شاهین مقدم: توانسته‌ام همراه با سه خانواده دیگر با قانون، وکلای خوب و بطور شفافی دو دادگاه عالی در استان انتاریو به به نفع خود به پایان ببریم، اما این دولت کاناداست که همکاری نمی‌کند
شاهین مقدم یکی از خانواده‌های بجا مانده داغدار پرواز اوکراینی که اخیرا یک پتیشن لایحه‌ای را علیه دولت کانادا در مجلس فدرال قرار داده و به امضاء مردم برای پیشبردش نیاز دارد، می‌گوید توانسته با قانون، وکلای خوب و بطور شفافی دو دادگاه عالی در استان انتاریو به به نفع خود به پایان ببرد اما این دولت کاناداست که همکاری نمی‌کند. برای امضاء پتیشن، اینجا را کلیک کنید.
شاهین می‌گوید که اکنون شش خانواده پرواز اوکراینی با او برای مصادره اموال جمهوری اسلامی همراه هستند که بیشتر نمادین است، یا عضوی از انجمن خانواده‌های پرواز اوکراین هستند و یا مستقلند.
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Minister Mary Ng Nowruz Canada, مری نگی نوروز
 
بدون سانسور، صریح و بی‌پرده با شاهین مقدم: من و سه خانواده پرواز اوکراینی دو دادگاه علیه جمهوری اسلامی را برده‌ایم نه برای پول؛ دولت کانادا اصلا همکاری نمی‌کند
شاهین با حضور در دفتر ایران استار به سوالات بسیاری در این زمینه بطور شفاف پاسخ داد. وی صریح و بدون تعارف از مشکلات، برخوردها و آنچه در پیش روست گفت. او در رابطه با آنچه میان آنها، کانادا، اوکراین و جمهوری اسلامی رخ داده گفت: "باید ببینیم دستاوردها اصلا چه بوده، کانادا در ابتدا خوب جلو آمد اما در کنفرانس مونیخ ترودو رفت و با ظریف خیلی گرم گرفت، تقریبا برایش سر خم کرد در حالیکه ترودو نخست وزیر است و ظریف وزیر خارجه. کانادا کاملا استاندارد دوگانه از خودش نشان می‌دهد. هشت ماه که جمهوری اسلامی جعبه سیاه را گروگان گرفته بود همه چیز درباره‌اش گفتند اما حالا که جعبه سیاه داده شده اصلا اینها نمی‌گویند از داخلش چه استخراج کرده‌اند". وی درباره آنچه هیئت مدیره انجمن توانسته انجام دهد گفت: "بحث زرنگ یا عدم زرنگ بودن هیئت مدیره برای جلو بردن دادخواهی نیست، بلکه صحبت آگاهی و تجربه است که در هیات مدیره نیست. از طرف دیگر دولت کانادا باهوش است و توانسته سطح مطالبات هیات مدیره را پایین بیاورد".
لطفا فیلم زیر را نگاه کنید

