بیماران اگر اینجا بیایند به صورت موقت می‌توانند این آزمایشات را انجام دهند و پروتکل درمانی‌‌شان طراحی شود و یکی یا دو درمان بگیرند و وقتی که نتیجه گرفتند می‌توانند این درمان را در شهر یا مملکت خودشان با متخصصین سرطان منطقه خود انجام و ادامه بدهند و با کلینیک ما هم در تماس باشند
گفتگوی اختصاصی ایران استار با دکتر نادر جوادی - هفته گذشته، از خانم شهرزاد فروزش نوشتیم، زنی که پس از مدتها نبرد با سرطان، عاقبت به زمانی رسید که از سوی پزشک معالجش، فقط شش ماه برای زندگی وقت داشت. اما آشنایی با دکتر جوادی، این محاسبه را برهم زد و او اکنون به زندگی سالم بازگشته. در طول هفته‌ای که گذشت تلفن‌ها‌ و ایمیل‌های زیادی به دفتر روزنامه زده و ارسال شد و افراد زیادی خواهان راه ارتباطی با دکتر جوادی بودند. بنابراین برآن شدیم که با ایشان گفتگویی علمی کاربردی داشته باشیم تا شما خواننده محترم دقیقا راه درمان جدید توسط ایشان را بدانید.
دکتر جوادی با مهربانی و خوشرویی در این گفتگو شرکت کردند که لازم می‌دانیم از ایشان تشکر کنیم.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما
 
