هر آنچه باید از ویتامین D، اثرات و معجزات آن در زندگی خود بدانید

به ویتامین D ویتامین sunshine می‌گویند، یعنی واقعا ویتامین آفتاب. و اسم دیگرش Calciferol است. یعنی وقتی شما زیر آفتاب قرار می‌گیرید خوب، برایتان ویتامین D تولید می‌شود. البته نه به آن صورت که فورا ویتامین D تولید شود، بلکه چربی که شما زیر پوست دارید فعل و انفعالاتی انجام می‌دهد با نور آفتاب و این وارد کبد می‌شود و در کبد به صورت Calcidiole در می‌آید و بعدش به کلیه می‌رود و به صورت Calcitriol و قابل جذب می‌شود.
ولی خوب متاسفانه باید این را دقت کنید که ما در بسیاری از مناطق دنیا آفتاب خوبی نداریم، یعنی وقتی شما یک مقداری از خط استوا بالا می‌روید، حدود 30 درجه بالا می‌روید، این آفتاب چون به صورت عمودی نمی‌تابد. مثلا در کانادا ما نمی‌توانیم از آفتاب زیاد استفاده کنیم چون که عمودی نیست و نمی‌تواند به ما ویتامین D زیادی بدهد و مساله دوم این است که واقعا ما ساعت 6 و 7 صبح بلند می‌شویم و به سر کار می‌رویم و در یک Office در بسته کار می‌کنیم و ساعت 6-7 هم که برمی‌گردیم خانه حقیقتا آفتابی ندیده‌ایم و بدن ما ویتامین D تولید نکرده است و مساله دیگر هم این است که وقتی ویتامین D را می‌خواهید از آفتاب بگیرید باید بدن کاملا لخت باشد که بتواند به تمام قسمت‌های بدن بخورد و ویتامین D را تولید کند. بنابراین می‌بینید که در این روزگار خیلی مشکل است که ما بتوانیم ویتامین D را از طبیعت بگیریم و خوب ما احتیاج به ویتامین D زیادی داریم‌.
‌ویتامین D به طور کلی محلول در چربی است و بنابراین اگر شما ویتامین D زیادی هم بخورید یا استفاده ‌کنید این ویتامین D در بدن و در کبد می‌ماند و واقعا به شما در طول مدت کمک می‌کند‌. ویتامین D برای جذب کلسیم بسیا‌ر مهم است یعنی حقیقتا وقتی شما ویتامین D کافی نداشته باشید حتی کلسیم زیاد و مگنزیم زیاد هم بخورید به هیچ دردی نمی‌خورد، برای اینکه نمی‌تواند آنها را bioactive کند و بتواند قابل ‌جذب در بدن باشد و کسانی که حتی بچه‌های کوچک که کمبود ویتامین D دارند دچار Rickets یا  نرمی استخوان می‌شوند و حتی در بزرگسالان هم به همین صورت کمبود ویتامین D می‌تواند خیلی خیلی اذیت ‌کند و Osteoporoses به بدن بدهد.
به طور کلی researchهایی که روی ویتامین D شده است نشان می‌دهد که برای بسیاری از چیزها خوب است، یعنی واقعا کمک می‌کند. حتی research جدیدی دیده‌ام که برای depression خیلی کمک می‌کند و مساله بعد این است که ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین‌ها است بر ضد بیماری سرطان و حتی مبارزه با سرطان. researchها حتی نشان می‌دهد که تمام کسانی که، یعنی حتی می‌شود گفت 99 درصد از کسانی که سرطان دارند وقتی ویتامین D بدنشان را می‌گیرید، می‌بینید که ویتامین D بدنشان کم است. آزمایشی که برای ویتامین D می‌دهند معمولا به صورت nonogram بر میلی لیتر استفاده می‌شود و Hydroxy 25 Vitamin D اسمش است و این معمولا باید بین 20 تا 50 باشد و حتما سعی کنید ویتامین D شما Optimum باشد.
یعنی اگر ویتامین D کمتر از 20 باشد وضع خراب است ولی ویتامین D می‌خواهیم که حتما optimum باشد. حتی روی scale‌های دیگر در کشورهای دیگر سعی کنید که ویتامین D شما optimum باشد یعنی آن حد بالایش باشد. الان در این روزگار همانطور که می‌دانید باز به علت corona virus می‌گویند ویتامین D یکی از مهمترین‌ها برای سیستم مصونیت بدن بر ضد بیماری کرونا است و دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که 8000 واحد ویتامین D هر روز مصرف شود و این خیلی مهم است و همانطوری که گفتم در بیماری سرطان، کسانی که بیماری سرطان دارند حتما ویتامین D آنها پایین است.
حدود 15 سال است که جدیدا یعنی دکترها تازگی این کار را می‌کنند که ویتامین D را به اصطلاح و به طور کلی آزمایش می‌کنند و قبلا یعنی 10-15 سال پیش ویتامین D را آزمایش نمی‌کردند و ما هم هر چه می‌گفتیم ویتامین D خیلی مهم است اینها همه می‌گفتند نه ویتامین D را اگر استفاده کنید کبد را خراب می‌کند و‌ از این مسائل و می‌بینیم که این طور نیست و تازگی‌ها چند سالی است که مد شده‌ حقیقتا ویتامین D را چک می‌کنند و خوب به هر صورت بد نیست و اکثرا هم وقتی چک می‌کنند می‌بینند که ویتامین D اشخاص پایین است و باید ویتامین D استفاده کنند.
ویتامین D حقیقتا می‌توان گفت حتی برای بیماری تیروئید خیلی مهم است یعنی نگاه می‌کنید و می‌بینید که برای بسیاری از بیماری‌ها ویتامین D واقعا یکی از مهمترین ویتامین‌ها است و البته همانطوری که گفتم فقط به آفتاب نمی‌شود تکیه کرد و در این روزها واقعا حتی بین 4000 تا 8000 واحد ویتامین D پیشنهاد می‌شود در روز استفاده کنید. تا اینکه ویتامین D شما کاملا optimum باشد و در حد بالایش باشد، به این صورت است که شما می‌توانید مصونیت بدنتان را در مقابل تمام بیماری‌ها بالا ببرید.
هر آنچه باید از ویتامین D، اثرات و معجزات آن در زندگی خود بدانید

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به