الکساندر بیسونت به شش فقره قتل درجه اول اعتراف کرد اما گفت که بی‌گناه است و به حبس ابد محکوم شد
دادگاه عالی کانادا سرانجام درباره "الکساندر بیسونت" که در سال ۲۰۱۷ در یکی از مسجدهای شهر کبک ۶ نفر را ترور و پنج نفر را مجروح کرد، رای داد. بیسونت که فردی مسیحی‌گراست، تحت تاثیر راست‌گرایی تندرو شده بود و با اسلحه برای قتل مسلمانان به مسجد رفته بود اما پلیس و دادگاه کشتار وی را ترور نمی‌نامند بلکه آنرا قتل اعلان می‌کنند. سیاستمداران کانادایی از همه احزاب جنایت وی را ترور اعلان کرده‌اند. الکساندر بیسونت به شش فقره قتل درجه اول اعتراف کرد اما گفت که بی‌گناه است و به حبس ابد محکوم شد. پنج نفر دیگر نیز در حمله وی به شدت مجروح شدند، از جمله یک مرد که فلج شده و در دادگاه روی ویلچر نشسته بود. از شش مردی که به ضرب گلوله کشته شدند ۱۷ کودک خردسال بجا مانده است. گزارش ایران استار از اعلان بی‌گناهی الکساندر را اینجا بخوانید.
الکساندر می‌گوید که حکم حبس ابد وی، با "عدم توانایی درخواست آزادی مشروط" که طبق قانون، برای هر قتل ۲۵ سال است، نبایستی جمع شده و به ۱۵۰ سال برسد بلکه در واقع در طی ۲۵ سال، وی در حال گذراندن هر ۶ حکم عدم توانایی درخواست آزادی مشروط است. قانون اجرای پشت سر هم (متوالی) مجازات در کانادا در زمان نخست وزیری استیون هارپر نخست وزیر محافظه‌کار کانادا تصویب شده بود که حداکثر این عدم توانایی را نیز به ۱۵۰ سال محدود می‌کرد. این درخواست بیسونت که پیشتر در دادگاه‌های محلی و عالی کبک یکبار رد و یکبار پذیرفته شده بود، امروز در دادگاه عالی کانادا به نفع وی برگشت و وی فقط به ۲۵ سال حبس بدون توانایی درخواست آزادی مشروط محکوم می‌شود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
دادگاه عالی کانادا به نفع تروریست مسیحی‌گرای تندرو رای داد
با حکم امروز، الکساندر می‌تواند پس از ۲۵ سال درخواست آزادی مشروط از پشت میله‌های زندان خود را ارائه دهد و در صورتیکه فرد خوبی در زندان بوده باشد، آزاد گردد. بدین شکل دادگاه ماده قانون جزایی سال ۲۰۱۱ را که به قاضی اجازه می‌داد در صورت وقوع قتل‌های متعدد، حکم حبس ابد و دوره‌های‌عدم صلاحیت ۲۵ ساله آزادی مشروط را بطور متوالی اعمال کند، را لغو کرد. پیشتر پدر الکساندر به رسانه‌ها گفته بود که حق ندارند پسرش را تروریست خطاب کنند و او با تمام نیرویش برای آزادی پسرش خواهد جنگید. گزارش ایران استار از پدر تروریست کبکی به ترودو و دنیا: به پسرم نگویید تروریست را اینجا بخوانید.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