دکتر جوادی، خیلی ممنونیم از فرصتی که برای این گفتگو به ما دادید. دوستان زیادی بی‌صبرانه مایل هستند از شما و شیوه کارتان بیشتر بدانند: از خودتان و تحصیلاتتان بگوئید و اینکه چه شد به این روش درمانی رسیدید؟
‌من پزشکی عمومی را در دانشگاه آنکارا در ترکیه ما بین سال‌های 1984 تا 1991-1990 گذراندم‌. زمان جنگ بود و دانشگاه‌ها هم بسته شده بودند. پس از اتمام دبیرستان جنگ شروع شده بود و 3 سال هم بود که دانشگاه‌ها بسته شده بود.‌ پس از اتمام نظام وظیفه، تنها جایی‌ که آن زمان بدون ویزا می‌شد رفت ‌کشور همسایه ترکیه بود.‌ من رفتم آنجا و وارد دانشکده پزشکی شدم و پس از اتمام درسم به ایران برگشتم و وارد طرح خارج از محدوده شدم. حدود یک سال تا یک سال و نیم برای جراحی در دانشگاه ملی که بعد از انقلاب شهید بهشتی شده وارد شدم و مدت کوتاهی را آنجا بودم، سپس به آمریکا مهاجرت کردیم. در سال 96 بود که من در آمریکا وارد "رزیدنتی" در کلینیک "کلیولند" شدم و سپس دوره "فلوشیپ" و فوق‌تخصصی خودم را در دانشگاه "سنت‌لوئیز" گذراندم. سپس از سال 2002-2001 در جنوب کالیفرنیا مشغول به کار "آنکولوژی" و درمان سرطان شدم.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
از لحاظ استاندارد، ‌درمان سرطان به دو صورت انجام می‌شود:
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
در وهله اول بسیاری از مراکز بزرگ که سرطان را درمان می‌کنند مثل مراکز آکادمیک و دانشگاه‌ها و مراکز درمانی بزرگ که در آمریکا و دیگر جاهای دنیا هستند، اگر سرطانی پیشرفته ‌و در استیج 4 باشد و متاستاز د‌اده باشد اولین انتخاب و اولین گزینه‌ای که به بیمار ارائه می‌دهند این است که آیا این بیمار واجد شرایط یک داروی آزمایشی هست یا نیست؟ ما می‌گوییم پژوهش‌های علمی باید انجام شود تا ‌بتوانیم یک دارویی را کشف کنیم که البته حتماً لازم و ضروری است که این‌کار انجام شود‌‌ وگر‌نه نمی‌توانیم داروی جدیدی را بدون اینکه روی انسان‌ها آزمایش شود پیدا کنیم. اما متاسفانه 80% بیمارانی که سرطان پیشرفته دارند واجد شرایط داروهای پژوهشی نیستند و تنها 20% وارد این روش می‌شوند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
در وهله دوم، 80% بیمارانی که واجد شرایط نیستند‌ از طریق روش استاندارد یا همان دستورالعملی که به صورت مدون وجود دارد و در اختیار تمامی متخصصین سرطان در دنیا هست و از آن تبعیت می‌کنند و از طریق آن درمان می‌شوند که به آن دستور‌العمل "ان‌سی‌سی‌ان" (1) می‌گویند. طبیعتاً برای بیمارانی که از طریق استاندارد درمان می‌شوند در حال حاضر با توجه به آزمایشات ژنتیکی و آزمایشات دیگر ما گزینه‌های زیادی را برای هر نوع بیماری داریم، اما در نهایت داروهای زیادی وجود ندارد و محدود هستند و هر سرطانی به صورت کلیشه‌ای طبق آن دستور‌العمل درمان می‌شوند. مثلاً برای سرطان روده بزرگ (کلون‌کنسر) ما یک سری داروهای محدود داریم، وقتی این داروها استفاده می‌شوند ما از بالای لیست شروع می‌کنیم تا به پایینش که تمام شد ما به بیمار می‌گوییم که ما انتخاب دیگری نداریم و این بیماران متاسفانه به پایان کار می‌رسند. همه سرطان‌های دیگر هم به همین صورت هستند. در سرطان پانکراس دو یا 3 داروی مختلف هست که استفاده می‌کنیم و از طریق استاندارد که به بیماران می‌دهیم بیماران بین 5% تا 30% ممکن است جواب بگیرند، ولی اکثرا خوب جواب نمی‌گیرند. همانطور که مطلع هستید سرطانی مثل پانکراس طول عمر بیماران در آمریکا و جاها‌ی دیگر دنیا چیزی بین 6 تا 9 ماه است. بنابراین زمانی می‌رسد که این بیماران دیگر هیچ انتخابی ندارند.
حالا می‌رسیم به کاری که ما در کلینیک انجام می‌دهیم، اینجاست که ما انتخاب سومی را به بیماران می‌دهیم که در فارسی می‌گوییم درمان انحصاری و ویژه سرطان "بسته به نوع زندگی‌اش" (2)، یعنی ما در کیلینک خودمان با توجه و شناختی که از بیولوژی و تغییرات ژنتیکی که در یک تومور اتفاق می‌افتد سعی می‌کنیم هر بیماری را به صورت انحصاری و ویژه معالجه کنیم و هر نوع دارویی را که انجمن دارویی آمریکا (3) تایید کرده را برای هر نوع سرطانی مادامی که از لحاظ ژنتیکی با‌ تغییرات ژنتیکی تومور آن شخص بخصوص بخواند، استفاده می‌کنیم. ما دیگر خودمان را محدود نمی‌کنیم به داروهایی که فقط انجمن دارویی آمریکا برای یک سرطان خاص تایید کرده و دست ما باز و در نتیجه گزینه‌ها بیشتر است تا زمانیکه بیمار مایل باشد که مداوا شود و‌ تحملش را داشته باشد؛ و در حقیقت از یک کیفیت پایه و نسبی خوب برخوردار باشد، می‌تواند معالجه شود و نتایجی که گرفته می‌شود به مراتب بهتر از درمان استاندارد خواهد بود. پس نتیجه‌گیری کلی این است که کسانی که ‌سرطان پیشرفته دارند البته در آینده‌ای نه چندان دور، هر بیمار سرطانی با هر استیجی با هر مرحله از سرطانش از طریق انحصاری و از طریق "بسته به نوع زندگی‌اش" باید معالجه شود، چون نتایج بهتری بدست می‌دهد و طبیعتاً ما بهتر می‌توانیم کیفیت زندگی بیماران ‌را بالا ببریم و طول عمرشان را زیادتر کنیم.
مساله مهم برای ما این است که بیماری که درد یا تنگی نفس دارد، یا بیماری که از وسعت سرطانش رنج می‌برد‌ و باعث عوارض بسیاری می‌شود را با یک درمان جامع و همه جانبه وارد یک بهبود نسبی کنیم، یعنی ابتدا دردشان را کم کرده و بعد دنبال طول عمر و مسائل دیگر برویم‌‌. در روشی که ما داریم‌، تمامی بیمارانی که مراجعه می‌کنند از یک سری آزمایشات ژنتیکی بسیار دقیق و پیچیده عبور می‌کنند و ما آن آزمایشات را روی تومورشان انجام می‌دهیم و بعد که مشخص شد چه ژن‌های معیوبی باعث رشد این سرطان می‌شود، داروهایی را که این ژنها را خنثی می‌کنند و عملکردشان را به صورت عادی در می‌آورند‌ به صورت ترکیبی استفاده می‌کنیم. نتیجه این خواهد بود که یک بیماری که وزنش از دست رفته و رنجور شده و روی تخت افتاده، شاید بگویم طی یک یا دو هفته یا حداکثر سه هفته‌ تغییرات بسیار شگرف و زیادی تجربه می‌کند و جواب‌های خیلی خوبی را می‌گیرد و طول عمرش هم بهتر خواهد شد. البته این را باید تذکر بدهیم که این روش درمانی ویژه و انحصاری برای سرطان بسیار پیشرفته استیج 4 لزوماً به معنای "معالجه" (4) یا علاج قطعی نیست. یک سرطانی مثل سرطان پانکراس یا لوزالمعده در استیج 4 را تقریبا هیچ‌کس نمی‌تواند علاج قطعی کند اما نجات این بیماران و کیفیت زندگی آنها با درمان ویژه و انحصاری ما به نحو چشمگیری بهبود بخشیده می‌شود و این چیزی است که ما سعی می‌کنیم در کلینیک‌مان انجام دهیم. تقریباً می‌شود گفت از ده سال پیش این‌کار را شروع کردیم و نتایج بسیار خوبی داشتیم. تعداد زیادی از نمونه‌هایی که اینجا معالجه شدند به صورت مقاله منتشر کردیم و در دسترس عموم هست و بسیاری از پروتکل‌هایی را که ما برای هر شخص بخصوص طراحی کردیم و به او دادیم، بعدا بعد از 5 سال انجمن دارویی آمریکا آن را تایید کرده و به صورت استاندارد درآورده که انجام می‌شود. الان در حقیقت می‌شود گفت این درمان انحصاری و ویژه اشخاص برای هر شخصی متاسب با خودش اجرا می‌شود (5) که شاید 10-15 سال جلوتر از زمان واقعی خودش است. ما امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور‌ بتوانیم این را به صورت گسترده انجام دهیم و هر بیماری در هر منطقه از دنیا به این نوع درمان کامل و جامع دسترسی داشته باشد‌.
 
