Date: Thursday, December 9, 2021 - 10:45

ایرانیان کانادا این روزها با چه روندی برنامه‌های خود را برگزار می‌کنند؟

این بار با یک سوال مهمان خانه‌های شما شدیم و اینکه برگزاری جشن‌های خانوادگی ایرانیان کانادا به چه صورتی است؟‌ برای این منظور در خدمت سه تن از عزیزانی هستیم که در این زمینه فعالیت می‌کنند. خانم بنفشه میرزایی، خانم پیمانه نیک بخش و خانم مریم ممی پور.
‌از بنفشه خانم شروع می‌کنیم اول اینکه خیلی به برنامه ما خوش آمدید، ممنون می‌شوم که خودتان را معرفی کنید و برای ما توضیح دهید که شما معمولا چه جشن‌ها و چه eventهایی را برگزار می‌کنید؟
خیلی ممنونم از دعوتتان، من بنفشه میرزایی هستم wedding coordinator و wedding designer تخصص اصلی‌ام بیشتر در طراحی و اجرای سفره‌های عقد است. از سال 2017 رسما کار را شروع کردم ولی فعالیتم در سالهای 2018 و 2019 بیشتر بوده، ابتدا من بیشتر سفره‌های عقد را انجام می‌دادم ولی الان بعد از covid ‌یک مقدار گسترده‌تر شده است، مهمانی‌ها و تولد هم هست، هر جایی که نیاز به دکوراسیون داشته باشد و همینطور از نظر برگزاری برنامه‌های عمومی، eventهای public فرهنگی مثل هفت سین باشد برای نوروز، برای شب یلدا هم انجام می‌دهیم و هر coordination این مراسم را هم خودم به عهده می‌گیرم.
 
ممنون و سپاسگزارم از شما و همچنین از فعالیت‌های بسیار خوبی که دارید. برویم سراغ پیمانه خانم ایشان در واقع دومین برنامه‌ای است که در خدمتشان هستیم و از همینجا از کسانی که دوست دارند با decorative کیک و کیک‌های ویژه و مجلسی آشنا شوند دعوت می‌کنم که به وب‌سایت ایران استار مراجعه کنند و نمونه کارهای ایشان را تماشا کنند.
‌اول که خیلی به برنامه ما خوش آمدید و‌ اما سوالی که من از شما دارم این است که مراحل برگزاری این جشن‌ها به چه صورتی است؟
والا معمولا به این صورت است که مردم وقتی یک مراسمی دارند که بزرگ است، مخصوصا با توجه به اینکه در ‌کانادا مردم خیلی گرفتار هستند و زمان کمی دارند اولین کاری که می‌کنند معمولا با یک event planner تماس می‌گیرند و می‌گویند ما این event را داریم و این تعداد میهمان را داریم و می‌خواهیم این امکانات و این سرویس را داشته باشیم. مرحله بعدی معمولا این است که event planner می‌آید و با vendorهای مختلف تماس می‌گیرد مثلا با من که کار کیک می‌کنم و با مریم جان که کار عکاسی را می‌کند و با بچه‌های florist با بچه‌هایی که کار کیترینگ را انجام می‌دهند و در نهایت آرام آرام این event شکل می‌گیرد و به صورتی درمی‌آید که میزبان خیلی با آرامش و خودش به صورت میهمان می‌تواند در میهمانی‌اش شرکت کند.
 
این نتیجه فعالیت‌های خوب شماست.
‌مریم جان، ایشان گفتند که در این پروسه از تخصص‌های مختلفی استفاده می‌شود از جمله تخصص شما، اول خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که در برگزاری این مراسم‌ها شما چه کاری را انجام می‌دهید و چقدر این کار اهمیت دارد.
من مریم ممی پور هستم و تخصص اصلی من عکاسی است و می‌توانم به جرات بگویم که شکل‌گیری این مراسم و چیدمان و همه کارها و زحماتی که یک‌ گروه انجام می‌دهند و خود میزبان برایش هزینه می‌کند با ثبت عکسهایی که در مراسم انجام می‌شود ماندگار می‌شود و خیلی اوقات افرادی هستند که می‌بینید که خیلی در مراسمشان هزینه می‌کنند ولی متاسفانه به بخش عکاسی که می‌رسند شروع می‌کنند به کم کردن‌ هزینه‌هایشان و در نتیجه بعد از مراسم متاسفانه یا عکسهای خیلی خوبی ندارند یا عکسی برایشان باقی نمانده و با گوشی‌های دستی شروع کردند از سفره‌ای که چیده شده است یا میزی که چیدمان شده است و یا کیکی که درست شده عکاسی کردند. من خیلی توصیه می‌کنم که حتما یک budgetی را برای عکاسی حرفه‌ای قرار دهند تا زحماتی که کشیده‌اند به هدر داده نشود.
 