شاهین می‌گوید برای پیشبرد قضایا علاوه بر شفافیت نیاز به قانون، حمایت مردمی و اقدام به موقع هم هست و چنین افزود: "اولش مردم ‌خیلی سفت پشت قضیه ایستاده بودند، اگر آن وقت هیئت مدیره پرونده را به دادگاه کیفری می‌فرستاد همه پشتش بودند اما اینها بجایش رفتند پیش «کتی فکس» و سیاستمداران بزرگ باتجربه، و حاضر هم نشدند وکیل بگیرند بطوریکه نتیجه جلسه این شد که شکایت رفت به بخش anex13 که بخش سوانح ایکائوست. پس هویت مساله اصلا عوض شد و شد سانحه و وقت طلایی هم از دست رفت. دنیا که برای هیئت مدیره نمی‌ایستد بلکه حرکت می‌کند و با گذشت زمان این پرونده تبدیل به یک بازی شد. سیاسیون کانادایی بلدند که چه کنند و از شرایط ما سواستفاده کردند. بعد از آن بود که گزارش جمهوری اسلامی آمد و بعد گزارش کانادا. در حالیکه کانادا باید به گزارش جمهوری اسلامی اعتراض می‌کرد و شکواییه می‌داد، بجایش در گزارشش نوشته که "ما شواهدی پیدا نکردیم که حمله عمدی بوده باشد"، مشخص نیست که چرا نگفتند "ما شواهدی پیدا نکردیم که عمدی نبوده باشد" چون بنظر می‌رسد که اصلا چیزی دستگیرشان نشده. چرا سیاستمداران کانادایی این جمله دوم را نگفتند باید از خود آنها پرسید، تازه انجمن هم اعتراض نکرد. در حالیکه تقریبا در همین زمان حکم دادگاه ما آمد که می‌گفت این یک حرکت تروریستی بوده و بعد از آن هم که حکم پرداخت غرامت را گرفتیم. اما چرا هیچکس پشت دو حکم ما را نگرفت؟ چرا رسانه‌ها و سیاسیون حمایتش نکردند؟".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Shayda شیدا Film-Movie-Persian-Iranian-Shayda-Canada-AmirEbrahimi-Toronto
شاهین درباره چگونگی پیروزی در دو دادگاه عالی و گرفتن احکام آنها به نفع خود گفت: "ما سه خانواده بودیم که رفتیم برای شکایت و چندین بار از هیات مدیره هم خواستیم که بیایند، اما آنها گفتند که ما سه خانواده دنبال پول هستیم و دادگاه ما به نتیجه نمی‌رسد، در حالیکه هرگز اینگونه نبود، ما دنبال حداکثر پیروزی بودیم. حتی دولت کانادا و «پیام اخوان» که مشاور دولت کاناداست از همکاری با ما خودداری کردند و 8 ماه طول کشید تا احضاریه دادگاه ما را به دولت ‌جمهوری اسلامی بدهند. آنها همیشه با ما و دادگاه مخالفت کردند. وکیل ما مجبور شد سرانجام دولت را تهدید کند تا بتوانیم پرونده را به دادگاه برسانیم. مدارک ما از دو وکیل آمریکایی و گزارشگر سازمان ملل و نیز "راف گودل" و چند مورد دیگر بود که در بالاترین دادگاه بزرگ‌ترین استان کانادا تشکیل شد و یک سال و نیم هم طول کشید ‌تا قاضی حکم را به نفع ما داد که تا به حال سابقه نداشته است". شاهین می‌افزاید: "بعد از حکم دادگاه، من به خانواده‌ها گفتم شما دنبال چه چیزی بودید؟ آیا تاکنون جواب قانع کننده‌ای از حرکت‌هایتان گرفته‌اید؟ بیائید این هم حکم پیروزی در دادگاه، حتی الان هم بخش شاکیان این پرونده هنوز باز است و بیائید و بپیوندید، ولی آنها نیامدند".
لطفا روی عکس تبلیغاتی کلیک کنید تا برای شما شماره بگیرد؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Lumiere-Exchange-Nowruz-صرافی-لومیر-هناره
شاهین می‌گوید پس از این دادگاه نوبت حکم بعدی محکومیت جمهوری اسلامی بود و چنین توضیح داد: "اینجا بود که یک خانواده دیگر به ما اضافه شد و ما با 4 شاکی رفتیم خامنه‌ای، سپاه و دولت جمهوری اسلامی را «سو» کردیم. ما در این دادگاه از اسناد و حکم پرواز لاکربی استفاده کردیم که قاضی عدد غرامت ما با توجه به لاکربی را کمی کاهش داد و سرانجام دادگاه که ما شش خانواده شدیم، حکم داد که 6 نفر از ما مستحق دریافت 107 میلیون دلار هستیم. حتی با این حکم هم واقعیت اینست که حتی اگر مبلغی وصول شود به ما پرداخت نمی‌شود و اول باید به پرونده‌های قبلی پرداخت شود و اگر چیزی از آن ماند به ما خواهد رسید. کل اموال جمهوری اسلامی در کانادا حدود 12 میلیون دلار است که تازه آنهم تخمینی و زیر سوال است. در واقع این حکم، برای حس پیروزی ماست که خیلی باارزش است و ما هم می‌دانیم که واقعیت چیست".
وی می‌افزاید، بجای اینکه دولت کانادا، رسانه‌ها و خانواده‌ها از این حکم استقبال کنند، برعکس با مقابله تمام قد دولت کانادا روبرو شده است. او گفت: "تازه همین حکم را دولت کانادا به دادگاه کشاند و گفت قبول ندارم و اموال جمهوری اسلامی در کانادا اموال دیپلماتیک است و دست کسی نباید به آن برسد. این در حالی‌ست که کانادا اتفاقا در سال 2012 قانون ضد تروریستی تصویب کرده که اجازه می‌دهد که اموال حامیان ترور مصادره شود، این قانون کاناداست و استدلال دولت در دادگاه دقیقا خلاف قانون بود. در رسانه‌ها، سی‌بی‌سی این موضوع را مطابق واقعیت ننوشت، اما بقیه به درستی نوشتند که قاضی گفته: «من بنا به درخواست دولت، حکمی خلاف قانون می‌دهم! این حکم چند بند و شرط دارد که دولت باید آنها را تحقق بخشد». اکنون این دولت است که باید شروط را برآورده کند. این پرونده تمام نشده و ‌به مرحله ‌بعدی‌ می‌رود که در آن 3 قاضی آن را بررسی خواهند کرد. همه می‌دانند که سال‌هاست هیچ فعالیت دیپلماتیکی از سوی جمهوری اسلامی در هیچ ملکی یا جایی در کانادا انجام نمی‌شود اما حالا دولت کانادا می‌خواهد هر طور شده یک کاری راه بیاندازد و بگوید دیپلماتیک است".
 
