کبد در بدن چه می‌کند، چگونه بیمار می‌شود و درمان آنها چیست؟

امروز در مورد کبد صحبت می‌کنیم. به کبد  ماشین بدن می‌گویند برای اینکه بسیار مهم است و حتی در طب چینی کبد مهمترین عضو بدن است یعنی حتی از قلب هم مهمتر است. چون ‌کارهای زیادی انجام می‌دهد و متاسفانه‌ این روزها وقتی ما آزمایش خون می‌گیریم چون تمام آنزیم‌های کبد را ما بلد نیستیم و فقط تعداد کمی از این آنزیمها‌ را در آزمایش خون ما نشان می‌دهد و بنابراین کاملا نشان نمی‌دهد که آیا کبد ما خوب کار می‌کند یا نه؟ ولی خوب نکاتی است که می‌توانید به آنها توجه کنید و وقتی که عوارض را دارید می‌توانید خیلی ساده بفهمید که واقعا کبدمان خوب کار می‌کند یا نه؟ یکی از آنها تلخ بودن دهان و تلخ بودن زبان هر صبح که بیدار می‌شویم است و البته یکی دیگر عصبانیت، جوش و کک و مک که روی صورت یا بدن می‌زند و سوزن سوزن شدن دست و پا عموما یکی دیگر از نشانه‌های خرابی کبد است و بوی بد عرق، ترش کردن معده و حتی وقتی شما غذایتان هضم نمی‌شود یکی از کارهای کبد است و در این حالت کبد کارش را خوب انجام نمی‌دهد و معمولا درد ناحیه راست شکم و همینطور درد مچ پا از عوارش خوب کار نکردن کبد می‌باشند‌. مورد دیگر این است که خیلی‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند، یعنی نمی‌توانند‌ کار کنند، نمی‌توانند یک تصمیم برا‌ی آینده‌شان بگیرند و همه کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند به تعویق می‌اندازند، این هم‌ یکی از مواردی ‌است که نشان دهنده خوب کار نکردن کبد است.
البته همانطور که می‌دانید یکی از کارهای کبد یک بالانس هورمونی است. ببینید چقدر کبد مهم است یعنی اگر حتی شما کمبود هورمون داشته باشید و هورمون‌هایتان به هم خورده باشد، باز نشان دهنده این است که شما کبدتان خوب کار نمی‌کند کلسترول در کبد ساخته می‌شود و بنابراین اگر کلسترول شما بالا است بروید دوباره سراغ کبد یعنی معمولا دکترها دارو می‌دهند ولی بهترین کار این است که اول بروید و کبدتان را تمیز کنید. تنظم ویتامین‌ها و مواد معدنی هم از کبد است، یعنی کبد این کار را برای ما انجام می‌دهد و یکی از کارهای مهمی که انجام می‌دهد تولید صفرا است. صفرایی که تولید می کند‌ از طریق لوله hepatic duct به طرف روده کوچک می‌رود و در آنجا اگر شما چربی می‌خورید این چربی را می‌تواند هضم کند و به ذرات کوچک بشکند تا بتواند در بدن قابل جذب باشد و اگر شما صفرا نداشته باشید نمی‌تواند مواد چربی را جذب کنید چون مواد چرب برای ما لازم است و می‌دانید که کسانی که کیسه صفرایشان را درمی‌آورند، اینها نمی‌توانند دیگر چربی را جذب کنند و چون صفرای کمی دارند و یا اصلا ندارند و صفرا مستقیما می‌آید و می‌رود در داوزده دهه، چون کیسه صفرا ندارند در زمانی که چربی می‌خورند بنابراین کیسه صفرا نمی‌تواند به آنها مقدار لازم صفرا را بدهد، چون صفرا ندارند، و بنابراین روی این اصل است که نمی‌توانند چربی را جذب کنند. و به طور کلی تولید انرژی هم از کارهای کبد است.
کبد ما معمولا در این روزها خیلی خیلی تمیز نیست، به دلیل اینکه ‌ما خوب چیزهای زیادی را استفاده می‌کنیم که به کبدمان صدمه می‌زند، مثل چای، خوردن قهوه، شکر زیاد، کربو‌هیدرات زیاد، چربی زیاد، سرخ کردنی و غذاهای فست فود، آلودگی هوا، همه اینها تماما می‌تواند روی کبد ما اثر بگذارد و آن را چرب کند و باعث شود که نتواند درست کار کند و بنابراین عوارض اینطور نشان داده البته عوارض دیگری هم هست.
برای اینکه ما کبدمان را تمیز کنیم و البته هر کسی احتیاج دارد که کبدش را تمیز کند، در قدیم این رسم بود که در فصل بهار معمولا سبزی‌های تلخ به بازار می‌آمد و سبزی فروش‌ها حتی در خیابان داد می‌زدند که اینها برای کبد لازم بود و تلخ بودند و واقعا تمیز کننده کبد بود. ولی متاسفانه این روزها ما به این چیزها دسترسی نداریم و مردم فراموش کردند که واقعا باید کبدشان را تمیز کنند و چقدر خوب است که هر کسی کبدش را دو بار در سال یکی اوایل بهار و یکی اوایل پاییز تمیز کند. چون در طول زمستان معمولا غذاهای چرب و غذاهای پر انرژی خیلی خورده می‌شود و معمولا احتیاج است که کبد تمیز شود.
این را دقت کنید که خوردن داروهای شیمیایی و همینطور الکل هم معمولا به کبد صدمه می‌زند و کسانی که الکل استفاده می‌کنند، حتی اگر خیلی کم هم استفاده می‌کنند‌ باز به کبدشان صدمه خواهد خورد و این کبد واقعا نمی‌تواند این را هضم و جذب کند. برای تمیز کردن کبد، داروهای مختلفی در بازار است و یا اینکه می‌توانیم از گیاهان مختلف استفاده کنیم. یکی از آنها milk thistle است که خیلی برای تمیز کردن کبد خوب است و یکی دیگر dandelion است یعنی واقعا مهمترین آنها است. dandelion یک گیاهی است که در تمام چمن‌ها می‌بینید و هر چقدر آن را می‌کنید و یا می‌سوزانید، می‌بینید باز هم سبز می‌شود و یکی از دلایل خوبی آن است. یعنی حقیقتا می‌شود گفت dandelion تنها گیاهی است که در تمام دنیا شما پیدایش می‌کنید، چرا؟ به دلیل اینکه برای کبد لازم است‌ و حتما از این گیاه استفاده کنید و چه ریشه آن و چه خود برگهایش، بسیار برای تمیز کردن کبد عالی است که استفاده شود.‌ چیزهای دیگر مثل خاکشیر‌ هم می‌تواند خیلی کمک کند. دارویی است به نام livo health که من درست کرده‌ام که این را هم می‌توانید استفاده کنید که باز هم combinationی از چند داروی گیاهی است که خیلی زود می‌تواند کبد را تمیز کند و پیشنهاد می‌شود که این دارو را دو بار در سال مصرف کنید.
کبد در بدن چه می‌کند، چگونه بیمار می‌شود و درمان آنها چیست؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به