کاملا صحبت شما درست است و بالاخره‌ آن خاطره‌ها باید به طریقی ثبت شود و ماندگار شود و بهتر است که به صورت professional و همانطور که دارید با دوربین حرفه‌ای و نه گوشی‌های موبایل این پدیده ثبت شود.‌
بنفشه خانم شما در طی کاری که انجام می‌دهید خوب شاید مشکلات و سختی‌های زیادی داشته باشید و با چالش‌های خیلی زیادی روبرو شوید که خیلی از بینندگان ما واقعا نمی‌دانند که این مراسم و یا این eventی که دارد برگزار می‌شود پشتش یک برنامه ریزی بسیار مفصلی است و کار سختی است . سختی کار شما چیست؟
خوب کار ما هم مثل خیلی از کارهای دیگر سختی‌های خودش را دارد. یکی از سخت‌ترین قسمت‌هایش این است که اگر بخصوص مراسم برای روز عروسی باشد، چون یکی از مهمترین روزهایی ‌‌است که آن زوج دارند تجربه می‌کنند و تحت فشار و استرس زیادی هستند، من به عنوان یک coordinator و یا حتی به عنوان یک designer باید که آن فشار را تا جایی که می‌توانم از دوش آنها بردارم و خودم این را داشته باشم تا آنها بتوانند با آرامش خیلی بیشتری آن روز را طی کنند، خیلی آن روز حوصله ندار‌ند و باید آنها را درک کرد، باید با آنها صبوری به خرج داد، باید به آنها گوش کرد، این یکی از سخت‌ترین قسمت‌هایش است. همه فکر می‌کنند که کار ما خیلی شاد است و آن روز همه چیز شاد خواهد بود, البته درست است آن معنویت و آن شادی‌اش و اینکه همدل وهمراه آنها هستیم در آن روز برای خود من حس بسیار خوبی است ولی قسمت سخت ماجرا این است که آن روز بچه‌ها تحت فشار روحی هستند و باید با آنها خیلی صبور باشیم و باید به آنها گوش دهیم و خود مراسم یکی از سختی‌هایش این است که همیشه باید یک plan B داشته باشیم و آماده باشیم برای پیش‌بینی نشده‌ها، مثلا شرایط آب و هوایی را درنظر بگیرید تا زمانبندی ‌اینکه یکی از همکارها، یکی از vendor‌ها به هر دلیلی نتواند on time بیاید و کارش را انجام دهد. به عنوان یک coordinator من همیشه باید اینها را در نظر داشته باشم و حواسم به همه جا و به همه این تک تک افرادی که مسئولیت دارند و باید به موقع بیایند و کارشان را انجام دهند باشد. کلا روز پر استرس و روز سختی است، ولی شیرینی‌های خودش را دارد و من با عشق تمام این کار را انجام می‌دهم.
 
ممنونم به نکات بسیار جالبی اشاره کردید مخصوصا این plan B که گفتید خیلی‌ها شاید ندانند که این برنامه ریزی‌های بعد از اجرا هم وجود دارد.‌
پیمانه خانم می‌دانیم که کار شما که به اصطلاح تزئین کیک‌های خاص است ضمن اینکه نیاز به دانش و اطلاعات دارد نیاز به خلاقیت و ابتکار هم دارد و اینکه شما باید هر روز ایده‌های نو و جدیدی را یا بسازید یا داشته باشید، چگونه به این مهم دست پیدا می‌کنید و این ایده‌ها را از کجا می‌گیرید؟
والا واقعیتش این است که کار من هم مثل هر کار دیگری خیلی کار پویایی است مخصوصا در این چند سال اخیر که کار مدرن خیل دستخوش تحول شده است و هر روز تکنیک‌های جدید، ابزار جدید و مواد جدید وارد مارکت می‌شود و خیلی مهم است که ما هر زمانی در واقع خودمان را educate کنیم. خوشبختانه نسل ما در واقع به اینترنت دسترسی دارد و من تقریبا هفته‌ای یکی دو بار حتما سعی می‌کنم وب سایت اساتید این رشته را چک کنم، trendها را ببینم و designهای جدیدی که می‌آید، تقریبا سالی چند بار من coresهای مختلف مربوط به رشته‌ام را به صورت آنلاین خریداری می‌کنم ‌و تکنیک‌های جدید را یاد می‌گیرم. خوب دو سال کرونا خیلی نشده که بتوانم فعالیت خاصی داشته باشم صرفا به این خاطر که خیلی مراسم بزرگی برگزار نشده و یا مردم بودجه خیلی زیادی را برای کیک نداشتند ولی امیدواریم که دوباره به حالت قبلی برگردیم ولی واقعیت این است که شما وقتی کار هنری انجام می‌دهید، مثل کار بنفشه جان یا کار مریم جان همه جا شما می‌توانید ایده بگیرید از مجلات مد تا توی مغازه گل فروشی، تا تابلوهای نقاشی و موزه، همه جا منبع‌هایی برای الهام شما وجود دارد.
 