دادگاه‌ها و آینده
در دادخواهی، پیروزی در دادگاه و با قانون یک قدم بسیار مهم و محکم به شمار می‌رود که فعلا شاهین مقدم همراه با پنج خانواده دیگر در دو دادگاه مختلف عالی، به آن دست یافته‌اند. وی در رابطه با دیگر دادگاه‌ها در آینده چنین پیش‌بینی کرد: "به نظر من دادگاه انجمن به هیچ جا نمی‌رسد. بگذارید درباره پرونده انجمن واضح بگویم، پرونده آنها اکنون در راه دادگاه لاهه است اما انجمن می‌آید و رسانه‌ها را پُر می‌کند و می‌گوید رفته به لاهه در حالیکه به روند ثبت کامل آن برای رسیدگی چندین هفته مانده است. از سوی دیگر لاهه یک دادگاه که ندارد، این پرونده انجمن رفته به دادگاه ICJ که یک دادگاه «حل اختلاف» است‌، در آن دادگاه فعلا و قبلا اوکراین رفته و از جمهوری اسلامی شکایت کرده است. مبنای اختلاف و رسیدگی برای حل اختلاف دو کشور و بعدا انجمن در گزارش‌هایی‌ست که در دادگاه ارائه می‌شوند، دو گزارشی که فعلا در اینباره وجود دارد از ‌جمهوری اسلامی و کانادا آمده که هر دو می‌گویند که حمله غیر‌عمدی بوده است. اگر جمهوری اسلامی بیاید و دادگاه را قبول کند، آنگاه نتیجه‌اش حداکثر می‌شود یک رقم خسارت، همین".
وی در مورد تجمیع کشورها در به دادگاه کشیدن جمهوری اسلامی گفت: "پنج کشور شاکی پنج خواسته دارند: عذرخواهی، پس دادن اموال مسافرین، تضمین امن بودن پروازها، و آخری غرامت؛ خوب کجای این درخواست‌ها دادخواهی و روشن شدن کل قضیه را دارد؟ در کنار این شکایت، یک شکایت دیگری هم از شرکت هواپیمایی اوکراین انجام شده که معروف به شکایت برای دریافت غرامت از بیمه هواپیماست که اگر بر اساس کنوانسیون مونترال باشد می‌شود ‌۱۲۰,۰۰۰ یورو به هر مسافر. اما از طرف دیگر چون خود‌ هواپیمایی اوکراینی هم در این جریان خلاف کرده مجبورست که پول بیشتری بدهد، چون آن شب سازمان هوایی 2 اخطار داده بود که شرکت هواپیمایی غفلت ‌کرده بود. ‌فعلا هواپیمایی اوکراینی ۲۰,۰۰۰ دلار به هر نفر پرداخت کرده است. این بخش حل اختلاف لاهه و دادگاه پرداخت غرامت بیمه است. اما بخش مهم دادگاه لاهه، بخش ICC که بخش جنایی آن است، می‌باشد. این دادگاه فقط یکبار انجام می‌شود و هیچ فرجام‌خواهی هم ندارد و این دادگاه است که مهم است و نتیجه‌اش می‌شود دادخواهی، یعنی ثبت و تایید جنایت، همانند دادگاه اولی که ما بردیم. اما پرونده انجمن بر خلاف ما هیچ شانسی برای رفتن به این دادگاه ندارد. من از پلیس سلطنتی کانادا شکایت کردم چون آنها تاکنون حاضر نشده‌اند گزارش کیفری خود را از سانحه تهیه و منتشر کنند. من آن را لازم دارم تا بتوانم با حکم دادگاه عالی انتاریو به آن استناد کنم. لطفا توجه کنید که دادگاه پرواز MH17 ده سال است که ادامه دارد و هنوز هم تمام نمی‌شود. نه خانواده‌ها و نه مردم اصلا به این زمان توجهی نمی‌کنند.
 
