قسمت دوم به چه دلایلی یک بیزینس شکست می‌خورد و چگونه باید از آنها پرهیز کرد؟

سلام مجدد فرید قاسم اسد هستم، بنیانگذار و مدرس موسسه آموزشی ‌education pixelman و ‌Pixelman marketing که خدمات marketing می‌دهد. هفته پیش اگر خاطرتان باشد گفتیم می‌خواهیم در رابطه با دوازده موضوع خاص در رابطه با business‌هایی که توی تکنولوژی‌های جدید موفق نشده‌اند صحبت کنیم و چرا؟ و چرا معتقد بودیم حتما این businessها باید توی این وادی حرکت کنند‌ تا حداقل در 20 سال آینده بمانند. پنج تای آنها را گفتیم یادم می‌آید becoming را گفتیم و sharing را گفتیم cognifying و flowing را گفتیم و screening را گفتیم.
این هفته می‌خواهم focus کنم روی یک موضوع جدیدی به اسم sharing، خوب sharing یعنی چه؟ یعنی اینکه ما بتوانیم این mediaمان را یا این productمان را همه جا share کنیم. من وقتی می‌گویم همه جا share کنیم، مهمترین آن می‌شود social media یعنی اتوماتیک این بخش درگیر می‌شود با social media marketing. فرض کنید مثلا من یک productی دارم که باید یک جایی تبلیغش کنم یک landing page در website دارم و می‌خواهم این product خاص و این محصول خاص را الان بفروشم، خوب باید بتوانم کدها و هشتک‌هایی را که در ‌social media می‌زنم با این productی که دارم می‌فروشم match بشود.
می‌دانم کار سختی است یعنی همه این چیزهایی که من دارم می‌گویم سخت است‌. ‌حتی خود من که کار marketing می‌کنم، marketing مربوط به Business خودم را خودم انجام نمی‌دهم و داده‌ام به یک شرکتی بیرون و دارد انجام می‌دهد که قبلا هم در marketing دانشجوهای خود من بوده‌اند و دارند این کار را انجام می‌دهند. این بسیار مهم است که sharing کار شما همه جا در social media برود برای چه؟ برای اینکه گرد می‌شود و دوباره اطلاعات می‌آید توی IMC که بارها در ارتباط با آن صحبت کردیم integrated marketing communication.
‌موضوع بعدی که می‌خواهم بگویم خیلی جالب است و ممکن است در رابطه با بعضی از Businessها نباشد. به اسم filtering. دقت کردید؟ مثلا می‌رویم توی Amazon و می‌خواهیم یک چیزی را بخریم، می‌گوییم که حتما دوربین‌های 4K را می‌خواهیم بخریم که اینها قیمتشان مثلا زیر 2000 دلار است، یعنی هی داریم فیلتر می‌کنیم. این product یا این محصولی هم که شما در وب سایتتان می‌خواهید بفروشید باید بشود فیلترش کرد، یعنی باید بشود یک سری چیزها را از آن گرفت و یک سری چیزها را به آن داد. به همین خاطرsearch  bar توی وب سایت‌ها بسیار بسیار مهم است. پس filtering را حتما به شرکتتان و به محصولتان اضافه کنید و حتی‌ آن منشی که ممکن است بخواهد به صورت manual تلفن‌تان را جواب بدهد باید کاملا به این مزیت filtering شما و businessتان آگاهی داشته باشد.
‌موضوع بعدی را که می‌خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم remixing است. این remixing چیست؟ یادتان است در جلسات قبل ما گفتیم که remixing این است که ما بتوانیم از چهار تا media استفاده کنیم. text بود، صوت بود، ویدئو بود و image بود. خیلی وقت‌ها یک Business را که ما داریم runاش می‌کنیم با هر چهار تا media، Remix نمی‌شود. این remix شدن بسیار بسیار مهم است، ما یک زمانی ممکن است focus تبلیغاتی و advertisingمان روی image باشد و یک زمانی روی text است. باید بتوانیم بین اینها integrate کنیم و اگر نتوانید این business را remix کنید این it's not non a work probably، درست کار نمی‌کند. من هی انگلیسی می‌گویم خودم هم بعد پشیمون می‌شوم ولی خیلی چیزها را واقعا نمی‌توانم درست کنم.