بسیار عالی و فکر می‌کنم برای خیلی از هنرمندها اتفاق می‌افتد از جمله عکاسان و اینکه شما در روز همیشه در حال ایده گرفتن هستید و حالا از تصاویری که دور و بر شماست و یا همینطور مجله‌ها و سایت‌ها.
اگر کسی بخواهد حرفه عکاسی را دنبال کند و در این زمینه کار کند با توجه به اینکه البته گرایش‌ها و شاخه‌های زیادی‌ وجود دارد، اگر بخواهد گرایش شما را در عکاسی دنبال کند چه توصیه‌ای برای آنها دارید؟
مهمترین اصلی که من به دوستان توصیه می‌کنم انتخاب و علاقه‌شان به آن انتخاب است. خیلی مهم است کاری را که انجام می‌دهند دوست داشته باشند و در غیر این صورت چند سالی در آن فعالیت می‌کنند و بعد احساس سرخوردگی به آنها دست می‌دهد و آن فیلد و رشته را رها می‌کنند. وقتی که به آن زمینه علاقه داشته باشند بیشتر یاد می‌گیرند و بیشتر فعالیت می‌کنند و انقد‌ر لذت می‌برند که فکر می‌کنند در آن متخصص می‌شوند، مهمترین توصیه من به دوستانی که می‌خواهند وارد حرفه عکاسی شوند این است که حتما علاقه‌شان را در این دنیای بزرگ عکاسی پیدا کنند چون ما شاخه‌های بسیار زیادی در  بخش عکاسی داریم و اینکه اگر یک نفر بخواهد در همه آنها متخصص باشد غیرممکن است.‌
 
بسیار عالی از توصیه بسیار خوبتان و اینکه به عکاسان جوان توصیه کردید که اگر می‌خواهند شاخه عکاسی را دنبال کنند مخصوصا یک گرایش از عکاسی را به صورت professional دنبال کنند نه اینکه به صورت general همه شاخه‌های عکاسی را دنبال کنند. ممنون و سپاسگزارم.
اما بنفشه خانم شما از سختی و پیچیدگی این کار گفتید و اینکه گفتید که می‌تواند چه دردسرهایی را برای شما داشته باشد، قطعا شیرینی‌هایی هم دارد و لحظات خوبی هم داشتید، یکی از آن خاطرات شیرین‌تان را که در این دوره کاری داشتید برای ما بگویید.
واقعا شیرینی این کار خیلی بیشتر از سختی‌هایش است و من همانطور که خدمتتان عرض کردم از اینکه آن روز مثل یک بخشی از خانواده زوج با آنها همراه و همدل هستم خیلی لذت می‌برم و حس بسیار خوش آیندی است. ‌مراسم عقد به نظر من یک مراسم خیلی ملکوتی است وگستردن آن سفره با تمام آن آیتم‌ها که هر کدام معنی خاصی دارد، آرزوی خوشبختی برایشان می‌کنم و یکی از شیرین‌ترین لحظات برای من است و همیشه بابت آن شکرگزار هستم. هر مراسمی یک خاطره است هر زوجی یک قصه‌ای دارند که متفاوت هستند و کاملا مختص خودشان است و بخواهم برایتان بگویم یک چیزی که در واقع اینجا متداول است آن به قول کانادایی‌ها‌first look یا اولین دیدار عروس و داماد است که جداگانه آن روز هر دو آماده می‌شوند و همدیگر را نمی‌بینند تا آن لحظه‌ای که عکاسان ما می‌خواهند آن لحظه را بگیرند، بسیار این لحظه first look برای من دلنشین است به خاطر اینکه وقتی همدیگر را می‌بینند احساساتشان خیلی زیباست و یک بار آقای داماد شروع کرد به گریه کردن و معمولا همدیگر را می‌بوسند و احساساتی هم می‌شوند ولی انقدر ایشان گریه کرد و گریه‌اش بند نمی‌آمد و این داماد احساساتی ما برای ما خاطره شد. ولی واقعا می‌گویم تمام مراسم هر کدام یک خاطره است.
 
