لحن این بانک در مورد اعلان اینکه "دیگر در اقتصاد در شرایط تقاضای مازاد نیست" به نسبت قبل، تغییر محسوسی دیده می‌شود
امروز چهارشنبه، بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را بدون تغییر در ۵% ثابت نگاه داشت. این سومین دوره متوالی‌ست که این بانک نرخ بهره را ثابت نگاه می‌دارد در حالیکه پیش از آن بطور متوالی (بجز یکبار) نرخ بهره را بطور پیاپی بالا برده بود.
این تصمیم مطابق با انتظارات و پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما
 
بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را ثابت نگاه داشت؛ پیش‌بینی تک‌تک بانک‌ها از میزان افزایش یا کاهش و زمان آن چیست؟
"تیف ملکم" رئیس بانک مرکزی امروز گفت که اقتصاد این کشور دیگر در شرایط "تقاضای زیادتر از نرمال نیست" و اقتصاد همچنان "نشانه‌هایی از تضعیف" نشان می‌دهد. بانک مرکزی در بیانیه اعلان تصمیم خود تاکید کرد که داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد "دیگر در شرایط تقاضای مازاد نیست" و سپس مجددا تاکید کرد که بانک مرکزی "هنوز نگران خطرات چشم‌انداز تورم است و آماده است تا در صورت لزوم دوباره بهره‌ها را بیشتر افزایش دهد". این بانک افزوده: "با نشانه‌های بیشتر کنونی، مبنی بر تعدیل هزینه‌ها و کاهش فشار قیمت‌ها به کمک سیاست‌های پولی این بانک، شورای حاکم بانک تصمیم گرفت که نرخ بهره را روی ۵% نگاه دارد".
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
با این حال، بانک اضافه کرد که "این شورای می‌خواهد شاهد کاهش بیشتر و پایدار تورم باشد و همچنان بر تعادل بین تقاضا و عرضه در اقتصاد، انتظارات تورمی، رشد دستمزدها و رفتار قیمت‌گذاری شرکت‌ها تمرکز دارد". بانک مرکزی کانادا پس از زمانی که در ماه جولای، بهره‌ها را برای آخرین بار به میزان ۰.۲۵% (یک چهارم واحد) افزایش داد، می‌گوید نشانه‌های بیشتری مبنی بر تضعیف اقتصاد را می‌بیند، و به همین دلیل افزایش بهره‌ها را متوقف کرده است. اقتصاد کانادا در سه ماهه سوم امسال کاهش یافت بطوریکه به نسبت مشابه سال گذشته ۱.۱% کاهش نشان می‌دهد. تورم کلی در ماه اکتبر نیز به شدت کاهش یافته بطوریکه از اوج آن با ۸.۱% در ژوئن ۲۰۲۲، اکنون به ۳.۱% درصد رسیده است. در همین حال، اقتصاد کانادا در سه ماهه سوم امسال شاهد افت شدیدتری نسبت به پیش‌بینی اقتصاددانان بوده است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام کرد: "نرخ بهره بالا، به وضوح تورم را مهار می‌کند؛ همچنین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری تجاری در سال گذشته ثابت بوده، و بازار کار همچنان در حال افت است". با تمام این اوصاف اما شورای حاکم این بانک همه چیز را به سوی کاستن بهره‌ها یا ثابت نگاه داشتن اعلان نکرده و به‌وضوح هشدار داد که "اگر نشانه‌های پیشرفت بیشتری نبیند، آماده افزایش بیشتر بهره" هست.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
امروز اقتصاددانان به دنبال نشانه‌هایی از تغییر لحن در اعلان‌های بانک مرکزی بودند زیرا همه شاهد تضعیف اقتصاد، افت مشاغل، موج اخراج‌ها، افزایش بدهی‌ها و ورشکستگی‌ها هستند و پیش‌بینی می‌کردند که روند سخت‌گیرانه افزایش بهره‌ها توسط این بانک پایان گیرد. اما بانک مرکزی در اعلان‌های خود گفت که هنوز مایل نیست که به‌هیچ‌وجه هشدار خود مبنی بر اینکه در صورت نیاز می‌تواند دوباره نرخ‌ها را افزایش دهد و این زمان را نقطه عطفی بنامد، تغییری دهد. اما "اوری شنفلد" می‌گوید لحن این بانک در مورد اعلان اینکه "دیگر در اقتصاد در شرایط تقاضای مازاد نیست" به نسبت قبل، تغییر محسوسی دیده می‌شود.
 
بانک‌های کانادا چه پیش‌بینی می‌کنند
"داگلاس پورتر" اقتصاددان ارشد بانک "بی‌ام‌او" می‌گوید: "با توجه به هدف بانک برای بازگرداندن اعتبار خود در مبارزه با تورم در میان عموم مردم، بنظر می‌رسد که سیاست صبر بیشتر از روی تعصب و سپس کاهش بهره‌ها را در پیش گیرد". وی در یادداشتی نوشت: "ما گمان می‌کنیم، در حالی که روند تورم در سال ۲۰۲۴ بهبود می‌یابد، بانک بهره‌ها را بالا ببرد زیرا با وجود بالا و پایین رفتن تورم در ماه‌های آینده، همراه با اقتصاد، روند کلی آنها به سمت پایین خواهد بود. اما با اطمینان می‌توان گفت که شمارش معکوس کاهش بهره‌ها آغاز شده، حتی اگر بانک این موضوع را علنی نکند".
"ایوری شنفلد" اقتصاددان ارشد بانک "سی‌آی‌بی‌سی می‌گوید: "در این مرحله، به نظر می‌رسد که حرکت بعدی بانک، ثوبت بهره‌ها برای مدتی و سپس احتمالا کاهش آن خواهد بود و ما انتظار افزایش بهره‌ها را نداریم مگر اینکه سیاست‌گذاران پولی کشور یک سری تورم پشت سر هم را مشاهده کنند. در مورد کاهش بهره‌ها نیز تا زمان اینکه تورم به محدوده دو درصدی، که احتمالا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد، نرسد، بانک از نرخ بهره‌ها نخواهد کاست".
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

"کلر فن" اقتصاددان "رویال بانک" کانادا نیز گفت که انتظار دارد کاهش نرخ بهره‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز شود. بانک "تی‌دی" نیز روز چهارشنبه گفت که اولین کاهش نرخ بهره از سوی بانک کانادا ممکن است در اوایل آوریل صورت گیرد. پیش‌بینی بانک "سی‌آی‌بی‌سی" نیز می‌گوید که احتمالا بانک مرکزی تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴، نرخ بهره را حدود ۱.۵% کاهش می‌دهد. دو بانک "بی‌ام‌او" و "اسکوشیا" نیز با کمی تاخیر اعلان کردند که انتظار دارند بانک مرکزی از آوریل سال آینده کاهش بهره‌ها را به آرامی آغاز کند.

بیشتر بخوانید:


اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, December 6, 2023 - 19:30

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به