‌در حال حاضر حتما بیماران باید به کلینیک شما بیایند؟‌
‌برای اینکه این درمان انجام شود ما باید این بیماران را در کلینیک خودمان ببینیم، چون می‌توانیم این آزمایشات را انجام دهیم و گاهی اوقات دقت عمل این آزمایشات ممکن است در همه جای دنیا یکی نباشد. آن آزمایشگاه‌هایی که ما با آنها کار می‌کنیم و در تماس هستیم (آزمایشگاه‌های ژنتیکی)، شاید جزو بهترین آزمایشگاه‌های ژنتیک دنیا باشند و جزو اولین‌ها هستند که این روش‌ها را ابداع کرده‌اند و به صورت تجاری در آوردند. اطلاعات تعداد زیادی از بیماران که از طریق آزمایشگاهشان تشخیص داده شدند و آزمایش شدند‌، به صورت یک بانک اطلاعاتی موجود است و این به پزشکان متخصص سرطان کمک می‌کند که وقتی این آزمایشات را انجام‌ می‌دهند‌ ببینند نتیجه کار درمان‌ بیماران دیگر چه بوده و به دقت عملکرد آن درمان و تشخیص درست ژنتیکی آن تومورها کمک می‌کند. این چیزی نیست که در مناطق دیگر دنیا به صورت "روتین" و صحیح انجام شود. بیماران اگر اینجا بیایند به صورت موقت می‌توانند این آزمایشات را انجام دهند و پروتکل درمانی‌‌شان طراحی شود و یکی یا دو درمان بگیرند و وقتی که نتیجه گرفتند می‌توانند این درمان را در شهر یا مملکت خودشان با متخصصین سرطان منطقه خود انجام و ادامه بدهند و با کلینیک ما هم در تماس باشند. به خیلی از این بیماران که از مناطق دیگر دنیا می‌آیند پیشنهاد می‌کنیم که حداقل دو یا سه ماه اینجا باشند و بعد که نتیجه گرفتند می‌توانند بروند و زمانی که قرار است ما دوباره پروتکل درمانی را عوض بکنیم و داروهای جدیدی را دوباره استفاده کنیم بهشان پیشنهاد می‌کنیم که دوباره برگردند و مراجعه کنند و درمان جدیدی را بگیرند و دوباره می‌توانند ادامه بدهند. البته به صورت مشاوره هم یا تلفنی و وب‌سایت هم ما می‌توانیم با آنها در ارتباط باشیم و یک مقدار اطلاعات را بدهیم، حتی پروتکل‌ها را من می‌توانم پیشنهاد بدهم اما چون به‌ کار‌گیری این داروها در کنار هم به صورت ترکیبی یک چیز ابداعی است و به صورت استاندارد انجام نمی‌شود متاسفانه مراکز دیگر آن تجربه و آن جسارت را ندارند که بخواهند اینها را بدهند چون نمی‌دانند باید به چه صورت با عوارض جانبی و یا مسائلی که حول و حوش این درمان هست روبرو شوند و حلش کنند و به همین خاطر ما برای اینکه بهترین نتیجه را بگیریم پیشنهاد می‌کنیم که درمان را در مرکز ما شروع بکنند و حداقل یک مدتی این را بگیرند و بعد که همه چیز خوب بود می‌توانند در شهر خودشان یا مملکت خودشان درمان را ادامه بدهند.
 
آیا گرفتن وقت از کلینیک شما خیلی طولانی است و مستلزم این است که مدت طولانی را در نوبت بمانند یا خیر؟
‌خیر، ما متوجه این هستیم که بیمارانی که در خارج هستند یا در حقیقت از نقاط دیگر به ما مراجعه می‌کنند خیلی اوقات حالت اورژانس دارند و این مسئله را ما درک می‌کنیم به همین خاطر ‌بیمارانی که از خارج از شهر ما  برای مشاوره می‌آیند، سعی می‌کنیم این بیماران را در اسرع وقت شاید بگویم در کمتر از یک هفته برایشان وقت بگذاریم که بتوانیم ببینیم و کارشان را زودتر شروع کنیم. چون مسلماً برای یک سرطان پیشرفته، زمان خیلی حائز اهمیت است و گاهی اوقات وقتی من اول پرونده این بیماران را مطالعه می‌کنم و متوجه می‌شوم که حالت اورژانس وجود دارد، نمی‌شود زیاد معطل کرد به همین خاطر برای بیماران اولویتی برای کسانی قرار دادیم که از خارج می‌آیند و بیماری‌شان پیشرفته است و نمی‌توانند زیاد صبر کنند، سعی می‌کنیم به هر نحوی که شده بهشان کمک کنیم و قرار ملاقات را هر چه سریعتر برایشان انجام دهیم.
 
کسانی که از راه دور می‌‌آیند، معمولا آنجا اقوام یا دوستی ندارند، آیا آنجا امکاناتی وجود دارد که بتوانند اقامت کنند یا شرایطی که شما بتوانید بهشان پیشنهاد بدهید، یا اینکه باید بروند هتل‌؟
‌ما با تیمی که کار می‌کنیم در همان محل کلینیک، بالایش آپارتمان‌های مسکونی وجود دارد که متعلق به خود ما هست و معمولاً بیمارانی که می‌خواهند اینجا اقامت طولانی داشته باشند می‌توانند بیایند و همینجا اقامت کنند که برایشان راحت خواهد بود، منتها ما پیشنهاد می‌کنیم که از قبل با ما زمانی که می‌خواهند به اینجا بیایند را هماهنگ کنند. به بیمارانی که قصد ماندن برای مدتی نسبتا طولانی‌تر دارند می‌توانیم کمک کنیم که اینجا در این آپارتمان‌ها بمانند و تقریبا مایحتاجی هم که لازم دارند در دسترسشان هست، مثل فروشگاه مواد غذایی و مراکز خرید متعدد. حتی نزدیک اینجا آپارتمان‌های کرایه‌ای وجود دارد که می‌توانند استفاده کنند، اگر ما در کلینیک خودمان جا نداشته باشیم می‌توانیم معرفیشان کنیم به جاهایی که می‌توانند از قبل تماس بگیرند و هماهنگ کنند و بیایند و در آنجا اقامت کنند. این آپارتمان‌ها ‌‌مبله هست و می‌توانند یک ماهه دو ماهه یا سه ماهه در کوتاه مدت ‌اجاره کرده و اقامت کنند.
 
