سومین اصل تغذیه می‌گوید غذاهای مختلف را نبایستی مخلوط کرد و خورد

امروز در مورد سومین اصل تغذیه که مخلوط کردن غذاها با هم می‌باشد،‌ می‌خواهم صحبت کنم. همانطور که می‌دانید برای غذاها ما تقسیم‌بندی‌های مختلفی داریم. ‌کربو‌هیدرات‌ها یا نشاسته‌ها‌ و پروتئین و سبزیجات. بعضی‌ها غذاها را به سه قسمت تقسیم می‌کنند و برخی دیگر چربی‌ها را هم جدا می‌کنند و ‌چهار قسمت می‌شود، تقسیم‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد. کلا ما می‌توانیم بگوییم غذاها به سه قسمت تقسیم می‌شود که پروتئین و سبزی‌ها و نشاسته‌ها هستند.‌
وقتی که این غذاها را استفاده می‌کنیم واقعا در بدن ما و در معده ما Digestive enzyme می‌خواهیم. یعنی آنزیم می‌خواهیم که غذای ما را هضم کند.‌ هر کدام از اینها آنزیم مخصوص به خودش را دارد. پروتئین Protease می‌خواهد و به طور کلی هایپوکلریک اسید و دیگر چیزها و اگر برویم سراغ کربو‌هیدرات‌ها‌ چیز دیگری می‌خواهد، اگر چربی باشد Lipase می‌خواهد. بنابراین هر کدام از اینها به یک enzyme احتیاج دارند در هر کاری که بدن ما انجام می‌دهد یک آنزیم استفاده می‌کند و‌ واقعا آنزیم خیلی خیلی مهم است. متاسفانه ما ‌‌وقتی غذا را می‌پزیم آنزیم‌ها را در غذا از بین بردیم. می‌گویند بدترین اختراع بشر اجاق خوراک‌پزی بوده است، قبلا غذاها را خام می‌خوردند، وقتی غذا خام باشد آنزیم سر خودش است. وقتی شما یک سیب یا موز یا هر میوه‌ای را با شکم خالی بخورید، می‌بینید که بعد از نیم ساعت دوباره گرسنه هستید. چرا؟ برای اینکه خودش آنزیم دارد.و نیازی به آنزیم معده ما اصلا ندارد و سبزیجات هم به همین صورت هستند. ولی خوب ما می‌آییم غذا را می‌پزیم و وقتی غذا پخته می‌شود متاسفانه آنزیم آن از بین می‌رود. وقتی دما‌ از 40 درجه سانتیگراد بیشتر شود آنزیم غذا از بین می‌رود. حتی در Culture‌های مختلف می‌بینیم که همیشه یک مقدار غذای خام هم دارند که آنزیم داشته باد، مثلا تبوله درست می‌کنند یا ماست و خیاری که ما درست می‌کنیم و می‌خوریم، اینها همه غذاهایی است که خام است‌.
سومین اصل تغذیه این است که به غذای واحد قناعت کنید. یعنی یک نوع غذا فقط استفاده کنید نه مثل بعضی از پارتی‌ها که می‌روید بشقاب‌ها را که نگاه می‌کنید، می‌بینید از همه چیز در آن ریخته‌اند. یک مقدار قورمه‌سبزی هست، می‌بینید یک تکه نان برداشته‌اند، کباب هم یک طرف دیگر آن است و یک ذره هم کشک بادمجان برداشته‌اند و حقیقتا این غذا خیلی خیلی سنگین است. ممکن است کسی که معده قوی داشته باشد بتواند این را هضم کند ولی کسی که مقداری سن از او گذشته باشد به هیچ‌وجه نمی‌تواند این را هضم کند، برای اینکه آنزیم معده‌اش خیلی خیلی کم است و کلا برای شخص سالم هم واقعا هضم این غذا خیلی سخت است. ما می‌توانیم بگوییم این جمع اضداد است، یعنی همه با هم متفاوت هستند.
بنابراین مخصوصا کسانی که معده ضعیف دارند، باید حتما دقت ‌کنند که غذای ساده بخورند. ساده یعنی چه؟ یعنی پروتئین‌ها با هم خورده شوند. یعنی وقتی شما می‌خواهید غذای پروتینی بخورید واقعا  فقط پروتئین ‌استفاده کنید. البته سبزی با پروتئین خیلی خیلی خوب کار می‌کنند برای اینکه هر دو‌ به آنزیمی احتیاج دارند که اسیدی باشد. ولی حالا اگر بروید ونشاسته استفاده کنید، نشاسته‌ها یا به طور کلی کربوهیدرات‌ها به آنزیم قلیایی احتیاج دارند. بنابراین می‌بینید که این دو تا همدیگر را خنثی می‌کنند، یکی آنزیم اسیدی می‌خواهد و یکی آنزیم قلیایی می‌خواهد‌. بنابراین باید متوجه باشید کسا‌نی که واقعا ناراحتی دارند و یا اینکه معده ضعیفی دارند وغذا را نمی‌توانند خوب هضم کنند، بهتر است که غذای ساده بخورند.
مثلا چلو کباب‌ را می‌شود گفت که بدترین غذا است، یعنی جمع اضداد است، یعنی شما مخلوطی از گوشت و کربوهیدرات را خورده‌اید و حالا چیزهای دیگر را هم به آن اضافه می‌کنید که بماند و این برای هیچ معده ضعیفی به درد نمی‌خورد. ولی خوب اگر معده قوی باشد مساله‌ای نیست. بنابراین اگر شما این اصول را رعایت ‌کنید، می‌بینید که هضم خیلی خوبی خواهید داشت.‌ ناراحتی‌های بعدی که ممکن است بوجود بیاید، یعنی کسانی که می‌آیند اینها را می‌خورند و بعد‌ می‌بینند که معده‌شان ترش کرده است‌ و ناراحتی دارند‌ و احساس بدی می‌کنند، این را باید دقت کنند‌ که دلیلش فقط مخلوط کردن غذاها است. و البته باید حتما به غذاهای کم قناعت شود و به یک غذای واحد.
چرا نباید مخلوط غذابخوریم؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به