مغز و دستگاه گوارش و هضم غذا ارتباط تنگاتنگی با هم دارند

امروز می‌خواهم درباره رابطه بین سیستم هضم و مغز صحبت کنم. این دو با هم رابطه جالبی دارند، البته خیلی از هم دورند ولی به وسیله یک‌ عصب‌ها که به آن Vagus Nerve می‌گوییم اینها با هم رابطه برقرار می‌کنند و درست مثل اینکه با هم صحبت می‌‌کنند. می‌دانید سیستم هضم ما که دارای میکروبهای مفیدی است که اینها برای ما خیلی کار انجام می‌دهند و این میکروبها به طور کلی‌ برای ما ویتامین می‌سازند و به طور کلی سیستم مصونیت را بالا می‌برند، حتی ملکولهایی درست می‌کنند که در تمام بدن می‌چرخد و کارهای مفیدی برای ما انجام می‌دهد و به طور کلی یک مقداری Neurochemical درست می‌کنند، Neurochemicalهایی که حتی مغز هم درست می‌کند. یعنی مثلا مثل ملاتونین مثل گابا و یا Norfenefrine و چند تا دیگر اینها Neurochemicalهایی هستند که مغز هم درست می‌کند و بنابراین ببینید چقدر مهم است‌.
هنوز دانشمندان نفهمیده‌اند که اینهایی را که درست می‌کنند برای چه منظوری است، چون داخل بدن می‌رود و داخل گردش است و خون می‌رود و کارهایی انجام می‌دهد که بعضی را ما نمی‌دانیم. Neurochemicalهایی هستند که مغز درست می‌کند ولی سیستم هضم ما هم درست می‌کند‌. سیستم هضم خیلی جالب است که این میکروب‌ها را دارد، دیده شده که در حتی امراض مختلف میکروب‌های مختلف در بدن است. البته ما که داریم صحبت می‌کنیم منظورمان میکروب‌های مفید است، یعنی کسانی که فرض می‌کنید غمگینی دارند، MS دارند، اوتیسم هست، دانشمندان نگاه کردند و دیدند که واقعا میکروب‌هایی که در این‌گونه افراد وجود دارد و در سیستم بدنشان است کاملا با میکروب‌هایی که در اشخاص سالم وجود دارد متفاوت است و ببینید چه رابطه ای بین این دو ‌است.
به هر صورت وقتی ما نگاه می‌کنیم، درست روی قسمت شکم ما قسمتی داریم که به آن می‌گوییم solar plexus، این solar plexus به اصطلاح مثل یک خورشید است، دیدید چگونه از آن اشعه خارج می‌شود، درست به همان شکل nerve از آن خارج می‌شود و یک bunch nerve در آن قسمت است و روی این اصل است که می‌بینید چقدر روی تمام بدن اثر دارد. وقتی شما ناراحت هستید، وقتی ‌شما غمگین هستید، وقتی که عصبانی می‌شوید، می‌بینید که تمام اینها و این emotionها را داخل معده خودتان می‌ریزید و روی تمام هورمونهای شما اثر می‌گذارد. یعنی دیدید فرضا وقتی می‌ترسید در قدیم می‌گفتند بند دلم پاره شد و یا وقتی شما عصبانی هستید، می‌بینید که مقدار اسید معده خیلی بیشتر ترشح می‌شود! چون اینها هم می‌آید و روی این nerveها اثر می‌گذارند. بنابراین مقصود از این صحبت‌ها این بود که واقعا این سیستم مصونیت بدن ما کاملا بستگی به میکروبهای مفیده معده و روده ما دارد. ببینید چقدر اینها با هم ارتباط دارند یعنی مغز چقدر با اینها ارتباط دارد.
روی این اصل است که می‌گویند بیشتر بیماری‌ها، البته چیزی در حدود 85% بیماری‌ها می‌گویند که از سیستم هضم شروع می‌شود! و دلیلش هم همین میکروبهای مفید روده و معده است ببینید که چقدر باید واقعا از این قسمت digestive system یعنی سیستم هضم‌مان‌ مراقبت کنیم و بدانید چگونه واقعا treatاش کنید. کسانی که به طور کلی غذا خوردنشان خوب نیست و process food زیاد می‌خورند، اینها واقعا به سیستم هضمشان ضرر می‌زند و با ضرر زدن به سیستم هضم واقعا مغز را هم از بین می‌برند. پس ببینید چطور این دو تا با هم ارتباط دارند که وقتی واقعا digestion خوب نباشد، وقتی که غذا خوردن خوب نباشد، وقتی که همه از این غذاهای process شده استفاده کنند، این environment و محیط بدنتان را از بین می‌برید، محیط سیستم هضم را از بین می‌بر‌ید و واقعا میکروب‌های مفیدی را که لازم است از بین می‌روند و این environment بهم می‌خورد و وقتی که اینها بهم می‌خورد روی مغز هم اثر خیلی شدیدی می‌گذارد.
چگونه هضم غذا اثر بزرگی روی مغز ما دارد؟

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به