‌آیا آماری دارید که بگویید این درمان حدوداً چند درصد موفقیت‌آمیز بوده و اینکه برای چه نوع سرطان‌هایی خیلی موفقیت‌آمیز بوده و برای چه نوع سرطان‌هایی اصلاً اینطور نبوده؟
‌باید بگویم به غیر از سرطان‌های خون و سرطان‌های غدد لنفاوی، بقیه سرطان‌ها را معالجه می‌کنیم‌. درمانی که ما به عنوان درمان استاندارد می‌شناسیم، برای مثال برای یک سرطان بد مثل لوزالمعده یا پانکراس، در بهترین درمانی که با استاندارد می‌توانیم درمان کنیم و جواب بگیریم 32% است. یعنی 3 نوع دارویی که برای سرطان پانکراس تاییده گرفته از سازمان تغذیه امریکا به صورت ترکیبی که می‌دهیم 32% از اون تومور و سرطان را کاهش می‌دهد و از بین می‌برد به این معنا که حدود 68% ممکن است این تومور از بین نرود و به رشدش ادامه دهد. چنین سرطانی را وقتی ما از طریق درمان انحصاری و ویژه در حقیقت‌ Personal life therapy با هدف قرار دادن ژن‌های بخصوصی که در آزمایشهای ژنتیکی پیدا می‌کنیم‌، گاهی اوقات بین 80 تا 100%  به ما جواب می‌دهد. به این معنا که اگر سرطانی را که‌ به طور تقریبی در استیج 4 بین 30 تا 40% جواب می‌گیرد‌ وقتی با این درمان به صورت ویژه و انحصاری پیش برود، این جواب می‌تواند 80 تا 100% باشد. و وقتی که شما این جواب را گرفتید نتیجه کار این خواهد بود که این بیمار وارد بهبودی نسبی می‌شود و در زمانی کوتاه به جای اینکه پنج ماه یا شش ماه طول بکشد تا ما بتوانیم یک جواب خوب بگیریم گاهی اوقات در کمتر از یک ماه این بیمار نتیجه می‌گیرد و کیفیت زندگی‌اش در کوتاه مدت بهبود پیدا می‌کند و به طور غیر‌مستقیم طول عمر این بیمار بهبود پیدا می‌کند. در کوتاه مدت وقتی که ما بتوانیم جواب خوبی را بگیریم این بیماران طول عمر بیشتری خواهند داشت‌.
 
می‌توانید برایمان از یکی از بدترین نمونه‌هایتان بگویید؟
‌بله، ما بیماری داشتیم که با سرطان پانکراس به ما مراجعه کرد، دلیلی که من به سرطان پانکراس اشاره می‌کنم این است که یکی از بدترین و کشنده‌ترین سرطان‌هاست، بیماری بود که در حقیقت در مرحله آخر زندگی به سر می‌برد، می‌دانید که اینها در خانه یا یک سری مراکز درمانی بیماران را فقط روی مورفین می‌گذارند‌، تزریقی بهشان می‌دهند و اکسیژن و هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهند. به طور میانگین کسانی که در" مرحله آخر" هستند، طول عمرشان بین 6 تا 9 روز است. چنین بیماری به ما مراجعه کرد و هنوز کیفیت زندگی‌اش قابل قبول بود، راه می‌رفت و حرف می‌زد و مقدار کمی هم غذا می‌خورد با اینکه وزنش را از دست داده بود و مقدار زیادی هم درد داشت و به خاطر بالا رفتن بیلی‌روبین چشمانش زرد شده بود و آنزیم‌های کبدی‌اش بالا رفته بود و متاستاز در کبد داشت. حدود 70 متاستاز در کبد را می‌توانستیم بشمریم. چنین بیماری وقتی به ما مراجعه کرد، یک سری آزمایش انجام دادیم و متوجه شدیم که ایشون یک ژن بخصوصی دارد و ما می‌توانیم یک دارویی را برایش استفاده کنیم و این دارو را FDA برای سرطان غدد لنفاوی تایید کرده بود، نه برای سرطان لوزالمعده. این دارو را ما توانستیم از طریق یک موسسه خیریه به صورت رایگان برای این بیمار بگیریم و شیمی درمانی‌اش را عوض کردیم و یک سری داروهای جدید هدفند را به این بیمار دادیم. در عرض 2.5 ماه تمامی آن سرطانی که در کبدش بود از بین رفت. این بیمار 40 پوند وزن اضافه کرد و برگشت به حالت عادی‌اش و دردش کاملاً رفت و مسکن‌ها را کنار گذاشت و تا 3.5 سال یک زندگی عادی داشت. بعد از 3.5 سال متاسفانه فوت کرد، ولی ما توانستیم با این درمان ویژه 3.5 سال زندگی با‌کیفیت برایش بخریم، او کسی بود که قرار بود دو هفته بعد در اثر بیماری فوت کند. نمونه‌های این چنین زیاد داشتیم. پس انجام این درمان بسیار کمک می‌کند به کیفیت زندگی. درمان، هدفمند است و مخصوص آن شخص طراحی شده است و نتیجه بهتری خواهیم گرفت. اما متاسفانه علاج قطعی نیست، اما چیزی که من همیشه به بیماران می‌گویم این است که ما سعی‌مان بر این است که یک بیماری پیش‌رونده و کشنده را که می‌تواند در کوتاه مدت بیمار را از پای درآورد، مسیرش را تغییر بدهیم و تبدیلش کنیم به یک بیماری مزمن که بیمار بتواند برای یک دوره نسبتاً دراز مدت با آن زندگی بکند و کیفیت زندگی‌اش هم حفظ شود. این هدف ماست که بیماری را از یک حالت حاد و کشنده خارج کنیم و تبدیل به یک بیماری مزمن و قابل قبول کنیم که بیمار در تمام مدت عمرش باید یک دارویی بگیرد که حالت بهبودی وجود داشته باشد و بتواند خوب زندگی کند. دقیقاً مثل اینکه کسی فشار خون دارد و هر روز باید یک قرص بخورد و اگر نخورد فشار خونش بالا می‌رود، همان حالت را سعی می‌کنیم برای بیمار ایجاد کنیم که بیمار بتواند با آن زندگی بکند، ضمن اینکه، بیمار دارد یک درمانی هم می‌گیرد و می‌تواند زندگی قابل قبولی هم داشته باشد.
 
