شهردار تورنتو عصبانیت جامعه را قابل درک خواند و نژادپرستی را یک واقعیت توصیف کرد
هزاران نفر امروز شنبه (۳۰ مه) در اعتراض به آنچه سازمان‌دهندگان آن را "نژادپرستی" علیه سیاه‌پوستان و بومیان در جهان نامیدند به مرکز شهر تورنتو ریختند. در راهپیمایی تورنتو مردم یکصدا علیه مرگ "رجیس کورچینسکی‌پکت"، سیاهپوستی که روز چهارشنبه در تورنتو کشته شد، شعار "عدالت برای رجیس" را سر دادند.
این اعتراض که توسط گروهی موسوم به "نه به از دست رفتن زندگی یک سیاهپوست دیگر" ترتیب داده شد که در آن معترضین شعار می‌دادند "نه به مرگ یک سیاهپوست دیگر"، "پلیس را منحل کنید" و "اگر عدالت نباشد، صلح هم نیست". حضور پلیس در این تظاهرات "سنگین" گزارش شده ولی هیچ درگیری یا اغتشاشی گزارش نشده است. راهپیمایی‌های مشابه‌ای امروز در هلیفکس و فردا (یکشنبه) در مونترال برنامه‌ریزی شده است.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
چگونگی حادثه
رجیس، دختر سیاهپوست ۲۹ ساله‌ای بود که پلیس با درخواست کمک مادرش به آپارتمان آنها رفته و از مادر خواسته بود که خارج از خانه بایستد. این دختر زمانیکه با پلیس تنها بود از بالکن این آپارتمان در نزدیکی "های‌پارک" تورنتو از طبقه ۲۴ سقوط کرد و کشته شد. پلیس تورنتو ادعا می‌کند که رجیس ناگهان خود را از بالکن  به پایین پرت کرده و پلیس زمانی که وارد آپارتمان شد رجیس در بالکن بوده است؛ خانواده و بسیاری از مردم نسبت به این ادعا اظهار شک می‌کنند و خواستار توضیحات بیشتر هستند. واحد تحقیقات ویژه از پلیس اکنون سرگرم تحقیقات در این مورد است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
رجیس که بود؟
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
رجیس ژیمناستی بود که به ریشه‌های اوکراینی و نوااسکوشیایی خود علاقمند و در کلیسای نزدیک محل سکونتش نیز بسیار فعال بود. مردم او را فردی عاشق بچه‌ها و مثبت نامیده‌اند. وی مبتلا به "اپیلپسی" بوده و سابقه مشکلات روحی داشته و پلیس چندین بار در پنج سال گذشته با درخواست کمک خانواده به وی یاری رسانیده بود. مادرش بعلت حمله لفظی وی از پلیس کمک خواسته بود تا او را به مرکز کمک‌های روحی ببرند.
 
خانواده رجیس چه می‌گویند؟
پسر خاله رجیس می‌گوید، رجیس به هیچ عنوان شخصی نبوده که خودکشی کند و قویا اظهار داشت: "مسائل اعتقادی رجیس جلوی خودکشی او را می‌گرفته، من صددرصد مطمئنم". مادر وی در ابتدا در یک ویدئو اظهار داشته که پلیس در بالکن او را هل داده، اگرچه خانواده اکنون از این ادعا عقب نشسته‌اند. این خانواده اکنون درخواست کمک مالی آنلاین برای خاکسپاری وی کرده‌اند.
"کنیا سینگ"، وکیل خانواده می‌گوید بنظر می‌آید مسائل نژادی در این میان نقش داشته است. او به‌نمایندگی از آنها درباره تظاهرات در اینباره گفت که بستگان وی خواهان هیچگونه  خشونتی نیستند و فقط بدنبال پاسخ به این سوال هستند که این دختر چگونه و چرا درگذشته است. در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، این وکیل گفت که این خانواده تظاهرات را ترتیب نداده اگر چه از سازمان‌دهندگان بخاطر توجه به یک "موضوع بسیار جدی" تشکر می‌کند.
 
مسئولان چه می‌گویند؟
"مارک ساندرز"، رئیس پلیس تورنتو که خود یک سیاهپوست است از مردم خواست که در مقابل این "تراژدی" خویشتنداری کنند تا "واقعیت برای همه روشن" شود. وی با تسلیت گفتن بخاطر این اتفاق گفت که با تمام قدرت از شفافیت و مسئولیت‌پذیری در این حادثه حمایت و حفاظت می‌کند.
"جان توری" شهردار تورنتو نیز عصبانیت جامعه از مرگ او را قابل درک خواند و "نژادپرستی علیه سیاهپوستان" را "یک واقعیت در جامعه" توصیف کرد و از معترضان خواسته بود با توجه به بیماری کرونا در حین تظاهرات رعایت فاصله اجتماعی را بجا آورند.
"جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت که وی به شکاف نژادی و تبعیض در کانادا اعتقاد دارد و به شدت با آن مخالف است. او گفت که باید عدالت در همه موارد به اجرا درآید.
 
چرا این مرگ مهم است؟
علاوه بر موارد متعدد نژادی در کانادا، در این هفته، مانند تقریبا هر هفته دیگر سیاهپوستی در آمریکا کشته شد، اما این هفته یک پلیس مینه سوتایی در آمریکا با گذاشتن زانویش روی گردن "جورج فلوید" سیاهپوستی که نه تنها مسلح نبود بلکه آرام هم بود وی را کشته است. جورج پس از دستگیری در بیمارستان جان داد. این پلیس همراه با سه پلیس دیگر که به او کمک کرده و سپس نظاره‌گر این شرایط بودند از کار اخراج شدند. البته این پلیس دیروز رسما متهم به قتل شد اما تظاهرات و خشم سیاهپوستان این شهر و سراسر آمریکا را در بر گرفت و به زدوخورد مردم با پلیس انجامید که تاکنون حداقل یک کشته و چندین آتش‌سوزی بجا گذاشته است.
دیروز و امروز علاوه بر هزارن پلیس و گارد ویژه پلیس، ۱۳ هزار سرباز گارد ملی آمریکا نیز برای آرام کردن مردم به خیابان‌ها ریختند و امروز به سوی تظاهرات کنندگان گلوله پلاستیکی و فلفلی شلیک کردند. چندین گلوله به سوی یک خبرنگار محلی شلیک شد که وی در گزارش زنده خود به آن اشاره کرده است. دیروز نیز یک خبرنگار سیاهپوست سی‌ان‌ان در حال پخش گزارش زنده در حالیکه مشخصه "رسانه بودن" را به همراه داشت دستگیر شد که چند ساعت بعد با وساطت مسئولان ایالتی آزاد شد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تظاهرات کنندگان را "اخلالگر و جانی" نامیده و گفته که در مقابل "غارت و آتش" ساکت نخواهد نشست و افزوده: "هرگاه غارت آغاز شود، تیراندازی آغاز می‌شود". این جمله که در تاریخ مصداق کشتار سیاهپوستان بوده با واکنش شدیدا منفی مردم روبرو شده بطوریکه مردم جلوی کاخ سفید نیز به اعتراض پرداختند که ترامپ گفت نیروهای امنیتی آمریکا با "سگ‌های وحشی" و "اسلحه‌های شوم کاملا مسلح" آماده پذیرایی از آنها در صورت بروز خطا هستند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Saturday, May 30, 2020 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به