Date: Tuesday, August 17, 2021 - 10:45

حامی کانادا توانسته با کمک‌های مردمی ۹ مدرسه در مناطق محروم ایران بسازد

*انجمن حامی کانادا موسسه غیرانتفاعی که در دسامبر 2017 به ثبت رسید. این انجمن به منظور کمک به آموزش کودکان در مناطق محروم به سرانجام رسید و 5 عضو هیات مدیره دارد و همچنین توسط 12 تا از اعضای هیات امنا اداره می‌شود. در خدمت خانم مهشید مهاجر هستیم یکی از اعضای هیات مدیره انجمن حامی کانادا. خانم مهاجر ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید و بفرمایید که حامی کانادا چگونه و با یاری چه افرادی تاسیس شد.
سلام عرض می‌کنم خدمت شما و مخاطبین عزیز و گرامی و خیلی از دعوتتان و ترتیب دادن این مصاحبه ممنونم. حامی کانادا، در واقع ما یک عده هموطن ایرانی بودیم که هر کدام دغدغه آموزش برای کودکان مناطق محروم را داشتیم و هر کدام به طور جداگانه با انجمن حامی ایران همکاری داشتیم. اینجا در کانادا با هم آشنا شدیم و در ادامه این آشنایی تشکیل یک گروه منسجم و هدفمند با هدف تامین آموزش برای کودکان مناطق محروم در سرتاسر دنیا و البته با توجه خاص و متمرکز روی مناطق محروم ایران به خاطر وابستگی ملی و میهنی که همه‌مان داریم پیدا شد و نهایتا منجر شد به تشکیل و تاسیس موسسه غیرانتفاعی حامی کانادا و با شعار اینکه آموزش حق هر کودکی است و اعتقاد راسخ به این گفته نلسون ماندلا که آموزش قوی‌ترین سلاحی است که می‌تواند جهان بهتری برای ما بسازد و آینده را عوض کند.
 
*بسیار شعار تاثیرگذاری است. آیا انجمن حامی کانادا فقط یک موسسه غیرانتفاعی و کاملا مجزا‌ است یا اینکه‌ از‌ موسسه‌هایی که در ایران هستند از جمله حامی ایران و مهر گیتی از آنها هم به اصطلاح کمک می‌گیرد؟ لطفا در این رابطه بیشتر برای ما توضیح دهید.
‌‌حامی کانادا در واقع یک موسسه مجزا و مستقل است بدون هیچگونه وابستگی سیاسی، مذهبی، جناحی ولی ما برای اجرای پروژه‌هایمان در ایران با دو انجمن معتبر در ارتباط کامل هستیم و از موسسه خیریه در ایران کمک می‌گیریم. یکی انجمن حامی در ایران حمایت از توسعه فضاهای فرهنگی آموزشی و یکی هم موسسه مهر گیتی که هر دو از انجمن‌های به نام و با سابقه درخشان و طولانی در ساخت مدرسه در مناطق محروم هستند و ما تا الان پروژه‌ها را از طریق این دو موسسه توانستیم در ایران به اجرا دربیاوریم و خیلی خوشحالیم.
 
*پس با توجه به توضیح شما انجمن حامی کانادا شعبه‌ای از انجمن حامی در ایران نیست و برای خودش مستقل عمل می‌کند؟
بله، ما اصلا شعبه هیچ انجمنی نیستیم و به همین دلیل ما سعی می‌کنیم کلمه انجمن را پیش از حامی کانادا نگذاریم و برای این موسسه غیرانتفاعی حامی کانادا‌ این شبهه ایجاد نشود و انجمن حامی ایران هم البته که می‌دانید اسم اصلی‌شان توسعه فضاهای فرهنگی و آموزشی است ولی به هر حال ما برای پروژه‌ها با آنها در ارتباط مستقیم هستیم و برای هر پروژه‌ای قرارداد مجزا بسته می‌شود.
 
*ممنونم از توضیح شما همچنین بفرمایید که تا به حال حامی کانادا موفق به ساخت چند مدرسه در ایران شده است؟
ما تا الان توانستیم که 6 مدرسه در مقاطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم و سه هنرستان فنی و حرفه‌ای دخترانه در مناطق مختلف بسازیم که از این تعداد یک مدرسه و یکی از هنرستان‌ها هنوز در دست اجرا هستند و بقیه تکمیل شده‌اند.
 