‌با درمان شما بیمار می‌تواند یک عمر عادی کند؟ نه 3-4 سال، یعنی می‌تواند با همین روند ادامه دهد و همیشه زندگی کند؟
‌ اینها به شانس هم بستگی دارد. بستگی دارد ما چه نوع ژن‌هایی را در تومور این شخص پیدا کنیم، چون از هر ده نفر که این آزمایشات ژنتیک رویشان انجام شود حدوداً دو نفرشان خیلی خوب جواب می‌گیرند و ژنهایی را که پیدا می‌کنیم می‌توانیم یک دوران بهبودی طولانی را برای بیمار ایجاد بکنیم‌. بستگی دارد ما در این آزمایشات ژنتیکی چه پیدا کنیم و چون طبیعتاً درمان سرطان در حال پیشرفت است ما هر ماه یا هر دو ماه یکبار‌ اطلاعات جدید و داروهای جدیدی را برای سرطان‌های مختلف پیدا می‌کنیم و FDA آن را تایید می‌کند و این ژن‌هایی را که باعث ایجاد سرطان می‌شوند شاید حدود 250 ژن هست که ارتباط آنها ثابت شده و این ژن‌ها بین سرطان های مختلف به اشتراک هست هر سرطانی ممکن است یکی یا دو تا از اینها را استفاده کند یا چهار تا یا پنج تا در یک زمان بخصوص برای رشدش استفاده کند. پس اگر داروهایی را که FDA‌، برای سرطان‌های مختلف تایید می‌کند، در مارکت وجود داشته باشد و این ژنی را که در سرطان بیماری که روبروی ما نشسته و سرطان پیشرفته دارد و آن ژن را دارد و اگر دارویش برای هر نوع سرطانی باشد، ما سعی می‌کنیم آن دارو را برایش استفاده کنیم و اگر خوب جواب گرفت و بعد دوباره بیماریش عود کرد و برگشت شاید تا زمانی که بیماری برگردد داروی جدید دیگری تاییده گرفته باشد که ما بتوانیم دوباره این را استفاده کنیم و عمر این بیمار دوباره طولانی‌تر بشود. پس با گذشت زمان و کشف داروها و روش‌های درمانی جدید ما می‌توانیم بیشتر به اینها کمک بکنیم شاید بتوانیم بیماریشان را به صورت مزمن دربیاوریم. یک بیماری خونی مثل سرطان مغز استخوان که به آن‌Multiple myeloma  می‌گویند تا 10-15 سال پیش داروی چندانی برایش وجود نداشت و بیمارها خیلی زود فوت می‌کردند، اما الان به یک بیماری مزمن تبدیل شده و این بیماران 10-15 سال با بیماری‌شان زندگی می‌کنند، درست مثل فشار خون یا دیابت. امکانش هست و با توجه به پیشرفت‌هایی که روز به روز در زمینه درمان سرطان حاصل می‌شود ما بیشتر می‌توانیم عمر با‌کیفیت و با‌عزتی برای این بیماران بخریم.‌
 
