قیمت بنزین ارزان عامل مهم اثر گذاری روی شاخص تورم بوده است
ترجمه ایران استار – با بالا رفتن قیمت قیمت بنزین در ماه گذشته توازن اقتصادی کانادا مجددا بهم خورد. تورم در ماه گذشته در سرتاسر کانادا افزایش یافته، در حالیکه افزایش قیمت کالاها در آلبرتا، نیوبرانزویک و جزیره پرنس ادوارد بیشترین رشد را تجربه کرده است. در همین حین، طبق گزارش اداره آمار کانادا، مصرف‌کنندگان در ماه مارس 15.7 درصد بیشتر پول بابت سبزیجات تازه داده‌اند، میوه حدود 8 درصد گران شده، هزینه‌های وام مسکن نیز 8.1 درصد بیشتر شد، و بعلاوه مردم 5.6 درصد بیشتر بابت بیمه اتومبیل‌شان پرداخت می‌کنند. کانادایی‌ها در ماه گذشته در مقایسه با سال قبل  9.2 درصد کمتر خرج اینترنت کرده‌اند،  6.4 درصد کمتر برای تورهای مسافرتی پرداخته‌اند و و 6.5 درصد نیز کمتر برای اقامت مسافرانی‌شان هزینه کرده‌اند.

بهره: اقتصاد کانادا که در سه ماهه آخر سال 2018 به طور ناگهانی افت کرده بود با پیش‌بینی استفن پولز، مسئول بانک مرکزی کانادا مواجه شد که وی پیش‌بینی کرد که این ضعف اقتصادی موقتی بوده و در نیمه دوم سال 2019 تقویت خواهد شد. به همین دلیل بانک مرکزی نرخ بهره پایه را پنج بار از اواسط سال 2017 بالا برد اما از ماه اکتبر گذشته آن را در عدد 1.75 درصد ثابت نگاه داشته است. به گفته متخصصان بانک مرکزی برای مدتی طولانی این عدد نرخ بهره پایه را ثابت نگاه خواهند داشت. البته بانک مرکزی معتقد است که نرخ تورم 2 درصدی با توجه به سقوط قیمت نفت کانادا، در این شرایط وضعیت ایده‌آلی می‌باشد.

تجارت: در گزارش جداگانه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، آمار کانادا اعلام کرد که کسری تجاری این کشور در ماه فوریه، 2.9 میلیارد دلار بود، که این شکاف را از کمبود تجدید نظر 3.1 میلیارد دلاری در ماه ژانویه کاهش می دهد. صادرات کشور در ماه فوریه 1.3 درصد کاهش یافته در حالیکه واردات نیز  1.6 درصد کاهش نشان می‌دهد. آمار نشان می‌دهند که کسری بودجه در ماه ژانویه حدود  1 بیلیون دلار بوده که در مقایسه با برآوردهای اولیه 4.2 میلیارد دلاری آن بسیار فاصله دارد در حالیکه کسری تجاری در ماه فوریه، ژانویه و دسامبر با 10.8 بیلیون دلار بود که بزرگترین کسری بودجه سه ماهه کشور بوده است.

مصرف‌کنندگان: طبق آمار، شاخص مصرف‌کننده پس از ماه فوریه 1.5 درصدی و 1.4 درصد در ماه ژانویه، در ماه مارچ به 1.9 درصد افزایش پیدا کرد و بدین ترتیب وضعیت اقتصادی کانادا ضعیف‌تر شد. میانگین نرخ تورم واحد اندازه‌گیری مناسبی برای بدست آوردن وضعیت اقتصادی در کشور است و با توجه به صعود آن از 1.9% در ماه فوریه به 2% در ماه گذشته، این تغییر باعث نگرانی بانک مرکزی کانادا خواهد شد.

نفت و گاز: قیمت بنزین ارزان عامل مهم اثر گذاری روی شاخص تورم بوده است، طبق اعلان اداره آمار کانادا در ماه مارچ هزینه جهانی تولید نفت خام، ماهانه 11.6 درصد افزایش یافته در حالیکه قیمت گاز در مقایسه با سال گذشته 4.4 درصد پایین‌تر بوده است. "اوری شنفلد"، اقتصاددان ارشد بانک سی‌آی‌بی‌سی در یک مصاحبه گفت: "بالا و پایین رفتن قیمت بنزین به راحتی شاخص تورم را نیز بالا و پایین می‌کند... در حال حاضر ما پول بیشتری باید برای خرید بنزین بپردازیم که آن نیز تا به حال از تورم نکاسته و هنوز در  حدود 2% هستیم... این اعداد مرتبا کمی بالا و پایین می‌شوند اما در واقع اعداد تورمی درست در حدودی هستند که بانک مرکزی کانادا می‌خواهد".

پیش‌بینی‌های اقتصاددانان درباره تورم در این ماه با واقعیت کاملا مطابقت داشت، و این امر انتظارات متخصصان را در ثابت نگاه داشتن نرخ بهره پایه تقویت کرد، امری که بانک مرکزی کانادا نیز با ثابت نگاه داشتن نرخ بهره پایه، به آن صحه گذاشت.

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Wednesday, April 17, 2019 - 20:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به