این حکم برای خانواده‌های ۶ مسلمان کشته شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۷ به ضرب گلوله وی سنگین آمده است. "محمد لبیدی" رئیس این مرکز فرهنگی اسلامی کبک گفت که چنین قاتلی در مدت زمان نسبتا کوتاهی آزاد خواهد شد و این برای جامعه پیام بسیار بدی دارد. این مرکز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دادگاه عالی به "وحشیگری و فاجعه قتل‌های متعدد و جنایت با ماهیت نفرت، اسلام‌هراسانه و نژادپرستانه" توجه لازم را نکرده است. اعضای مسجد گفتند که از تصمیم دادگاه ناامید شده‌اند، اما افزودند که این تصمیم به آنها اجازه می‌دهد این فصل حقوقی را ببندند و بر آینده تمرکز کنند اگر چه تصمیم دیوان عالی "تعادل" بین حضور یک جنایتکار در زندان یا جامعه و نیز احساس "اجرای عدالت" را بر هم می‌زند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
"بوفلدجا بن‌عبدالله" یکی از بنیانگذاران مسجد گفت: "ما بدنبال بازپروری یک فرد بوده و هستیم و دنبال یک مجازات غیرقابل قبول، غیرعادی یا ظالمانه نبودیم؛ اما در عین حال، خانواده‌هایی که آسیب دیده‌اند نیز باید احساس کنند که مجرم جنایتکار نیز به مجازات خود می‌رسد". این آخرین مرحله رسیدگی به این پرونده در کاناداست و دیگر هیچ فرجام‌خواهی برای این حکم از هیچ طرفی نیست. چند دادگاه در کانادا تا امروز منتظر این حکم بودند تا بتوانند حکم چند جنایت متعدد دیگر را اعلان کنند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
حکم‌های دادگاهی که عوض می‌شدند و اشتباه بودند
یک قاضی دادگاه اولیه، مفاد قانون عدم صلاحیت آزادی مشروط تایید شده در سال ۲۰۱۱ را مغایر قانون اساسی تشخیص داد، اما آن را باطل اعلام نکرد. حکم اولیه الکساندر نه ۱۵۰ سال که ۴۰ سال بود. بنا به حکم دادگاه‌های دیگر الکساندر قرار بود ۴۰ سال صبر کند تا بتواند درخواست آزادی مشروط بدهد. وکلای الکساندر به این رای اعتراض کردند و دادگاه استیناف تشکیل شد که قاضی این دادگاه گفت که قاضی دادگاه اولیه در تعیین دوره‌عدم صلاحیت ۴۰ساله اشتباه کرده و به دلیل اشتباه قاضی پرونده حکم باطل است و دادگاه باید به قانون قبل از سال ۲۰۱۱ بازگردد و در نتیجه کل دوره انتظار الکساندر ۲۵ سال خواهد بود. اینبار دادستان به این حکم اعتراض کرد تا پرونده به دیوان عالی کانادا برود. گزارش ایران استار از جابجایی پرونده الکساندر در دادگاه‌ها را اینجا بخوانید.
سرانجام دیوان عالی گفت که قانون ۲۰۱۱، منشور حقوق و آزادی‌ها را نقض می‌کند و به منظور اطمینان از احترام به کرامت ذاتی هر فرد، منشور از پارلمان می‌خواهد که "دری را برای بازپروری افراد جامعه" باز بگذارد، حتی در مواردی که این یک هدف ثانویه برای دادگاه باشد. دادگاه اعلان کرده که در هر حکمی باید امکان بازگشت آن فرد به اجتماع دیده شود و احکام نبایستی بیش از حد سنگین و یا عدالت در آن دیده نشود.
 
وکیل الکساندر چه گفت؟
"چارلز - اولیویر گوسلین" یکی از وکلای الکساندر گفت که موکلش از این حکم راحت شده و افزود: "این برای الکساندر یک شانس دوم است، یک زندگی دوم که او می‌تواند به آن امیدوار باشد. الکساندر می‌تواند ثابت کند که یک دارایی برای جامعه باشد، ادامه دهد و به پیش برود".
 
دادستان چه گفت؟
"دانیل بلانگر" دادستان کل شهر کبک گفت که به دلیل احترام به دادگاه عالی در مورد این تصمیم اظهار نظر نمی‌کند، اما او از طرف قربانیان و خانواده‌های آنها گفت: "امروز، پایان یک روند طولانی قضایی برای آنهاست، اما ما می‌دانیم که این پایان روند سوگواری و شفای آن‌ها نیست". وی یادآوری کرد که الکساندر به حبس ابد محکوم شده و تصمیم‌گیری در مورد آزادی مشروط او به عهده "هیئت آزادی مشروط" خواهد بود که در سال ۲۰۴۲ تشکیل می‌شود و وی امیدوار است این هیئت برای این قاتل شرایط سختگیرانه‌ای داشته باشند. وی درخواست کرد که الکساندر در صورت آزادی تا آخر عمرش تحت نظر یک افسر آزادی مشروط قرار گیرد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

بلانگر گفت: "آنچه نباید فراموش شود اینست که جنایت الکساندر جان شش نفر را گرفته است. ما اکنون با یاد قربانیان و خانواده‌های آنها هستیم و جامعه متاثر از این جنایت است. ما شجاعت، انعطاف‌پذیری و عزت آنها را در این لحظه می‌ستاییم".

* ایران استار یک عمل تروریستی را فارغ از دین هر فردی، تروریستی می‌نامد و بین ادیان تفاوتی قائل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Friday, May 27, 2022 - 20:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به