هزینه‌های این درمان یا هزینه‌های جانبی آن چقدر است؟ آیا چنین درمانی هزینه‌های وحشتناکی دارد؟
‌در امریکا کسانی که بیمه درمانی دارند یا بیمه دولتی مثل Medicare‌، آن قسمت از هزینه‌های درمان که استاندارد هست و FDA برای آن سرطان بخصوص تایید کرده با بیمه پوشش داده می‌شود و هزینه‌ای برای بیماران ندارد. قسمتی که مربوط می‌شود به داروهای Off- label که FDA برای آن سرطان بخصوص تایید نکرده و برای سرطان دیگری تایید شده و ما می‌خواهیم آن را به صورت Off label برای درمان غیر از چیزی که تایید شده استفاده بکنیم بیمه‌ها ممکن است آن را رد کرده و قبول نکنند و ما با کمک بسیاری از موسسات خیریه که در امریکا وجود دارند و در جاهای دیگر دنیا متاسفانه وجود ندارند آنها را تهیه می‌کنیم. کسانی که در امریکا زندگی می‌کنند این مزیت برایشان هست که این موسسات خیریه‌ای که برای درمان سرطان وجود دارد و این موسسات وابسته به کمپانی‌های بزرگ داروسازی دنیا هستند و در حقیقت جزیی از این کمپانی‌های دارویی که این داروها را می‌سازند، موسسات خیریه را هم برای کسانی که بیمه ندارند یا بیمه‌شان پوشش نمی‌دهد‌ ایجاد کرده‌اند. پس بیماری که به ما مراجعه می‌کند و از خارج می‌آید ممکن است برای بار اول برای اینکه داروهایش را شروع بکند، یک هزینه‌ای داشته باشد اما زمانی که ما توانستیم بیمار را در سیستم خومان بیاوریم و به عنوان یکی از بیماران‌ خودمان ثبت نام کنیم و به کمپانی دارویی نشان بدهیم که این بیمار در اینجا زندگی می‌کند، آن موقع می‌توانیم (و قبلاً این کار را هم انجام دادیم) مقدار زیادی از داروهایی را که مورد نیاز این بیمار از طریق موسسات خیریه تامین کنیم. یک مقداری از آن را (شاید 10 یا 20%) موسسات خیریه هم پوشش ندهند، آن موقع بیماران باید هزینه‌اش را خودشان پرداخت کنند، چون داروها را ما برایشان می‌خریم و بهشان می‌دهیم‌ و استفاده می‌کنند، اما اگر این موسسات خیریه نباشند بخصوص برای کسانی که از خارج می‌آیند هزینه‌اش بسیار بالا و سنگین است. اما ما به بیماران می‌گوییم و آماده‌شان می‌کنیم اینجا تیمی که با من کار می‌کنند می‌توانند به این بیماران کمک کنند و اطلاعات را بهشان بدهند که قبل از اینکه بیایند اینجا برای درمانشان چه چیزی باید انتظار داشته باشند و عدد تقریبی وجود ندارد چون متاسفانه هر سرطانی با سرطان دیگر فرق می‌کند و داروهایی که برای یک سرطان استفاده می‌کنیم برای سرطان دیگر فرق می‌کند و ما حتی میانگین قیمت‌ها را هم نمی‌توانیم بگوییم چون برای هر فردی می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر باشند. زمانی که ما بیمار را ‌بررسی کردیم و پروتکل درمانی را به وی دادیم آن زمان است که می‌توانیم به طور نسبی بگوییم چه مقدار مخارج خواهد داشت. اما صحبتی که من می‌کنم همیشه این است که این بیماران د‌رنهایت وقتی که اینجا معالجه بشوند شاید حدود 80% از مخارج درمانی‌شان را می‌توانیم به صورت رایگان انجام دهیم. بیماری داریم. که از یک کشور دیگر مراجعه کرد و داشت اینجا درمان می‌شد و بیمه نداشت، در وهله اول یک مقدار خودش مخارجش را به عهده گرفت تا درمانش را شروع بکند تا وقتی که به عنوان یک مریض محلی اینجا شناخته شد، بعد ما توانستیم داروها را از طریق موسسات خیریه برایشان بگیریم. بعد از اینکه بیمار ما شد شاید بگویم ماهی 40 هزار یا 50 هزار دلار دارو به صورت رایگان‌ می‌گرفت. می‌خواهم بگویم که تا این حد به اینها کمک می‌شود.
 
‌خیلی عالی. هیچ مرکزی مشابه مرکز شما در مناطق دیگر وجود ندارد؟ آیا می‌خواهید آن را گسترش دهید و کلینیک دیگری در نقطه دیگری مانند کانادا داشته باشید؟
‌متاسفانه‌، ما تنها مرکز در امریکا و شاید در دنیا باشیم. من در آینده سعی دارم که این‌کار را بکنم، منتها این مستلزم مقداری مخارج هست و تعدادی کارمند و کسانی که بتوانند کار من را انجام دهند که من بتوانم پزشکانی را آماده کنم تا بتوانند همین‌کار را انجام دهند. همه اینها این مستلزم تجربه است و لازم است که شما مرتبا در روند کار باشید و کارتان را تکمیل‌تر بکنید، این چیزی نیست که بتوان حتی برای دو نفر کپی کرد یا مثل یک آنژیوگرافی نیست یا مثل یک جراحی که دارد یک کاری را 20 سال انجام می‌دهد و همان را ادامه می‌دهد‌. کار من هفته به هفته می‌تواند تغییر بکند، روش‌های درمانی که برای سرطان‌های بخصوص طراحی می‌کنیم ممکن است از این ماه تا ماه بعدی تغییر بکند و همیشه در حال تکامل است، بنابراین ایجاد چنین مرکز درمانی با کارمندان ورزیده و دکترهایی که بخواهند چنین کاری را انجام دهند باید با هم و با کلینیک ما هماهنگ باشند. ما در آینده بر اساس نیاز شاید چنین کاری را در نقاط دیگر دنیا بکنیم ولی در حال حاضر ما با چند کمپانی خارجی بزرگ همکاری می‌کنیم، بخصوص با کشور چین همکاری گسترده‌ای داریم. از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آنجا، دکترهایی که متخصص سرطان هستند به اینجا برای آموختن می‌آیند و آموزش می‌بینند، من خودم هم مرتب به آنجا می‌روم و می‌آیم. منتها خب این کاری نیست که من بتوانم به تنهایی انجام بدهم من باید متکی به یکسری از همکارانم باشم که در این راه به من کمک کنند.‌
 
