این نتیجه بالا رفتن قیمت گازوئیل و مواد غذایی از یک سو، و افت قیمت بنزین از سوی دیگر ارزیابی می‌شود
نرخ تورم سالانه کانادا در دسامبر به ۳.۴% افزایش یافت که به نسبت تورم ۳.۱ درصدی ماه قبلش یعنی نوامبر، بیشتر است.
این نتیجه بالا رفتن قیمت گازوئیل و مواد غذایی از یک سو، و افت قیمت بنزین از سوی دیگر ارزیابی می‌شود.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
بهترین طراحی و سه بعدی برای بیزینس شما
 
تورم کانادا صعودی شد و غذایی‌ها گران شدند؛ اعلان نرخ بهره هفته آینده چه خواهد بود؟
آژانس فدرال مصرف کانادا، گزارش شاخص قیمت مصرف کننده خود را امروز منتشر کرد که نشان می‌داد تورم پس از افت در ماه نوامبر، اکنون دوباره بالا رفته است. اقتصاددانان به طور گسترده انتظار این بالا رفتن را به دلیل اثر "آخر سال" داشتند که در آن مردم به خرید بیشتری روی می‌آورند. اما در میان افزایش‌ها، به‌ویژه قیمت مواد غذایی در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته ۴.۷% افزایش نشان می‌دهد که با سرعت افزایش آن با نوامبر تقریبا مطابقت دارد. آنچه که در پیش‌بینی بسیاری از اقتصادانان دیده نمی‌شد، افت قیمت بنزین در ماه دسامبر بود زیرا آنها انتظار جابجایی بیشتر مردم برای دید و بازدید آخر سال را داشتند که بنا به پیش‌بینی‌ها اتفاق نیافتاد.
لطفا روی عکس بنر تبلیغاتی کلیک کنید تا برایتان شماره بگیرد
sina sotodehnia insurance بیمه سینا ستوده‌نیا
در حالی که دسامبر آخرین ماه سال است، اداره آمار کانادا می‌گوید متوسط نرخ تورم سالانه برای سال ۲۰۲۳، به میزان ۳.۹% بوده است. این در مقایسه با بالاترین سطح ۴۰ ساله که به میزان ۶.۸% در سال ۲۰۲۲ ثبت شده، کاهش نشان می‌دهد. آژانس فدرال می‌گوید رشد قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳ در شش مؤلفه از هشت مؤلفه شاخص قیمت مصرف‌کننده در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است. این آژانس بر بالا رفتن قیمت گازوئیل به عنوان یک عامل کلیدی در افزایش تورم کلی در ماه دسامبر اشاره داشت. سایر هزینه‌هایی که این شاخص را افزایش می‌دهند شامل هواپیما، نفت کوره، و وسایل نقلیه مسافربری و کرایه‌ای‌ست.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Marjan Delavar - J.D. B.A. Canadian Bar Association Ontario Legal
بیشترین افزایش قیمت در ماه دسامبر مربوط به آب میوه می‌شود که با تورم سالانه ۱۷.۵ درصدی و جهش ماهانه ۳.۵ درصدی روبرو بود. میوه‌های کنسرو شده، میوه‌های فرآوری شده، میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه نیز افزایش قیمت داشتند، و سبزیجات منجمد و خشک نیز شاهد افزایش قیمت بودند اما نه به اندازه میوه. در حالی که تورم کلی مواد غذایی در ماه دسامبر افزایش یافت، قیمت برخی از غذاها کاهش یافت. با وجود افزایش قیمت ماهانه ۲.۷ درصدی، قیمت کاهو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۹% کاهش قیمت داشت. شاخص مصرف‌کننده گوجه فرنگی نیز افت قیمت ۱۱.۳ درصدی را را در ماه دسامبر نشان داد. در حالیکه قیمت موز نسبت به ماه قبل ثابت مانده اما نسبت به سال گذشته ۲.۴% درصد افت کرده است. تخم مرغ و پنیر هم نسبت به ماه قبل با کاهش قیمت مواجه بودند.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
insurance بیمه
با همه این اوصاف، حدود ۳۸% از کسب و کارها انتظار رکود اقتصادی را در سال جاری دارند، در حالیکه نظرسنجی قبلی فقط ۳۳% رکود را پیش‌بینی می‌کرد. اکنون ۶۱% از مصرف‌کنندگان نیز می‌گویند که شاهد رکود اقتصادی هستند، در حالی که قبلا ۵۵% چنین اظهاراتی داشتند. در حالیکه ۵۴% از کسب و کارها انتظار دارند تورم در دو سال آینده بالاتر از ۳% باشد، ۴۲% نیز آن را زیر ۳% برآورد می‌کنند. از سوی دیگر، ۲۷% نیز پیش‌بینی می‌کنند که بازگشت تورم به ۲% که مورد نظر بانک مرکزی‌ست، بیش از ۴ سال طول می‌کشد، در حالیکه سه ماه قبل ۱۸% انتظار بازگشت ۴ ساله را دارند.
 
اعلان نرخ بهره هفته آینده چه خواهد بود؟
ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Best Persian Iranian Directory

از آنجایی که بانک کانادا برای اعلام نرخ بهره در هفته آینده در ۲۴ ژانویه آماده می‌شود، توجه ویژه‌ای به معیارهای اصلی تورم خواهد داشت. اکثر اقتصاددانان می‌گویند که انتظار می‌رود که بانک مرکزی به‌طور کلی نرخ بهره خود را در همین ۵% کنونی نگاه دارد. آنها می‌گویند فعلا بانک متقاعد شده که بهره به‌اندازه کافی بالاست که بتواند تورم کنونی را مهار کند. بازارهای پول و اقتصاددانان انتظار دارند که بانک مرکزی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کاهش نرخ بهره را آغاز کند. بانک مرکزی کانادا پیش از این پیش‌بینی کرده بود که تورم تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۲% برسد، اما "تیف مکلم" رئیس این بانک در آخرین مصاحبه عمومی خود در سال ۲۰۲۳ به خبرنگاران گفت که باید تورم تا پایان سال ۲۰۲۴ به جاری به ۲% خیلی نزدیک شده باشد.

بیشتر بخوانید:


اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, January 17, 2024 - 18:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

تعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به