گانگسترهایی در مکزیک، پاناما، دوبی و دیگر کشورها با استفاده از پاسپورت‌های کانادایی کاملا قانونی دست به جنایت می‌زنند
یک سال پس از اینکه "جیمی ساندو" گانگستر بریتیش کلمبیایی که تبدیل به گانگستر بین‌المللی شده بود، در تایلند به ضرب گلوله کشته شد، هنوز هیچیک از نهادهای دولت کانادا جزئیاتی از چگونگی به دست آوردن پاسپورت قانونی این مرد ۳۲ ساله با عکس خود در کنار نام جعلی را منتشر نمی‌کنند.
این در حالی‌ست که گانگسترهایی در مکزیک، پاناما، دوبی و دیگر کشورها با استفاده از پاسپورت‌های کانادایی کاملا قانونی دست به جنایت می‌زنند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
چگونه گانگسترهای بین‌المللی پاسپورت کانادایی کاملا قانونی با نام جعلی می‌گیرند؟
طبق اسناد بدست آمده، شخصی در سال ۲۰۲۰ درخواست دریافت گذرنامه از طریق نامه را به دفتر خدمات کانادا ارسال کرد. این گذرنامه در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱، یعنی پنج سال پس از اینکه جیمی به دلیل جنایت‌های جدی از کانادا به زادگاهش هند اخراج شد، از شهر "ساسکاتون" صادر شد و سپس جیمی تنها هشت روز قبل از اینکه ۴ فوریه ۲۰۲۲ توسط دو مرد کانادایی دیگر ترور شود، از این گذرنامه برای ورود به تایلند استفاده کرده بود. بازرسان پلیس سلطنتی تایلند این پاسپورت را به همراه پول نقد و مواد مخدر در ویلای مجلل ساحلی جیمی که در جزیره توریستی "پوکت" اجاره کرده بود، پیدا کردند. سرلشکر پلیس "خمارین حصیری" می‌گوید که گذرنامه جیمی یک گذرنامه کانادایی بوده که با پُست ارسال شده است.
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

اما مقامات کانادایی از اظهار نظر به طور خاص در مورد اینکه چگونه یک مجرم محکوم و سپس تبعید شده از کشور می‌تواند به چنین پاسپورتی دست یابد، خودداری کرده‌اند. برخی از منابع می‌گویند که جیمی از همکاران کانادایی خود برای درخواست دریافت پاسپورت استفاده کرده و پس دریافت شدن پاسپورت یکی از آن همکاران به آسیای جنوب شرقی پرواز کرد تا آن را به گانگستر بین‌المللی تحویل دهد. بیشترین تعداد درخواست پاسپورت در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ با بیش از ۱.۷ میلیون مورد بوده و در سالی که ساندو برای دریافت پاسپورت درخواست داده، این تعداد به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به ۱۲۷,۸۲۹ نفر کاهش یافته بود.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
"کریستی وینسترا" افسر پلیس سلطنتی کانادا می‌گوید که نمی‌تواند در مورد اینکه آیا تحقیقاتی در مورد پاسپورت جعلی جیمی ساندو انجام شده است یا خیر، اظهار نظر کند و می‌افزاید: "تا آنجایی که تحقیقات درباره گذرنامه‌های مردم پیش می‌رود، در حال حاضر فقط می‌توانیم بگوییم که پلیس سلطنتی کانادا به‌طور کلی انجام تحقیقات را تأیید یا رد نمی‌کند مگر اینکه اتهامات جنایی مطرح شود. بنابراین ما نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع ارائه کنیم". از طرف دیگر "ماجا استفانوفسکا" مسئول روابط رسانه‌ای این نیرو، در پاسخ به سوالی درباره وجود موارد دیگری مانند جیمی، از دادن پاسخ مستقیم خودداری کرد اما گفت: "گذرنامه کانادایی یکی از امن‌ترین اسناد مسافرتی در جهان است و خواهد ماند".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
 
مراحل صدور پاسپورت در کانادا
ماجا می‌گوید که درخواست‌های رسیده صدور پاسپورت، به برنامه‌های کامپیوتری سپرده می‌شود که آن برنامه‌ها اطلاعات هر درخواست را با پایگاه‌های داده‌ها مقایسه و تجزیه و تحلیل می‌کند. وی می‌افزاید: "ما نمی‌توانیم محتوای پایگاه‌های داده‌ها و نحوه بررسی‌ها را اعلان کنیم اما اگر تجزیه و تحلیل نشان دهد که همه الزامات برآورده شده‌اند درخواست به مرحله بعدی ارسال می‌شود".
سپس یک برنامه دیگر، اینبار بررسی‌های امنیتی سطح دوم را انجام می‌دهد و در صورت تایید، درخواست چاپ پاسپورت "پاک" تلقی می‌شود و به بخش چاپخانه سپرده می‌شود. استفانوسکا گفت: "پس از چاپ پاسپورت نیز تضمین کیفیت گذرنامه انجام می‌شود، اطلاعات گذرنامه در سیستم بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات موجود در آن دقیق است. علاوه بر این، تراشه پاسپورت آزمایش می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن تمام تاییدیه‌ها، پاسپورت آماده تحویل تلقی می‌گردد".
 
