همه چیزهایی که باید درباره خرید کاندو و نیز وام آن بدانید

دارم فکر می‌کنم که خرید condo می‌تواند option خوبی برای من باشد یا نه؟ سپیده ثابت هستم متخصص و مشاور وام مسکن‌، امروز اینجا هستم تا‌ راجع به خرید condo و اینکه آیا این option برای همه می‌تواند option خوبی باشد یا نه؟ صحبت کنیم.
یکی ازنکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که، آیا شما دوست دارید در محیط پر سر و صدا و شلوغ زندگی کنید یا به اصطلاح خودمان‌ محیط‌های شهری را دوست دارید یا دوست دارید که در محیط‌های خلوت و آرام زندگی کنید؟ همانطور که می‌دانید بیشتر Condominiumها در محیط‌های شهری‌ قرار دارند که شما access دارید به shopping storeها، رستوران‌ها و خیلی امتیازات خوبی در کنار شما و دور و بر شما است‌ و برای افرادی که دوست دارند به همه چیز خیلی راحت access داشته باشند‌ گزینه بسیار خوبی است. پس توجه داشته باشید که اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید در مکان‌های پر سر و صدا یا به اصطلاح خودمان شهری زندگی کنید condo برای شما انتخاب مناسبی است.
‌یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که آیا شما حوصله maintain کردن خانه را دارید؟ یعنی چه؟ یعنی حو‌صله برف پارو کردن دارید؟ یا حوصله جمع آوری برگها را دارید؟ یا چمن زدن؟ می‌دانید که در condo شما از این وظایف معاف هستید، این وظایف دیگر به عهده شما نیست و این responsibility را ندارید و این دغدغه را ندارید که الان باید برف‌ پارو کنم و چمن بزنم یا به اصطلاح برگهایی را که در فصل پاییز ریخته است را باید جمع آوری کنم. پس اگر شما دوست دارید که دغدغه‌های maintain کردن خانه را نداشته باشید condo انتخاب و optionخوبی برای شما است.
‌یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که باید با خودتان بگویید که آیا من جزو آن دسته از افرادی هستم که بخواهم قوانین و ruleها ر‌ا دقیق‌ و مو به مو follow کنم؟ یعنی چه؟ خوب condoها زیر نظر  condo corporation act‌هستند و یک سری ruleها و قوانین خاص خودشان را دارند. یک مثال ساده بزنم شاید این مساله برایتان بازتر شود. بعضی از condoها شرایط و محدودیت نگهداری حیوانات خانگی را دارند، پس شما باید به این مساله توجه کنید که بتوانید خودتان را با آن شرایط و ruleی که آن Condominium دارد وفق بدهید. یا به طور مثال بعضی از condo‌هایی که balcony دارند محدودیت استفاده و نوع استفاده از balcony دارند، به چه معنی؟ اگر شما بخواهید laundry داشته باشید و بخواهید لباسهای خودتان را در balcony به اصطلاح پهن کنید که خشک شود، Condominiumها محدودیت‌هایی از این قبیل می‌توانند داشته باشند. پس باید حواستان باشد که condoها یک سری قوانین و ruleهای خاص خودشان را دارند که شما باید آنها را به اصطلاح follow کنید.
‌یکی دیگر از نکته‌هایی که باید به آن توجه کنید این است که آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید امکاناتی مثل داشتن باشگاه ورزشی یا مثل party room یا به اصطلاح guest room داشته باشید؟ چون می‌دانید که Condominiumها یک سری facilityهایی دارند و شما می‌توانید از این امکانات استفاده کنید و در ازای آن condo fee یا همان‌ maintenance هم وجود دارد که باید این را فراموش نکنیم. اگر دوست دارید که از facilityهایی که در Condominiumها است استفاده کنید پس condo می‌تواند option خوبی برای شما باشد، منتها این نکته را از دیدگاه mortgage و financing هم باید نگاه کنید. اگر شما‌ condoای را خریداری می‌کنید و condo fee دارد، آن condo fee در محاسبات‌mortgage approval شما اگر در نظر گرفته نشده یا اگر به اصطلاح شما pre approvalتان را با یک‌mortgage specialist انجام داده‌اید و این Pre approval بر اساس condo نبوده باید حتما حتما توجه کنید که زمانی که می‌خواهید خرید condo داشته باشید این condo fee باید اعمال شده باشد و محاسبات و میزان qualification شما بر اساس آن condo fee حتما تغییر خواهد کرد. این نکته خیلی نکته مهمی است چون بسیاری از دوستان زمانی که pre approval دارند و این pre approvalشان بر اساس به اصطلاح یک property free hold است و condo feeی به اصطلاح در جریان نیست و تصورشان این است که من برای n دلار توانستم qualify شوم و حالا می‌خواهم بروم و یک property را بخرم که نوع این property، condo است و این condo fee را قبلا در محاسبات حساب نکرده‌اند، پس من برای این هم ok هستم. نه باید این را مد نظر بگیرید که شما باید pre approvalتان‌ بر اساس خرید condo باشد و آن maintenance یا condo fee در pre approval شما لحاظ شده باشد. این نکته از دیدگاه financing خیلی مهم است و حتما به آن توجه کنید و فراموشش نکنید.
یک نکته دیگر هم که باید به آن توجه کنید condoهای امروزی condoهای مدرن‌تری هستند ولی بالطبع از نظر فضا ممکن است فضای کوچکتری داشته باشند. شما باید ببینید که life style شما بر اساس داشتن فضای بزرگتر است یا داشتن condoی مدرن‌تر با داشتن تجهیزات و امکانات بیشتر. این کاملا به سلیقه و life style شما برمی‌گردد که چه نوع life styleی دارید و دوست دارید در چه مکانی زندگی کنید.
‌یک نکته دیگری هم که در زمانی که برنامه خرید condo دارید باید به آن توجه کنید در مورد condoهای پیش خرید است یا pre-construction. حتما توجه داشته باشید که disclosure statement را که developer برای شما provide می‌کند با وکیل و agentتان به طور دقیق و با جزئیات review کنید و قبل از اینکه اقدام به خرید آن کنید از ruleها و قوانین‌شان باخبر باشید.
‌نکته آخر این است که از خودتان بپرسید که چه مدت زمانی من تصمیم دارم که در condo زندگی کنم؟ آیا این plan برای یک بازه زمانی کوتاه است یا برای مدت طولانی‌تری است؟ به چه معنی؟ اگر من امروز انتخابم condo است با توحه به شرایط و life style امروزم و اگر فردا سایز family من بزرگتر شد آیا دوست دارم همچنان در condo زندگی کنم؟ یا به property و مکان بزرگتری دارم فکر می‌کنم؟ این نکات را برای اینکه بخواهید تعیین کنید که آیا condo و خرید condo برای شما انتخاب مناسبی است یا نه، با توجه به شرایط خاصی که ‌دارید و life style خودتان مدنظر داشته باشید.
‌امیدوارم این برنامه مورد توجه شما قرار گرفته باشد و نکاتی را که امروز با هم review کردیم در آینده بتواند به کار شما بیاید.‌ مرسی از توجه و همراهی شما با این برنامه، تا دیداری دیگر روز خوش و خدانگهدار.
مهمترین نکات کلیدی خرید یک کاندو و نیز وام آن چیستند؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به