‌خودتان فکر می‌کنید تا روزی که سرطان در همه جا درمان شود ما چقدر فاصله داریم؟ چشم‌اندازش را چقدر دور می‌بینید؟
‌ببینید سرطان یک بیماری بسیار پیچیده است و می‌شود گفت یک موجود بسیار زیرک و باهوش و در کوتاه‌ترین مدت می‌تواند خودش را با محیط اطرافش تطبیق دهد. درمان سرطان پیشرفته‌ای مثل سرطان پانکراس برای اینکه درمان قطعی بکنیم را فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها بشود پیدا کرد. چون شما وقتی سرطان را با یک یا دو دارو هدف قرار می‌دهید، بعد از دو ماه خودش را از آن ضربه‌ای که شما بهش زدید مصون می‌کند و راه دیگری را پیدا می‌کند و به رشدش ادامه می‌دهد. تنها موجود زنده‌ای را که می‌شود گفت خودش را در کوتاه‌ترین مدت با اطرافش انطباق می‌دهد و فنا‌ناپذیر می‌شود و به رشدش ادامه می‌دهد فقط سرطان است. چون مکانیزم کار سرطان این است که در حال تکامل و تغییر مداوم است و برای اینکه شما بتوانید چنین سرطانی را علاج قطعی کنید مرتب باید روش درمان را تغییر بدهید و جامع باشد یعنی با یک دارو و دو دارو هم نیست از این لحاظ ما سرطان پیشرفته را هنوز نمی‌توانیم علاج قطعی کنیم به خاطر اینکه ماهیتشان را تغییر می‌دهند و مقاوم می‌شوند و از کنترل بدن خارج می‌شوند و سیستم ایمنی بدن را گول می‌زنند، در حقیقت می‌شود گفت خودشان را از سیستم ایمنی بدن مخفی می‌کنند و به رشدشان ادامه می‌دهند. در حال حاضر با داروهای ایمینیوتراپی ما توانستیم این وضعیت را تا مقدار زیادی کم کنیم و سیستم ایمنی بدن را با داروی ایمینیوتراپی قوی بکنیم و این سرطان‌ها را بیشتر از بین ببریم. با وجود تمام این حرف‌ها دوباره آنها مقاوم می‌شوند و یک راهی را پیدا می‌کنند که مقابله کرده و به پیشرفتشان ادامه بدهند‌. اون Magic Bullet که در واقع در جامعه تصور غلطی وجود دارد و فکر می‌کنند داروی سرطان کشف شده و مخصوصا نمی‌خواهند آن را به مردم ارائه دهند، صحت ندارد. خیلی پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر از این حرف‌هاست که ما بگوییم واقعا می‌شود علاج قطعی کرد، اما شاید نه در زمان حیات ما شاید در آینده نه چندان دور با تکنیک‌ها و تکنولوژی جدید به خصوص در زمینه کسب اطلاعات امکان‌پذیر خواهد شد. بر فرض الان کامپیوترهای کوانتوم آمده و می‌شود اطلاعات دقیقتری را از نحوه رشد سرطان کسب کنیم و زودتر از اینکه سرطان بخواهد پیشرفت کند و مقاوم شود ما بتوانیم جلوی آن را بگیریم، پس امکان اینکه ما سرطان را معالجه قطعی کنیم خواهد بود، فقط من نمی‌توانم هیچ زمانی را به شما بدهم. بهترین راه درمانش این است که ما همیشه یک قدم جلوتر از سرطان حرکت بکنیم آزمایشات ژنتیکی انجام بدهیم، از راه‌های متفاوت به صورت ترکیبی داروها داده شود با مکانیزم عمل متفاوت که نتیجه عمل بهتری بگیریم و سرطان را وارد شوک کنیم و اجازه دوباره قد علم کردن و دوباره مقاومت پیداکردن را بهش ندهیم. این چیزهایی است که از روش‌های علمی الان امکان‌پذیر هست، اما در آینده کامل‌تر خواهد شد و امیدواریم یک روز در آینده بتوانیم به طور کامل ریشه‌کن‌اش کنیم.
 
آیا یک بیمار از ابتدایی که به سرطان مبتلا شد می‌تواند به شما مراجعه کند یا شما فقط بیمارانی را که به شرایط بد و حاد می‌رسد درمان می‌کنید؟
هر نوع سرطانی در هر مرحله‌ای می‌تواند از طریق درمان ویژه و انحصاری معالجه شود و لزومی ندارد تا صبر کند تا سرطان پیشرفته شود. من صحبتی که همیشه با بیماران می‌کنم این است که مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین درمان برای هر نوع سرطانی، درمان اولیه است. اگر درمان اولیه خوب انتخاب نشده باشد یعنی در واقع به صورت دقیق و هدفمند انجام نشود ما به این سرطان فرصت می‌دهیم که برگردد و مقاومت پیدا کند. شما تنها زمانی که دارید تا بتوانید سرطان را ریشه‌کن کنید و درمان قطعی انجام دهید درمان اولیه است‌. ضربه اول مهمترین ضربه است. پس فقط سرطان پیشرفته نیست، اگر ما همان سرطان اولیه را هم خوب درمان نکنیم و پیشرفته شود دیگر قابل درمان قطعی نخواهد بود و آن فرصت را از دست دادیم. البته ما با شیوه‌ای که داریم باز هم از طریق درمان انحصاری و ویژه سرطان درمانش می‌کنیم اما قابل اصلاح نیست و درمان قطعی ندارد‌. پس چه بهتر که از روز اول درمان خوب بگیرند‌.
‌مساله دیگری که باید تذکر بدهم و خیلی مساله مهمی است این آزمایشات ژنتیکی که انجام می‌دهیم چند فایده دارد، در وهله اول برای بیمار نشان می‌دهد ما چه داروهای هدفمندی را می‌توانیم استفاده کنیم و به انتخاب درمان کمک می‌کند،‌ در ضمن نشان می‌دهد که‌ پیشبینی این بیمار چه خواهد بود، آیا این بیمار در آینده نه چندان دور فوت خواهد کرد یا طول عمر بیشتری خواهد داشت. تمام اینها را از این آزمایشات ژنتیک می‌توان پیش‌بینی کرد. اما مساله دیگری که وجود دارد و خیلی حائز اهمیت است، این است که کمک می‌‌کند بفهمیم آیا یک ژن ارثی در این خانواده وجود دارد یا خیر. این بیمار شاید به صورت ارثی سرطانش ایجاد شده و اگر آن ژن را پیدا کنیم افراد فامیل درجه یک این بیمار هم باید چک بشوند و چه بسیار افرادی که مراجعه کرده‌اند به کلینیک‌مان و متوجه شدیم که آن شخص حامل یک ژن مادرزادی بوده که ما آن را در آزمایشات پیدا کردیم و افراد دیگر خانواده را چک کردیم و متوجه شدیم که آنها هم دارند. ما راه و روش‌های پیشگیری و یا تشخیص زود‌هنگام سرطان را بهشان یاد دادیم، چون به هر حال پیشگیری مهمتر از درمان است‌. انجام آزمایشات کمک می‌کند که ما همه خانواده را برای سرطان زیر نظر بگیریم و غربالگری بکنیم و اگر چیزی پیدا کردیم بهشان تعلیم بدهیم چگونه جلویش را بگیرند و یا زود تشخیص بدهیم.
 