پس چگونه؟
با همه این اوصاف اما، هیچ کدام از این توضیحات روشن نمی‌کند که چگونه جیمی ساندو توانسته سیستم را دور بزند. درخواست او در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ زمانی که خدمات دولتی به دلیل همه‌گیری با کمبود کارکنان مواجه شدند، رسیدگی شد.
داده‌های ارائه شده توسط آژانس خدمات مرزی کانادا تحت قانون دسترسی به اطلاعات نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۲۰، تنها ۱۲ مورد از افرادی که با پاسپورت‌های جعلی کانادایی تلاش می‌کردند وارد این کشور شوند، کشف شده‌اند و باقی توانسته‌اند از مرز بگذرند. بیشتر آنها با هفت مورد در سال‌های ۲۰۱۹ بوده اما در سال ۲۰۲۰ نیز چهار مورد ثبت شده است.
 
گانگسترهایی که از پاسپورت کانادایی استفاده می‌کنند
جیمی ساندو اولین گانگستری نیست که کانادایی‌ست و پاسپورت واقعی کانادایی داشت. "ربیح الخلیل" و برادرش "نبیل" از گانگسترهای "گله گرگ‌ها" (Wolf Pack) نیز که در بریتیش کلمبیا بزرگ شده‌اند، در سال ۲۰۱۴ توانستند در استان انتاریو پاسپورت بگیرند و با همان پاسپورت‌ها از کانادا فرار کردند. ربیح بعدا در یونان دستگیر شد، اما در تابستان سال بعد از دستگیری و در اواسط دادگاهی که برای قاتل بودنش برگزار می‌شد و او را به زندان انداخته بود، توانست از زندان فرار کند تا اینکه در سال ۲۰۱۸ در مکزیک به ضرب گلوله کشته شد.
گروه گله گرگ‌ها مظنون به استخدام افراد قاتلی‌ست که برای کشتن جیمی ساندو به تایلند پرواز کردند. "جین لارکمپ" و "متیو دوپره"که هر دو از سربازان سابق ارتش کانادا هستند هر دو به قتل درجه یک برای کشتن ساندو متهم شدند. لارکمپ بعدا در یک سانحه هوایی در انتاریو جان باخت، اما دوپره در حال حاضر در حال مبارزه با استرداد خود به تایلند است تا نگذارد در آنجا به جرم قتل جیمی دادگاهی شود. سومین کانادایی که ادعا می‌شود در این قتل دست داشته، هنوز متهم نشده است.
 
نیروی ویژه کانادا برای حل این مشکل
"سوپت دانکن پاوند"، از واحد اجرای ویژه نیروی ویژه که شامل افرادی از نیروهای ترکیبی استان بریتیش کلمبیا و فدرال است می‌گوید که سازمان او در هیچ تحقیقی درباره پاسپورت ساندو دخالتی نداشته، اما نیروی ویژه می‌گوید همچنان به تحقیق درباره توطئه بزرگتری که منجر به ترور ساندو شد، ادامه می‌دهد.
همین هفته، پلیس تایلند گفت: "ما در اینجا تحقیقاتی داشتیم تا ببینیم آیا می‌توانیم شواهدی در رابطه با این توطئه جمع‌آوری کنیم؛ و سپس بدیهی است که آن را در اختیار کانادایی‌ها هم بگذاریم و البته از کانادا نیز درخواست استرداد قاتلان را کردیم".
 
مشکل گانگسترها
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

اما گانگسترهایی که پاسپورت‌های جعلی می‌گیرند، فقط از بریتیش کلمبیا نیستند، ماجا می‌گوید: «خشونت باندهای گانگستری فقط مربوط به یک استان نیست، مشکل کاناداست، و در واقع این مشکلی بین‌المللی‌ست. گانگسترها باید راه‌هایی برای سفرهای بین‌المللی خود پیدا کنند و چالش آشکاری که آنها با آن روبرو هستند این است که بتوانند با نامی غیر از نام خود سفر کنند. ما تصدیق می‌کنیم که گروه‌های جنایت سازمان یافته حرفه‌ای سعی می‌کنند راه‌هایی برای سفر و فرار از توجه ماموران قانون پیدا کنند".

بیشتر بخوانید:

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Saturday, February 4, 2023 - 19:15

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به