موضوع بعدی interacting است. من همیشه می‌گویم اگر graphic designer هستید اگرweb designer هستید اگر نتوانید interactive design انجام دهید you will be out of the store یعنی اصلا در framework دیگر نخواهید بود. هر چیزی که درست می‌کنید باید generation بعدی که gamerها هستند را درگیر کنید‌. آنها game بازی می‌کنند، فکر می‌کنم قبلا هم گفته‌ام برای محصولاتتان موضوع یا object سه بعدی‌اش را بسازید، این سه بعدی‌ها اگر نباشد نسل یا Generation بعدی را درMarketing از دست خواهید داد و اینها مشتری شما نخواهند شد. بعد این interactive فقط برای وب سایتتان نمی‌تواند باشد برای پلتفرم‌هایی مثل تبلت‌تان باید درست کار کند، برای موبایل باید درست کار کند، برای وب سایت باید درست کار کند، حتی برای screenهای گنده باید درست کار کند. الان در سطح شهر در بعضی جاها مثل ایستگاه اتوبوس ایستاده‌اید و می‌بینید یک screen گنده گذاشته‌اند و یا درshopping mallها من دیده‌ام که click می‌کنی روی آن و می‌زنی و تو را هدایت می‌کند به یک جای دیگر، ‌اینها همه interacting است. هر شرکت، هر business، هر محصولی که دارید و می‌خواهید بفروشید و در بازار آینده بمانید باید interactive شود، در غیر این صورت کار نمی‌کند.‌
موضوع بعدی که می‌خواهم بگویم این است که این tracking شود‌. مردم یک چیزی خریده‌اند و می‌خواهند ببینند کی به دستشان می‌رسد؟ باید بتوانند trackاش کنند، چند روز طول می‌کشد تا این محصول به دستشان برسد؟ چون زمان در این دنیای جدید خیلی حرف مهمی را می‌زند و باید بتوانید محصولتان را درست track کنید و بگذارید.
‌دو سه تای دیگر هم هست مثلا به غیر از Interacting می‌خواستم بگویم که حالا business را شروع می‌کنیم یا حالا می‌آییم پلتفرم‌مان را می‌چینیم و شروع می‌کنیم و همه این دوازده‌تایی را که یک جورهایی یک مقداری جسته و گریخته توضیح دادیم این بود که به شما بگویم که عملیات digital marketing یاonline marketing زمانی Business شما را حفظ می‌کند و به ثمر می‌رساند و به درآمد می‌رساند که این دوازده اصل بر آن حاکم شده باشد، در غیر این صورت businessتان در ده سال و بیست سال آینده محکوم به فنا است. از هر زمانی هم که این Business را شما شروع بکنید، شش ماه تا یکسال وقت می‌خواهد تا ‌خودش Settle down شود و بعد Google algorithm آن را پیدا کند. این دوازده تا که به شما گفتم را شروع کنید به استفاده کردن تا درست همان چیزی بشود که می‌خواهیم.
‌دو سه تا موضوع هست که اینجا یک مقدار برای business خطرناک است، یکی اینکه generation دارد تغییر می‌کند و دیگری اینکه تکنولوژی‌ها‌ دارد تغییر می‌کند. هر business دارید اگر در آن این دوازده تا را حاکم نکنید businessتان را از دست می‌دهید‌.
خیلی صحبت کردم، ببخشید، موفق باشید. تا هفته بعد.
پنج عامل دوم از دوازده عامل مهم عدم موفقیت بیزینس ها چیستند؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به