده همه چیز از روی این وبسایت یا اینترنت 2 که داریم به اینترنت 3 انتقال پیدا می‌کند و همه چیز سه بعدی خواهد شد. مزیت سه بعدی این است که شما customer engagement بسیار بالایی دارید، یعنی با این دستکشها شما می‌توانید بخرید، و بگذارید در سبدتان و بین 5 تا 8 ساعت بعد خریدی که کرده‌اید، در خانه شما تحویل داده می‌شود. چون بحث طولانی‌تر است من ترجیح می‌دهم هفته آینده ادامه این Metaverse را داشته باشم.
هفته آینده می‌بینمتان.
دنیای سه بعدی مجازی متاورس چیست؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به