ایران استار: رالف گودیل، مشاور ویژه نخست وزیر کانادا درسالگرد ساقط شدن پرواز اوکراینی امروز گزارشی منتشر كرد و گفت كه ایران نباید مسئولیت تحقیقات را به عهده بگیرد زیرا نیروی نظامی ایران عامل سرنگونی این هواپیما بوده است.
رالف گودیل، وزیر پیشین کابینه فدرال در گزارشی که سه شنبه منتشر شد ایران را به مخفی کاری درباره تحقیقات هواپیما اوکراینی متهم کرد. وی در بیانیه خود نوشت: "در شرایط این پرونده  همانطور که تاکنون می‌دانیم، نشانه‌هایی از بی‌کفایتی، بی‌پروایی و بی‌توجهی به زندگی انسان‌های بی‌گناه وجود دارد."

کانادا نتایج تحقیقات ایران درباره هواپیما اوکراینی و نیز خطای انسانی را رد کرد

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
گودیل گفت در حالی كه رویه‌های بین المللی مسئولیت بررسی چنین بلایای هوایی را به كشور محل سقوط واگذار می‌كنند، این قوانین "تضاد منافع" را در حوادث مربوط به دخالت نظامیان ایجاد می‌كند و فاقد "ضمانت" برای "اطمینان از استقلال، بی‌طرفی یا مشروعیت است". گودیل نوشت: "این اعتبار تحقیق را تضعیف می‌کند و احساس مصونیت از مجازات را در اجتناب از پاسخ به سوالات اساسی فراهم می‌کند". گزارش ۷۴ صفحه‌ای گودیل در سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۸ ژانویه ۲۰۱۹ منتشر شده است. این هواپیما اندکی پس از پرواز در تهران با موشک‌های زمین به هواسرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین از جمله ۱۳۸ نفر که با کانادا ارتباط داشتند، کشته شدند. جاستین ترودو، گودیل را در ماه مارس منصوب کرد تا با توجه به وضعیت خانواده‌های داغدار، بر واکنش کانادا درباره این موضوع نظارت کند. دولت فدرال در پی فاجعه ایر ایندیا در سال ۱۹۸۵ و سقوط پرواز شماره ۳۰۲ هواپیمایی اتیوپی در سال گذشته به كم کاری برای کمک به خانواده‌ها متهم شد.
گودیل نوشت: "به عنوان یک کشور، ما باید در پاسخ به فاجعه‌های قبلی به کمبودها اذعان داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم که درس‌های حیاتی از آنها گرفته شده است". گودیل گفت: تحقیق درباره سقوط هواپیما "پیچیده و دشوار" بود زیرا کانادا روابط دیپلماتیک با ایران ندارد و دولت جمهوری اسلامی را "حامی تروریسم" معرفی کرده است. وی گفت ایران "هنوز به سوالات مطرح شده از سوی كانادا" پاسخ نداده از جمله پاسخ به سوال كلیدی در مورد باز ماندن فضای هوایی ایران در شبی که نیروهای نظامی این کشور با موشک به پایگاه نظامی آمریکا در عراق شلیک کردند. گودیل گفت: "بسیاری از جزئیات اصلی این واقعه هولناک برای کانادا و سایر کشورهای درگیر ماجرا ناشناخته مانده است".
تا سه روز پس از ساقط شدن هواپیما، مقامات ایرانی هرگونه تخلف را انکار می‌کردند تا زمانی که شواهد جمع آوری شده در سراسر جهان خلاف این انکارها را نشان داد. گزارش گودیل می‌گوید، تنها پس از آن و وقتی جمهوری اسلامی با شواهد غیر قابل انکار روبرو شد  مسئولیت ساقط کردن هواپیما را پذیرفت.

کانادا: ادعای ایران درباره ساقط شدن هواپیما اوکراینی بر اثر خطانی انسانی مردود است

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

در گزارش گودیل آمده است كه ایران به روزرسانی‌هایی در مورد تحقیقات خود ارائه داده و پیشنهاد كرده كه یك زنجیره طولانی از خطاهای انسانی و سایر نقایص منجر به شلیك اشتباه موشكهای ایرانی به هواپیما شده است. کانادا گزارش تحقیقات موقت ایران را رد کرده که  در آن ادعا شده موشکها پس از جابجایی مجدداً تغییر مسیر نیافته و یک خرابی ارتباطی باعث شده است که دو عضو سپاه پاسدار موشک، هواپیمای تجاری را به عنوان تهدید اشتباه شناسایی کنند و بدون گرفتن تصویب از رتبه عالی رتبه آن را سرنگون کنند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
در همین حال وزیر امور خارجه فرانسوا-فیلیپ شامپاین نیز نگرانی‌هایی را درباره کیفیت اطلاعات ارائه شده توسطحکومت ابراز کرد. شامپاین گفت وی معتقد نیست که ساقط شدن هواپیما اوکراینی می‌تواند ناشی از خطای انسانی باشد  اما او از گفتن آنچه فکر می‌کند فاجعه باعث شده است خودداری کرد.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Tuesday, December 15, 2020 - 19:45

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به