تفاوت میان توانمند شدن و قدرتمند شدن چیست و چرا باید توانمند شد؟

در مورد توانمندی و توانمند شدن چه فکر می‌کنید؟ تفاوت توانمندی با قدرتمندی و قدرتمند شدن را در چه می‌بینید؟ امروز من فرشته نیکخواه ‌Social service worker and life coach  مدیر و موسس ‌Aram center social work wellness and coaching institute با شما در رابطه با توانمندی و چگونه توانمند شدن صحبت می‌کنم.
برای اینکه بدانیم که توانمندی چیست و چگونه توانمند شویم اول باید تعریف دقیقی از توانمندی داشته باشیم. توانمندی در واقع یک "پروسه" است، یک حرکت و یک فرآیند است که به ما کمک می‌کند که در آن قدرتمند شویم. قدرتمند بودن نه از نظر قدرت بدنی یا از نظر قدرت مالی یا اجتماعی داشتن، نه؛ بلکه به ما قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد، قدرت تمرکز بر اهدافمان را می‌دهد. در واقع این فرآیند به ما کمک می‌کند تا ما بتوانیم آن فردی باشیم که می‌توانیم تصمیمات مهمی بگیریم و در مورد حقوق خودمان تلاش می‌کنیم، جلوی لگدمال شدن حقوقش را می‌گیرد. این پروسه به ما کمک می‌کند تا ما توانایی‌هایمان را بشناسیم و ما با آنها قدم‌هایی را در راه اهداف خودمان برداریم و البته می‌دانیم که یک فرد توانمند هدف‌ها را با دید باز و اطمینان انتخاب می‌کنه و برای راه اون اهداف برنامه‌ریزی می‌کند و به سوی اون اهداف پیش می‌رود. فعلا ما به توانمندی در حوزه جامعه یا کارمان، کاری نداریم. این فرآیند 6 مرحله‌ای که توضیح می‌دهم که برای توانمندسازی ما هستند شامل ارزیابی تغییرات میشه، حتی اگر این تغییرات خیلی کوچک باشند در جامعه، حتی اگر این تغییرات خیلی از دید بقیه ناچیز باشند ما باید اونها رو بررسی کنیم چون در واقع فرآیند توانمند سازی، فرآیندی در تاثیرگذاری هست، حالا اون تاثیرگذاری در جهت مثبت هست در جهت اهداف خودمان.
مسئله دوم داشتن اعتماد به نفس و حرمت نفس هست، اینکه ما بدانیم که چه توانایی‌ها و چه قابلیت‌هایی داریم و از آنها چگونه می‌توانیم استفاده کنیم.
مسئله بعدی اینکه ما به خودآگاهی برسیم، یعنی چه؟ یعنی اینکه ما بدانیم در برابر چه مسائلی چه واکنشی نشان دهیم و بتوانیم بهترین واکنش را انتخاب کنیم و در برابر اون انجام دهیم.
یک قدم دیگر که می‌توانیم برداریم برای توانمند شدن اینه که ما از زبان مثبت استفاده کنیم درباره خودمان و درباره دیگران کلمات مثبت بکار ببریم و زبان فعال داشته باشیم بخصوص درباره آینده از جملات فعال استفاده کنیم، مثل نگوییم در آینده می‌خواهم این کار را بکنم، بجایش بگوییم من در آینده این کار را می‌کنم. در واقع این کلمات به ضمیر ناخودآگاه شما نشان می‌دهد که شما آگاهانه آماده و پیشرو هستید.
قدم بعدی که باید در واقع برای توانمند شدن باید بردارید اینست که از انتقاد و سرزنش دوری کنید. دیگران را انتقاد نکنید، دیگران را قضاوت نکنید؛ خودتون رو هم انتقاد نکنید بدانید اون تصمیمی که ما می‌گیریم بهترین تصمیمی است که ما در اون زمان و در اون ساعت و با اون شرایط می‌توانستیم بگیریم.
مسئله خیلی مهم و مسئله آخر در قدم‌های توانمند شدن اینست که کلماتی برای تعریف از خودمان داشته باشیم. اگر ما از خودمان تعریفی نداشته باشیم دیگران از ما تعریفی خواهند داشت و ما همیشه زیر تعریف دیگران خواهیم ماند. ما برای هویت خودمان کلمات تعریفی داشته باشیم، برای خودمان هویت سازی کنیم. در واقع حرفی برای گفتن داشته باشیم. اگر ما این کار را نکنیم دیگران به جای ما این کار را می‌کنند و هر جوری که دوست دارند ما را تعریف می‌کنند.
و اما مسئله دیگری که برای توسعه توانمندی فردی مهم است اینست که ما مهارت‌های خودمان را بشناسیم و مهارتهایمان را ابراز کنیم. این مرحله شاید جزو شش قسمت قرار نگیرد اما به خودی خود یک مسئله بسیار مهمه زیرا موقعی می‌توانیم مهارت داشته باشیم و آنرا ابراز کنیم که به دانش و آگاهی رسیده باشیم. ما اطلاعاتمان را به روز کرده باشیم و ما همیشه در رابطه با آن حرفه‌ای که داریم مطالعه داشته باشیم. اگر ما دانش و آگاهی خودمان را به روز نگاه نداریم و در مورد هر کاری که می‌خواهیم داشته باشیم و انجام دهیم اطلاعات کافی نداشته باشیم کم‌کم اعتماد به نفس و حرمت نفس خود را در رابطه با انجام اون کار از دست می‌دهیم و کم‌کم فکر می‌کنیم که اوکی من این کار را نمی‌توانم انجام دهم و دیگران هم اینو می‌فهمند و می‌گویند که این فرد، فرد مناسبی برای انجام این کار نیست.
آخرین موضوعی که در مورد توانمند شدن می‌خواهم به شما بگویم و مورد خیلی خیلی مهمی در زندگی هست اینه که تصمیم بگیرید و حرکت کنید، اقدام کنید، برای تصمیمی که گرفتید و برنامه‌ریزی کردید، مطالعه کردید و می‌دانید که تصمیم درستی هست حرکت کنید و منتظر تایید بقیه نباشید، منتظر مجوز بقیه نباشید، منتظر نباشید یکی به شما بگوید حرکت کن یا حرکت نکن. نهایت حرکت کردن چیست؟ ولی حداقل اینه که شما خودتان را محک زده‌اید و پلی را برای پیروزی پیدا کرده‌اید.
خوشحالم که دوباره توانستم از این طریق با شما دوستان در ارتباط باشم و کمکی هرچند ناچیز به ارتقاء و رشد فردی و اجتماعی شما کرده باشم. هرگونه سوالی در مورد توانمندی و هدف‌گذاری برای موفقیت داشتید می‌توانید با من در تماس باشید. روزتان خوش و ایام به کام.
در مورد توانمندی و توانمند شدن چه فکر می‌کنید؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به