ممنونم و واقعا خوش به حالتان که همچین شغل زیبایی را دارید و دنبال می‌کنید.‌
پیمانه جان یادم است در مصاحبه قبلی یکی از سوالاتی که ما از شما داشتیم این بود که برنامه شما برای ایام بعد از کرونا چیست و پاسخی که شما دادید این بود که امیدوار هستید که این بیماری برود و نشاط و شادی به جامعه برگردد چرا که حال شما به نشاط مردم بستگی دارد. ایام گذشته است و با توجه به سفارش‌ها و کارهایی که به شما سفارش می‌دهند شما فکر می‌کنید که آیا کرونا کنترل شده است و این ایام گذشته است و آیا نشاط واقعا دارد به مردم باز می‌گردد.
والا واقعیتش این است که شاید نه هنوز به صورت کامل ولی خوب ما امسال تابستان همه‌مان نسبت به سال گذشته خیلی مشغول‌تر بودیم و تعداد زیادی کیک عروسی و event داشتیم. خدا را شکر خیلی خوب بود یعنی یک سری از بچه‌هایی که سال پیش متاسفانه eventهایشان کنسل شده بود، امسال با تعداد کوچک‌تر و مراسم جمع و جورتر ولی به هر حال مراسمشان را گرفتند و به سر خانه و زندگی‌هایشان رفتند. میهمانی‌ها همینطور خیلی بیشتر از سال گذشته برگزار شد ولی خوب ما هنوز در واقع به آن حدی که سالهای قبل بودیم نرسیدیم و امید به خدا که همینطور روز به روز بهتر شود و برسیم به آنجایی که دیگر باز دوباره هیچکدام وقت سر خاراندن نداشته باشیم، انشاالله ، امیدواریم.
 
انشاالله همینطور خواهد بود به‌ هر حال امسال بهتر از پارسال بوده است و قطعا امیدوار هستیم که سال دیگر برنامه‌های بهتری باشد و شما دوباره به آن دوران طلایی بازگردید.
بنفشه جان بفرمایید که توصیه شما برای خانواده‌هایی که می‌خواهند یک eventی را برگزار کنند چیست؟ چه کارهایی باید قبل از eventها و مراسم‌ها باید انجام دهند؟ چه کارهایی را در حین مراسم و یا حتی چه کارهایی را بعد از آن باید انجام دهند؟
ببینید اگر بخواهم eventها را به eventهای خصوصی‌تر دسته بندی کنم مثل تولد و عروسی قطعا برای عروسی از آنها خواهش می‌کنم که برنامه ریزی طولانی مدت‌تری داشته باشند واقعا حداقل یک سال یا هشت ماه قبل از هر عروسی لازم است که برنامه ریزی کنند. نکته دیگری که مهم است این است که گاهی وقت‌ها ممکن است ما فکر کنیم اگر planner نداشته باشیم یا coordinator نداشته باشیم یک جور saving در هزینه‌ها است ولی این اشتباه است به این خاطر که تایم، انرژی و حتی آن پولی که استفاده می‌شود خیلی waste می‌شود و یک planner و یا coordinator می‌تواند به آنها کمک کند و برنامه ریزی و بودجه بندی برای آنها انجام دهد. من خودم vendorهای زیادی را می‌شناسم که با آنها کار می‌کنم‌ و دوستانمان هستند و ‌‌آنها را بر اساس سلیقه مشتری به آنها معرفی می‌کنیم و این می‌تواند خیلی به آنها کمک کند. در حین برگزاری هم می‌توانند باز از همین برنامه‌هایی که planner هم به آنها می‌دهد استفاده کنند و خیلی راحت‌تر و در واقع هموارتر برنامه‌شان پیش خواهد رفت. به نظر من مهم ترینش این است که آن زمان را در نظر بگیرند.
 