*بسیار عالی، آیا مدرسه‌هایی که ساخته‌اید فعال هستند؟ یعنی دانش آموز دارند یا اینکه فقط پروژه‌هایی هستند که در حال ساخت هستند؟
نه همه شان، تقریبا می‌توانم بگویم از این 9 مدرسه‌ای که اسم بردم موسسه و هنرستان که دو تایش در حال اجرا است و از هفته دیگر دو تا دبستان تکمیل شده است که متاسفانه به دلیل همزمانی با کرونا و بسته شدن مدارس و محدودیت‌های سفرهای استانی هنوز موفق به افتتاح مدرسه نشده‌اند، ولی مدرسه تکمیل است و‌ در اولین فرصت به هر حال بچه‌ها به مدرسه می‌روند و 5 مدرسه دیگر در حال بهره برداری هستند و دانش آموزان شرکت می‌کنند و در مدرسه حضور دارند که مدرسه برقرار است.
 
*یکی از دبیرستانهایی که شما ساخته‌اید گز‌منزل بود که در منطقه سیستان و بلوچستان است آیا همه پول ساخت این دبیرستان در کانادا جمع آوری شد یا اینکه خیرین در ایران هم در این پروژه مشارکت داشتند؟
بیشتر پول و عمده مشارکت کنندکان کسانی بودند که در کانادا حضور داشتند ما تعداد بیشتر connectionها و ارتباطات و آشنایانمان در کانادا هستند ولی تعداد محدود و درصد اندکی هم دوستان و آشنایانی که در ایران از پروژه مطلع شدند و خوب از ایران به این پروژه‌ کمک مالی کردند و عده‌ای هم البته از حامیان ما که در کانادا بودند ولی چون منابع مالی در ایران دارند و برایشان راحت‌تر بود و ترجیح دادند که آن را به صورت ریال از ایران به پروژه کمک کنند. ولی می‌توانم بگویم که شاید 90% کمکها از کانادا بوده است.
 
*ساخت مدرسه گزمنزل چقدر هزینه داشت و اینکه چه زمانی ساخت ‌آ‌ن به اتمام رسید؟
مدرسه گز‌منزل که اولین پروژه حامی کانادا بود اکتبر 2017 کلید خورد و کلنگ زنی‌اش انجام شد و در اکتبر 2018 به بهره برداری رسید و بچه‌ها توانستند به سر کلاس بروند. کل هزینه‌ای که مدرسه برای ما داشت 550 میلیون تومان بود که البته این هزینه فقط برای ساختمان مدرسه و سرویس‌های بهداشتی بود چون محوطه سازی و تجهیزات مدرسه به عهده سازمان نوسازی آموزش و پرورش بود که تقریبا می‌توانم بگویم محوطه سازی چند ماه با تاخیر بعد از افتتاح مدرسه تکمیل شد. ولی خوب فکر می‌کنم لازم به ذکر است که این نکته را خدمتتان بگویم که این مبلغ مربوط است به قراردادی است که ما در سال 2017 بسته‌ایم و از آن موقع تا الان که می‌بینید با این افزایش قیمت دلار و با تورم و افزایش قیمت‌ها در ایران این رقم کاملا تغییر کرده ‌است و تقریبا می‌توانم بگویم که الان اگر با قیمت امروز بخواهیم قراردادی برای یک چنین مدرسه 6 کلاسه‌ای ببندیم حداقل 4 برابر این خواهد بود.‌
 
*نکته قابل توجهی است که به آن اشاره کردید. پس با این حساب اینطور که از صحبت‌های شما مشخص می‌شود‌ دولت ایران یا آموزش و پرورش ایران هم یک بخشی از این هزینه‌ها را به عهده گرفته است و آن ساخت محوطه سازی است. آیا دولت کانادا هم به موسسه غیرانتفاعی حامی کانادا کمک می‌کند و شما از طرف دولت کاناداهم کمکی دریافت می‌کنید؟
نه ما از طرف دولت کمکی دریافت نمی‌کنیم البته بوده‌اند دوستان کانادایی که داشتیم و یا شرکت‌هایی که ‌با هدف و پروژه‌های ما آشنا شدند و کمک کردند ولی ما کمک‌های مالی از طرف دولت کانادا دریافت نمی‌کنیم و موسسه غیرانتفاعی هستیم و بیشتر اوقات هزینه‌هایمان را تا الان هموطنانمان می‌دهند. یک توضیحی خدمتتان بدهم در ایران هم هر پروژه‌ای به یک صورتی تعریف می‌شود ‌و مشارکت سازمان نوسازی در هر پروژه‌ای متفاوت است. متاسفانه هر چه جلوتر می‌رویم به دلیل کمبود بودجه‌شان مشارکت نوسازی در پروژه‌ها کمتر می‌شود. یعنی پروژه‌های آخری که ما کار کردیم هم ساختمان مدرسه و هم موحوطه سازی را حامی کانادا به عهده گرفته ولی تجهیزات مدرسه عموما در همه پروژه‌ها بر عهده سازمان نوسازی بوده است.
 
