براساس یکی از ۲۳ محور دستورالعمل جدید بانک مرکزی، پرداخت این پنج هزار یورو نیز منوط به در اختیار داشتن بلیت و گذرنامه است
گزارش‌های غیررسمی از بازار آزاد ارز ایران حاکی است که قیمت دلار آمریکا بار دیگر تا رقم ۱۰ هزار تومان بالا رفت و سقف ارز مسافرتی نیز تا پنج هزار یورو افزایش یافت. بالا رفتن دوباره قیمت دلار در حالی است که دولت حسن روحانی در اواسط هفته جاری سیاست‌های جدید ارزی را اعلام کرد که هدف از آن مقابله با گرانی افسارگسیخته ارزهای خارجی است. پایه اصلی این سیاست‌ها نیز تشکیل بازار ثانویه ارز است. با این حال خبرگزاری‌های رسمی ایران می‌گویند با آغاز اجرای بسته جدید ارزی دولت، قیمت دلار به عنوان مرجع رسمی ارز در بازار ثانویه روز چهارشنبه شاهد کاهشی قابل توجه بود و ۸۳۰۰ تومان میان تجار معامله شد. پس از اجرای این بسته از روز سه‌شنبه،‌ بازار آزاد "در سراشیبی قیمت" قرار گرفته و دلار که روز سه‌شنبه "۸۹۵۰ تومان قیمت خورد، امروز کمتر از ۸۳۰۰ تومان بین تجار معامله شد".

حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، در این زمینه گفت: در روز چهارشنبه، "قیمت پایه و میانگین که در بازار ثانویه بین صادرکننده و واردکننده رد و بدل شده در رنج قیمتی ۸۰۸۰ تا ۸۳۰۰ بوده است". اعلام این قیمت‌ها در حالی است که برخی سایت‌ها و کانال‌هایی که قیمت‌های بازار آزاد را دنبال می‌کنند، عصر چهارشنبه گزارش دادند که دلار آمریکا به ده هزار تومان هم رسید.

بر اساس بسته جدید ارزی که از روز سه‌شنبه اجرا شد، ارز ناشی از صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی‌ها و گروه فلزات به بازار ثانویه آمده و در سامانه نیما عرضه می‌شود. نرخ تعیین شده در بازار ثانویه ثابت نیست و به طور شناور تغییر خواهد کرد و قرار است نرخ ارز در بازار ثانویه با افزایش حدود پنج درصدی در صرافی‌ها عرضه شود. به دنبال ابلاغ دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها در بازار آزاد، صرافی‌ها از روز چهارشنبه به طور رسمی معاملات خود را آغاز کردند. حذف صرافی‌ها انتقادهایی را برانگیخته بود و شماری از کارشناسان اقتصادی "شفاف و رسمی نبودن" معاملات در غیاب صرافی‌ها را از عوارض این تصمیم می‌دانستند.

بانک مرکزی در سیاست‌گذاری جدید خود، فعالیت صرافی‌ها را برای معاملات در بازار آزاد در ۲۳ بخش تعریف کرده که ارائه ارز مسافرتی، درمانی، دانشجویی، فرصت مطالعاتی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری از مهم‌ترین آنها است. آن‌طور که خبرگزاری صداوسیما گزارش کرده بر اساس اعلام نرخ ۳۹ ارز برای صبح امروز از سوی بانک مرکزی، نرخ رسمی هر دلار آمریکا ۴۲۰۰ تومان و نرخ هر پوند انگلیس با ۳۷ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۵۴ هزار و ۳۸۷ ریال و هر یورو نیز با ۲۶۰ ریال افزایش در مدت زمان مشابه ۴۸ هزار و ۷۹۶ ریال ارزش‌گذاری شد. بانک مرکزی همچنین امروز در پیوست دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز، فهرست مصارف ارزی خدماتی را منتشر کرد که براساس آن میزان ارز مسافرتی برای هر نفر حداکثر پنج هزار یورو تعیین شده است. براساس یکی از ۲۳ محور این دستورالعمل، پرداخت این پنج هزار یورو نیز منوط به در اختیار داشتن بلیت و گذرنامه است.

پیش از این سقف خرید ارز مسافرتی در بانک‌ها برای برای عربستان ۲۰۰ دلار، کشورهای مشترک‌المنافع و همسایه ۵۰۰ یورو و برای کشورهای دورتر هزار یورو تعیین شده بود که فقط یک‌بار در سال پرداخت می‌شد و مخالفان سرسختی داشت. گزارش‌های دیگر از بازار سکه و طلای ایران هم حاکی از آن است که بدنبال اجرای بسته جدید ارزی دولت، قسمت سکه روندی کاهشی داشته و روز چهارشنبه، هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با قیمت سه میلیون و ۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار با قیمت ۲۵۹ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز(چهارشنبه) ۲۵۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, August 8, 2018 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به