آیا افراد سالم هم می‌توانند این آزمایش را انجام دهند؟
بله، افراد سالم هم که سابقه سرطان در خانواده داشته باشند می‌توانند آزمایش‌ها را انجام دهند‌.‌ مردی که مادرش سرطان تخمدان داشته می‌تواند بیاید آزمایشات را انجام دهد، چون اگر آن ژن را داشته باشد آن شخص در معرض سرطان پروستات‌ و یا سرطان سینه در مردان و حتی سرطان پانکراس است. الان در امریکا دارند روی این موضوع کار می‌کنند و‌ 5 تا10 سال آینده دکترهای داخلی باید مریض‌ها را برای سرطان هم زیر نظر بگیرند، الان یک پنلهایی دارد در می‌آید و یک سری آزمایشات مخصوصی هست که حدود 60 تا 80 ژن هست که چک می‌کنیم اگر در این ژنها چیزی پیدا شود باید با متخصص و مشاور ژنتیک صحبت ‌‌کنند و بهشان پیشنهاد می‌دهند که چه کارهایی باید بکنند. این الان خیلی مهم است چون ما نباید صبر کنیم تا فقط بیمار سرطانی را ببینیم خیلی از خانواده‌هایی که سرطان در آنها وجود دارد می‌توانند‌Screen  شوند بینند ریسک دارند یا ندارند چون خیلی از اینها می‌تواند واقعا جان انسان‌ها را نجات بدهد.
 
‌سوال دیگر در خصوص بیمارانی است که در ایران هستند و پرسیده بودند که ما که شرایط آمدن به آنجا را نداریم آیا امکان این را داریم که پرونده‌مان را بفرستیم و راه درمانی پیدا بشود؟
‌بله، من همیشه بهشان پیشنهاد دادم پرونده‌شان را با ایمیل برای ما بفرستند و من مطالعه می‌‌کنم و اگر چیز دیگری احتیاج داشتم با ایمیل جوابشان را می‌دهم تا مدارک کامل شود بعد با آنها وقت می‌گذاریم چون می‌دانید که تفاوت ساعتی چیزی حدود 12 ساعت است و سعی می‌کنیم یک زمانی بگذاریم که با تلفن یا اسکایپ یا به هر وسیله‌ای ارتباط برقرار کنیم. قبلاً این کار را می‌کردیم و الان هم انجام می‌دهیم و با آنها صحبت می‌کنیم تا ببینیم چه کاری می‌شود انجام داد. ولی مساله مهمی که در ایران وجود دارد دسترسی به داروهای پیشرفته‌ای که ما در اینجا استفاده می‌کنیم واقعاً مشکل است‌. نکته مهم‌ دیگر اینکه دکتر آنکولوژی که در ایران حاضر باشد تا این داروهای ترکیبی را به این صورت که ما می‌دهیم بدهد متاسفانه یا نیست یا کم هست. این مساله مشکلی است که من با ایران دارم. حتی بیمار می‌گوید من حاضرم داروهایم را از امریکا تهیه کنم و برایم بفرستید یا از اروپا خودش می‌خرد، اما دکتری که در ایران حاضر شود این روش درمانی را انجام دهد متاسفانه در این مورد نداشتیم که بخواهد با ما همکاری کند. اگر آن دکتر و آن مرکز درمانی پیدا شود چرا که نه، می‌توانیم این کارها را به صورت دورادور انجام دهیم.
 
‌آخرین سوال این که اگر کسی آنجا با شما تماس بگیرد کسی با زبان فارسی هست که پاسخگو باشد؟
‌تقریبا نصف کارمندان ما فارسی حرف می‌زنند.

‌بسیار عالی، خیلی ممنونم از توضیحاتتان و خیلی خیلی متشکرم از وقتی که برای این گفتگو گذاشتید. روز شما بخیر.
‌روز شما هم بخیر و خدا نگهدارتان.
 
خوانندگان محترم برای اطلاعات بیشتر در خصوص دکتر جوادی می‌توانید به وب سایت ایشان مراجعه کرده و یا با دفتر مجله تماس بگیرید. 
www.drnaderjavadi.com

  • مهم: ویدئو مهم کنفرانس دکتر نادر جوادی درباره درمان سرطان همراه با دیگر متخصصان را در زیر ببینید:

از همین سری بخوانید:
نظر متخصص سرطانی که سرطان را شکست می‌دهد: دکتر نادر جوادی
نظر پزشک خانواده و متخصص بهداشت درباره هر آنچه که باید از سرطان بدانید: دکتر حکمت راجی
نظر بیمار سرطانی که قرار بود فقط 6 ماه زنده بماند: شهرزاد فروزش


(1) NCCN
(2) Personal life therapy
(3) ‌ FDA
(4) Cure
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

(5) Customize therapy


اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, June 5, 2019 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به