پتیشن - لایحه مجلس برای چیست؟
شاهین درباره چرایی این پتیشن - لایحه می‌گوید: "این پتیشن برای دریافت گزارش پلیس سلطنتی کاناداست. پاسخ «برندا لاکی» به یکی از ما مبنای شکایت ما است. ما یک جلسه با دولت کانادا داشتیم که دولت در آن گفت که حمله به هواپیما عمدی نبوده و ما این نظر را قبول نکردیم. برای همین برندا یک نامه نوشته که در آن گفته پلیس سلطنتی کانادا برای این سانحه پرونده‌ای باز نمی‌کند، ولی ما می‌گوییم وظیفه و قانون دولت است که برای هر یک فرد کانادایی که دچار سانحه جدی مانند وفات می‌شود، باید یک پرونده باز کند چه برسد به بیش از 50 کانادایی که در این پرواز بودند. خیلی وقت است که ما دنبال مجبور کردن دولت هستیم که پلیس سلطنتی را مجبور کند تا یک گزارش رسمی بنویسد. دولت کانادا که اصلا حاضر به همکاری نیست، برای همین من اول رفتم سراغ «پی‌یر پولیور» که خیلی گرفتار بود، پس رفتم دنبال «ملیسا لنسمن» که خیلی خوب است. پس از 2 ماه، سرانجام این پتیشن - لایحه را گذاشتیم تا به زور دولت را وادار به دادن گزارش کنیم، این یک پتیشن ساده و معمولی نیست بلکه یک لایحه مجلس است. اینجوری دولت گیر افتاده است".
اینکه انجمن چه موضعی در این باره گرفته، شاهین می‌افزاید: "از طرف دیگر سوال ما از انجمن و خانواده‌های پرواز اینست که اگر آنها دنبال تحقیقات و شفاف‌سازی هستند پس چرا نمی‌آیند و این پتیشن را امضاء نمی‌کنند تا پلیس سلطنتی بررسی کند؟ از سوی دیگر اگر هم آنها الان بیایند و شرکت کنند در واقع پذیرفته‌اند که تا حالا اشتباه کرده‌اند. ببینید، اینها قانون هستند که می‌توانند به نتیجه برسند، با شعار دادن و پوستر زدن و تظاهرات رفتن که به جایی نمی‌رسیم. ما قانونی عمل کردیم، دادگاه رفتیم و برنده شدیم و حکم دادگاه هم داریم. حالا شما به من بگوئید چرا خانواده‌ها نمی‌آیند این پتیشن را امضاء کنند؟".
 