پس همانطور که‌ فرمودید مهمترین نکته‌ای که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند زمان است ‌و اینکه این به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید برنامه ریزی کنید و plan داشته باشید.
مریم خانم اگر شما یک بار دیگر فرصت داشته باشید که بتوانید یک شغلی را انتخاب کنید و یا در یک زمینه‌ای تحصیل کنید، آیا باز هم همان عکاسی را انتخاب می‌کردید؟
مسلما بله، البته من این شانس را نداشتم که از ابتدا در رشته عکاسی تحصیل کنم و عکاسی در حقیقت سرگرمی من در ایران بود ولی وقتی که اینجا آمدم شروع کردم به فعالیت در زمینه عکاسی و انقدر جذب این شاخه شدم که واقعا دلم نمی‌خواهد که هیچ وقت از این رشته خارج شوم و همیشه افسوس می‌خورم که ای کاش زودتر شروع کرده بودم. خیلی به این رشته علاقه دارم و همچنان انتخاب اولم خواهد بود.
 
بسیار عالی و خوشحالم که با علاقه این کار را دنبال می‌کنید. ممنونم از همه شما عزیزانی که در این برنامه ما شرکت کردید در پایان اگر صحبتی یا توصیه‌ای یا حرفی داشته باید که دوست داشته باشید با مخاطبان ما درمیان بگذارید ممنون می‌شوم که بفرمایید.
بنفشه خانم بفرمایید.
توصیه من می‌تواند این باشد که همانطور که دوستانمان هم اشاره کردند،‌ هر کاری را که انجام می‌دهید با عشق و علاقه انجام دهید و کاری باشد که دوست دارید و در دنیای کسب و کار امروز این مطرح نیست که شما چه کاری انجام می‌دهید این مهم است که شما چرا آن کار را انجام می‌دهید و صبوری و تلاش خیلی مهم است این دو فاکتور به نظر من عامل موفقیت و ماندگاری است.
 
پیمانه خانم بفرمایید.
بنفشه جان توصیه general کردند من یک مقدار توصیه‌هایم در مورد عزیزانی که دوست دارند بیایند و کیک سفارش دهند خاص‌تر است‌. واقعا خیلی خوب است که وقتی که می‌خواهیم بیاییم و سفارشی را بگذاریم دقت کنیم ببینیم که آن کسی که داریم به سراغش می‌رویم قبلا در چه زمینه‌هایی کار کرده است، سبک و استایلش چیست، من به عنوان یک هنرمند برایم سخت است که در سبک و استایلی کار کنم که سبک و استایل من نیست و وقت بیشتری از من می‌گیرد و انرژی خوبی در کار نمی‌توانم داشته باشم و این خیلی خوب است که نگاه کنیم و ببینیم آن هنرمند در واقع در چه سبکی کار می‌کند اگر آن event ما به آن سبک ‌می‌خورد، برویم به سراغش، اگر که نه در واقع برویم و هنرمند دیگری را پیدا کنیم که آن سبکش بخورد و اینکه خواهش می‌کنم که اگر که مراسمی دارید از یک ماه، دو ماه قبل تاریخش را Book کنید که من شرمنده شما نشوم.
 
این نشان می‌دهد که چقدر زمان مهم است که هر دو عزیز به این مساله سفارش داشته‌اند.‌
مریم خانم شما بفرمایید.
نکته‌ای که من دوست دارم با دوستان و بینندگان عزیز مطرح کنم این است که عکاسی هم مثل هنرهای دیگر، مثل نقاشی و موسیقی یک حق کپی رایت دارد که متاسفانه‌ این مساله حق کپی رایت در فرهنگ ما خیلی نادیده گرفته می‌شود و حتما حتما به این مساله دقت کنند چون این مساله هم می‌تواند برای خود آن فرد و هم برای آن عکاس ایجاد دردسر کند. یک مقدار بیشتری با حق کپی رایت آشنا شویم و اگر حتی به عکاسی پول داده شود و عکاسی کند، آن عکس اثر آن عکاس است و به این احترام بگذاریم.
 
ممنون و سپاسگزارم از همه شما و همچنین عزیزانی که تا اینجای برنامه با ما همراه بودند. همه شما را به خدای بزرگ می‌سپارم. خدا یار و نگهدارتان.
بنفشه میرزایی، پیمانه نیک‌بخش، مریم ممی‌پور: جشن‌ها و گردهمایی‌های ایرانیان کانادا چگونه برگزار می‌شوند؟

دیگر مطالب مرتبط

Share this with: ارسال این مطلب به