تجمع خانواده‌ها در فرودگاه بین‌المللی تهران و محل سقوط هواپیما
پوشش کامل آنچه در دومین سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه در ایران و کانادا اتفاق افتاد
ایران:
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
بنا به دومین سالروز سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه، جمعی از خانواده‌های داغدار قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ابتدا در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تجمع کرده و خواستار دادخواهی و محاکمه عاملان این حادثه شدند و سپس به سوی محل سقوط این هواپیما در شاهدشهر حرکت کردند و همراه مردم عکس‌های قربانیان و گل در محل سقوط قرار دادند و به یاد آنان شمع روشن کردند. در حین این برنامه یک هلی کوپتر از طرف بنیاد شهید نیز اقدام به گلباران این محل کرد که برخی حاضران با نزدیک شدن هلی‌کوپتر، شعار حقیقت، عدالت دادند. خانواده‌ها می‌گویند که بعد از گذشت دو سال به شکایت‌های آنها رسیدگی نشده و متهمان اصلی این حادثه محاکمه نشده‌اند. ایرانیان در سراسر جهان و بطور گسترده و آنلاین نسبت به این واقعه واکنش نشان داده و ابراز همدردی کرده‌اند.
وزارت خارجه ایران نیز در دومین سالگرد این حادثه، بیانیه‌ای صادر کرد و به خانواده‌های جان‌باختگان تسلیت گفت، و سپس با متهم کردن کشورهای درگیر در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی به "سوء استفاده از این واقعه" افزوده که آماده است تا با هر یک از کشورهای پیگیر پرونده بطور دوجانبه مذاکره کند. پیشتر و در ماه مارس سال گذشته سازمان هواپیمایی کشوری ایران در آخرین گزارش خود درباره این حادثه، اپراتور پدافند موشکی سپاه را در سرنگونی هواپیمای اوکراین مقصر دانست و از امسال نیز اقدام به برگزاری یک دادگاه برای روشن شدن این حادثه که می‌گوید دلیلش "خطای انسانی" بوده کرده است در حالیکه در این دادگاه هیچ فرد رده بالایی به چشم نمی‌خورد.

کانادا:
جاستین ترودو نیز روز جمعه گفت بطور آنلاین و خصوصی با خانواده‌های قربانیان دیدار کرده و در توییتی گفته است "چیزهایی که این خانواده‌ها درباره عزیزانشان به من گفتند همیشه با من خواهند ماند، دولت ما در مبارزه برای عدالت و پاسخگو کردن ایران آرام نخواهد گرفت". دولت لیبرال فدرال کانادا به رهبری ترودو امروز گفت که به دنبال آن است تا به برخی از خانواده‌های قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی که خارج از کانادا نیز هستند اقامت دائم کانادا بدهد.

لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

همچنین دولت محافظه‌کار انتاریو به رهبری فورد، با همراهی مایکل پارسا و گلدی قمری نمایندگان ایرانی‌تبار مجلس انتاریو به یاد قربانیان این پرواز، بورسیه دانشجویان بین‌المللی و کانادایی اهدا شده در سال گذشته خود را نیز امسال تمدید کرد تا ۲۵ هزار دلار در اختیار ۱۷۶ متقاضی این بورسیه قرار گیرد. متن کامل این بورسیه از طرف بنیاد پریا، تنها مرکز ایرانیان خارج از کشور در دنیا در اختیار ایران استار قرار گرفته است.
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
اما چهارشنبه نیز چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین، موسوم به گروه هماهنگی، که پیش از این از تهران خواسته بود که تا ۵ ژانویه ۲۰۲۲ تعهد خود برای ورود به مذاکره با این گروه را اعلام کند، در بیانیه‌ای گفت: "متاسفانه در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی پاسخ صریحی از ایران دریافت کردیم که نیازی به مذاکره با این گروه نمی‌بیند در حالیکه ایران در ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی موافقت کرده بود که با اعضای این گروه تعامل داشته باشد". این گروه مذاکره دو جانبه با ایران را رد کرده و گفته‌اند پرونده را بطور بین‌المللی دنبال خواهند کرد.

پرونده غرامت‌خواهی و دادگاه‌ها

لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز (۳ ژانویه) دیوان عالی دادگستری انتاریو حکم غرامت‌خواهی ۶ خانواده داغدار از ایران بعلت "ارتکاب عمل تروریستی" از سوی ایران را تایید کرد. پیشتر دولت فدرال کانادا چهار ماه پیش رسما اعلان کرد بنا به گزارش ادارات جاسوسی کانادا و متحدینش، حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی "از قبل برنامه‌ریزی نشده بود". در حین اعلان آنلاین حکم این دادگاه توسط وکیل این شش خانواده، ارتباط "زوم" هک شد و صداها و تصاویر نامربوط ناراحت کننده پخش گشت که باعث شد این جلسه قطع شود. طبق حکم این دادگاه ۱۰۷ میلیون دلار کانادا (حدود ۹۰ میلیون دلار) به علاوه سود آن از اموال ایران در هر کجای دنیا که باشد قابل مصادره و نقد کردن برای این ۶ خانواده است که به هر خانواده ۱۷,۸۳۳,۳۳۳ دلار می‌رسد، طبق مقررات بین‌المللی کنوانسیون مونترال که کانادا عضو آن است، غرامت هر خانواده حدود ۲۳۰,۰۰۰ دلار و طبق کنوانسیون ورشو که ایران عضو آن است حدود ۱۳۵,۰۰۰ دلار (۱۲۵,۰۰۰ فرانک) است و ایران می‌گوید حاضر است بعنوان دلجویی ۱۵۰,۰۰۰ دلار بدهد. لازم به ذکر است که معمولا شرکت بیمه خطوط هوایی مبالغی در همین حدود را بعنوان غرامت به خانواده‌های جانباختگان پرداخت می‌کند و پیشتر دولت کانادا و نیز "محمد فکیح" از لبنانی‌تبارهای معروف کانادا، بطور جداگانه مبالغی در حدود ۲۵,۰۰۰ دلار کانادا را به خانواده‌ها اهدا کرده بودند.
روز گذشته یک مقام سازمان هواپیمایی ایران گفت پرداخت ۱۵۰,۰۰۰ دلاری به هر یک از خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ آغاز شده و برخی از خانواده‌ها این مبالغ را دریافت کرده‌اند و افزود که این پرداخت صرفا به عنوان "دلجویی" بوده و خانواده‌ها را از حق پیگیری قضایی منع نمی‌کند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

 

لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Saturday, January 8, 2022 - 11:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به