*لطفا از آقای فتوت بگویید که یکی دیگر از اعضای هیات مدیره هستند، ایشان قبل از اینکه موسسه غیرانتفاعی حامی کانادا د‌ر کانادا تشکیل شود تجربه ساخت مدرسه را با کمک و همکاری موسسه حامی‌ ایران، در ایران داشته‌اند،‌ این کار به چه صورتی بوده است؟ می‌شود راجع به پیشینه ایشان بیشتر توضیح دهید؟
آقای محمد فتوت و خانواده‌شان مدرسه‌ای که ساخته‌اند مدرسه راه دانش در روستای کوه فیزا بود که یک قرارداد کاملا مستقل خود خانواده با انجمن حامی داشتند و تمام هزینه‌ی مشارکتشان در ‌آن پروژه را به طور شخصی از حساب خودشان پرداخت کردند و کلا اجرای آن پروژه پیش از تاسیس حامی کانادا بود ولی خوب آن همکاریشان با انجمن حامی باعث این شد که ما سعادت آشنایی با ایشان را داشته باشیم و این همکاری را در حامی کانادا با ایشان ادامه دهیم.
 
*‌شما وقتی کمک‌های مردمی را دریافت می‌کنید آیا به آنها رسید این هزینه‌ها را هم می‌دهید و کلا چطور به خیرین اطمینان خاطر می‌دهید که هزینه‌هایی که آنها‌ انجام می‌دهند صرف ساخت مدرسه می‌شود و آنها چگونه می‌توانند فعالیت‌های شما را دنبال کنند؟ از طریق رسیدها یا چیزهایی که شما به صورت مدرک در اختیار آنها قرار می‌دهید یا اینکه از طریق سایت اطلاع رسانی می‌کنید؟ لطفا در این زمینه بیشتر برای ما توضیح دهید.
ما رسیدها و جزئیات هزینه‌ها را در وب سایت و صفحات اجتماعی‌مان نمی‌گذاریم ولی ‌وقتی خیرین و مشارکت کنندگان اگر هزینه کل پروژه یا بخش عمده‌ای از هزینه را بر عهده گرفته‌اند و اگر خواسته باشند طبق درخواستشان ما وظیفه خودمان می‌دانیم که همه جزئیات را در اختیارشان بگذاریم، همه مدارک موجود است ولی خوب چون تعداد رسیدها خیلی زیاداست برایمان امکان پذیر نیست که در وب سایتمان بگذاریم و از حوصله کسانی که به وب سایت مراجعه می‌کنند هم خارج است ولی همه‌شان موجود است و اگر کسی مایل باشد ما حتما آنها را در اختیارشان می‌گذاریم. کلا همکاری و حمایت دوستانی که تا الان ما ر‌ا همراهی کردند واقعا بر اساس‌ این رابطه اعتماد متقابل بوده و دوستان این اعتماد را دارند که می‌دانند موسسه حامی کانادا یک موسسه کاملا غیرانتفاعی است و ما هیچ سودی اینجا نمی‌بریم و خود اعضا همه از لحاظ مالی در پروژه‌ها ‌مشارکت دارند.
 
*شما برای جمع آوری کمک‌های مردمی چگونه اطلاع رسانی می‌کنید و اینکه آیا همه مردم مطلع می‌شوند یا و اینکه چگونه با این پشتیبانان و افراد خیر کار می‌کنید و چگونه اطلاع می‌دهید که الان پروژه‌ای در دست ساخت است و نیاز به حمایت مالی دارید. آنها چگونه از فعالیت‌های شما مطلع می‌شوند؟
معمولا وقتی ما هر پروژه‌ای را شروع می‌کنیم برای جمع آوری پول یک کمپین درست می‌کنیم و همه اطلاعات پروژه را داخل آن کمپین می‌گنجانیم و از طریق وب سایتمان و هم از طریق صفحات اجتماعی حامی کانادا و اینستاگرام و فیسبوک اطلاع رسانی می‌کنیم ضمن اینکه هر کدام از اعضا خودشان به حلقه دوستان و آشنایان خودشان اطلاع رسانی می‌کنند و به اصطلاح لینک کمپین را برایشان می‌فرستند و به هر حال سعی می‌کنیم تا جایی که می‌شود این گستره مخاطبینمان را که از کمپین اطلاع می‌کنند و در آن مشارکت می‌کنند بیشتر کنیم. البته قبل از اینکه کرونا‌ و این lock downهایی که پیش آمده اتفاق بیفتد، ما تقریبا هر ساله با برگزاری کنسرت و با شرکت در بازارچه‌های فصلی مناسبتی می‌توانستیم که خیلی گسترده‌تر و به افراد بیشتری اطلاع رسانی کنیم به هر حال امیدواریم دوباره به آن روزهای پربار و فعال برگردیم و به هر حال تا الان خوشبختانه ما توانستیم که در این سه سال و اندی که از تاسیس حامی کانادا گذشته است بتوانیم حامیانی پیدا کنیم که همواره با ما همراه بودند و در همه پروژه‌ها با ما مشارکت مالی داشتند و من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و صمیمانه از طرف خودم و حامی کانادا از آنها تشکر کنم.
 