برنامه آینده این خانواده‌ها
‌مهمترین برنامه ما ‌6 خانواده، دنباله‌گیری شکایت کیفری و ضبط اموال جمهوری اسلامی‌ست، اگرچه می‌دانیم پولی به ما نمی‌رسد اما این کار را می‌کنیم برای عدالت و فشار به جمهوری اسلامی تا کمی از خشم ما التیام یابد. هیات مدیره اما به جای جلو بردن پرونده پرواز، الان افتاده‌اند دنبال بیرون کردن افرادی از ICC، کسانی از خانواده‌ها این بیانیه را امضاء کرده‌اند که اصلا خودشان حتی اقامت یا شهروندی کانادا را هم ندارند. من اصلا هیچ ارتباطی با ICC ندارم، هرگز هم از نه آنها و نه هیچ گروه دیگری طرفداری نکرده‌ام، اما نمی‌دانم کجای اساسنامه انجمن نوشته که باید بروند دنبال این و آن. مگر ICC جلوی پرونده و دادخواهی آنها را سد کرده؟".
 
حامد اسماعیلیون
شاهین درباره سخنگوی سابق انجمن چنین می‌گوید: "اشتباه نکنید، من درد اسماعیلیون را می‌فهمم، من هم دقیقا همین درد را دارم، من هم شب‌ها بیدار می‌شوم، من هم قلبم داغون شده و زندگیم از هم پاشیده شده و خانواده‌ام را از دست داده‌ام. اختلاف من با آنها در اینست که آنها باید برای پرواز کار کنند، شفاف باشند که چقدر پول می‌گیرند و کجاها و چگونه خرج می‌کنند. انتقادهای من واضح و بر اساس قانون کانادا هستند، من نیازی به مثلا حسودی کردن به کسی ندارم، من حکم پیروزی در دو دادگاه را دارم که آنها ندارند. به گمانم اسماعیلیون با ترک پُست سخنگو بودنش، خودش را از پاسخگویی‌ها خلاص کرده و تا آنجا که من می‌دانم وی هنوز رئیس هیئت مدیره است و یا حداقل هنوز در داخل هیئت مدیره است. من اگر جای انجمن و اسماعیلیون بودم، خیلی وقت پیش یک پرینت از حساب بانکی می‌گرفتم و همه چیز را شفاف می‌کردم، اما چرا این کار را نمی‌کنند؟ مگر کسی در کانادا به اینکه یکی بگوید من درست به حساب‌ها می‌رسم را بدون سند و مدرک آنهم به میزان صدها هزار دلار می‌پذیرد؟ اشتباه نگیرید من نمی‌گوییم کسی دزد است بلکه می‌‌گویم تا شفاف نباشید‌ ایرادهای احتمالی پیدا نمی‌شوند".
وی می‌‌افزاید که فقط مسائل مالی انجمن که به نام "پرواز اوکراینی" پول جمع می‌کند نیست که موضوع اعتراض اوست بلکه او معتقد است روند خانواده‌ها و ارتباطاتشان باید مشخص باشد. شاهین چنین توضیح داد: "مثلا من می‌گویم تاکنون چه صحبت‌هایی با الغبرا وزیر ترابری کانادا یا ساسکس که لابی می‌کنند داشته‌اید؟ خانواده‌ها که وکیل کار کشته سوانح هوایی یا سیاستمدار درجه یک نیستند، آنها حقوقدان خوب استخدام نکرده‌اند، چرا؟ چرا نمی‌پذیرند که کار بلد، شفاف و آگاه به مسائل نیستید؟ با مخفی کردن، مشکلات پیدا نمی‌شود و پرونده شکست می‌خورد. البته در میان خانواده‌ها برخی‌ها هستند که در بعضی رشته‌ها بسیار خبره هستند مثل محمود زیبایی در کار مالی که مشاور مالی بانک‌هاست، ما در انجمن وکیل، مدیرعامل و خلبان و... هم داریم، چرا انجمن از آنها استفاده نمی‌کند؟".
 
