ولایتی روز سه‌شنبه سوم مهر در یک سخنرانی گفت که تحریم‌ها ایران را از پای نخواهد انداخت
مشاور رهبر جمهوری اسلامی از مذاکره با رئیس‌جمهوری روسیه و مقامات چین برای استفاده از ارزهای این کشورها در مبادلات مالی ایران خبر داد و گفت که دیگر به دلار"احتیاجی نخواهیم داشت". علی اکبر ولایتی روز سه‌شنبه سوم مهر در یک سخنرانی گفت که "تحریم‌ها ایران را از پای نخواهد انداخت". وی اضافه کرد: "ما باید از یمنی‌ها یاد بگیریم، بدانید یقینا عربستان سعودی از یمنی‌ها شکست خواهد خورد". ولایتی با اشاره به مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و مقامات چینی گفت: "بخشی از مشکلات ما با روپیه (واحد پول هند)، روبل (واحد پول روسیه) و یوآن (واحد پول چین) حل خواهد شد و به دلار دیگر احتیاجی نخواهیم داشت". وی توضیح نداد که چگونه مشکل مبادلات مالی ایران با استفاده از این ارزها حل خواهد شد.

سخنان آقای ولایتی در حالی بیان شده است که در دور قبلی تحریم‌های ایران پیش از برجام، پول فروش نفت ایران در برخی از کشور‌ها مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بلوکه شده بود. همزمان برخی کشورها نظیر هند و چین متعهد شدند تا پول خرید نفت از ایران را با روپیه و یوآن پرداخت کنند، ولی تهران مجبور بود که این درآمد را صرف خرید کالا از این کشورها کند که به گفته صاحبنظران اقتصادی، از کیفیت پایینی برخوردار بودند. یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران در سال ۹۳ گفته بود که ایران "حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارز منجمد شده" در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن دارد، ولی "نمی‌تواند سریعا از آنها استفاده کند". با این حال مقامات تهران پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور بار دیگر از طرح حذف دلار در مبادلات مالی سخن می‌گویند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه خواستار افزایش همکاری دو کشور برای به گفته او، "مهار آمریکا" و همچنین معامله‌های اقتصادی خارج از چارچوب دلار شده بود. وی در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه خواستار حذف "دلار" در مبادلات اقتصادی دو جانبه و چند جانبه شده بود تا به گفته وی، تحریم‌های آمریکا "بی‌اثر" شود. ابراز اطمینان مقامات جمهوری اسلامی به روسیه در حالی است که حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک، هفته گذشته گفت که مسکو همراه با عربستان سعودی به دنبال "تصاحب بخشی از سهم ایران" در بازار نفت است.

در همین حال برخی تحلیل‌گران اقدامات اخیر روسیه در روسیه را به معنای "پشت پا زدن" این کشور به جمهوری اسلامی تعبیر کرده‌اند.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, September 26, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به