*بفرمایید آیا شما در این مسیر مشکلات و چالش‌هایی هم داشته‌اید؟‌
به هر حال این کارها، کارهای بی‌مشکل نیست بخصوص که ما داریم از راه دور این فعالیت را انجام می‌دهیم و در کشور دیگری این پروژه ساخته می‌شود و برای انجام این مکاتبات و ارتباطات‌ به هر حال نیاز به وقت بیشتری است که گذاشته شود تا به نتیجه و توافق برسیم. بعضی وقت‌ها هفته‌ها ما با موسسات خیریه در گفتگو هستیم و از طریق آنها با سازمان توسعه آموزش و پرورش، به هر حال اینها زمان بر است و یکی از مشکلات دیگری هم که الان با آن دست به گریبان هستیم خوب مساله انتقال پول است که با توجه به تحریم‌ها و بسته بودن بانک‌ها خیلی راحت نیست ولی تا الان توانسته‌ایم که مدیریت کنیم و خدا را شکر مشکلی که بازدارنده راه پروژه‌ها باشد نبوده است.
 
*پروژه‌های بعدی شما چه هستند و در حال حاضر چه کاری را در دست احداث دارید؟
در حال حاضر ما دو پروژه داریم که دو تا کمپین داریم یکی کمپین زمین ورزشی‌ در روستای گزمنزل است در استان سیستان و بلوچستان. که در واقع احداث زمین فوتبال است با رینگ دو و میدانی کنارش و سکوهای نشستن و فضای اداری و انبار و سرویس بهداشتی رختکن که در دست اجرا است و خدا را شکر تا الان با حمایت دوستان و حامیان مان توانسته‌ایم نیمی از پول آن را تهیه کنیم. و کمپین دومی که داریم کمپین ارتقا کیفیت آموزش است که برای دو تا مدرسه میرعماد در روستای سندمراد منطقه دشتیاری و مدرسه راه دانش روستای کوه فیزا منطقه سرباز و هر دو در استان سیستان و بلوچستان هستند و زیر نظر انجمن حامی در ایران این پروژه‌ها در حال انجام است. یک پروژه سه ساله است که ما تقریبا یک سال و نیم آن را پشت سر گذاشتیم و یک سال و نیم دیگر هم ادامه دارد و به هر حال نیازمند مشارکت هستیم و داریم سعی می‌کنیم که برای این پروژه‌ها پول جمع آوری کنیم. ولی پروژه جدید از لحاظ ساخت مدرسه جدید را هنوز در دستور کارمان نداریم و هنوز قراردادی امضا نشده است.
 
*با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما و همچنین تداوم پیدا کردن این فعالیت‌های بسیار خوب شما و همچنین ممنون و سپاسگزارم که تا اینجا وقت گرانبهایتان را در اختیار ما قرار دادید و با ما همراه بودید.
خیلی ممنون، من هم از شما متشکرم برای این مصاحبه و توجه شما به حامی کانادا و مطمئنا تاثیر بسیار بسزایی در‌ معرفی بیشتر حامی کانادا در جامعه ایرانیان خواهد داشت. ممنون از وقتی که به ما دادید و خیلی هم از آشنایی با شما خوشوقتم به امید اینکه بتوانیم هر چه بیشتر کمک کنیم و برای رفع کمبودهای آموزشی و فرهنگی، بخصوص در کشور عزیزمان ایران، قدم‌های موثرتری برداریم.
 
*ممنون و سپاسگزارم، شما را به خدای بزرگ می‌سپارم. خدانگهدار.
روز شما هم بخیر.
مهشید مهاجر: بیشتر کمک‌های ساخت ۹ مدرسه را از کانادا تامین کردیم

دیگر مطالب مرتبط

Share this with: ارسال این مطلب به