مشکلات واضح دادگاه لاهه و دادگاه دولت کانادا
شاهین گفت: "از سوی دیگر جمهوری اسلامی می‌گوید که بعنوان مکانی که این اتفاق در آن رخ داده خودش دادگاه و حکم را اعلان می‌کند، مدعی العموم آنجا نیز دادستان است و نه افراد. یکی از مشکلات در لاهه این است که شاکی باید بتواند اثبات کند که دادگاه اول (مثلا در جمهوری اسلامی) عادلانه نبوده، حالا اگر ما خودمان به دادگاه جمهوری اسلامی برویم و به حکمش هم اعتراض نکنیم که دست خودمان را در همه دادگاه‌ها بسته‌ایم. به نظرم حکم آخر دادگاه لاهه غرامت ۱۰۵,۰۰۰ دلاری به هر مسافر است و جمهوری اسلامی هم قطعا این رقم حکم دادگاه لاهه را نمی‌پذیرد و دست خانواده‌ها از این رقم احتمالا کوتاه می‌ماند. بیمه شرکت هواپیمایی اوکراین ۱۲۰,۰۰۰ یورو غرامت می‌دهد و احتمالا این آخر کار غرامت خانواده‌ها خواهد بود. با اقدام‌هایی که تاکنون کرده‌اند، اگر پرونده را به دادگاه جنایی لاهه ببرند، احتمالا دادگاه را خواهند باخت. از سوی دیگر دولت کانادا مرتبا در حال صحبت با انجمن است بطوریکه سطح توقع آنها را از خامنه‌ای و سپاه تا صدور ویزا پایین بیاورد. دولت تا الان حدود 50 تا ویزا برایشان صادر کرده و می‌گوید 220 ویزا هم در نوبت دارد، یعنی ویزا بگیر و در کانادا با دولت و دادگاه کاری نداشته باش".
شاهین درباره دادگاه دولت کانادا و خودش نیز می‌گوید: "راستش را بخواهید درباره دادگاه 3 نفره‌ که مرحله بعدی خود من است، ترجیح می‌دهم اینقدر طولانی شود تا دولت ترودو عوض شود. فکر می‌کنم دولت هم دارد تلاش می‌کند تا اگر بتواند دادگاه و روندش را عوض کند".
 
مردم چگونه می‌توانند کمک کنند؟
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Leah-Taylor-Roy-MP-Aurora-Oak-ridges-Richmond-Hill-Nowruz

راستش هرگز تا حالا بجز این پتیشن - لایحه، به این موضوع فکر نکرده بودم. ما چند خانواده به هیچ جایی وصل نیستیم. اگر کسی دوست دارد به ما کمک کند، لطفا به پتیشن ما بپیوندد و آن را امضاء کند. من معتقدم تظاهرات فقط نمایش است، خود دولتی‌های کانادا که جلوی همه چیز را سد می‌کنند هم برای نمایش می‌آیند به تظاهرات، و از سوی دیگر جلوی پیشرفت پرونده‌ها و بررسی پلیس سلطنتی کانادا را می‌گیرند. من می‌گویم ما باید کار حقوقی و قانونی کنیم، یک صندوقی داشته باشیم تا بتوانیم هزینه‌های وکلا را بدهیم و کار را جلو ببریم‌. من مخالف تظاهرات هستم و می‌گویم با تظاهرات فقط همه را هیجانی می‌کنیم اما در نهایت چون از راه قانون نمی‌رویم و سیاست نمی‌دانیم سرانجامش این می‌شود که دیگران از این آب گل‌آلود هیجانی، ماهی خودشان را می‌گیرند و احساس بدی برایمان باقی می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:
لطفا روی عکس تبلیغات زیر کلیک کنید؛ ادامه مطلب پس از این تبلیغات
Mjid-Jowhari-MP-RichmondHill-Nowruz

اگر شما همکاری گرامی ما هستی، مرسی که این مطلب را خواندی، اما کپی نکن و با تغییر به نام خودت نزن، خودت زحمت بکش!
پروتکل علمی - پزشکی جهانی برای مقابله کلیه ویروس‌هایی مانند کرونا که انتقالشان از طریق بسته هوایی است:
۱- ماسک ان-۹۵ بزنید، کرونا از ماسک‌های معمولی رد می‌شود. ۲- فیلتر هوای قوی هپا بگذارید. ۳- تا جایی که می‌توانید از مردم حذر کنید. ۴- تغذیه خوب و سالم داشته باشید، مقادیر زیاد ویتامین C و D مصرف کنید. ۵- بسیار ورزش کنید. ۶- اگر توانستید حتما واکسن بزنید.
Date: Thursday, April 6, 2023 - 22:00

درباره نویسنده/هنرمند

دیگر مطالب مرتبط

insurance بیمهتعمیرات هرگونه وسایل برقی - آلن

Share this with: ارسال این مطلب به