۸۲ درصد ریمل‌های ضد آب، ۵۸ درصد دیگر محصولات آرایشی چشم، ۵۵ درصد کل محصولات آرایشی لب (شامل رژ) دارای غلظت بالای فلوراین بودند
یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که مواد مخفی برای پایداری بیشتر برخی از محصولات آرایشی می‌توانند سمومی باشند که برای سلامتی انسان و محیط زیست خطرات طولانی مدتی را ایجاد می‌کنند. مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در "ساینس ا‌ند تکنولوژی لترز" منتشر شده نشان می‌دهد که بسیاری از محصولات آرایشی رایج، حاوی یک دسته مواد شیمیایی شناخته شده "پلی فلوئوروآلکیل" (پی‌اف‌ای‌اس) هستند که می‌توانند آب‌ها را برای چندین نسل آلوده کنند، از طریق پوست جذب شوند و با خطرات جدی سلامتی مرتبط باشند.
پی‌اف‌ای‌اس گروهی از مواد شیمیایی مصنوعی است که به طور معمول در بسیاری از محصولات صنعتی و مصرفی از جمله کف‌های اطفاء حریق، منسوجات، ظروف آشپزی و بسته‌بندی مواد غذایی نیز یافت می‌شود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
محصولات آرایشی ضد آب و بادوام و پایدار، سلامتی و محیط زیست را مسموم می‌کنند
"میریام دایموند"، یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید که در صنایع آرایشی و بهداشتی گزارشی از استانداردهای لازمه ارائه نمی‌شود و نتیجتا می‌تواند به این معنی باشد كه هم اکنون و هر روزه بسیاری از آرایشگران ناخواسته با حجم وسیعی از مواد شیمیایی مضر مواجه هستند. وی که استاد علوم زمین در دانشگاه تورنتوست می‌افزاید: "ما نمی‌توانیم بی‌خیال آب آشامیدنی و بدن خود شویم، آیا زیبایی این ارزش را دارد که سلامتی مردم به خطر بیفتد؟ در سال‌های اخیر شواهد زیادی از اینکه پی‌اف‌ای‌اس بعلت پیوستگی مولکول‌های شیمیایی خود برای همیشه در آب آشامیدنی و بدن انسان می‌ماند و مشکلاتی نظیر بی‌نظمی متابولیک، ناباروری و اختلال عملکرد ایمنی بوجود می‌آورد، کشف شده است". به گفته دایموند، چندین مطالعه این گروه تحقیقاتی پی‌اف‌ای‌اس را در محصولات آرایشی خریداری شده در اروپا و آسیا کشف کرده، که باعث می‌شود محصولات آرایشی ماندگارتر و کاربرد آن راحت‌تر باشد. دیاموند گفت این نگرانی وجود دارد كه پسماند حاصل از این نوع محصولات پس از شسته شدن از روی صورت و بدن، در زهكش یا محل دفن زباله وارد چرخه منابع آب آشامیدنی گردد.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

خطرات استفاده از پی‌اف‌ای‌اس فقط مربوط به ورود آن به آب نمی‌شود، بلکه در معرض قرار گرفتن بدن با آن می‌تواند منجر به جذب آن از طریق پوست، مجاری اشک، و یا بلعیده شدن تصادفی به ویژه برای محصولاتی مانند رژ لب گردد. هیچ اطلاعاتی در مورد شیوع پی‌اف‌ای‌اس در صنعت آرایش آمریکای شمالی وجود ندارد، بنابراین دایموند و همکارانش در تورنتو با همکاری محققان آمریکایی ۲۳۱ محصول آرایشی از جمله ۱۷ محصول کانادایی که در خُرده‌فروشی‌های زیبایی و داروخانه‌های بزرگ عرضه می‌شوند را آزمایش کردند. میزان "فلوراین" این محصولات که نشانگر وجود پی‌اف‌ای‌اس می‌باشد، در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفت. بیشتر این محصولات خود را بعنوان "ضد آب"، "مقاوم در برابر سایش" یا "با دوام" معرفی کرده بودند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
 
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
چه محصولاتی با چه مشکلاتی؟
۸۲ درصد ریمل‌های ضد آب، ۵۸ درصد دیگر محصولات آرایشی چشم، ۵۵ درصد کل محصولات آرایشی لب (شامل رژ) دارای غلظت بالای فلوراین بودند. دانشمندان ۲۹ مورد از این محصولات را مورد تجزیه و تحلیل بیشتر قرار داده و توانستند حداقل ۴ پی‌اف‌ای‌اس خاص را کشف کنند که برخی از آنها به مواد شیمیایی سمی و مضر تبدیل می‌شوند. علاوه بر این، محققان محصولات تجزیه شده از پلیمرهای حاوی فلوراین را شناسایی کردند که ادعای تولیدکنندگان آن در مورد سازگار بودن محصول با محیط زیست را کاملا زیر سوال می‌برد. دیاموند گفت، از ۱۷ محصول کانادایی مورد تجزیه و تحلیل در این مطالعه، فقط یکی از آنها پی‌اف‌ای‌اس را در لیست مواد تشکیل دهنده خود ذکر کرده بود.
 
دولت چه می‌گوید؟
"آندره گگنون" سخنگوی بهداشت کانادا گفت که آژانس به طور فعال مسائل مربوط به پی‌اف‌ای‌اس، از جمله نتایج مطالعات روز سه‌شنبه را کنترل می‌کند. وی در نامه‌ای الکترونیکی ارسالی خود نوشته كه كانادا "برخی از دقیق‌ترین مقررات لوازم آرایشی در جهان" را دارد، از جمله الزام افشای تمام مواد تشکیل‌دهنده روی برچسب نصب شده روی محصول. گاگنون گفت: "اگر در محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در فروشگاه‌ها، از ترکیبات پی‌اف‌ای‌اس استفاده شود و یا اینکه لیست همه مواد تشکیل‌دهنده روی برچسب محصول نباشد، و نیز خطر سلامتی انسان شناسایی گردد، اداره بهداشت کانادا اقدامات مناسبی را انجام خواهد داد".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

دولت کانادا متعهد شده که وضعیت پی‌اف‌ای‌اس را در کل مورد بررسی قرار دهد که به گفته دیاموند امید می‌رود که این امر منجر به نظارت بهتر بر استفاده آنها در صنایع آرایشی گردد. اما دایموند از تولیدکنندگان و خُرده‌فروشان مواد زیبایی و آرایشی خواست که بلافاصله استفاده و فروش محصولات حاوی پی‌اف‌ای‌اس را متوقف کنند و منتظر دولت نمانند و افزود: "نیازی نیست که منتظر حقیقت‌یابی بیشتر بمانیم؛ بیایید از همین الان لوازم آرایشی خود را پاک کنیم".
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, June 16, 2021 - 07:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به