عوامل استرس شما چیستند و راه کنترل آن چگونه است؟

استرس و سلامتی شما.  هنگامه جولایی هستم متخصص تغذیه کُل‌نگر و بایوانرژی، موسس و بنیانگذار Optimal Balance
امروز با شما عزیزان می‌خواهم کمی درباره استرس و سلامتی صحبت کنم چرا که متاسفانه شرایط زندگی ما امروزه ایجاب می‌کنه که یک مقدار بیشتر از نسل‌های گذشته بخواهیم فکر کنیم یا برنامه‌ریزی کنیم یا بعضا نگران شرایط آینده باشیم.
بطور خیلی خیلی ساده اگر بخواهم برای شما این مسئله را توضیح بدهم اینست که: اعصاب بدن انسان به دو دسته تقسیم می‌شوند: سمپاتیک و پاراسمپاتیک. اعصاب سمپاتیک اعصابی هستند که به شما کمک می‌کنند تا در لحظه خطر یا لحظه‌ای که خیلی تحت فشار هستید بتوانید تصمیمی بگیرد، این می‌تواند فرار باشد، یک عکس‌العمل باشد و یا اینکه یک تصمیم فکری خیلی خیلی مهمی را بخواهید بگیرید.
برعکس اعصاب سمپاتیک، اعصاب پاراسمپاتیک هستند که کار آنها در بدن، آرام کردن بدن است و کارهای ساده‌ای مثل هضم مواد غذایی، جذب مواد غذایی و کمک به دفع موادی که نیاز نداریم و یا اینکه کمک می‌کنند سیستم ایمنی شما دائما فعال باشد که بتوانند کار خودشان را به راحتی انجام دهند. ضربان قلب و تنفس شما آرامتر هست و شما می‌توانید استراحت کنید و بخوابید. ما به هر دوی این سیستم اعصاب احتیاج داریم.
ولی متاسفانه بشر امروز دائما اعصاب سمپاتیکش فعال هست و این باعث می‌شود تا اعصاب پاراسمپاتیکش یواش یواش به حالت خفته یا خواب فرو برود. امروزه اکثر شما درباره این سندرم یا بیماری جدید به نام "آدرنال فتیگ" یا خستگی غدد فوق کلیوی را شنیده‌اید. غدد فوق کلیوی شما وظیفه‌شان ترشح هورمون‌های استرس بخصوص کورتیزول و آدرنالین هست.
می‌خواهم برای شما یک مثال از حیات وحش بزنم. حتما شما در برنامه‌های حیات وحش دیده‌اید که مثلا یک آهو در حال چرا است که ناگهان متوجه می‌شود یک حیوان وحشی برایش کمین کرده و آماده است که دنبال این آهو بدود تا آن را شکار کند. در این لحظه اگر بشود تمام این لحظات را با سرعت خیلی کم نگاه کرد می‌شود دید که تمام ماهیچه‌های پای این آهو و همچنین بدنش منقبض می‌شود، خون به سمت آنها جریان پیدا می‌کند، ضربان قلب بالا می‌رود و تنفسش بالاتر می‌رود و تمام قدرتش جمع می‌شود داخل ماهیچه‌هایش تا بتواند با تمام وجودش بتواند از دست این حیوان درنده فرار کند. ده دقیقه بعد از دو حالت خارج نیست: یا آهو خوراک شیر شده و زندگیش پایان یافته و یا اینکه تونسته از دست شیر فرار کنه و خیلی آرام ایستاده و دارد دوباره به چرای خودش ادامه می‌دهد.
این عمل دویدن و فرار از دست حیوان درنده یکی از مهمترین راه‌های کاهش هورمون استرس یا کورتیزول در بدن هست، اما اکثر ما این روزها روی صندلی خود و در خانه دراز کشیده‌ایم و دائم داریم با افکارمان همان هورمون را در بدن خود ترشح می‌کنیم بدون اینکه کوچکترین فعالیت فیزیکی داشته باشیم. و وقتیکه اعصاب پاراسمپاتیک در بدن شما فعال می‌شود در آن وقت مواد غذایی که خوردیم را جذب و هضم نمی‌کنیم و سیستم ایمنی شما نمی‌تواند به شما کمک کند تا با آن چیزهایی که نباید در بدن شما باشد مقابله کند یا سلول‌هایی که رفتار درستی نشان نمی‌دهند بتواند مبارزه کند و آنها را پاکسازی کند تا به سلامتی شما کمک کند.
راه حل چیست؟ بهتر اینه که به صحبت‌های بزرگان و فیلسوفانمان گوش کنیم، همه آنها از زمان مولانا تا به امروز که معروفترین آنها اکاتور هست توصیه می‌کنند که در لحظه و زمان حال زندگی کنید. خوبست که همه ما تمرین کنیم تا بتوانیم اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاده را در گذشته رها کنیم و به آینده‌ای که نیامده خیلی سنگین نخواهیم که فکر کنیم. هیچ معلوم نیست بیماری که ما اینهمه نگرانش هستیم مبتلایش بشویم یا نشویم. مهم اینست که الان تصمیم درست بگیریم و کاری که عاقلانه هست را انجام دهیم و تا حدی که در توانمان هست عاقلانه بتوانیم برخورد کنیم و راه‌حل پیدا کنیم.
یکی از راه‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد، تنفس عمیق است، تنفس آگاهانه است که معمولا از آن در مدیتیشن استفاده می‌شود. زیرا به شما کمک می‌کند تا با بدن خودتان کاملا در تماس باشید متوجه باشید که به کدام عضو توجه می‌کنید، در چه وضعی است و در چه سلامتی قرار گرفته. و علاوه بر آن شکرگذار لحظه‌هایی که الان داریم باشیم، سعی کنیم که در حال زندگی کنیم و برای آینده فقط الان تصمیم درست را بگیریم و آن را اجرا کنیم.
امیدوارم همگی شاد و سلامت و آرام باشید. تا برنامه بعد خدا نگاهدار.
دانستنیها - سلامتی - جولایی - استرس شما چیست و درباره آن چه می‌توانید انجام دهید؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به